גלובס - עיתון העסקים של ישראלאתר נגיש

"החוק אינו חל על מצב של קבלני חתימות הפועלים במסווה של יזם"

כך טוענים בלשכת עורכי הדין במסגרת נייר עמדה המבקר את הצעת החוק החדשה שמטרתה להילחם בתופעת המאכרים בפינוי בינוי ■ מדובר בהצעת חוק בשם "מארגני עסקאות להתחדשות עירונית" שעתידה לעלות לועדת שרים לחקיקה ביום א'

התחדשות עירונית - רחוב ששת הימים ברמת השרון / צילום: תמר מצפי
התחדשות עירונית - רחוב ששת הימים ברמת השרון / צילום: תמר מצפי

ביום ראשון הקרוב עתידה לעלות לוועדת שרים לחקיקה הצעת חוק העוסקת בכל הנוגע ליחסים שבין בעלי דירות ישנות ליזמים, קבלנים או קבלני חתימות שמנסים לקדם פרויקטים של פינוי בינוי. מדובר בהצעת חוק בשם "מארגני עסקאות להתחדשות עירונית". החוק המוצע מציע לקבוע כללים ברורים הנוגעים לתקופת ההתקשרות של בעלי הדירות מול המארגנים ועל האפשרויות להתנתק מהעסקה. בעוד בענף מברכים על העיקרון של העלאת הנושא בפעם הראשונה על ידי המדינה וטיפול בסוגיות השונות, התייחסות לסעיפי החוק השונים והשוואתם למה שקורה היום בשטח מעלה חשש כי החוק כפי שמנוסח כיום וכפי שעתיד לעלות לדיון בוועדת השרים לחקיקה אינו ישים ואף עשוי במקרים מסויימים לגרום לנזק ולהתנגש עם מטרות אחרות של הרשות להתחדשות עירונית שאמורה לקום בקרוב.

בלשכת עוה"ד בחנו את הצעת החוק והעבירו בימים האחרונים מסמך עמדה לחבר הכנסת אלי כהן (כולנו) שעומד בראש ועדת הרפורמות בכנסת המטפלת גם בהקמת הרשות להתחדשות עירונית. בנייר העמדה שהגיע לידי "גלובס" מציינים יו"ר ועדת קניין ומקרקעין בלשכה עו"ד אבי ללום ועו"ד יצחק נטוביץ יחד עם עו"ד זיו כספי העומד בראש ועדת התחדשות עירונית בלשכת עוה"ד מספר רב של בעיות בניסוח המקורי של הצעת החוק. בעוד בלשכה מדגישים כי מדובר בחוק חשוב, על פי המסמך שחיברו הצעת החוק חייבת לעבור מספר תיקונים מהותיים כדי שתוכל להשפיע על הענף.

אחת ההערות החשובות שעולות מהמסמך קובעת כי העובדה שהצעת החוק אינה קובעת הגדרה ברורה לזהות המארגן בעייתית. על פי הצעת החוק מדובר ב"מי שמתקשר עם בעל דירה בהסכם טרום התקשרות". בלשכת עורכי הדין מעלים את השאלה האם מדובר גם ביזמים ומציינים כי צריכה להיות הגדרה מדוייקת לזהות המארגן. "החוק אינו מתייחס ואינו חל על מצב של קבלני חתימות הפועלים במסווה של יזם, כלומר מחתימים על הסכם פינוי בינוי מתוך כוונה לסחר אותו" כך כותבים בלשכת עורכי הדין במסגרת ההסתייגויות לסעיף זה בחוק, "מה שמקעקע מן היסוד את תכלית החוק".

עוד מציינים בהקשר זה כי ייתכן ויש לשקול גם הכנסת היזמים עצמם למסגרת החוק: "בהיעדר פרמטר של "מארגן", החוק אינו מתייחס למצב זה. כך שגם יזם יוכל "לתקוע" שנים רבות בעלי דירות במתחם מבלי שהחוק יתייחס לכך. מוצע להחיל את "המועד הקובע" (מועד ראשון החותמים), גם בחוזים למול יזם".

