גלובס - עיתון העסקים של ישראלאתר נגיש

תחבורה ציבורית? המדינה רוצה שנמשיך לנסוע בכלי רכב פרטיים

דוח הכנסות המדינה ממסים טוען כי "אין ממש בטענה שציבור הנהגים משלמים מס עודף"; אלא שנתוני האוצר סותרים זאת ■ איך זינקו הכנסות המדינה ממסי רכב מ-20 מיליארד שקל ל-37 מיליארד שקל בתוך עשור, ואת מי מסבסדים הנהגים?

נתוני מכירות הרכב החדש של שנת 2015, שמתפרסמים היום, מצביעים על קצת יותר מרבע מיליון מכוניות פרטיות חדשות שנמכרו ועלו על כבישי הארץ. לאלה אפשר להוסיף עוד כמה אלפי מוניות חדשות, כלי רכב מיבוא אישי וכמובן מסחריות כבדות, משאיות ואוטובוסים חדשים, שלא נכללים ברשימה. אמנם חודש דצמבר היה חלש כצפוי, עם פחות מעשרת אלפים מסירות רכב בשל ההמתנה של לקוחות לתחילת 2016, אבל בסך הכול זו הייתה שנה מצוינת ליבואני רכב, לסוחרי רכב, לגופי מימון והחכרה, למשווקי ביטוח לרכב ולעוד כמה וכמה גופים שמתפרנסים יפה מאד מבור השומן של ענף הרכב.

אבל יותר מכול זו הייתה שנה מצוינת לגובי המס של ישראל. נתוני הגבייה מענף הרכב ונגזרותיו אינם מתפרסמים בזמן אמת, אבל אם בשנת 2014 הסתכמה גביית מסי הרכב והשימוש בו בכ-34.5 מיליארד שקל (כולל בלו דלק ומע"מ), אפשר להניח שהשנה סך הגבייה מהענף יתקרב לכ-37 מיליארד שקל ואולי יותר.

הכנסות המדינה ממסי רכב ודלק

הכנסות או קנסות?

דוח מינהל הכנסות המדינה לשנים 2013-2014, שפורסם בשבוע שעבר, עושה מאמצים מילוליים לא מבוטלים להצדיק את מיסוי הרכב והדלק ולנטרל כל חשד לקונספירציה או ליוזמה ממשלתית מאורגנת לחלוב את בעלי הרכב ומשתמשיו בישראל. אבל השורה התחתונה רומזת אחרת. על פי נתוני האוצר, ב-2005, למשל, הסתכמו הכנסות המדינה ממסים על רכישת רכב ועל השימוש בו ב-20.2 מיליארד שקל בלבד. ב-2015 הן, כאמור, כמעט הוכפלו.

כאן מזדרז הכלכלן הראשי של האוצר, שחתום על הדוח, ומשתמש במדד של "סך מיסוי הרכב כאחוז מהתוצר" כדי להמחיש באותות ובמופתים שהזינוק בגביית מסי הרכב בעשר השנים האחרונות שמר על פרופורציה ביחס לגידול בתוצר הלאומי. אבל כאשר משתמשים במדד ריאלי יותר כמו "סך הכנסות המדינה ממיסוי הרכב ביחס לסך גביית המסים השנתית" מקבלים נתונים שונים.

ב-2005 תפסו מיסי הרכב והדלק כ-12% מסך הגבייה השנתית. ב-2015 צפויות הכנסות המדינה ממיסי רכב לעמוד על כ-15% מסך גביית המסים (על פי תחזית הגבייה). למותר לציין, שהמדדים האלה מציבים את ישראל קרוב מאוד לראש הטבלה ההשוואתית של כל מדינות OECD. בקיצור, אם לא מדובר כאן בתוכנית מאורגנת להגברת החליבה, ללא ספק זהו צירוף מקרים מרשים.

הבלוף של העלויות החיצוניות

כיוון שגם הכלכלן הראשי מודע לכך שהשורה התחתונה לא כל כך תומכת בטענותיו, הוא שולף את הטיעון האולטימטיבי והדי-שחוק ששמו "הפנמת העלויות החיצוניות". וכך הוא כותב: "נטל המיסוי העקיף על ענף הרכב עמד על 3.3 אחוזי תוצר בשנת 2014... שיעור זה נמוך מהעלויות החיצוניות הנובעות משימוש בכלי רכב (זיהום אוויר, גודש בכבישים, תאונות דרכים, רעש וכדומה) המסתכמות על פי האומדן בכ-6 אחוזי תוצר. לפי זה, אין ממש בטענה שציבור הנהגים משלם מס עודף".

