גלובס - עיתון העסקים של ישראלאתר נגיש

מניית נובל אנרג'י קרסה ב-67% - והפכה יעד להשתלטות

השליטה בשותפה המרכזית במאגרי הגז בישראל בסכנה? ■ איש עסקים ישראלי בכיר העריך באחרונה באוזני מקורביו כי קרוב היום שנובל תאבד את עצמאותה ■ ניתוח "גלובס": כך המפולת בנפט והגז מאתגרת את נובל אנרג'י

קידוח לוויתן נפט גז / צילום: לילה כלכלי ערוץ 10
קידוח לוויתן נפט גז / צילום: לילה כלכלי ערוץ 10

איש עסקים ישראלי בכיר, בעל היכרות ארוכת שנים עם שוק ההון האמריקאי, העריך באחרונה באוזני מקורביו כי קרוב היום שבו תאבד חברת נובל אנרג'י  את עצמאותה. לתפיסתו, קריסת מחירי הנפט הגולמי בעולם מאז יוני 2014, שגרמה לנפילה חדה בשווי מניות חברות קידוחי הנפט והגז ולקשיים פיננסיים חמורים אצל חלק מהן, צפויה להוביל בעתיד הלא רחוק למגמה של קונסולידציה בענף הקידוחים האמריקאי.

אותו בכיר, דווקא לא אחד הפועל בתחום האנרגיה, מאמין כי אם וכאשר תגיע הקונסולידציה, יחפשו חברות הענק, דוגמת שברון ואקסון מובייל, לרכוש חברות בגודלה של נובל, שהמשבר הנוכחי הפך את מחיריהן לזול בהרבה. רכישות כאלו, חשוב להסביר, יביאו עימן לחברות הענק נכסים איכותיים, הון אנושי בעל מומחיות, וכמובן אפשרות לצמצום התחרות באזורים גיאוגרפיים מסוימים. מאידך צריך לזכור כי פעילותה של נובל בישראל, עשויה להרתיע רוכשים בעלי אינטרסים במדינות ערב.

נובל אנרג'י, שרק לפני כשנה וחצי נסחרה בשווי שיא של 29 מיליארד דולר, ראתה מאז את מנייתה צונחת ב-67% ואת שווי החברה נחתך ל-11 מיליארד דולר בלבד. שווי זה היה קטן עוד יותר, אלמלא הספיקה החברה לגייס בפברואר אשתקד 1.1 מיליארד דולר בהנפקת מניות, לפי מחיר הגבוה ב-73% מזה שבו נסחרה המניה אתמול בניו יורק.

נובל היא שותפה מרכזית והגורם המקצועי היחיד ("המפעיל") במאגרי הגז של ישראל בים התיכון. החברה מחזיקה כיום ב-36% ממאגר תמר שמספק גז טבעי לישראל וב-39.7% ממאגר לוויתן שטרם הוחל בפיתוחו, כאשר השותפה המרכזית שלה בשני המאגרים היא קבוצת דלק שבשליטת יצחק תשובה.

לפי שעה, לא ניתן כמובן לדעת האם הערכתו של אותו איש עסקים אודות השתלטות אפשרית על החברה תתברר כנכונה, אולם אם כך אכן יקרה, הרי שמול הרגולטורים בישראל עשויים לעמוד בעתיד הלא רחוק כוחות עסקיים בעלי כוח והשפעה גדולים משמעותית מאלו שבידי בכירי נובל, שכל משא ומתן (או לחילופין מאבק משפטי) עשוי להפוך למורכב הרבה יותר.

עברה להפסד

בעוד קצת פחות מחודש, ב-17 בפברואר, תפרסם נובל אנרג'י את תוצאותיה הכספיות לרבעון הרביעי של 2015 ולשנה כולה, ולצידן תצרף מצגת עם נקודות מרכזיות על פעילותה. קריסת מחירי הנפט הגולמי מאז קיץ 2014, הובילה את החברה להציג בתשעת החודשים הראשונים של 2015 ירידה של 43% בהכנסות ל-2.3 מיליארד דולר והפסד של 413 מיליון דולר. זאת, לאחר שהרוויחה 811 מיליון דולר בתשעת החודשים הראשונים של 2014 ו-1.2 מיליארד דולר בשנה כולה.

