גלובס - עיתון העסקים של ישראלאתר נגיש

2015 בתיקים המנוהלים: נחיתה רכה או מבוא לקראת הבאות?

חודש דצמבר, שהסתיים בתשואות שליליות בתיקי ההשקעות, נעל שנה מורכבת שהסתיימה אך בקושי בתשואות חיוביות ■ 2016 יכולה לסמן המשך לקודמתה - אולם היא לא בהכרח אבודה

מניות (2) / צילום: Shutterstock/ א.ס.א.פ קרייטיב
מניות (2) / צילום: Shutterstock/ א.ס.א.פ קרייטיב

דצמבר, שהיה חודש שלילי בתיקים המנוהלים, סוגר שנה לא נוחה בתיקי ההשקעות. לקיחת סיכונים גבוהים לא הובילה להצלחה בשנה המסתיימת, הסולידיות אף היא לא תרמה רבות וגם לא התפזרות על אפיקי שוק רבים מדי. האם שנה זו היא בבחינת "הרע מאחורינו", או שמא היא רק רמז לבאות? האם שנת 2016 שלפנינו היא שנה אבודה, או שניתן יהיה לנווט בה לטריטוריות חיוביות?

בסיומה של שנה לא פשוטה בשווקים ובתיקי ההשקעות, רשמו התיקים גם בדצמבר תשואה שלילית, כפי שמלמדים מדדי אג'יו לתיקים המנוהלים. כל מדדי התיקים, מהתיק האג"חי ועד לתיק המנייתי, רשמו תשואה שלילית החודש, בשיעור שבין 0.19% בתיק האג"חי לבין 1.31% בתיק המנייתי, טווח המשקף את תשואת התיקים המורכבים מאג"ח וממניות בשיעורים שונים. מודל ה-20:80 המקובל על המשקיעים ירד בדצמבר בשיעור של 0.41%, וגם שאר מדדי התיקים סיכמו חודש שלילי נוסף, שישי במספר ב-2015.

בשן ובעין

לבד מהאפיק השקלי, לא היה כמעט אפיק שהיה חסין בחודש זה למגמות השליליות שגררו את התיקים לטריטוריה שלילית. מדדי המניות העולמיים, וכמובן בישראל, מדדי האג"ח הצמודות למדד, מדדי האג"ח בארה"ב ובאירופה, כולם רשמו תשואה שלילית.

האירוע המשמעותי של דצמבר היה ללא ספק העלאת הריבית על-ידי הבנק המרכזי בארה"ב, ה'פד'. לפי הניתוח שנפוץ בשווקים, צעד זה והשלכותיו היו אמורים להתקבל ללא זעזוע, אך בפועל, העלאה זו הכניסה את השווקים למבוכה ולתנודתיות, תוך שחיקה במדדי המניות והאג"ח בארה"ב - ובעקבותיהם גם ברחבי העולם.

בישראל, מדד המחירים השלילי שפורסם שלח את צמודות המדד לירידות מחירים נוספות, הן בקונצרניות והן בממשלתיות, בשיעור ממוצע של כ-0.6%, אשר בממשלתיות לטווח בינוני אף התקרבו ל-1.2%. האינפלציה השלילית הייתה גם הסיבה לכך שהאג"ח השקליות, שהיו האפיק המוביל של השנה, דווקא עלו בשיעור ממוצע של כשליש האחוז, אך לא היה בכך די כדי להציל את התיקים מחודש מאכזב נוסף.

מדדי אג'יו, המציגים את ההתפתחויות בתיקים המנוהלים של ציבור המשקיעים, פרטיים, קיבוצים ומוסדות, מבוססים על נתונים מבתי ההשקעות, בהם פסגות, פעילים, מגדל, אקסלנס, איי.בי.איי, מיטב דש, הראל, אלטשולר שחם, תפנית-דיסקונט, הלמן אלדובי, אנליסט ותמיר פישמן, המנהלים כ-90% מתיקי ההשקעות של הציבור, פרטיים, קיבוצים, מוסדות וארגונים. המדדים עוקבים אחר "תיק הנכסים המצרפי" של הציבור, והתשואות המחושבות מהוות מדדי השוואה לביצועי תיקים בעלי פרופיל דומה.

