גלובס - עיתון העסקים של ישראלאתר נגיש

המוסדיים מזמן כבר לא רק כסף טיפש

שלמה גוטמן, שותף בקרן ריאליטי שגייסה לאחרונה 860 מיליון שקל להשקעות, לא מודאג מעליית הריבית בארה"ב, מקווה שהמוסדיים בארץ יוכלו להיכנס לדיור להשכרה, ולא סבור שנראה ירידות מחירים רציניות בתחום המגורים

אחד השחקנים המעניינים שבלטו בחודשים האחרונים עם כמה עסקאות בשוק הנדל"ן היתה קרן הנדל"ן הפרטית ריאליטי. הקרן רכשה את בית העיתונאים בתל אביב בשיתוף הפניקס וכן 50% מפרויקט בחוף הצוק בתל אביב, שמחציתו נותר בבעלות חברת אשדר. בשבוע שעבר הודיעה הקרן כי גם מימשה נכס ביד אליהו שבו פעלה מרכזיית בזק, תמורת 44 מיליון שקל, לאחר שרכשה את המרכזייה הישנה ב-2010 ב-20 מיליון שקל בלבד.

בגיוס הנוכחי הצליחה הקרן לגייס בתוך חצי שנה סכום יוצא דופן של 860 מיליון שקל, חלקו ממשקיעים פרטיים וחלקו מגופים מוסדיים. הקרן מחפשת כעת עוד נכסים רבים לרכישה, בעיקר כאלה שהם בעלי פוטנציאל השבחה.

"הצלחנו להפתיע גם את עצמנו בגיוס הנוכחי, שהוא יוצא דופן בכל קנה מידה לקרן פרטית", אומר שלמה גוטמן, שותף בקרן ולשעבר מנהל תחום הנדל"ן בחברות הביטוח הפניקס ומגדל. "היתרון שלנו הוא בדיוק במצב כזה. כרוכשת יש לקרן ריאליטי את היכולת להביא כסף נזיל ומהיר, שיכול גם לספק מחירים נמוכים יותר".

לאחרונה החלה הריבית בארה"ב לעלות, ועל פי כל ההערכות, תעלה בקרוב גם בישראל. כיצד תשפיע עליית ריבית בישראל על שוק הנדל"ן?

"משקיעים מתוחכמים לא קונים תשואות, אלא קונים נדל"ן. המוסדיים הישראליים הם כבר מזמן לא 'כסף טיפש', ולרוב הם כבר לא קונים 'תשואות', אלא משקיעים ובוחנים את נכס הנדל"ן. כמובן שקיימת קורלציה מובהקת בין הריבית למחירי הנדל"ן. קיים חשש טבעי שעלייה בריבית תביא לירידה במחירי הנדל"ן, אך עלייה מתונה מאוד בשיעור הריבית, תוך התחשבות בסביבת הריבית, שעדיין נמוכה, כאשר למשקיעים אין כרגע אלטרנטיבה משמעותית אחרת, לא תביא לדעתי לירידה משמעותית בטווח הקצר. כמובן שנגזרת של המשך מגמת עליית הריבית (באופן פחות מתון) תשפיע על מחירי הנדל"ן".

החשש הוא שכבר בקרוב, עקב עליית הריבית בארה"ב, נתחיל לראות שם מימושים של מי שרוצים להימנע ממצב של עליית ריבית וירידה בתשואות?

"כעיקרון השוק הוא שוק משוכלל, בעיקר כשמדברים על השוק האמריקאי. זה שמוכר רוצה למכור וזה לא אומר בהכרח שהעסקה גרועה, שכן ייתכן שהרעב לסיכון של הקונה נמוך יותר מאשר של המוכר. כל משקיע בוחר את מידת הסיכון והתשואה על פי השיקולים שלו.