במקביל, עדיין בסוגיית הגדרת החוק לגבי זהות המארגן, טוענים בלשכת עורכי הדין כי הנוסח הקיים עלול לטרפד יוזמה אחרת של הרשות להתחדשות עירונית העתידית, יוזמה שמבקשת להקים מנהלות בעיריות השונות שיקדמו את הפרויקטים וזאת משום שעל פי נוסח החוק, גם הם ייחשבו כמארגני עסקאות. "החוק אינו מתאים למדיניות הממשלה לעודד חברות עירונית לתפקד כמנהלות לפינוי בינוי, כאשר למעשה הן "מארגנים" כהגדרת החוק".

עוד מציינים בלשכת עורכי הדין כי קביעת לוחות הזמנים במסגרת הצעת החוק אינם ריאלים. במסגרת הצעת החוק מוצע לקבוע כי הסכם שנחתם בין בעלי דירות לבין מארגן יבוטל במקרים מסויימים בהם לא עמד המארגן בלוחות הזמנים המפורטים בחוק. כך, החוק מציין כי הסכם יבוטל אם המארגן לא עמד בתנאי הבא: "בתוך שישה חודשים מהמועד הקובע, יתקשר המארגן בהסכם עם לפחות 50% מבעלי הדירות בבית משותף שיש בו שש עשר דירות לכל היותר, או לפחות 40% מבעלי הדירות בבית משותף כאמור שיש בו שבע עשרה דירות או יותר". בלשכת עורכי הדין מציינים כי מדובר בפרק זמן לא מעשי ונדרשת תקופה ארוכה יותר. בהמשך מתייחסת הצעת החוק גם לשלב הבא בהתארגנות וקובעת כי ההסכם יבוטל אם המארגן לא יעמד בלוח הזמנים הבא: "בתוך שמונה עשר חודשים מהמועד הקובע, התקיים אחד מאלה: נקלטה במוסד תכנון תכנית שמטרתה ביצוע הליך פינוי ובינוי בבית המשותף אשר לגביו נחתמו ההסכמים או באם היזם התקשר בעסקת פינוי בינוי, עם 50% מבעלי הדירות בבית המשותף אשר לגביו נחתמו הסכמי טרום ההתקשרות לעסקת פינוי בינוי....היו בבית המשותף האמור שבע עשרה דירות או יותר, היזם התקשר בעסקת פינוי בינוי עם לפחות 40% מבעלי הדירות בלבד". גם על סעיף זה כותבים בלשכת עורכי הדין כי מדובר בהתעלמות מהמצב הקיים היום בשטח שאינו מאפשר עמידה בתנאים הללו: "לא מעשי, נדרש פרק זמן ארוך יותר, של 3-5 שנים. יש לקחת בחשבון נסיבות פוטרות כגון הליכים משפטיים והליכים תכנוניים אשר מונעים את קליטת התכנית".

בתגובה להערות ולטענות של לשכת עורכי הדין על הצעת החוק מסר היום ח"כ אלי כהן המקדם את החוק כי "פרויקטים של התחדשות עירונית נשענים על המשולש שבין הדיירים, היזמים והרשות המקומית. יש להבהיר שהזכויות שנותנת המדינה הם נכס קנייני של הדיירים. החוק נועד להסדיר את מערכת היחסים בין הדיירים ליזמים במטרה שהפרויקטים יצאו לפועל ולא מתוך מטרה לעשות הסכמים שיכבלו את הדיירים. ההתחדשות העירונית עולה מדרגה וזה ניכר בהיקפי היתרי הבניה שניתנו, ובאלו שנמצאים בתהליכי תכנון. לצד חברות רציניות שקיימות בתחום ומקדמות את הפרויקטים, ישנם גורמים שעיקר עיסוקם הוא החתמת הדיירים, ובלא מעט מקרים הם עיכבו את התקדמות הפרויקטים. בימים אלו אנו מעודדים רשויות מקומיות להקים מנהלות עירוניות לטובת ההתחדשות העירונית, ומניסיוננו למנהלות אלו הייתה תרומה חשובה לייזום וקידום פרויקטים של התחדשות עירונית כדוגמת ראשל"צ, רמלה, ת"א, ירושלים, הרצליה ועוד. לכשהחוק יעבור בקריאה ראשונה נדון בהערות במסגרת ההכנה לקריאה שנייה ושלישית".

עוד כתבות

האלוף במיל' ישראל זיו / צילום: גיא חמוי

"אני מודאג": ישראל זיו מנתח - מה יקרה עם רפיח והאם נתקוף באיראן?

