הירידות החדות בשוקי העולם הגיעו גם לבורסדה בת"א: המדדים המובילים בבורסה ננעלו היום (ה') בירידות של עד כ-2.2%, כאשר מדד המעו"ף נפל בכ-2% ומדד הבנקים השיל מערכו 1.4%. בסין הופסק הבוקר המסחר בפעם השנייה השבוע לאחר נפילות של יותר מ-8%. כעת נסחרות הבורסות באירופה ובוול סטריט בירידות שערים חדות, כאשר גם מחירי הנפט צונחים ומעיבים על השווקים.  

החששות ברחבי העולם מבריאות הכלכלה הסינית, השנייה בגודלה בעולם, מתעצמים, בין היתר בשל המשך הפחתת ערכו של היואן והאפשרות ל"מלחמת מטבעות" ובצל נתוני מאקרו חלשים. גם הנפילות במחירי הנפט לשפל של נראה מאז דצמבר 2008 לא מוסיפות בריאות לפעילי השוק.

 

מנכ"ל תמיר פישמן, אלדד תמיר, התייחס הבוקר למפולת בסין וציין כי "זו היסטריה טוטאלית המתבססת על מספר נתונים פחות טובים של הכלכלה הסינית והמון סיבות טכניות חסרות משמעות. צריך לזכור כי מדובר על שעורי צמיחה מתונים יותר ולא על משבר כזה או אחר. בקיצור, אנו בעיצומו של גל היסטריה נוספת המכה כרגע בשווקים, כפי שהתרחש מספר רב של פעמים בשנים האחרונות. הסיפור האמיתי הוא המשך התאוששות הכלכלה העולמית, עלייה בקצבי הצמיחה בארה"ב ובאירופה והתאמת שיעורי הצמיחה של הענק הסיני".

רוני יונסיאן, מנהל דסק מחקר מאקרו בני"ע זרים בלאומי שוקי הון, מפרסם הבוקר סקירה קצרה לאור הנפילות החוזרות במדדי המניות הסינים. "זהו יום שני השבוע של קריסה במדדי המניות הסינים, המסחר הופסק בשלב מוקדם, ולמעשה זהו יום המסחר הקצר ביותר ב-25 השנים האחרונות - עדות לפאניקה חסרת התקדים של המשקיעים הסיניים. שוק המניות הסיני מאופיין במשקיעים רבים שפועלים במינוף, מה שתורם להחרפת התנודתיות. המשקיעים הסינים הצעירים עדיין לא יודעים איך נראית מפולת בשוק המניות, ו'השיעור' הקצר במהלך 2015, בה נפלו המניות, לא עשה את שלו. להערכתנו, גם 2016 לא תהיה טובה יותר למניות הסיניות".

בשוק ממתינים גם לדוח התעסוקה האמריקאי לחודש דצמבר, שיפורסם מחר. זהו הדוח הראשון שיפורסם מאז החליט הפד על העלאת ריבית בארה"ב, לראשונה מזה כעשור, ומעניין יהיה לראות האם שוק העבודה מפגין את אותה עוצמה שהפגין בחודשים האחרונים - אחת הסיבות המשמעויות שהכריעו בעד העלאת הריבית האמורה.

בינתיים, סקר ה-ADP שפורסם אתמול הפתיע לטובה והצביע על תוספת של 257 אלף משרות בדצמבר, מעל הצפי בשוק שעמד על תוספת של 192 אלף משרות. נזכיר כי סקר ה-ADP הוא מעין קדימון של דוח התעסוקה המלא שיתפרסם ביום שישי. בשוק מעריכים כי בדצמבר נוספו 202 אלף משרות.

קבוצת אלקו  דיווחה היום על אקזיט משמעותי נוסף. חברה-בת זרה של הקבוצה, המחזיקה 35% מחברה סינית, תמכור מקרקעין שבבעלותה בסין תמורת 440 מיליון שקל. העסקה תניב לאלקו רווח נקי של כ-270 מיליון שקל ותזרים מזומנים חופשי של כ-325 מיליון שקל.

אי.די.בי  וכלל ביטוח  הוסיפו לרכז עניין לאחר שנפלו אתמול ברקע הדיווח על כישלון השיחות למכירת כלל ביטוח לחברת מקרולינק הסינית.

[לפורטל הפיננסי][לאתר המעו"ף][לאתר האג"ח]