המחבל שביצע היום (ו') את פיגוע הירי בפאב ה"סימטא" ברחוב דיזנגוף בתל אביב הוא אזרח ערבי-ישראלי תושב הצפון שריצה בעבר עונש מאסר בגין חטיפת נשק מחייל צה"ל. אביו של המחבל זיהה אותו בסרטונים שהופצו ודיווח לרשויות. כוחות גדולים של משטרה טרם איתרו אותו מאז שנמלט מזירת הפיגוע, אך ישנה פעילות משטרתית נרחבת באזור ואדי ערה.

האב של המחבל עובד בחברת אבטחה ונושא נשק ברישיון אך נשקו לא נגנב. האב סיפר שקיבל טלפון ממכר שביקש ממנו לבדוק האם נשקו במקום, אז זיהה את בנו בכלי התקשורת והודיע למשטרה. פסיכיאטר שבדק את המחבל ב-2007 קבע כי מדובר באדם מעורער בנפשו שצרך סמים ואלכוהול מגיל צעיר. "התנהגות עבריינית סביב נושא הסמים". מלבד חטיפת נשק, המחבל ריצה בעבר גם שנת מאסר בגלל סמים.

שני בני אדם נהרגו ושבעה נפצעו בתקרית הירי שאירעה מחוץ לפאב "הסימטא" סמוך לשעה 14:45. ההרוגים הם אלון בקל בן 26 מתל אביב, ושמעון רווימי בן 30 מאופקים. מצבם של ארבעה מהפצועים מוגדר קשה ושלושה אחרים נפצעו באורח בינוני. מפכ"ל המשטרה רב-ניצב רוני אלשיך קיים הערכת מצב בהשתתפות מפקד מחוז תל אביב, ניצב בנצי סאו. הפצועים פונו לבתי החולים איכילוב בעיר, שיבא בתל השומר, וולפסון שבחולון ובילינסון שבפתח תקווה.

בן דודו של המחבל, מחמוד גנאים, נורה למוות על ידי הבלש המשטרתי שחר מזרחי בעת שגנב רכב בפרדס חנה ב-2006. מזרחי שהורשע בהריגתו, השתחרר לאחר שריצה 30 חודשי מאסר. הוועדה לשחרורים קיצרה בשליש את עונשו של מזרחי, שנידון לעונש מאסר של שנתיים וחצי.

קיצור עונשו של מזרחי הוביל לסערה במגזר הערבי-ישראלי. "שחרור השוטר שחר מזרחי שהרג ערבי הוא אות קלון לדמוקרטיה ומתן לגיטימציה מבלי דעת לקלות ההדק על ביטחונם וחייהם של אזרחים ערבים בישראל", טענו אז ארגונים לזכויות אדם. "שחרורו המוקדם של מזרחי, אשר בית המשפט העליון החמיר את עונשו, מעביר מסר רע ונמהר ביחס למעמדם של ערבים אזרחי בישראל".

ירי בת"א / צילום: רויטרס