למרות חודש דצמבר השלילי, בסיכום שנתי, מרבית מדדי התיקים המנוהלים סיימו את 2015 בתשואה חיובית. אמנם נמוכה מאוד וקרובה לאפס, אבל חיובית. זו היתה שנה קשה ורבת-אירועים ואתגרים בכלכלה העולמית, בכלכלת ישראל ובשווקים הפיננסיים, שנה אשר בנקל הייתה יכולה להסתיים בטריטוריה שלילית חזקה. עם תשואות חיוביות ב-2015 אפשר לומר כי המזל היה לצד המשקיעים והחוסכים גם בשנה זו.

מה פעל לרעת התיקים ב-2015? במובן הרחב ביותר היו אלו מרכיבי חו"ל שגרעו מתשואת התיקים בין 0.5% בתיקי האג"ח לכ-3% בתיקי המניות, ובתווך עוצמת הנזק הייתה תואמת לעוצמת הסיכונים בתיק. חלק נכבד מהירידה נובע מחולשה בסיסית בשוקי המניות והאג"ח בארה"ב, לאחר שנים ארוכות של עליות שערים נאות, שניזונו מהרחבה מוניטרית. מדדי המניות באירופה היו חיוביים יותר, אך האירו פגע קשות בשערוך ההחזקה הבלתי מגודרת.

זה שעולה וזה שיורד

בישראל היה זה שוק האג"ח הצמודות למדד אשר שחק את המשקיעים. האינפלציה השלילית, בשיעור של 0.9% ושנה שנייה ברציפות, הובילה לבריחה מאג"ח ממשלתיות צמודות, ולתשואה חלשה בשיעור של כ-0.5% בלבד בקונצרניות הצמודות.

לעומתן, הייתה זו שנה טובה לאג"ח השקליות. הקונצרניות עלו בשיעור של כ-4.7% והממשלתיות רשמו עלייה ממוצעת שבין 0.44% במדד האג"ח הקצרות, לבין 5.52% במדד האג"ח הממשלתיות לטווחים ארוכים. אין ספק כי מי שלקח סיכון והאריך את התיק השקלי, ראה תשואה נאה יותר השנה. ראויים לציון גם מדדי המניות בישראל, אשר בניגוד לאלו שבעולם המערבי דווקא עלו, בשיעור ממוצע המתקרב ל-3%, על פי הרכבם במדדים השונים של תיק ההשקעות.

2015: היפוך או רמז לבאות?

שנת 2015 נתנה גמול צנוע ביותר עבור לקיחת סיכון בשוקי ההון. תיקי המניות, אשר משקיעים קרוב למחציתם במדדי המניות העולמיים, רשמו תשואה שלילית בשנה כולה, לאחר תנודות בלתי מבוטלות במהלכה. השווקים התקשו לתרגם את הצמיחה בכלכלת ארה"ב למהלך חיובי עולמי, בעיקר מכיוון שה"עולם" נמצא תחת לחץ וחוסר ודאות הולכים וגדלים במספר מוקדים: במחירי הסחורות הנופלים, בהאטת קצב הצמיחה של סין ובירידה בסחר העולמי.

העשור הנוכחי סובל מנסיגה בכלכלה, והדבר מחלחל אל השווקים השונים. ישראל נמצאת גם כן בנסיגה מסוימת, המקבלת ביטוי כואב בירידת היצוא וההשקעות של הסקטור הפרטי. הצריכה הפרטית וענף התעשייה העילית, ההיי-טק, מחזיקים את כלכלת ישראל בפרופיל חיובי, אך לא די בהם לאורך זמן, והדבר מוביל לריבית אפסית, בעקבות אינפלציה שלילית בולטת זה שנה שנייה ברציפות.