במילים אחרות, "זיהמתם - שילמתם, ותגידו תודה, כי עוד יצאתם בזול".

אז קודם כול הצדענו. כיוון שבהשוואה בינלאומית אין עוד מדינות בעולם שבהן מיסוי "העלויות החיצוניות" של רכישה ושימוש ברכב פרטי ומסחרי אפילו מתקרב לזה של ישראל (3.3% מהתוצר), אין לנו אלא להסיק שמשרד האוצר הישראלי הוא מהגופים הירוקים והסביבתיים ביותר בתבל. ממש "גרין פיס" ממסדי.

אבל לאחר מכן התחלנו קצת לחשוד. כשבדוח כה מפורט הנימוק לאי-גביית יתר במיסי רכב בהיקף של כ-40 מיליארד שקל בשנה הוא ביטוי מעורפל כמו "על פי האומדן" - אפילו ללא הפניה למראה מקום - עולה באפנו ריח קל של קיצור פינות. אכן, ה"אומדן" שעליו מתבססות הטענות מקורו בעבודת מחקר חיצונית שהוגשה למשרד לאיכות הסביבה לפני 4 שנים ומבוססת על נוסחאות אקדמיות, שספק אם הן נהירות למישהו מחוץ לכותלי האקדמיה. יתר על כן, האוצר בעצמו טוען שבזכות ההצלחה המסחררת של "המיסוי הירוק" על רכב בישראל וההתקדמות המואצת בטכנולוגיית הרכב, תרומת הזיהום הישיר של כלי הרכב הפרטיים והמסחריים בישראל הולך ויורד בצורה תלולה.

וזה לא הכול. בהנחה שהמקור העיקרי לעלויות החיצוניות הוא זיהום האוויר, שנובע משריפת דלקים שונים, נראה שתרומתם של בעלי הרכב הפרטי ומשתמשיו למימון אותן עלויות חיצוניות גדולה הרבה יותר מחלקם בזיהום. רשות המסים בעצמה הציגה לאחרונה נתונים ובהם מפורטות העלויות החיצוניות המשויכות לכל סוג דלק אל מול שיעור גביית המס בפועל ממנו.

סכום המס שנגבה על בנזין, למשל, הוא כ-3,000 שקל לאלף ליטר (2014). העלות החיצונית מזיהום אוויר ושינויי אקלים, שמיוחסת לבנזין, היא כחמישית מכך על פי נתוני האוצר. בסולר לתחבורה, סכום המס שנגבה בפועל הוא יותר מפי שניים מהעלות החיצונית שמיוחסת לו. אבל כאשר אנחנו מגיעים למזהמים התעשייתיים העיקריים, שאין להם קשר ישיר לתחבורה יבשתית, פתאום משתנה היחס באופן דרמטי. על פחם, למשל, גובה המדינה 46 שקל לטון בעוד שהעלות החיצונית המיוחסת לו היא 683 שקל לטון. על המזוט, אולי המזהם התעשייתי המרכזי בישראל, גובה המדינה כ-15 שקל לטון בלבד, בעוד שהעלויות החיצוניות המיוחסות לו מגיעות עד יותר מ-2,000 שקל לטון.

במילים אחרות, בשם אותה "הפנמת עלות חיצונית", נדרשים הנהגים ורוכשי הרכב לסבסד מכיסיהם את עלויות הזיהום התעשייתי הכבד, שזוכה להגנה ממשלתית צמודה ומחבקת.

לאן הולך הכסף?

כיוון שממשלת ישראל כה דואגת וחרדה להפנמת העלויות החיצוניות מתחבורה, היינו מצפים שהכספים האדירים הנגבים ממשתמשי הרכב מדי שנה, או לפחות רובם, יופנו לאפיקים תקציביים שמזוהים עם הפחתת אותן עלויות. למשל השקעה אינטנסיבית במלחמה בתאונות הדרכים, שימוש מוגבר בתחבורה ציבורית, שיתוף כלי רכב ועוד. היינו מצפים גם לתמיכה ממשלתית אינטנסיבית בקידום אגרות גודש, שממקדות את גביית המסים במשתמשים הכבדים ביותר ברכב, שתורמים הרבה יותר לאותן עלויות חיצוניות מאשר כלל רוכשי הרכב ומשתמשיו.