"לדעתי, ככל שהריבית תעלה ותמשיך לעלות, נראה ראשונים את משקיעי הנדל"ן המקומיים, המתוחכמים, הזריזים, בעלי הון עצמי נמוך יחסית, מממשים נכסים שכנראה הגיעו לפיק מבחינת המחיר, ואחריהם את הגופים היותר גדולים, שמסתפקים בתשואות נמוכות יותר ויכולים לספוג ירידה מסויימת בשווי הנדל"ן".

במה שונה הנדל"ן שהכרת במגדל ובהפניקס לעומת הנדל"ן של קרן ריאליטי?

"מדובר בשני מוצרים שונים, שהמשותף להם הוא הנדל"ן. נדל"ן שמגלם סיכון נמוך והתשואה שלו נמוכה וההפך. נדל"ן מניב קלאסי ונדל"ן להשבחה אינם מוצרים תחליפיים, הם מוצרים משלימים. המוסדיים מנהלים תיק השקעות רחב שכולל ניהול סיכונים. חוץ מההשקעה בנדל"ן המניב הסולידי שמייצר תשואה נמוכה, יש מקום גם להשקיע בנדל"ן להשבחה שאמור להניב תשואה גבוהה יותר משמעותית, ובכך להעלות את תשואת תיק הנדל"ן הכללי. קרן ריאליטי I שהסתיימה והתבססה על נדל"ן להשבחה הניבה למשקיעים תשואה דו ספרתית גבוהה".

האם המוסדיים ייכנסו סוף סוף למכרזי הדיור להשכרה ארוכת טווח? האם בשום מקרה קרן ריאליטי לא תחזיק בנכס אפילו אם ההשבחה היתה מאוד מאוד מוצלחת?

"מתחמי דיור להשכרה הם מוצרים שמאוד מתאימים למוסדיים כמו באירופה ובארה"ב, ואני חושב שהמוסדיים צריכים להיות בשוק הזה בארץ. יחד עם זאת, וכפי שהוכח במכרזים הקודמים, כל עוד התשואות שמציעה הממשלה מהפרויקטים האלה הן נמוכות, המוסדיים יעדיפו להשתתף בחוב (הלוואה) ולא באקוויטי ישיר, כי התשואה לפחות כרגע אינה משקפת את הסיכון. יכול להיות ששינויים שמתבצעים כרגע בניסיון לשפר את האטרקטיביות של המוצר בעיני המוסדיים, ישנו את המצב.

"קרן ריאליטי בהגדרה יכולה ליזום ולהשביח קרקע לדיור להשכרה, אבל היא לא אמורה להחזיק בו לאורך זמן כמו גוף מוסדי, כי לקרן פרק זמן מוגבל שבו היא צריכה להשיב למשקיעים את ההשקעה. בעצם קרן ריאליטי נמצאת בשרשרת המזון הנדל"נית חולייה אחת לפחות לפני המשקיע הסופי שאמור להחזיק בנכס לטווח ארוך מאוד, על מנת לייצר לו תשואה שוטפת ויציבה על פני ציר הזמן".

"לא נראה שינויים דרמטיים"

אנחנו בפתחה של שנה חדשה. מה נראה בשוק הנדל"ן?

"לגבי שוק המגורים, בהנחה שהריבית לא תשתנה מהותית, באזורי ביקוש לדעתי לא נראה שינויים דרמטיים, שכן ההיצע עדיין נמוך משמעותית מהביקוש. ניתן לראות את תוצאות מכרז הכנרית בתל אביב כדי להבין שזו כנראה תהיה המגמה באזורי ביקוש. לגבי שוק המשרדים, היום היצע המשרדים בתל אביב והסביבה נמוך, וחברה שצריכה כמות מ"ר משמעותית תתקשה למצוא שטחים זמינים. יחד עם זאת, היצע שוק המשרדים במרכז שנמצא בשלבים שונים של בנייה, אמור לגדול משמעותית בשנים הקרובות, כך שבשנת 2017 ואילך נראה, לדעתי, תחילת השפעה על המחיר והתפוסות.