מדיניות הריבית של בנק ישראל אמורה להיות מרחיבה ולקזז השפעות שליליות בכלכלה הריאלית, אך האמון במנהיגותו וביכולתו של הבנק אינו גבוה, ונדמה כי הוא נכשל בעידוד שוק האשראי ובהגנה על המשק במלחמת המטבעות העולמית. כמו כן, נראה כי ארה"ב מובילה בתהליכים, וכי מה שאירע שם בשנה האחרונה רומז למה שיקרה בשוק המקומי ובאירופה - בשנה הבאה.

בראייה זו, שוק המניות המקומי לא נראה מבטיח לשנה הקרובה. ישנם שווקים אשר מונשמים על-ידי הבנקים המרכזיים - כמו באירופה וביפן - אך המשקל של עליית הריבית בארה"ב עלול להיות מכריע ולהכביד על שווקים רבים בעולם. במילים אחרות, שנה לא נוחה לפנינו.

2016 עלולה להיות שנה אשר זו המסתיימת מהווה לה אך פרולוג. עם זאת, היא לא בהכרח שנה אבודה או שלילית. עם מדיניות דינמית, מומחיות רבה וניסיון רב-שנים, ניתן להוביל את התיקים בשנה הקרובה ואף לרשום רווחים, שיפצו על חולשות אחרות.

הסיטואציה הנוכחית מגלמת חוסר איזון עולמי קיצוני במחירי הסחורות, במדיניות הריבית, בצמיחה כלכלית ועוד. זוהי סיטואציה מורכבת, ובוודאי לא נוחה לשוקי ההון. רמת הסיכון גבוהה מאוד, ונראה כי המטוטלת מצויה לקראת מהלך של תיקון בדרכה חזרה לאיזון מחודש. התפתחויות אלו דורשות מדיניות השקעות דינמית, אשר עשויה ליצור הצלחה בשנה הקרובה.

ערנות, אומץ, נחישות, ניסיון רב-שנים ויכולת בקרה וקבלת החלטות מהירה הן תכונות הכרחיות בתקופה זו. עם מרכיבי התנהגות אלה, נגד כל הציפיות 2016 יכולה להיות שנה מוצלחת בתיקי ההשקעות, כזו שתציב את 2015 כשנה של נחיתה רכה בלבד.

הכותב הוא מנכ"ל חברת אג'יו ניהול סיכונים והחלטות פיננסיות בע"מ, העוסקת בניהול עושרמשפחתי ובפיקוח על נכסי ארגונים וקיבוצים. אין לראות בסקירה ובאמור בה תחליף לייעוץ השקעות כהגדרתו בחוק

תשואת מדדי אגיו

עוד כתבות

המספרים מאחורי האופציות לעובדים בחברות ההייטק הישראליות נחשפים / צילום: Shutterstock, Lucky-photographer

נעילה חיובית בוול סטריט; טסלה איבדה כ-3%, אנבידיה עלתה בכ-4.3%

בורסות ארה"ב נצבעו ירוק ● מדד ההנג סנג זינק בכ-1.7% ● טסלה ירדה לאחר שפורסם כי הורידה את מחירי הרכבים החשמליים שלה ברחבי העולם; המניה ירדה מתחילת השנה בכ-40% ● ירידות במחירי הנפט והזהב ● האג"ח הממשלתיות בארה"ב נסחרו בעליות

שלומי ויוסי אמיר / צילום: יח''צ, עיבוד: טלי בוגדנובסקי

כאב הראש החדש של האחים אמיר בשופרסל

‎בבקשה לאישור תובענה ייצוגית, נטען כי האחים אמיר ביקשו לרכוש את השליטה בשופרסל באופן שיפטור אותם מלשלם לציבור את מלא פרמיית השליטה, כדי לא להיקלע לתחרות על השליטה בחברה ● התובעים מעריכים את הנזק בסכום הנע בין 232-146 מיליון שקלים