ומה קורה בפועל? הרשות הלאומית לבטיחות בדרכים נחנקת בשל העדר תקציבים ונאלצת להילחם על כל מיליון שקל, במקביל לזינוק בהיקף הנפגעים בתאונות דרכים שנרשם ב-2015. יותר ממחצית תקציב משרד התחבורה מופנה לפיתוח כבישים, שיוכלו להכיל עוד ועוד מכוניות שיתרמו לאותן עלויות חיצוניות. ולמרות שההשקעות בסבסוד ובפיתוח תחבורה ציבורית עלו משמעותית, הנתונים בשטח מגלים שהיעילות של אותן סובסידיות הייתה עד כה מינימלית. משרד התחבורה גם נלחם בהרחבת התחבורה הציבורית לשבתות ואילו מיסוי גודש הוא סוג של "סדין אדום" מבחינתו והוא מנטרל באפקטיביות כל ניסיון לקדם אותו.

גם האוצר ממשיך ליישם מדיניות מיסוי שמעודדת נסועת יתר ברכבי ציים ועל כך קיבלנו אפילו נזיפות מה-OECD. ועוד לא דיברנו על צי הרכב הממשלתי והצבאי הענק, שמייצר לא מעט "עלויות חיצוניות" שממומנות על ידי משלמי המסים.

אז בסדר, תגידו, לאוצר אין כיום אלטרנטיבה לכיסוי ההכנסות העשירות ממיסוי רכב וגם אם הייתה אלטרנטיבה כזו (כמו מיסוי גודש), היא הייתה דורשת הרבה יותר טרחה מנהלתית ועבודה קשה בהשוואה לאיסוף ביצי הזהב שמטילה כיום האווזה של שוק הרכב. אבל לפחות בשם אותה שקיפות ציבורית, שהיא היום סיסמה ממשלתית, תפסיקו להתייחס אלינו כמו אל טיפשים.

עוד כתבות

רצפת המסחר בבורסת וול סטריט / צילום: ap, Richard Drew

הבורסה האמריקאית בדרך למטה? זה מה שחושבים בבנקים הגדולים

הימים האחרונים בבורסה האמריקאית אופיינו בתנודתיות גבוהה - ירידות חדות שהתחלפו בעליות מרשימות ● בסיטיבנק, ג'יי. פי מורגן וגולדמן זאקס מספקים תחזיות סותרות לגבי ההמשך ● וגם: הסיבות לרכבת ההרים והכיוון של הבורסה בתל אביב

מנכ''ל מקורות עמית לנג ומנכ''ל איגודן דודו מחלב / צילום: מקורות

מקורות ואיגודן יקימו מרכז מחקר וחדשנות לאומי לתחומי המים

המרכז יוקם בחממה הטכנולוגית של איגודן שתוקם באזור ראשון לציון על פני שטח של כ-2 דונם ותכלול מעבדות, חדרי הדרכה וחממת מחקר לחוקרים מהאקדמיה ומהשוק הפרטי

בארה"ב שואלים: איך "יהודים הם נבלים ומחבלי חמאס הם גיבורים"?

גלובס מגיש מדי יום סקירה קצרה של ידיעות מעניינות מהתקשורת העולמית על ישראל במלחמה ● והפעם: איראן חותמת על שמונה הסכמים כלכליים וביטחוניים עם פקיסטן ● התקשורת בלבנון דנה בשאלה איך תיראה המדינה ביום שאחרי הלחימה ● והמחאות נגד ישראל בקמפוסים תופסות את הכותרות בארה"ב ● כותרות העיתונים בעולם

גיל שויד / צילום: כדיה לוי

צ'ק פוינט הציגה דוח חזק; אך התחזית מאכזבת

צ'ק פוינט עקפה את תחזיות האנליסטים בשורת הרווח וההכנסות ● החברה מפספסת את צפי האנליסטים לרבעון השני של השנה והמניה יורדת ● בחברה עדיין מחפשים מנכ"ל חדש שיחליף את גיל שויד

חברת הייעוץ מקינזי / צילום: Shutterstock, T. Schneider

בגלל פרשת האופיואידים: מקינזי תחת חקירה פלילית בארה"ב

משרד המשפטים בארה"ב חוקר את העצות שנתנה מקינזי ליצרניות אוקסיקונטין ומוצרי אופיואידים אחרים