"לגבי מסחר, קיימת התכווצות והאטה מסוימת בפדיונות של חלק מהשוכרים, ורואים ומרגישים לחץ של סוחרים לשיפור בתנאים המסחריים מול הבעלים של הנדל"ן, שמקבל מענה נקודתי. בסך הכל אני חושב שכוחות השוק ימשיכו לפעול, כך שקניונים טובים ימשיכו להצליח ללא שינוי משמעותי בדמי השכירות, על חשבון קניונים מאתגרים".

מלבד השותפות בקרן ריאליטי, גוטמן מכהן גם כיו"ר דירקטוריון רשת הדיור המוגן "עד 120" מקבוצת הפניקס, שרכשה לאחרונה קרקע להקמת דיור מוגן במודיעין.

עד כמה תחום הדיור המוגן הוא באמת אלטנרטיבה להשקעה בנדל"ן מניב?

"הדיור המוגן שאינו בתי אבות הוא מוצר מתפתח שהשוק שלו היום קטן וכולל 12-13 אלף יחידות דיור. לאור העלייה בתוחלת החיים מדובר במוצר שיש לו ביקוש, ואין מספיק דירות כדי לאכלס את אותם אנשים שמגיעים לגיל השלישי ויכולים להרשות לעצמם רמת חיים גבוהה מזו שבבית אבות רגיל. גם במודיעין, שהחלה את דרכה כעיר צעירה, החלו לאט לאט הורים לעבור אליה כדי לגור ליד הילדים, בין תל אביב לירושלים. אנחנו הולכים על מקומות אורבניים אבל באזורי פרימיום, כמו ברמת החייל שם אנחנו מגדילים בית דיור מוגן של הרשת".

ובכל זאת ירדתם מהעסקה לרכישת קולנוע דקל בשכונת בבלי, שמיועד לדיור מוגן?

"בחנו את העסקה, ואכן קולנוע דקל נמצא באזור מצוין בתל אביב. הבעיה היא שפרויקט דיור מוגן כרוך בהשקעה גדולה ובהוצאות החזקה גבוהות מאוד, וכדי שיהיה כלכלי הוא צריך להיות גדול מספיק. בקולנוע דקל מדובר על מספר מצומצם של יחידות דיור מוגן. אם התוכנית היתה גדולה יותר, ללא ספק שהיינו הולכים על זה".

שלמה גוטמן

גיל: 51

עיר מגורים: מודיעין

מצב משפחתי: נשוי 4

השכלה: רו"ח, תואר ראשון בחשבונאות ומימון, תואר שני במנהל עסקים

תפקיד: שותף בקרן ריאליטי, ויו"ר דירקטוריון רשת דיור המוגן "עד 120" מקבוצת הפניקס

תפקידים קודמים: מנהל תחום הנדל"ן בחברת הביטוח מגדל, משנה למנכ"ל הפניקס השקעות.

עוד כתבות

בארה"ב שואלים: איך "יהודים הם נבלים ומחבלי חמאס הם גיבורים"?

גלובס מגיש מדי יום סקירה קצרה של ידיעות מעניינות מהתקשורת העולמית על ישראל במלחמה ● והפעם: איראן חותמת על שמונה הסכמים כלכליים וביטחוניים עם פקיסטן ● התקשורת בלבנון דנה בשאלה איך תיראה המדינה ביום שאחרי הלחימה ● והמחאות נגד ישראל בקמפוסים תופסות את הכותרות בארה"ב ● כותרות העיתונים בעולם

הפגנה פרו פלסטינית באוני' קולומביה, ניו יורק / צילום: ap, Yuki Iwamura

״אוניברסיטת קולומביה נכנסה ללחץ, הקמפוס נראה כמו בסיס צבאי סגור״

השיעורים בקולומביה שבניו יורק הופסקו עד הודעה חדשה בשל מחאות פרו-פלסטיניות ● סטודנטים יהודים קיבלו המלצה שלא להגיע למקום, ונמנעה כניסתו של פרופ' שי דוידאי לקמפוס ● עומר לובטון-גרנות מבית הספר למדיניות ציבורית: "האוניברסיטה נכנסה ללחץ. הכול מגודר, שוטרים מסביב, כל השערים נעולים, בריקדות, עשרות ניידות ומסוקים באוויר"

