מרחץ הדמים בשווקים נהפך נושא השיחה העיקרי של המנהיגים העסקיים והפוליטיים במסדרונות כנס הפורום הכלכלי העולמי בדאבוס, אך הדעה הרווחת היא כי הוא אינו מבשר משבר פיננסי. בה בשעה שהפורום הכלכלי העולמי מתמודד בפגישתו השנתית בשוויץ עם סוגיות מגוונות - החל בהשפעת הרובוטים על התעסוקה וכלה באי-שוויון מגדרי ובחלוקה הלא-מאוזנת של העושר בעולם - צלל מדד המניות MSCI וורלד לרמה הנמוכה ביותר מאז יולי 2013.

אם המדד לא יתאושש במשך החודש הנוכחי מהנפילה בשיעור 9.9%, תהיה זו שחיקת הערך החודשית החדה ביותר מאז 2009, בשלהי המשבר הפיננסי העולמי. "אני לא מאמין שזה שכפול של 2008... זה לא אומר שלא קיימים כמה סיכונים משמעותיים מאוד לשוק, בייחוד ההאטה בצמיחת סין", אמר אתמול (ד') ג'ון ויימאייר, יו"ר עולמי של קבוצת ראיית החשבון KPMG, בפורום השווקים העולמיים של רויטרס.

קרן המטבע הבינלאומית קיצצה היום (ה') בפעם השלישית תוך פחות משנה את תחזית הצמיחה העולמית שלה ל-3.4%, מכיוון שהנתונים החדשים הראו כי ב-2015 צמחה כלכלת סין בקצב האיטי ביותר בתקופה של 25 שנה.

ההדרדרות המואצת בקצב צמיחתה של סין והירידה הדרמטית במחירי הנפט זורעים בהלה בקרב משקיעים ברחבי העולם, אך נציב האיחוד האירופי לענייני כלכלה, פייר מוסקוביצ'י, אמר לטלוויזיה של רויטרס כי גם הוא אינו מאמין כי מדובר בהתלקחות מחודשת של משבר פיננסי עולמי. "אין לי תחושה שהמשבר הפיננסי חוזר... אבל יש היבטים שליליים שבהם עלינו לטפל", אמר מוסקוביצ'י."יש חששות... בייחוד לגבי סין, ששרויה בתקופת מעבר קשה ואפופת חוסר ודאות".

 

זעזועים מבשרי צרות

עם זאת, כמה מהמשתתפים בכנס דאבוס לא היו כה בטוחים לגבי הצפי ל-2016, לנוכח הפתיחה הסוערת של השנה. "הזעזועים בשוק עלולים לבשר שמשהו לא בסדר, ואפילו אם אינם נובעים מסיבות רציונליות, עלולות להיות להם תוצאות ריאליות. מה שקורה כעת הוא מסר שהאופטימיות המופרזת שהתפשטה לכל עבר היא שגויה", אמר לרויטרס חתן פרס נובל לכלכלה, הכלכלן האמריקאי ג'וזף שטיגליץ.

מוסקוביצ'י הביע ביטחון כי לבנקים המרכזיים בעולם יש את התחמושת הדרושה להחייאת הכלכלה העולמית לאחר שנים ארוכות של ריבית נמוכה והקלה כמותית חסרות תקדים, ואולם שטיגליץ לא היה משוכנע בכך. "הבנק המרכזי של ארה"ב (פדרל ריזרב) פשוט לא מבין. הפד מעלה את שיעורי הריבית, ברזיל מעלה את שיעורי הריבית בעולם שבו המצב גרוע (הערת המערכת: הכוונה להעלאה בחודש נובמבר; אתמול הוחלט שם להותיר את שיעור הריבית על כנו). לעתים קרובות הבנקים המרכזיים מסונכרנים עם המציאות פחות מהשווקים", אמר שטיגליץ. הוא הוסיף כי אינו רואה שום סיכוי להתערבות ברמת קבוצת 7G או קבוצת 20G.

איש העסקים הבריטי הוותיק, רוג'ר קאר, המכהן כיו"ר יצרנית הנשק הבריטית BAE, אמר כי העתיד לא נראה זוהר. "לפני שנה בדאבוס הייתה אווירה שונה מאוד, נעימה למדי. הסוגיה העיקרית הייתה אלה שיש להם לעומת אלה שאין להם, ולא 'האם לכולנו יהיה פחות?'. כרגע האווירה פסימית מאוד", אמר קאר לרויטרס.

עם זאת, בנקאים, ובהם מנכ"ל ברקליס לשעבר בוב דיאמונד, טוענים כי ההאטה בקצב צמיחתה של סין אינה אלא "תיקון בריא", וכי למרות שמדובר בתיקון חד, יש צורך בתיקון כזה.

דיאמונד, שמשקיע עתה באפריקה, אמר לכתבים כי הואיל וכלכלת ארה"ב צומחת וכלכלת אירופה רושמת ביצועים טובים, אין המצב הנוכחי בר-השוואה לרבעון הרביעי של 2008 ולרבעון הראשון של 2009, שאותם תיאר כ"תיקון הכלכלי העמוק ביותר שראיתי אי פעם".

פרופסור דינג יואן, סגן נשיא ודיקן בית הספר לעסקים צ'יינה יורופ אינטרנשיונל בשנחאי, אמר לרויטרס דברים דומים. לדבריו תהיה זו שגיאה להתייחס לפיחות הקל ביואן ולירידות במדד שנחאי 300 כאל אינדיקטורים של בריאותה הכלכלית של סין.

"מדובר רק בתנודתיות קצרת טווח... אנשים מתמקדים יותר מדי בטווח הקצר. אנחנו צריכים להביט לעבר חמש השנים הבאות, ולא אל החודשים הבאים", אמר הפרופסור.

מבחינתם של המנכ"לים המשתתפים בכנס דאבוס ותוהים כיצד לצלוח את 2016, החידה הגדולה ביותר ממשיכה להיות מחיר הנפט. "ברבים מהשווקים שבהם אנו פועלים, מחיר הנפט הוא בבירור גורם מרכזי בכל הנוגע לבריאות הכלכלה. אנו מצפים שהממשלות יסתגלו למתכונת מחירי הנפט החדשה, בין אם מדובר ב-30 דולר לחבית או במחיר גבוה יותר. מי יודע מה הולך לקרות ב-2016?" אמר מנכ"ל וימפלקום ז'אן-איב שרלייה, בראיון לרויטרס.