"אוה מדז'יבוז', יו"ר מועצת הרשות השנייה, רוצה להפוך לעורכת הראשית של ערוץ 10" - כך אומר ל"גלובס" הכתב הכלכלי של חדשות 10, מתן חודורוב, המשמש גם כיו"ר ועד העובדים של הערוץ.

חודורוב אמר את הדברים בתגובה להחלטת מועצת הרשות השנייה לדחות את הבקשה להאריך באופן קבוע את מהדורת החדשות לאורך של 1 שעה ו-20 דקות. המועצה קבעה אתמול (ב') כי אין להאריך את מהדורות החדשות ליותר משעה.

"במשך שנים דרשו ברשות השנייה טלוויזיה איכותית, וכשמנסים לעשות את זה סוף-סוף בערוץ 10, היא שוב מצירה את צעדיו", אומר חודורוב. "יכול להיות שברשות שכחו שההחלטה מה לשדר במהדורה המרכזית מופקדת בידי עיתונאים ולא בידי נציגים מטעם הממשלה. מי שרוצה למנוע מהציבור כתבות הרחבה בנושאים כלכליים, חברתיים ואזרחיים, מגן על האינטרס בקידום תוכניות כמו 'האח הגדול'. אנחנו ערוץ מבודל עם אופי אחר, ואנחנו עומדים על זכותנו שכל ערוץ ישדר חדשות בהיקף באופיו".

- אתה באמת מאמין שקיצור המהדורה ב-20 דקות זו פגיעה בחופש הביטוי?

"בהחלט. ראה מה קיים במהדורה, ומה עשה ערוץ 10 - העלה סדרות דוקומנטריות, העלה מוסף כלכלי באורך ממוצע של 8 דקות. ההארכה זהה לתכנים המגזיניים. גדיעת התחרות באיבה היא ניסיון למקם את התחרות בכרוניקה החדשותית ולמנוע מהחדשות להתקדם. יש פה ניסיון לשרת אינטרס של צד אחד בלבד".

- אתה אומר שהרשות השנייה משרתת רק את זכייניות ערוץ 2?

"בוודאי. למי שיש אינטרס לקצר את המהדורות כדי להעביר את התחרות למדרש הריאליטי? ברור שלערוץ 2. לזכייניות יש אינטרס לקצר את החדשות המתחזקות של ערוץ 10 ולהעביר את מוקד התחרות לגזרת הבידור הריאליטי".

- בוא נודה שבעצם כל העניין הוא סיפור כלכלי שלכם - לכם זול יותר למשוך את המהדורה ולא לשים תוכניות פריים-טיים החל מהשעה 21:00. קיצור הפריים-טיים משמעותו לוח זול יותר עבורכם.

"לכל אחד יש תוכנית עסקית משלו והוא רשאי לשרת את האופי הנבדל שלו ולפתח את הקו הייחודי לו ולהעמיד לוח שידורים שישרת את צופיו. אנחנו לא רוצים להתמקד בריאליטי אלא בריאליטי של החיים. וזה לא תמיד הנוח לפוליטיקאים".

- הרשות השנייה משרתת את השלטון?

"סדרות דוקומנטריות זה לא נעים לפוליטיקאים שלא רוצים שיחשפו את ערוותם ערב-ערב, ונציגיהם שיושבים ברשות השנייה מבינים את זה. בקרוב צפויים להיבחר הבכירים ב'ברית המועצות' החדשה, ויכול להיות שיש היום רגישות יתר ברשות השנייה להלך-הרוח של הפוליטיקאים. אנחנו לא מוכנים שהחולשה הזו של הרגולטור תמנע מאיתנו לשדר את התכנים שאנחנו מוצאים לנכון במינונים שאנחנו מאמינים".

- ברשות השנייה יש תחושה שאתם כפויי-טובה. רק בראשית השנה אוה מדז'יבוז', לתחושתה, סייעה להציל את ערוץ 10.

"ערוץ 10 קיבל רישיון על סמך תוכנית עסקית שמוכרת לפוליטיקאים. זו חוכמה קטנה להעניק רישיון לגוף משדר ולמנוע ממנו לשדר את מה שהוא מוצא לנכון. זה להגיד הענקנו לכם רישיון ועכשיו תרקדו לפי החליל שלנו. לבוא להגיד אני הצלתי אתכם ועכשיו אקבע לכם את התכנים? אני לא מבין את הטענה ואת ההיגיון הפנימי של הטענה".

מוקדם יותר היום (ג') שלח מנכ"ל ערוץ 10, יוסי ורשבסקי, מכתב לרשות השנייה ובו דרש ארכה של חודשיים וחצי לכניסת ההוראה החדשה לתוקף.

"קיבלנו בהפתעה ובאכזבה את ההודעה על החלטת המועצה לקצר את מהדורת החדשות", כתב ורשבסקי. "לעמדתנו מדובר בהחלטה בלתי סבירה בעליל, המהווה התערבות בתכני המהדורה ואשר פוגעת, בין היתר, בחופש הביטוי ובחופש העיתונות של הערוץ ושל חברת החדשות, כמו גם בזכותו של הציבור לקבל מידע בנושאים חיוניים ומפקיעה שלא כדי את מלאכת העריכה של שידורי הערוץ וחברת החדשות מידי מנהליהם".

על-פי ורשבסקי, יישומה של ההחלטה מצריך שינויו של לוח השידורים של הערוץ, ומחייב היערכות נרחבת של כלל הגורמים בערוץ ובחברת החדשות. "לפיכך", כתב המנכ"ל, "אנחנו מבקשים תקופת היערכות בת כ-75 יום עד לסוף חודש מארס 2016 לצורך התארגנות הנדרשת". 

 

"פגיעה בצרכנים וביצירה המקורית" 

מהרשות השנייה נמסר בתגובה: "הרשות השנייה, כגוף ציבורי, מחויבת לשמירה על האינטרס הציבורי ולא להגנה בלעדית על האינטרסים של ערוץ 10. החלטת הרשות להותיר את מהדורות החדשות באורך הקבוע כיום מגיעה לאחר דיון מלא ומקיף שנערך בבקשת הערוץ.

"בחודשים האחרונים, מאז החלו מהדורות שני הערוצים - לא פעם בשם שיקולי רייטינג ואינטרסים טהורים של פגיעה בערוץ המתחרה - לבקש מדי יום הארכה של 20-30 דקות במהדורה, התקבלו ברשות השנייה עשרות תלונות של הציבור על אורך המהדורות.

"לרשות השנייה אין כל עניין להתערב בתוכן המהדורות, אך הפקעת הפריים-טיים לטובת החדשות פוגעת בצרכנים, שצפייה בטלוויזיה היא בילוי משפחתי עבורם, וביצירה הישראלית המקורית, שנדחקת לשעות המאוחרות של הערב.

"הטענות על שיקולים זרים וסתימת פיות הן זריית חול בעיניי הציבור וזילות, ואין בהן דבר. יוזכר כי מועצת הרשות השנייה הנוכחית היא זו שנלחמה עבור הערוץ והעניקה לו רישיון לשידור ל-15 שנה. עוד יוזכר כי לפני פחות משבועיים הגיש ערוץ 10 לרשות השנייה לוח שידורים לשנת 2016, ולפיו מהדורות החדשות מסתיימות מדי ערב בשעה 21:00".