פט גלסינגר, מנכ''ל אינטל / צילום: ap, Seth Wenig

אינטל פיספסה את התחזיות, פרסמה תחזית קודרת והמניה צוללת

הרווח המתואם היה 18 סנט למניה לעומת צפי לרווח של 14 סנט ● חטיבת היצור הכניסה רק 4.4 מיליארד דולר וירדה בכ-10% ברבעון הראשון ביחס לרבעון המקביל אשתקד ● המניה יורדת ב-9% במסחר המאוחר, אובדן של 13.5 מיליארד דולר בערב אחד

ריי דליו / צילום: Reuters, Thomas Mukoya

המשקיעים בקרן הגידור המפורסמת לא מרוצים ודורשים את הכסף

משקיעים בקרן של ריי דליו טוענים שהם מתוסכלים מהתשואות בשנים האחרונות ● רבים מהמשקיעים המוסדיים שהשקיעו סכומי כסף גדולים מושכים את כספם ● "יש לנו אכזבה לאורך תקופה ארוכה", מספרת אחת מהמשקיעות בקרן

רצפת המסחר בבורסת וול סטריט / צילום: ap, Richard Drew

הבורסה האמריקאית בדרך למטה? זה מה שחושבים בבנקים הגדולים

הימים האחרונים בבורסה האמריקאית אופיינו בתנודתיות גבוהה - ירידות חדות שהתחלפו בעליות מרשימות ● בסיטיבנק, ג'יי. פי מורגן וגולדמן זאקס מספקים תחזיות סותרות לגבי ההמשך ● וגם: הסיבות לרכבת ההרים והכיוון של הבורסה בתל אביב

אילוסטרציה: טלי בוגדנובסקי, צילומים: AP (Daniel Cole, Toby Melville)

״הטיסות יוצאות״, מכריז סונאק, ומוכן לגרש את המהגרים

מנהיג השמאל הקיצוני בצרפת "יודע את ההבדל בין יהודי לבין צלף של צה"ל" ● טראמפ מרשה לקונגרס לסייע לאוקראינה ● "הטיסות יוצאות", מכריז ראש ממשלת בריטניה, ומוכן לגרש מהגרים ● טסלה מאבדת את הדמוקרטים ● חמישה אירועים מהשבוע שהיה בעולם

הבורסה בתל אביב / צילום: Shutterstock

נעילה אדומה בת"א; מניית בית זיקוק אשדוד זינקה בכ-9%

מדד ת"א 35 ירד ב-0.7% ות"א 90 איבד מערכו 0.9% ● התנודתיות בשקל נמשכת ● בלידר שוקי הון מעדיפים את האפיקים הצמודים בטווח קצר-בינוני בשוק האג"ח בישראל ● מטא פרסמה את תוצאותיה הכספיות והמניה צללה במסחר המאוחר ● בבלומברד אודייר חיוביים לגבי המניות אמריקאיות, בדגש על אנרגיה ושירותים ● עונת הדוחות בוול סטריט תופסת תאוצה: הערב יפרסמו דוחות אלפאבית ומיקרוסופט

מה צפוי בדוחות מטא? / צילום: Shutterstock

מניית מטא התרסקה ב-15% למרות נתונים חזקים, ואלו הסיבות

מטא, שמנייתה עלתה בכ-45% מתחילת השנה, הכתה את התחזיות בתוצאותיה הכספיות, הן בשורת הרווח והן בשורת ההכנסות ● האנליסטים היו אופטימיים לגבי הדוחות הערב, אך התחזית שפרסמה החברה להמשך השנה אכזבה את המשקיעים