במקביל, התכווץ תזרים המזומנים מפעילות שוטפת בתשעת החודשים הראשונים של 2015 ב-56% ל-1.5 מיליארד דולר, בהשוואה לתקופה המקבילה אשתקד, בעוד שהגירעון בתזרים החופשי כמעט והכפיל עצמו ועמד על מינוס 900 מיליון דולר.

האנליסטים, יש לציין, מעריכים כי את 2015 כולה סיימה נובל עם הכנסות של 3.36 מיליארד דולר, שיישקפו צניחה של 34% לעומת 2014. לגבי 2016, עומדת התחזית הממוצעת על צמיחה של 21% בהכנסות ל-4.05 מיליארד דולר, אולם לאור התנודתיות החריפה במחיר הנפט בחודשים האחרונים, נראה כי את התחזית הזאת יש לקחת בינתיים בעירבון מוגבל מאוד.

נובל, שהוקמה כבר ב-1932, מחזיקה בעתודות נפט וגז מוכחות בהיקף של 1.17 מיליארד חביות (נכון לסוף 2014) ומתמחה בחיפוש, גילוי והפקה של נפט וגז טבעי. החברה עוסקת הן בקידוחים יבשתיים בארה"ב, והן בקידוחים ימיים במים עמוקים אותם היא מבצעת בעיקר במפרץ מקסיקו, באוקיינוס האטלנטי מול חופי מערב אפריקה, ובים התיכון מול חופי ישראל.

בשנה האחרונה, ביצעה החברה כמה מהלכים פיננסיים מרכזיים שמעידים על רצונה לשמור על עצמאותה. ראשית היא גייסה כאמור 1.1 מיליארד דולר במניות, ובהמשך רכשה את חברת רוזטה ריסורסס תמורת 2.1 מיליארד דולר בעסקת מניות ונטלה על עצמה את חובות הנרכשת בהיקף של 1.8 מיליארד דולר. בתחילת ינואר אף הודיעה נובל כי קיבלה הלוואה בנקאית של 1.4 מיליארד דולר למשך שלוש שנים, שנועדה לרכישת אג"ח שהנפיקה רוזטה בהיקף זהה ושנושאות ריבית של 5.6%-5.9%. בנובל הדגישו כי מדובר במהלך שיגביר את גמישותה הפיננסית.

במקביל פועלת כיום החברה לצמצום בהיקף השקעותיה ההוניות, לאור הצורך להתייעל על רקע מחירי האנרגיה הנמוכים. ברבעון השלישי הופחתו השקעות אלו בכ-20% לעומת הרבעון שקדם לו ואילו היו"ר והמנכ"ל, דיוויד סטובר, העריך כי המהלכים יביאו את החברה להציג תזרים חופשי מאוזן (או אף חיובי) ב-2016. מספר עובדי החברה עמד עד כה על כ-2,700.

באתר האינטרנט מרקט ריאליסט (Market Realist) ערכו באחרונה ניתוח של תוצאות נובל ברבעון השלישי במטרה לבחון את ביצועיה, את מצבה הנוכחי ואת שווייה הכלכלי המשתקף מהם, ביחס לשווי השוק הנוכחי שלה. לפי הניתוח, המחיר הממוצע אותו קיבלה נובל ברבעון השלישי של 2015 עבור חבית נפט, עמד על 43.3 דולר ושיקף ירידה של 55% לעומת הרבעון המקביל. היום נסחרה חבית נפט בארה"ב סביב מחיר של 28 דולר לחבית בלבד, כך שמגמה זו צפויה להחריף בדוחות הבאים.

בנוסף, מחיר הגז הטבעי שהופק ונמכר בידי נובל בארה"ב ירד ברבעון השלישי ב-41% לעומת אשתקד ואילו מחיר היחידה של נוזלי גז טבעי רשם צניחה חדה עוד יותר של כ-75%. עם זאת, חשוב להדגיש כי גידור מוקדם של חלק ניכר מהכמות המופקת, יצר לחברה רווח של 284 מיליון דולר ברבעון השלישי, והיה שווה לכ-36% מהכנסותיה מפעילות.

מנגד, במכירת הגז בישראל נרשמה ברבעון השלישי ירידה קלה בלבד של 4% במחיר יחידת המכירה בהשוואה לרבעון המקביל, כך מציינים במרקט ריאליסט. בשיחת הוועידה שערך סטובר לאחר פרסום תוצאות הרבעון השלישי, הוא אמר כי החברה תמשיך להיות מחויבת לפיתוח מאגר תמר בישראל, שמספק לה כאמור יציבות ביחס לשחיקה בהכנסות בשאר חלקי העולם.