האלוף במיל' ישראל זיו, שכיהן בעבר כראש אגף מבצעים בצה"ל, עוקב בדאגה אחרי מהלך העניינים לאחר המתקפה האיראנית נגד ישראל ● "מבחינת ישראל, יש לה את הלגיטימציה לתקוף, אבל אני חושש שזו החלטה קצת נמהרת. יש לנו שתי חזיתות פתוחות" ● ומה הוא חושב שצריך לעשות ברפיח?

בורסת תל אביב / צילום: טלי בוגדנובסקי

הבורסה ננעלה בירידות; מדד הבנקים ירד ב-1.2%

מדד ת"א 35 ירד ב-0.3% ● התנודתיות החריגה בשווקים לאור המתיחות בין איראן לישראל ממשיכה, וגם בשאר העולם אי הוודאות מורגשת ● אי.בי.אי מתייחסים לזינוק באגרות החוב הממשלתיות: "ניתן לנצל את עליית התשואות להארכה הדרגתית של מח"מ התיק" ● מדד המחירים לצרכן הפתיע לרעה, והסיכויים להפחתת ריבית הולכים ומתרחקים ● לאומי: "התנודתיות תימשך, בגלל רגישות מחיר הנפט למתיחות באזור"

השופט בדימוס ד''ר עדי זרנקין / צילום: פאול אורלייב

בן הבורר הוא בכיר בחברה מתחרה - האם זו עילה לפסילתו?

ביהמ"ש דחה את בקשת קבוצת סיגמא לפסול את הבורר ד"ר עדי זרנקין, שופט בית המשפט המחוזי בדימוס, בשל טענה לחשש לניגוד עניינים, מאחר שבנו מכהן כבכיר ומחזיק במניות של חברה מתחרה לחברה שבלב המחלוקת

וול סטריט / צילום: Shutterstock

נעילה מעורבת בוול סטריט; יו"ר הפד: "אין התקדמות במאבק באינפלציה"

נאסד"ק ירד ב-0.1% ● פאוול:"השגת יעד האינפלציה תיקח יותר זמן משחשבנו" ● טראמפ מדיה צללה ב-14% ● בנק HSBC ממליץ על מניית AMD ● שווי השוק של טסלה ירד בכ-40% מתחילת השנה ● השקעת ענק למיקרוסופט בחברת AI מאיחוד האמירויות ● איתן בן אליהו ימונה ליו"ר ננו דיימנשן ● באופנהיימר חיוביים לגבי פאלו אלטו ונטפליקס

מודעה המציגה נשק איראני ברחוב בטהרן, השבוע / צילום: Reuters, Majid Asgaripour

סנקציות במקום תגובה צבאית ישראלית: זו התוכנית של אירופה להתמודד עם המשבר במזה"ת

מדינות המערב מנסות בימים האחרונים לגבש בקדחתנות עיצומים חדשים על הרפובליקה האסלאמית ● המטרה: לשלוח מסר מאוחד, אבל בעיקר לשכנע את ישראל למתן את תגובתה הצבאית ● השאלה העיקרית: האם אחרי עשורים של סנקציות טהרן תחדל להעביר כסף לטרור

צילומים: מארק ישראל סאלם (ג'רוזלם פוסט), (AP (Jacquelyn Martin, רויטרס, עיבוד: טלי בוגדנובסקי

אפילו סעודיה עזרה: כך פעלה הברית שסייעה לישראל מול איראן

מזה כמה עשורים, ארה"ב מובילה מאמץ לטובת הידוק הקשרים הצבאיים בין ישראל ליריבותיה הערביות הוותיקות, כדי להתמודד עם האיום המשותף מצד איראן ● המאמץ הזה לא נבדק בקרב, עד שטהרן שיגרה את מטח הטילים והמזל"טים נגד ישראל ● כך הוא נראה מאחורי הקלעים

לאה פרמינגר, סמנכ''לית השקעות, אלטשולר שחם / צילום: סם יצחקוב

אלטשולר בצמרת, מיטב בתחתית: אפיקי ההשקעה שמאחורי התשואות

לאה פרמינגר, סמנכ"לית ההשקעות החדשה של בית ההשקעות אלטשולר שחם, שחזר להצטיין בכל המסלולים: "החשיפה למניות פיננסים באירופה שיחקה לטובתנו" ● גם מור בלט לחיוב ברבעון, ואילו מיטב בתחתית ● מעל לכולם - הביצועים של מסלולי ה-S&P 500 שהניבו תשואה רבעונית של 12%

