שופט בית המשפט המחוזי בלוד, אילן שילה, יקיים מחר (ב') ב-8:00 בבוקר דיון בבקשתה של רשת מגה להקפאת הליכים, לאחר שכשלו ניסיונותיה להגיע להסדר עם הספקים.

בית המשפט נתן היום (א') צו ארעי להקפאת הליכים משפטיים מכל סוג (לרבות סעדים עצמיים) נגד הרשת. עובדי מגה מצידם החליטו להשבית מחר את כל סניפי הרשת, והפגינו היום בתל-אביב מול משרדו של שרגא בירן, אחד מבעלי השליטה.

בפנייה לבית המשפט טענה מגה כי מדובר בבקשה דחופה שמטרתה לנצל את קופת המזומנים והמלאי הקיים ברשת על-מנת להפעיל אותה כעסק חי עד למכירתה. כמו כן, הבקשה נועדה לשמור על זכויות מגה בנכסי הנדל"ן שהיא שוכרת ולאפשר מכירה מהירה של כל המלאי הקיים ברשת ובמחסנים, במחירי עלות לצרכן.

הבקשה חושפת כי היקף חובותיה של מגה עומדים על 1.301 מיליארד שקל. 

"הספקים אשמים" 

בבקשה לבית המשפט חוזרת מגה ומטילה את עיקר האשמה על קריסת הרשת על הספקים ולא על בעלי הבית של מגה, החברה-האם אלון רבוע כחול, ובעלי השליטה בה - שרגא בירן, דודי ויסמן והקיבוצים.

"את המסמר האחרון תקעו חלק מהספקים הגדולים שהודיעו לפני יותר משבוע כי לא יספקו סחורות למגה אלא במזומן בלבד. אין רשת אחת שמסוגלת לתפקד תחת רכישות במזומן, וכל שכן מגה לא יכולה לעשות כן. בנסיבות אלה, ולאחר שגם מאמצים גדולים מכל הכיוונים שנעשו בשבוע זה לא הצליחו לשנות את גישתם של הספקים כלפי מגה, הגיע דירקטוריון מגה למסקנה כי אין מנוס מהגשת בקשה זו לבית המשפט הנכבד".

מגה טוענת כי היא ביצעה, בשיתוף עם העובדים, מהלכי התייעלות רחבי-היקף - הרבה מעבר למה שתוכנן בתוכנית ההבראה המקורית - וכי למהלכים הדרמטיים שביצעה אין תקדים בענף הקמעונאות.

בין מהלכים אלה מציינת מגה סגירה של 55 סניפים תחת 32 הסניפים שעליהם סוכם בתחילה, פיטורי 2,500 עובדים לעומת הסיכום הראשוני על פיטורי 1,200 עובדים, צמצום המטה במחצית מכוח האדם וכינוס מרלו"גים (מרכזים לוגיסטיים). זאת בנוסף ל"קבלת תמיכה במאות מיליוני שקלים של בעלת השליטה וניהול הדוק על-ידי דירקטוריון והנהלה חדשים יחסית".

"על אף כל האמור", נכתב, יחסיה של מגה עם ספקיה "המשיכו להחריף, ושוב נוצר מעגל שוטה שבו ככל שעוד ספק ועוד ספק מתנה את האספקה בתשלום מזומן - כך מאיץ שעון החול של מגה ומאלץ אותה ואת בעלת השליטה להאיץ במגעים להכנסת משקיע ולנהל משא-ומתן תחת לחץ ועם תנאים קשוחים יותר מצד המשקיעים, שמריחים (וחלקם אף מקרבים) את הקץ של מגה, אולי במחשבה שיזכו לרכוש אותה בנזיד עדשים ותחת הסדר קשה לנושיה".

כצפוי, הבקשה לבית המשפט אינה מותחת כל ביקורת על בעלי הבית של מגה, אבל לא חוסכת ביקורת על כל גורם הקשור לרשת וגם לא על התקשורת. "כל משא-ומתן מודלף מיידית לתקשורת, לרבות פרטי הצעות שהוחלפו, תוך שלעתים נמסר מידע חסר שחר לאמצעי התקשורת שבעצמם חגו ונברו סביב מגה, מתוך מטרה ברורה של ייצור כותרות ולא חשוב מה. אפשר היה לחוות 'בזמן אמת' ועל גבי לוח המכירות של מגה, את ההשפעה של הלחץ התקשורתי והשימוש בתקשורת, שבעצם קיומו מזין את המעגל השוטה אליו נקלעה מגה". 

הגנה זמנית מהנושים 

המשמעות כרגע היא שרשת מגה קיבלה הגנה זמנית מכל נושיה, לרבות הספקים והבנקים, ואלה יהיו מנועים מלנקוט בצעדים משפטיים נגדה. בית המשפט צפוי למנות נאמנים שינהלו את הרשת בהתאם לתוכנית הפעלת הרשת לחודש הקרוב שהוגשה לבית המשפט. מגה טוענת בבקשה כי "יש אפשרות ממשית לגבש הסדר מתקבל על הדעת ביחס אליה", וכי "יש ברשת מגה בעיר פוטנציאל רווח מהותי".