אפקט רוזטה

מאותו ניתוח עולה גם כי במקביל לירידה במחירי האנרגיה שפוגעת קשות ברווחיות, נדרשת החברה להתמודד עם חובות שתפחו משמעותית לאחר רכישת רוזטה, ועם עלייה במינוף הפיננסי. את הרבעון השלישי סיימה נובל עם כ-1 מיליארד דולר בקופה ועם חוב פיננסי ארוך טווח של כ-8 מיליארד דולר. כך, שנכון לסוף הרבעון השלישי, גדול החוב הפיננסי נטו (כ-7 מיליארד דולר) של החברה פי 4.4 מהקצב השנתי של הרווח התפעולי תזרימי (EBITDA) שהיא מייצרת.

יחס זה, שמעניק הסבר לשאלה בתוך כמה שנים יכולה החברה לשרת את חובותיה ברמת הרווחיות הנוכחית, גבוה כיום מהותית בהשוואה לממוצע ההיסטורי של נובל (פי 1.5 בלבד), ונובע כאמור הן בשל העלייה בהיקף החובות והן בשל הירידה ברווחיות.

החוב הפיננסי גם מהווה כ-65% מההון העצמי של נובל, שעמד בסוף ספטמבר על 12.5 מיליארד דולר. לדברי האנליסטים במרקט ריאליסט, מדובר בשיעור מינוף גבוה ביחס לחברות אחרות בענף בעלות מאפיינים דומים. סיבה זו, כך הם מאמינים, היא אחד הגורמים לכך שמניית נובל נראית כיום זולה יחסית ביחס למתחרותיה. עם זאת, עבור משקיעי ענק שאינם מפחדים מהמינוף הנוכחי של נובל, יכולה רכישתה להוות הזדמנות משמעותית, ובמיוחד כאשר הנפילה במחיר הנפט תיעצר, ואיתה גם הירידה במניית נובל.

גם בגלל ההשקעה הפיננסית בנובל אנרג'י: מניית קבוצת דלק איבדה כמעט 60% מהשיא

לא רק מניות חברות האנרגיה בחו"ל חוות ירידות חדות. תקופה קשה עוברת גם על בעלי המניות של קבוצת דלק, מעצמת החיפושים הגדולה והמצליחה בישראל, הנמצאת בשליטתו של יצחק תשובה. מניית דלק צנחה בשנה האחרונה ביותר מ-30% והשלימה ירידה של קרוב ל-60% מהשיא שקבעה במאי 2014. שווייה הנוכחי של דלק הוא 7.3 מיליארד שקל.

אחת הסיבות לירידות במניה, היא הפסדים כבדים שסופגת דלק מהשקעתה בניירות ערך סחירים שעמדה בסוף יוני 2015 על 1.1 מיליארד שקל. החלק העיקרי של תיק זה הושקע במניות של חברות אנרגיה בינלאומיות (ככל הידוע, נובל אנרג'י האמריקאית, עימה שותפה דלק במאגרי הגז של ישראל, ו-וודסייד האוסטרלית). שלושה חודשים לאחר מכן, נאלצה קבוצת דלק להכיר ברבעון השלישי בהפסד של 336 מיליון שקל מירידה בערכם של ניירות ערך אלו.

ירידה זו הוכרה לראשונה בדוח רווח והפסד לאור ירידת ערך משמעותית והמתמשכת שנרשמה בניירות הערך המוחזקים בתיק. אותה החזקה גם הניבה במהלך תשעת החודשים הראשונים של 2015 דיבידנדים של 45 מיליון שקל, כך שההפסד הכלכלי המשתקף עמד על 291 מיליון שקל בלבד.

נכון לסוף ספטמבר, עמד שווי ההשקעה שלה במניות של חברות זרות הפועלות בעיקר בתחומי האנרגיה על 830 מיליון שקל. במהלך הרבעון הרביעי, עלה אומנם מחירה של מניית נובל אנרג'י בכ-8% במונחים דולריים, אולם מאז חזרה המניה לרדת וכיום משקף מחירה ירידה של 15% מאז סוף ספטמבר. גם מניית וודסייד נסחרת כיום (במונחי דולר אוסטרלי) במחיר הנמוך בכ-14% ממחירה בסוף ספטמבר 2015, למרות שבמהלך הרבעון הרביעי של השנה שמרה על יציבות. כך, שאם מניות האנרגיה לא יחזרו לטפס בחודשים הקרובים, עלולה קבוצת דלק להמשיך ולרשום ברבעונים הבאים הפחתות בשווי תיק ניירות הערך שלה גם בגין ההשקעה בהן.