אנדרו אביר, המשנה לנגיד בנק ישראל, בכנס TECH IL / צילום: כדיה לוי

המשנה לנגיד בנק ישראל: "לשקל הדיגיטלי תהיה השפעה על התחרות בבנקים"

אנדרו אביר אמר בכנס TECH IL של גלובס כי כי בשבועות הקרובים בנק ישראל יוציא לדרך פרויקט טכנולוגי משמעותי, כחלק מתהליך בחינת ההיתכנות להנפקת מטבע דיגיטלי ● לפי התוכנית של בנק ישראל, "השקל הדיגיטלי יהיה פלטפורמה לחדשנות"

שר המשפטים יריב לוין, יו''ר הוועדה לבחירת שופטים / צילום: נועם מושקוביץ', דוברות הכנסת

המערכת קורסת תחת העומס, אבל הוועדה לבחירת שופטים לא מינתה שופטים

למרות שהייתה אמורה למנות שופטים לבתי המשפט המחוזיים בתל אביב, מרכז ולבית משפט השלום בירושלים, הוועדה לבחירת שופטים התכנסה אך לא בחרה שופטים חדשים ● השופטים בישראל דנים בעשרות ומאות תיקים בו זמנית, ובינתיים בתי המשפט נותרים במחסור גדול של שופטים וקורסים תחת העומס, כך שהציבור נפגע

רז בכר, מנהל מיקרוסופט פור סטארט-אפ ישראל / צילום: כדיה לוי

רז בכר, מנהל מיקרוסופט פור סטארט-אפ ישראל: "המלחמה הציבה את ההייטק הישראלי בפני דברים שלא ראו קודם"

רז בכר, מנהל מיקרוסופט פור סטארט-אפ ישראל, אמר בכנס TECH IL של גלובס כי כלי הבינה המלאכותית מנוצלים היטב על ידי יזמים ישראלים ● בהתייחסו למלחמה בישראל סיפר: "במהלך המלחמה ציפינו לראות האטה, אבל נהפוך הוא - ראינו עלייה בקצב הבקשות לתכנית"

יאיר נחמד, מנכ''ל נאייקס ויו''ר הדירקטוריון / צילום: דוד זיסר

המנכ"ל שמכר מניות בעשרות מיליוני שקלים: "במבט לאחור עשינו דברים מסוכנים מאוד ברמה האישית"

יאיר נחמד הקים את חברת הפינטק נאייקס עם שני שותפים, הנפיק אותה בת"א לפי שווי של כמעט מיליארד דולר ובהמשך הוביל אותה לנאסד"ק ● הגיוס בנאסד"ק בוצע אחרי שהמניה עלתה בעשרות אחוזים מתחילת 2024 ● "לא רציתי למכור", טוען נחמד, "אני מאמין בחברה ולא רוצה למכור מניות. יכולנו גם לא להנפיק, אבל היו לנו סיבות"

גיל שויד / צילום: גלובס

גיל שויד על הפרישה מתפקיד מנכ"ל צ'ק פוינט: "לא מתחרט על כלום, רוצה לבנות את המוצר הבא"

"אני גאה שצ'ק פוינט תמיד הייתה יציבה, לא הייתה שנה אחת שלא הרווחנו", כך אומר גיל שויד, מנכ"ל חברת הסייבר צ'ק פוינט ב-31 השנים האחרונות, בשיחה עם עורך ההייטק של גלובס, אסף גלעד, בכנס TECH IL של גלובס ● על השפעות המלחמה אומר שויד כי "הנזק המקומי הוא לא הבעיה, אלא הנזק שייגרם לטווח רחוק"

אלונה בר און, מו''ל גלובס בכנס TECH IL / צילום: כדיה לוי

אלונה בר און: אנחנו משתדלים להציף גם סוגיות שלא מסוקרות ולראות גם את הדברים הטובים, ויש כאלה

בפתח כנס TECH IL של גלובס, הציגה מו"ל העיתון את העשייה של מדור הטק שלו וכן ציינה את השאיפה להציע לקוראים "מזון בריא למוח" ● בר און הציגה גם את תהליך דירוג 10 הסטארט־אפים המבטיחים של גלובס, המבוסס על בחירות של קרוב ל־90 קרנות השקעה מקומיות וזרות מובילות בענף ההייטק הישראלי

רחוב כנפי נשרים 24 בירושלים / צילום: דוברות עיריית ירושלים

רשות המסים שכרה מקומות חניה ל-17 עובדים. כמה היא משלמת?