הצוללת. הילה ויסברג בשיחה עם  ד''ר עדית זכאי–אור / צילום: באדיבות ראוניברסיטת ייכמן

"חתרתי בים בזמן שהבנים שלי בחזית. לא צריך להתבייש במקומות שטוב לנו"

שיחה עם ד"ר עדית זכאי–אור, מנכ"לית מרכז מיטיב לפסיכולוגיה חיובית באוניברסיטת רייכמן ● על איך עצב ושמחה יכולים להשתלב זה בזה, כיצד להחזיק תקווה בזמן משבר והקשר בין חשיבה חיובית לתקיפה האיראנית • האזינו 

ראש אמ''ן אהרון חליווה

מבריק ויהיר, כריזמטי ונהנתן: הכירו את אהרון חליוה, האלוף השנוי במחלוקת שפרש היום

מבריק, כריזמטי, האיש הכי מקושר במטכ"ל, רוקסטאר, ומנגד נהנתן, יהיר ויש שיאמרו בוטה • ראש אמ"ן, שהודיע היום על פרישה מצה"ל, מיהר לקחת אחריות על הכישלון, אבל מאז, עלו עוד ועוד סימני שאלה סביב התנהלותו ● נראה שגם הוא - שיודע להתנהל מול התקשורת "אפילו יותר מדובר צה"ל" - לא צפה את עוצמות המתקפה ולא מפסיק למשוך אליו אש

ראש אמ''ן, אלוף אהרון חליוה / צילום: דובר צה''ל

ראש אמ"ן האלוף אהרון חליוה הודיע על פרישה מצה״ל

חליוה הודיע היום על פרישה, חצי שנה אחרי המחדל המודיעיני העמוק של ה-7 באוקטובר ● במכתב שחיבר לרמטכ"ל, כתב כי "אגף המודיעין בפיקודי לא עמד במשימה עליה אנו אמונים. לעד אשא עימי את הכאב האיום של המלחמה"

אפל. החברה המבטיחה של 2024? / צילום: Shutterstock

"תהיה הפתעת השנה": זו המניה המומלצת ביותר של בנק אוף אמריקה

המכירות נופלות, היא לא נמצאת בשוק הבינה המלאכותית ומתחילת השנה איבדה מניית אפל 10.7% ● למרות הכל, בבנק אוף אמריקה מאמינים שענקית הטכנולוגיה צפויה להתאושש בחצי השני של השנה

הירידות הנוכחיות מגיעות אחרי שנה ורבע חלומיות למשקיעים בשווקים בחו''ל / צילום: Shutterstock

אפריל האדום: וול סטריט יורדת בחדות, וזה מה שצפוי לקרות לחיסכון שלכם ולשקל

הבורסה האמריקאית פתחה את 2024 בסערה עם תשואות מרשימות במדדים המובילים ● אלא שכעת הקערה התהפכה, ומתחילת אפריל נמחקה יותר מחצי מהתשואה ● מי החוסכים הישראליים שייפגעו במיוחד, ומהן ההשלכות של המגמה השלילית על שער הדולר?

מסילת 431. 6 ק''מ של גשרים / צילום: ענת דניאלי לב

30 ק"מ ב-4 מיליארד שקל: זה יהיה אחד הפרויקטים התקדימיים בישראל

מסילת הרכבת 431, שאמורה לחבר את ערי השפלה ומישור החוף הדרומי עם מודיעין וירושלים, הולכת ונבנית בימים אלה מעל המכוניות הנוסעות בכביש ● האתגרים הטכנולוגיים והמחסור בפועלים מחייבים פתרונות יצירתיים