(הערת מערכת אתר "גלובס": אפשרות ההשתלטות העוינת בנובל אנרג'י נידונה במאמר של יעקב צלאל, ב-11.11.2015

נובל

עוד כתבות

השופט בדימוס איתן אורנשטיין, לשעבר נשיא בית המשפט המחוזי תל אביב / צילום: דוברות לשכת עורכי הדין

אורנשטיין דחה בקשה להתפטר מבוררות המיליונים גרטנר-גרטלר

המיליארדר דן גרטלר ביקש לפסול את השופט בדימוס איתן אורנשטיין מתיק הבוררות בסכסוך עם האחים גרטנר, בנימוק שאורנשטיין סבור כי גרטלר הוא זה שעומד מאחורי חשיפת השיחות שלו עם יו"ר לשכת עוה"ד לשעבר אפי נוה, מהן עולה חשש ליחסי "תן וקח" בין השניים • אורנשטיין, שכבר כתב את פסק הבוררות, דחה את הבקשה

נתב''ג. השהייה נוספת של הקווים לתל אביב / צילום: טלי בוגדנובסקי

חברות התעופה שמאריכות את ביטולי הטיסות לישראל

רוב חברות התעופה חזרו לפעול בישראל לאחר שהפסיקו את הטיסות בעקבות המתקפה מאיראן, אך עדיין יש כאלה שמהססות ● שתי חברות תעופה האריכו היום את תוקף השהיית הטיסות לארץ

אסדת הקידוח איתקה. בעיגול: יצחק תשובה / צילום: אתר החברה, שלומי יוסף

האם העסקה הזו תשנה את מומנטום המניה של יצחק תשובה?

החברה הבת של קבוצת דלק סיכמה על רכישת פעילות נפט וגז בים הצפוני, לפי שווי של קרוב למיליארד דולר, בדרך של מיזוג ● איתקה צופה כי בעקבות הרכישה תחלק דיבידנדים שמנים לבעלי המניות שלה בשנתיים הקרובות ● אז למה מניית החברה נופלת בבורסת לונדון?

מייסדי קרן פיקצ'ר קפיטל מימין לשמאל: ראקש לונקאר, דן אמיגה, מיקי בודאי ומייק פיי./ צילומים: עמרי אראל, קייט רני, MKJ photography, עיבוד: טלי בוגדנובסקי

המהלך שהפתיע את ענף הסייבר: מנכ"ל איילנד ינהל במקביל גם קרן השקעות

מייק פיי, מנכ"ל איילנד, הספקית הגדולה ביותר של פתרונות סייבר לתחום הדפדפנים, מצטרף כשותף מנהל בקרן ההון סיכון פיקצ'ר קפיטל ● המהלך עשוי ליצור, לכאורה, ניגוד עניינים בין עסקאות השקעה או שותפות בתוך איילנד לבין עסקאות שתערוך הקרן ● "אני מכבד ומקיים את חובות הנאמנות שלי כמנכ"ל איילנד", אומר פיי

חשיפת הבעלים האמיתיים של חברה בע''מ בזמן גירושים / צילום: Shutterstock

העביר מניות לאחיו ללא תמורה, הגרושה תבעה מחצית. מה קבע ביהמ"ש?

האם מניות החברה שבבעלותו, שהעביר הבעל לאחיו במהלך הנישואים, נעשתה בתום-לב - או שמא מדובר בהעברה פיקטיבית לצורך הברחת החברה מאיזון המשאבים שנערך בין הבעל לאישה בעת הגירושים? בשאלה זאת דן בית המשפט לענייני משפחה בקריות במשך 12 שנה ● מה נפסק בסופו של דבר?

רונן דר ועומרי גלר, Run:AI / צילום: Run:AI

היזמים מכרו את הסטארט־אפ לחברה הלוהטת בעולם. כמה יקבלו העובדים?