מאז פרצה המלחמה, רשות המסים שוכרת חניה ל־17 עובדים ותשלם כ־180 אלף שקל עד סוף 2024 ● "העובדים הועסקו במוקד למתן מענה לצורכי המלחמה. עובדים אלו נדרשו להגיע בשעות הבוקר המוקדמות וסיימו את עבודתם בשעות הערב המאוחרות" ● נכון להיום רשות המסים שוכרת חניות מבעלי חניונים פרטיים ב־48 חניונים ברחבי הארץ

מנהלי חברות השבבים הגדולות על במה אחת: כנס TECH IL יוצא לדרך

כנס TECH IL של גלובס, שמתקיים היום, מאגד על במה אחת את היזמים, האנג'לים, קרנות ההשקעה והסטארט-אפים הבולטים בענף ההייטק המקומי ● מה חושבים מנהלי חברות השבבים הגדולות בעולם, העצות של המשקיעות הבולטות בישראל ואיך למקסם את החיבור בין חדשות ותעשיות ביטחוניות?

מייסדי חברות Ermetic, Snappy ו-Pecan, שדורגו בעבר / צילומים: איל יצהר, אלעד מלכה

רווח במקום צמיחה: תובנות מהסטארט־אפים המבטיחים של השנים הקודמות

לקראת חשיפת 10 חברות הסטארט־אפ המבטיחות של גלובס לשנת 2024 ביום חמישי הקרוב, בדקנו מה אפשר ללמוד מחברות שדורגו פה בעבר וכעת מתמודדות עם מציאות שונה בחוץ ● "המשקיעים נוהרים להשקעה במספר מצומצם יותר של חברות, אך בעלות איכות גבוהה יותר"

מסמך סודי חושף: תפקידה של איראן בתדלוק ההפגנות נגד ישראל

גלובס מגיש מדי יום סקירה קצרה של ידיעות מעניינות מהתקשורת העולמית על ישראל במלחמה • והפעם: האופוזיציה האיראנית חשפה מסמך לפיו איראן עומדת מאחורי הפגנות אנטי-ישראליות ברחבי העולם, ביקרות על התפקוד של גנץ, גלנט ונתניהו והצעד הבא שארה"ב צריכה לעשות אחרי המתקפה האיראנית ● כותרות העיתונים בעולם 

אילוסטרציה: טלי בוגדנובסקי

סימנים ראשונים מעידים - תרחיש הבלהות של המשק עשוי להתממש

האינפלציה בפברואר הגיעה לקצב של 2.7% - מעל מהציפיות המוקדמות ● החשש המרכזי הוא ממגמה שלילית שתביא לחריגה מהיעד של בנק ישראל, כפי שצופים יותר ויותר גופים בשוק ● וכשזה המצב, קשה לראות את הריבית יורדת בקרוב

נתב''ג / צילום: טלי בוגדנובסקי

המתקפה האיראנית יצרה "פקק" בנתב"ג: זה הפתרון של משרד התחבורה

בימי שגרה אין המראות מנתב"ג בשעות הלילה המאוחרות ● בליל המתקפה האיראנית המרחב האווירי של ישראל נסגר, ולמרות ביטולי הטיסות הרבים, עם חידוש הטיסות לישראל וממנה נוצר פקק ● במשרד התחבורה הנחו על פתרון ליומיים הקרובים

ערן רביד, CIO, מקורות / צילום: כדיה לוי

ערן רביד, CIO במקורות: "המשכנו לספק מים גם למוצבים בצפון שנפגעו קשות בלחימה"

בחברת המים הלאומית מקורות מספקים מים, גם בשעות משבר ● ערן רביד CIO במקורות, הוצנח לתפקיד יממה אחרי פרוץ המלחמה ● במהלך כנס TECH IL של גלובס הוא הציג את דרכי ההיערכות הטכנולוגית של החברה לזמני משבר