נדגיש כי כל הניסיונות למכור את רשת מגה עד כה כשלו בשל הצורך למצוא פתרון לחובותיה העצומים של הרשת. כפי שנחשף ב"גלובס", מגה תכננה הסדר חוב נוסף ובמסגרתו מחיקה של יותר מ-700 מיליון שקל מחובותיה, וזאת כצעד לקראת מכירתה. במסגרת זו היא תכננה לדרוש מהספקים ויתור על "החוב הנדחה" - חלק מהחוב המקורי לספקים שפרעונו נדחה בשנתיים ונאמד ב-200 מיליון שקל.

כן תכננה מגה למחוק את החובות לנותני שירותים בהיקף של 40 מיליון שקל, למחוק חובות לבנקים בהיקף של 72 מיליון שקל, וכן למחוק חובות של מגה לחברה-האם, אלון רבוע כחול , בהיקף כולל של 420 מיליון שקל. באלון רבוע כחול רקחו מתווה להסדר החוב הזה מבלי לספר עליו לנושים ובכלל זה לספקים, לא כל שכן לקבל את הסכמתם.

הבקשה לבית המשפט חושפת לא רק את הקשיים של מגה בהתנהלות השוטפת אלא גם את האפליה בין הספקים, כאשר מגה שילמה בשבועות האחרונים לחלק מהם במזומן עבור הסחורה, ובכללם לקבוצת תנובה, לחברה המרכזית למשקאות, לספקי ירקות, לאסם, לדיפלומט ועוד. כל זאת בזמן שהספקים שניאותו לבוא לקראת הרשת המשיכו לצבור חובות.

נזכיר כי בסוף השבוע שעבר ביקשה מגה מ-30 ספקים להסכים לדחיית התשלום שהרשת הייתה אמורה להעביר אליהם ביום שישי האחרון בשבוע נוסף, וזאת על-מנת לאפשר לרשת לרכוש סחורה במזומן ולמצות את ניסיונות מכירתה.

בבקשה טוענת מגה כי 29 מתוך 30 הספקים הסכימו לדחייה, וכי הספק היחיד שסירב הוא החברה המרכזית למשקאות (קוקה-קולה ישראל), שהודיעה כי אם לא תקבל חלק משמעותי מהתשלום ביום שישי האחרון, היא לא תספק לרשת סחורה גם כנגד מזומן. 

"למגה יש זכות קיום" 

מגה מציינת כי תוכנית ההבראה שיפרה מאוד את מצבם של הספקים בהשוואה למצבם ערב הסדר החוב, וכי החובות אליהם קטנו משמעותית, כשאובליגו הספקים הגדולים ירד מ-600 מיליון שקל ל-450 מיליון שקל, ואילו אובליגו הספקים הקטנים ירד מ-60 מיליון שקל ל-10 מיליון שקל. 

לפי ההצעה, מכירות מגה בתקופת ההפעלה יתבססו על המלאי הקיים שערכו עומד על 143 מיליון שקל בלבד, וזאת נכון לסוף 2015. רכישת מוצרים חדשים תתבצע באופן מדוד ולפי הצורך בלבד. המזומנים שבסניפי הבנקים ישמשו מקור להפעלת הרשת בתקופה זו. במהלך כל תקופת ההפעלה ינוהל מהלך להכנסת משקיע לחברה, תוך הגעה להסדר נושים כולל.

בסיפא של הבקשה לבית המשפט מציינת החברה כי "דרקטוריון מגה והנהלת מגה עשו ככל אשר לאל ידם למען הבראת מגה, אולם בסופו של דבר המאמץ האדיר הזה לא הסתייע לנוכח הגורמים שצוינו בהרחבה לעיל, ולא משום שרשת מגה כשלעצמה אינה רשת תחרותית או בלתי יעילה".

"למגה יש זכות קיום ויכולת קיום", כותבת הרשת, וטוענת כי "די בכל אלה ליתן למגה הזדמנות לגבש תוכנית הבראה תחת בעלים חדשים".

העובדים מפגינים

בתוך כך, עובדי מגה הפגינו היום, כאמור, מול משרדו של בעל השליטה שרגא בירן בתל-אביב. חברי הכנסת זהבה גלאון ואילן גילאון ממרצ הגיעו להפגנה שארגן ועד עובדי מגה, כדי להפגין תמיכה והזדהות עם עובדי ומפוטרי החברה. 

לדבריהם, "בעלי מגה הם האחראים היחידים למצבה של הרשת, ועליהם להכניס יד לכיסם שהתנפח בשנים האחרונות על חשבון העובדים, ולהזרים את הסכום הנדרש כדי להציל את הרשת ואת הכנסתם של אלפי העובדים ומשפחותיהם". 

שווי ההתחייבויות