שר האוצר משה כחלון נוקט צעד חדש להגדלת היצע הדירות לשם הורדת המחירים: כחלון החליט כי מתחמי פינוי-בינוי יידונו בותמ"ל (הוועדה לקידום מתחמים מועדפים) על מנת להאיץ את ההליכים ולהגדיל את היצע הדירות. 

משרד האוצר בעצם מקדם תיקון לחוק הותמ"ל. נדגיש כי מדובר בשלב מוקדם בהליך החקיקה, ובימים האחרונים פורסם תזכיר חוק להערות השרים והציבור. לאחר תקופת ההערות יצטרך התיקון לעבור את מסלול החקיקה הרגיל, כלומר ועדת שרים לחקיקה, דיון בוועדה הרלוונטית בכנסת ואישור מליאת הכנסת.

בתזכיר החוק מבקשים במשרד האוצר להכניס כמה שינויים מהותיים שיגדילו מחד את סמכותה של הותמ"ל ויאפשרו לה לדון גם בתוכניות פינוי-בינוי ותוכניות בקרקע פרטית ומאידך יאפשרו לאנשי האוצר לוותר על היקף יחידות הדיור להשכרה. נזכיר שחוק הותמ"ל המקורי קבע באופן מפורש כי 30% מיחידות הדיור במסגרת כל תוכנית שתאושר בועדה המיוחדת יהיו יחידות דיור להשכרה, למעט מקרים חריגים אותם יצטרכו באוצר לנמק. כעת, במסגרת תיקון החוק מוצע לאפשר ויתור על היקף הדירות להשכרה בתוכניות בצורה קלה הרבה יותר.

עוד שינוי משמעותי שעולה מתזכיר החוק הוא הכללת תוכניות לפינוי-בינוי במסגרת התוכניות שיעלו לדיון בותמ"ל. נציין כי מדובר רק בתוכניות פינוי-בינוי המאפשרות בינוי של 500 יחידות דיור ומעלה. "הזמן הממוצע לאישור תוכניות לפינוי-בינוי עומד על כ-5.5 שנים, דבר המהווה חסם בקידום פרויקטים להתחדשות עירונית", כך נמסר ממשרד האוצר.

"לאור זאת שר האוצר, מוביל תיקון לחוק קידום הבנייה במתחמים מועדפים לדיור, אשר הופץ ביום חמישי האחרון, במטרה להביא לכך שזמן אישור התוכניות יקוצר משמעותית". נציין כי בעוד חוק הותמ"ל קובע כי תוכנית שתאושר בועדה ולא תיושם תוך ארבע שנים תבוטל, הגבלה זו לא תחול, כך על פי החוק המוצע, על מתחמי פינוי-בינוי, וזאת בשל התמשכות תהליכי התכנון וההליכים מול בעלי הדירות בפרויקטים הללו.

בנוסף, התיקון יאפשר לממשלה להחליט על מתחם מועדף לדיור הכולל קרקע פרטית, ככל שמספר הבעלים בקרקע עולה על 50, ואף אחד מהם לא מחזיק מעל 15% מהקרקע, זאת אם ניתן לתכנן בקרקע 1,500 יחידות דיור לפחות. מטרת התיקון היא להתמודד עם תוכניות משמעותיות למגורים, שלא מקודמות בשל חסם הבעלויות הרבות. נזכיר כי עד כה תוכניות שעלו לדיון ואישור הותמ"ל כללו רק קרקעות בבעלות המדינה.

"ההחלטה על הכרזת קרקע מרובת בעלים כמתחם מועדף לדיור תינתן פעמיים בשנה, לפי המלצת צוות שחבריו יהיו נציג שר המשפטים, נציג מנהל מינהל התכנון ונציג שר האוצר. שר האוצר יקבע בתקנות אמות מידה שוויוניות לגיבוש המלצת הצוות בקרקע מרובת בעלים שיתייחסו, בין היתר, לכמות יחידות הדיור שניתן לתכנן במתחם, מידת התאמתה של הקרקע לתכנון מתארי, מידת הזמינות הצפויה להוצאת היתרי בנייה, שיעור יחידות הדיור שהוראות התוספת השישית לחוק התכנון הנוגעת לדיור בהישג יד יחולו עליהן, ושיעור יחידות הדיור לשכירות ארוכת טווח במחיר מופחת ואופן הגשת ההצעות להמלצה על קרקע מרובת בעלים לצוות", כך על פי תזכיר החוק.

ממשרד האוצר נמסר היום, כי "מאז הקמת הותמ"ל קודמו ואושרו בוועדה תוכניות רבות, שכוללות אלפי יחידות דיור. הניסיון מראה כי במסלול הותמ"ל משך הזמן לאישור תוכנית קצר משמעותית מהמסלול התכנוני הרגיל. בשל תרומתו החיובית של החוק להגדלת היצע הדיור באופן מהיר ואיכותי, התיקון לחוק יאפשר להרחיב את סוגי התוכניות שניתן להביא בפני הועדה למתחמים מועדפים, ככלי נוסף בהתמודדות הממשלה עם משבר הדיור וההכרח בהגדלת היצע הדירות בישראל".