אייל בן סימון, מנכ''ל הפניקס / צילום: יחצ ענבל מרמרי

הכללים השתנו, עכשיו דרוש רוכש: האם הפניקס תהפוך לחברה ללא גרעין שליטה

הקרנות סנטרברידג' וגלטין פוינט, בעלות השליטה בהפניקס, סיכמו עם הרגולטור על מתווה למכירת רוב מניותיהן בתוך שנתיים שיהפוך את חברת הביטוח הגדולה בישראל לחברה ללא גרעין שליטה ● המשמעות: כוחם של היו"ר והמנכ"ל יתחזק עוד יותר

שי ג'ינפינג, נשיא סין, עם מזכיר המדינה האמריקאי אנתוני בלינקן בבייג'ינג / צילום: Reuters, LEAH MILLIS

סין והמערב: בינתיים ממשיכים לדבר ולחרוק שיניים

מזכיר המדינה האמריקאי מגיע לבייג'ינג עם הפתעה לא נעימה: טיוטת סנקציות על בנקים סיניים, התומכים בתעשיית הנשק הרוסית ● איך לדבר עם סין? איך לחזות את מניעיה ומהלכיה? ומה לעשות במרגליה, ביישומוניה ובסטודנטים שלה? הדמוקרטיות המערביות מוסיפות להתלבט

רה''מ בנימין נתניהו / צילום: מארק ישראל סלם - הג'רוזלם פוסט

ההצעה החדשה: 20 חטופים תמורת חזרה לצפון

גורם בכיר בממשל ביידן: יש עסקה על השולחן, בקרוב נדע יותר ● בכיר בזרוע המדינית של חמאס ל-AP: נניח את נשקנו אם תקום מדינה פלסטינית בגבולות 67' • צה"ל תקף הלילה מטרות חיזבאללה במרחב מרון א-ראס • דובר צה"ל: סרטון החטוף מהשבי - קריאה דחופה לפעולה • עדכונים שוטפים

הבורסה בתל אביב / צילום: Shutterstock

נעילה אדומה בת"א; מניית בית זיקוק אשדוד זינקה בכ-9%

מדד ת"א 35 ירד ב-0.7% ות"א 90 איבד מערכו 0.9% ● התנודתיות בשקל נמשכת ● בלידר שוקי הון מעדיפים את האפיקים הצמודים בטווח קצר-בינוני בשוק האג"ח בישראל ● מטא פרסמה את תוצאותיה הכספיות והמניה צללה במסחר המאוחר ● בבלומברד אודייר חיוביים לגבי המניות אמריקאיות, בדגש על אנרגיה ושירותים ● עונת הדוחות בוול סטריט תופסת תאוצה: הערב יפרסמו דוחות אלפאבית ומיקרוסופט

מאיר בן שבת, ראש המל''ל לשעבר / צילום: מאיר אליפור

המומחה שמסביר: זה מה שתנסה ישראל לעשות ברפיח

מאיר בן שבת, שכיהן בעבר כראש המל"ל, מתאר בשיחה עם גלובס את מטרות הפעולה הצבאית הצפויה ברפיח, ומסביר כי גם אחריה, תידרש עבודה רבה כדי להביא למציאות אחרת ברצועת עזה ● לגבי המשא ומתן לעסקת החטופים, הוא מודה: "הלחץ על חמאס לא היה בעוצמה שדחקה בו להתפשר על דרישותיו ההזויות"

סאטיה נאדלה, מנכ''ל ויו''ר מיקרוסופט / צילום: Associated Press, Mark Lennihan

מיקרוסופט עקפה את הציפיות; המניה מזנקת במסחר המאוחר

הכנסות החברה היו 61.9, ב-19% לעומת הרבעון המקביל אשתקד ● הרווח למניה 2.94 דולר למניה, מעל הצפי ● המניה עולה ב-5% במסחר המאוחר

חייל אוקראינה מכין כטב''מ פוסידון לשימוש / צילום: ap, Efrem Lukatsky

טילים במקום מטוסים: המדינה שקונה נשק ב-50 מיליארד דולר

בצל היקף השימוש בכטב"מים במלחמת רוסיה־אוקראינה, לטביה תספק לאוקראינה כטב"מים • צבא הפיליפינים קנה טילי שיוט מהודו בעלות של כ-375 מיליון דולר ● פולאריס משיקה אופנועי שלג צבאיים חדשים ● השבוע בתעשיות הביטחוניות 

טסלה ונטפליקס. תוצאות הפוכות ותזכורת / צילומים: Shutterstock

שתי ענקיות, תוצאות הפוכות ותזכורת לכלל החשוב של עונת הדוחות

טסלה פרסמה ביום שלישי בלילה דוח רבעוני מאכזב, אבל המניה זינקה בפתיחת המסחר ב־13% ● בשבוע שעבר קרה בדיוק ההפך לענקית טכנולוגיה אחרת, נטפליקס, שמנייתה צנחה למרות תוצאות חיוביות ● הסיבה: המלכות האמיתיות של עונת הדוחות הן התחזיות