בזמן שהיו דוקטורנטים להנדסת חשמל בתל אביב, הרבה לפני ש-AI הפך לטרנד הלוהט של השווקים, חברו להם יחד עמרי גלר ורונן דר להקמת חברה בתחום - Run:AI ● מי הייתה המשקיעה הראשונה שהביעה בהם אמון, מתי הבינו שבינה מלאכותית תהיה הדבר הבא, ואיך השפיעה עליהם המלחמה ● אתמול החברה נרכשה רשמית ע"י אנבידיה בסכום המוערך בכ-720 מיליון דולר

הדולר מתחזק בחדות מול השקל

השקל נחלש בחדות מול המטבעות הזרים. אלו הסיבות

השקל נחלש בחדות הן מול הדולר והן מול האירו ● הכלכלנים הבכירים מסבירים כי מעבר למתיחות הגיאופוליטית מול איראן ולצד ההסלמה בצפון, גם גורמים בינלאומיים תורמים להיחלשות המטבע המקומי

מארק צוקרברג / אילוסטרציה: גלובס

הסיבות לצניחה של מניית מטא למרות תוצאות חזקות, והחשש מאפקט דומינו שיגיע עד לגוגל

מטא אכזבה בגדול את המשקיעים עם תחזית פושרת לרבעון הבא, למרות שהכתה את התחזיות בשורת הרווח וההכנסות ● אוראל לוי, מור קרנות נאמנות: "השוק חושש שטרנד ה-AI לא מצליח לייצר הכנסות" ● וגם: למה אחרי פרסום הדוח של מטא צנחה מניית אלפאבית במסחר המאוחר ומי עוד צפוי להיפגע מאפקט הדומינו?

ריי דליו / צילום: Reuters, Thomas Mukoya

המשקיעים בקרן הגידור המפורסמת לא מרוצים ודורשים את הכסף

משקיעים בקרן של ריי דליו טוענים שהם מתוסכלים מהתשואות בשנים האחרונות ● רבים מהמשקיעים המוסדיים שהשקיעו סכומי כסף גדולים מושכים את כספם ● "יש לנו אכזבה לאורך תקופה ארוכה", מספרת אחת מהמשקיעות בקרן

רה''מ בנימין נתניהו / צילום: מארק ישראל סלם - הג'רוזלם פוסט

ההצעה הישראלית החדשה: 20 חטופים תמורת חזרה לצפון

גורם בכיר בממשל ביידן: יש עסקה על השולחן, בקרוב נדע יותר ● בכיר בזרוע המדינית של חמאס ל-AP: נניח את נשקנו אם תקום מדינה פלסטינית בגבולות 67' • צה"ל תקף הלילה מטרות חיזבאללה במרחב מרון א-ראס • דובר צה"ל: סרטון החטוף מהשבי - קריאה דחופה לפעולה • עדכונים שוטפים

אילוסטרציה: טלי בוגדנובסקי, צילומים: AP (Daniel Cole, Toby Melville)

״הטיסות יוצאות״, מכריז סונאק, ומוכן לגרש את המהגרים

מנהיג השמאל הקיצוני בצרפת "יודע את ההבדל בין יהודי לבין צלף של צה"ל" ● טראמפ מרשה לקונגרס לסייע לאוקראינה ● "הטיסות יוצאות", מכריז ראש ממשלת בריטניה, ומוכן לגרש מהגרים ● טסלה מאבדת את הדמוקרטים ● חמישה אירועים מהשבוע שהיה בעולם

וול סטריט / צילום: Unsplash, Chenyu Guan

נעילה מעורבת בוול סטריט; אנבידיה ירדה בכ-3%, טסלה זינקה ב-12%

הנאסד"ק עלה ב-0.2% ● אירופה ננעל בירידות קלות ● מדד הנג סנג עלה ב-2% ● בנק פיקטה: "שוק המניות בארה"ב תלוי ברווחי החברות הגדולות" ● יו"ר UBS: "הבנק אינו גדול מכדי ליפול" ● טסלה פספסה את התחזיות, אך המניה זינקה במסחר המאוחר; תאיץ השקת דגמים מוזלים • דריכות בשוק לקראת דוחות מטא לאחר הנעילה בוול סטריט • בנק אוף אמריקה ממליץ על שתיים מ"שבע המופלאות"