טסלה מודל S ''פלייד'' / צילום: יח''צ

טסלה פספסה את התחזיות ורשמה את הירידה החדה ביותר בהכנסות מאז 2012

למרות שפספסה את התחזיות המוקדמות בשורת הרווח וההכנסות, מניית טסלה מזנקת במסחר המאוחר ● האנליסטים בוול סטריט חזו כי החברה תציג ירידה בהכנסות ברבעון הנוכחי לאחר שורה של חדשות רעות

ח''כ משה ארבל, מפלגת ש''ס / צילום: איל יצהר

"מוכרחים להבין את גודל השעה": ראיון חג עם השר הכי לא שגרתי שיש

שר הפנים משה ארבל מכוון אצבע מאשימה לבג"ץ שיצר תגובת נגד בציבור החרדי לשאלת הגיוס ● בענייני התכנון, הוא מגלה שהוא הודף לחצים להתערבות ומאשים את שרי הליכוד באינטרסים צרים ● את הפועלים הפלסטינים, הוא אומר, צריך להחזיר, "אין שאלה בכלל" ● ולמה הוא משוכנע שזה הזמן להעלות ארנונה

הפגנה פרו פלסטינית באוני' קולומביה, ניו יורק / צילום: ap, Yuki Iwamura

האוניברסיטה שהפכה למוקד הפגנות פרו פלסטיניות סגרה את שעריה: "הקמפוס נראה כמו בסיס צבאי"

השיעורים בקולומביה שבניו יורק הופסקו עד הודעה חדשה בשל מחאות פרו פלסטיניות ● סטודנטים יהודים קיבלו המלצה שלא להגיע למקום ונמנעה כניסתו של פרופ' שי דוידאי לקמפוס ● עומר לובטון גרנות מבית הספר למדיניות ציבורית: "האוניברסיטה נכנסה ללחץ. הכול מגודר שוטרים מסביב כל השערים נעולים, בריקדות, עשרות ניידות ומסוקים באוויר"

מטוס B-52 שנושא עליו את טילי המיקרו־גל / צילום: Reuters, Michael Clevenger / Courier Journal / USA TODAY NETWORK

חודר בונקרים ומשבית כורים גרעיניים, ללא פגיעות בנפש: הנשק האמריקאי שיכול לשנות את מאזן הכוחות מול איראן

לפי חשיפת "דיילי מייל" הבריטי, ארה"ב פרסה בחשאי מערכת טילי מיקרו-גל, שהפעימות האלטקרו-מגנטיות שהם פולטים יכולים להשבית כל מכשיר אלקטרוני – כולל מתקני גרעין תת קרקעיים ● איך היא עובדת?

דיזנגוף סנטר / צילום: גיא חמוי

מעל 3 מיליון שקל בדקה: זינוק בהוצאות בכרטיסי אשראי לעומת ערב פסח אשתקד

לפי נתוני חברת שב"א, בין השעות 8:00-14:00 הוציאו הישראלים סכום של 735 מיליון שקל • מדובר בזינוק של 14% בהוצאות בכרטיסי אשראי לעומת ערב פסח אשתקד • בשנה שעברה בשעות אלו נרשמו הוצאות בכרטיסי אשראי בסכום כולל של 645 מיליון שקל • ומה הייתה הדקה העמוסה ביותר היום?

יהודה זיסאפל ז''ל וזהר זיסאפל ז''ל / צילום: כדיה לוי, איל יצהר

"לא היו להם יאכטות ומטוסי פאר": לאן פניה של אימפריית ההייטק שהקימו האחים זיסאפל

האחים יהודה וזהר זיסאפל היו שניים מאבות ההייטק המקומי ● הם הלכו לעולמם בתוך פחות משנה והשאירו מאחור את קבוצת רד־בינת, שכוללת עשרות חברות, בעיקר בתחום הטלקום ● גלובס שוחח עם מקורבים, בכירים בתעשייה וקולגות של האחים, וצלל להיסטוריה ולעתיד של אחת מאימפריות ההייטק הראשונות בישראל: "הם עבדו עד הימים האחרונים, אבל לא מינו דור המשך מקצועי שיכול לקחת את זה הלאה", אומר אחד מהם

סקטור השבבים יורד / צילום: Shutterstock

אנבידיה יורדת למקום החמישי בשווי שוק: מה עובר על הסקטור הלוהט בוול סטריט?