פט גלסינגר, מנכ''ל אינטל / צילום: ap, Seth Wenig

אינטל פיספסה את התחזיות, פרסמה תחזית קודרת והמניה צוללת

הרווח המתואם היה 18 סנט למניה לעומת צפי לרווח של 14 סנט ● חטיבת היצור הכניסה רק 4.4 מיליארד דולר וירדה בכ-10% ברבעון הראשון ביחס לרבעון המקביל אשתקד ● המניה יורדת ב-9% במסחר המאוחר, אובדן של 13.5 מיליארד דולר בערב אחד

אסדת הקידוח איתקה. בעיגול: יצחק תשובה / צילום: אתר החברה, שלומי יוסף

האם העסקה הזו תשנה את מומנטום המניה של יצחק תשובה?

החברה הבת של קבוצת דלק סיכמה על רכישת פעילות נפט וגז בים הצפוני, לפי שווי של קרוב למיליארד דולר, בדרך של מיזוג ● איתקה צופה כי בעקבות הרכישה תחלק דיבידנדים שמנים לבעלי המניות שלה בשנתיים הקרובות ● אז למה מניית החברה נופלת בבורסת לונדון?

ג'רום פאוול, יו''ר הפרדל ריזרב / צילום: ap, Andrew Harnik

כאב הראש של הפד רק גובר ובשווקים מיואשים

העלייה המחודשת של האינפלציה לא תאפשר לפד להוריד את הריבית ● היום יתפרסמו נתוני מדד ה-PCE החודשיים, אך אין מקום לתקווה רבה ● המטרה של הבנק המרכזי היא דואלית: לשמור על תעסוקה מקסימלית תוך הגעה ליציבות מחירים

מתחם אינטל בחיפה / צילום: Shutterstock

"רבעון שהוא תחתית עבורנו": למה אינטל אכזבה כל כך את המשקיעים

בשיחת המשקיעים כינה מנכ"ל החברה, פט גלסינגר, את הרבעון הראשון כ"רבעון שהוא התחתית עבורנו" ● אינטל לא יכולה לערוב לכך שהרבעון הבא ייראה טוב יותר - ההכנסות אף עלולות להיות נמוכות יותר מאלה של הרבעון הנוכחי ● גם בתחום הייצור נראה שהדרך של אינטל עוד ארוכה

ישראל לשם וקרן כהן חזון / צילום: רמי זרנגר

"לידה אני תלמיד בכיתה א": העורך דין הבכיר והיזמת המצליחה חושפים את השותפות

20 שנה שישראל (רלי) לשם וקרן כהן חזון הולכים יחד, וחברת תורפז תעשיות שהקימו, שמפתחת ומייצרת תמציות טעם וריח, כבר שווה 1.7 מיליארד שקל וחולשת על 17 חברות ● הוא בעל אחד ממשרדי עורכי הדין הגדולים בארץ אבל מרגיש לידה "כמו בכיתה א'" ● היא תעשיינית בנשמה אבל זוקפת לו הרבה מההצלחה ● זה ראיון זוגי ראשון

רחפן Autel EVO 2 Enterprise / צילום: Reuters, Steve Marcus

אלפי רחפנים מתוצרת סין בדרך לצה"ל. אלו החששות

אלפי רחפנים תוצרת DJI ואוטל הסיניות נרכשו כדי למלא את השורות בצבא, לאחר ערב רב של דגמים שהגיעו מתרומות ואנשי מילואים ● למרות האיסור בארה"ב ובעוד שצבאות מערביים חוששים מריגול סיני, בצה"ל מבהירים: "נעשו התאמות כדי לשמור על ביטחון המידע"

סונדאר פיצ'אי, מנכ''ל גוגל / צילום: Associated Press, Tsering Topgyal

גוגל את היכתה את הציפיות ותחלק לראשונה דיבידנד; המניה מזנקת ב-13% במסחר המאוחר

הכנסות החברה היו הרבה מעל הציפיות, 80 מיליארד דולר לעומת צפי של 78.6 מיליארד ● הרווח היה 1.89 דולר למניה, ב-20% מעל הצפי ● החברה תחלק לראשונה בתולדותיה דיבידנד ותבצע רכישה חוזרת של מניות