השופט איתן אורנשטיין / צילום: דוברות בתי המשפט

פסק הבורר של אורנשטיין בתיק גרטנר נגד גרטלר נחשף. כל הפרטים

מאבק משפטי בן 14 שנה בין האחים משה ומנדי גרטנר למיליארדר דן גרטלר הוכרע בפסק בוררות של השופט בדימוס איתן אורנשטיין ● לגלובס נודע כי 95% מהתביעה של האחים גרטנר נדחתה • ערב החג ביקש גרטלר לפסול את אורנשטיין מתפקידו כבורר בתיק, אך נדחה ● הטענות לתרמית ומצגי השווא שטענו האחים נדחו

עמית גל, הממונה על רשות שוק ההון, אסף גולדברג, מנכ''ל סלייס עד לאחרונה, אפי סנדרוב, המנהל המיוחד שמינתה רשות שוק ההון / איורים: גיל ג'יבלי

המנהל הממונה מצא: בסלייס לא החזירו ללקוחות 2 מיליון שקל

מבדיקת המנהל המיוחד שמונה לסלייס, עולה שחברת ניהול הקופות לא השיבה למבוטחים את כספם כפי שחויבה ע"י רשות שוק ההון, בגין ניהול לא תקין ● עוד התגלה שהסכומים שצריכים להיות מוחזרים גבוהים יותר ● אסף גולדברג, שעמד בראשות החברה: "לא נגרמה פגיעה בעמיתים"

מאהל המחאה הפרו פלסטיני באוניברסיטת קולומביה (עיבוד: טלי בוגדנובסקי) / צילום: ap, Ted Shaffrey

המוחים הפרו-פלסטיניים עוטים מסכות קורונה כדי להיות חופשיים לבעוט

הלוק החדש של המפגינים מאפשר להם לחרוג מהשורות ● צה"ל נדרש לענות על שאלות קשות ● והאמריקאים מודאגים מהכוח של טיקטוק ● זרקור על כמה עניינים שעל הפרק

"מדינה קטנה, הגנה אדירה": בעולם עדיין מתפעלים מישראל

גלובס מגיש מדי יום סקירה קצרה של ידיעות מעניינות מהתקשורת העולמית על ישראל במלחמה • והפעם: נשיא סוריה בשאר אסד מנסה לשדר עסקים כרגיל, איראן ממשיכה לפתח את תוכנית הגרעין, בכירה בריטית קוראת לממלכה ללמוד מירושלים כיצד מפתחים מערך הגנה ראוי, ואונר"א שחלק מאנשיה התגלו כטרוריסטים באה בטענות לישראל ● כותרות העיתונים בעולם

וול סטריט / צילום: Unsplash, Roberto Júnior

מסחר מסביב לשעון? בוול סטריט שוקלים שינוי קיצוני

בורסת ניו יורק שלחה סקר לסוחרים בנושא מפתיע במיוחד ● על פי דיווח בפייננשל טיימס, הבורסה בדקה מה דעתם על מסחר מסביב לשעון - 24/7, או 24 שעות בשבוע המסחר ● ומי מציע את זה כבר היום?

מה צפוי בדוחות מטא? / צילום: Shutterstock

מניית מטא התרסקה ב-15% למרות נתונים חזקים, ואלו הסיבות

מטא, שמנייתה עלתה בכ-45% מתחילת השנה, הכתה את התחזיות בתוצאותיה הכספיות, הן בשורת הרווח והן בשורת ההכנסות ● האנליסטים היו אופטימיים לגבי הדוחות הערב, אך התחזית שפרסמה החברה להמשך השנה אכזבה את המשקיעים

שי ג'ינפינג, נשיא סין, עם מזכיר המדינה האמריקאי אנתוני בלינקן בבייג'ינג / צילום: Reuters, LEAH MILLIS

סין והמערב: בינתיים ממשיכים לדבר ולחרוק שיניים

מזכיר המדינה האמריקאי מגיע לבייג'ינג עם הפתעה לא נעימה: טיוטת סנקציות על בנקים סיניים, התומכים בתעשיית הנשק הרוסית ● איך לדבר עם סין? איך לחזות את מניעיה ומהלכיה? ומה לעשות במרגליה, ביישומוניה ובסטודנטים שלה? הדמוקרטיות המערביות מוסיפות להתלבט

חברת הייעוץ מקינזי / צילום: Shutterstock, T. Schneider

בגלל פרשת האופיואידים: מקינזי תחת חקירה פלילית בארה"ב

משרד המשפטים בארה"ב חוקר את העצות שנתנה מקינזי ליצרניות אוקסיקונטין ומוצרי אופיואידים אחרים