ביום אחד איבדה החברה הלוהטת של וול סטריט 10% מערכה, והיא רק דוגמה לסגמנט השלילי שאפיין את שוק השבבים כולו ● אנליסטים מנתחים את הסיבות: מנתוני מאקרו בעייתיים שמכבידים על השוק כולו ועד ל"תיקון" בתחום, שנהנה מפריחה משמעותית בשנה האחרונה

ד''ר נטע מימון, מנכ''לית Neuro-Fi, חוקרת מוזיקה ומוח / צילום: יונתן בלום

החוקרת שיכולה להשפיע על המוח שלנו, בלי שנשים בכלל לב

ד"ר נטע מימון משלבת בין מוזיקה לחקר המוח כדי לסייע לחולי אלצהיימר ופרקינסון ● היא גם הקימה חברה שרוצה להפוך את מה שאנחנו שומעים באוזניות לגירוי מוחי שיעזור לנו להירגע ● 40 עד 40: נבחרת המנהיגות הצעירה של גלובס 

נתב''ג בליל התקיפה האיראנית. השמיים נסגרו במפתיע / צילום: Reuters, Nir Keidar

הטיפים והטריקים: איך לקנות ביטוח נסיעות לחו"ל?

עשרות אלפי ישראלים נותרו ללא טיסות אחרי ששורת חברות הודיעו על ביטול הטיסות לארץ וממנה ● האם הכיסוי לביטול נסיעה שמציעות חברות הביטוח יבטיח לכם פיצוי? מה קורה אם גויסתם למילואים? וגם: מתי כדאי לרכוש את הביטוח והטיפ שיחסוך לכם מאות שקלים בהשכרת רכב בחו"ל

לוטרה. דגי בריכות הנוי חוסלו כמעט לחלוטין / צילום: Shutterstock

קרבות על טריטוריה, פלישות וחיסולים: משפחות הפשע של סינגפור הן בכלל לוטרות

הסגרים שהונהגו בקורונה נתנו לבעלי חיים רבים הזדמנות להשתלט על שטחים אורבניים ● בתום המגפה הם נדחקו בחזרה לשיפולי הערים, אבל לא הלוטרות בסינגפור: אלה עושות שם שמות אפילו על חשבון קרוקודילים

קשת שביט, חוקרת בפרויקט Candle של נאס''א / צילום: שמוליק עלמני

"ניצלתי בנס": הצעירה שהגיעה עד לפרויקט השאפתני של נאס"א

בגילה הצעיר במיוחד קשת שביט הספיקה להיות חתומה על מאמר פורץ דרך בשער מגזין Science היוקרתי, ועובדת בפרויקט של נאס"א על מחקר שעתיד לדייק את המידע שיש לנו על כוכבים ● ב-7 באוקטובר היא הייתה בביתה בקיבוץ בארי, כשמחבלים ניסו לחדור אליו: "הוא ספג הרבה כדורים, ניצלתי בנס" ● 40 עד 40: נבחרת המנהיגות הצעירה של גלובס 

פליקס בייקר / איור: גיל ג'יבלי

האחים שהמתינו 20 שנה עד שהשקעה של מיליונים הפכה ל־8 מיליארד דולר

משקיעים בקרן גידור של האחים פליקס וג'וליאן בייקר זכו לאחרונה להכנסה מפתיעה, מהגדולות ביותר שחולקו אי פעם בתעשייה, בעקבות עסקת ביוטק ● זה קרה כשהאחים מכרו החזקה היסטורית בחברת הטיפול לסרטן, סיג'ן, לענקית התרופות פייזר