רחפן Autel EVO 2 Enterprise / צילום: Reuters, Steve Marcus

אלפי רחפנים מתוצרת סין בדרך לצה"ל. אלו החששות

אלפי רחפנים תוצרת DJI ואוטל הסיניות נרכשו כדי למלא את השורות בצבא, לאחר ערב רב של דגמים שהגיעו מתרומות ואנשי מילואים ● למרות האיסור בארה"ב ובעוד שצבאות מערביים חוששים מריגול סיני, בצה"ל מבהירים: "נעשו התאמות כדי לשמור על ביטחון המידע"

השופט בדימוס איתן אורנשטיין, לשעבר נשיא בית המשפט המחוזי תל אביב / צילום: דוברות לשכת עורכי הדין

אורנשטיין דחה בקשה להתפטר מבוררות המיליונים גרטנר-גרטלר

המיליארדר דן גרטלר ביקש לפסול את השופט בדימוס איתן אורנשטיין מתיק הבוררות בסכסוך עם האחים גרטנר, בנימוק שאורנשטיין סבור כי גרטלר הוא זה שעומד מאחורי חשיפת השיחות שלו עם יו"ר לשכת עוה"ד לשעבר אפי נוה, מהן עולה חשש ליחסי "תן וקח" בין השניים • אורנשטיין, שכבר כתב את פסק הבוררות, דחה את הבקשה

וול סטריט / צילום: Unsplash, Roberto Júnior

מסחר מסביב לשעון? בוול סטריט שוקלים שינוי קיצוני

בורסת ניו יורק שלחה סקר לסוחרים בנושא מפתיע במיוחד ● על פי דיווח בפייננשל טיימס, הבורסה בדקה מה דעתם על מסחר מסביב לשעון - 24/7, או 24 שעות בשבוע המסחר ● ומי מציע את זה כבר היום?

מטוס B-52 שנושא עליו את טילי המיקרו־גל / צילום: Reuters, Michael Clevenger / Courier Journal / USA TODAY NETWORK

חודר בונקרים ומשבית כורים גרעיניים, ללא פגיעות בנפש: הנשק האמריקאי שיכול לשנות את מאזן הכוחות מול איראן

הכתבה הזו הייתה הנצפית ביותר השבוע בגלובס, ועל כן, אנחנו מפרסמים אותה מחדש כשירות לקוראינו ● לפי חשיפת "דיילי מייל" הבריטי, ארה"ב פרסה בחשאי מערכת טילי מיקרו-גל, שהפעימות האלטקרו-מגנטיות שהם פולטים יכולים להשבית כל מכשיר אלקטרוני – כולל מתקני גרעין תת קרקעיים ● איך היא עובדת?

הרש גולדברג פולין

מחאה ספונטנית בירושלים אחרי פרסום הסרטון של הרש החטוף

המוחים יצאו לרחובות בקריאה להחזרת החטופים • מקור ביטחוני: צה"ל מוכן מיד להתחיל במבצע ברפיח • ביידן חתם על סיוע לאוקראינה וישראל בשווי עשרות מיליארדים • שר הביטחון גלנט: מחצית ממפקדי חיזבאללה בדרום לבנון חוסלו, החצי השני מתחבא • פגיעה ישירה בשני בתים באביבים, קרוואן אחד נשרף - אין נפגעים בגוף ● עדכונים שוטפים

צבי לנדו, מנכ''ל סולאראדג' / צילום: איל יצהר

מניית סולאראדג' הידרדרה לשפל של 5 שנים בעקבות תוצאות פושרות של המתחרה

דוחות אנפייז האמריקאית לימדו על התאוששות איטית מהצפוי בשוק הסולארי שבו פועלת החברה מישראל ● מניית סולאראדג' צנחה ב-41% מתחילת השנה

אייל בן סימון, מנכ''ל הפניקס / צילום: יחצ ענבל מרמרי

הכללים השתנו, עכשיו דרוש רוכש: האם הפניקס תהפוך לחברה ללא גרעין שליטה

הקרנות סנטרברידג' וגלטין פוינט, בעלות השליטה בהפניקס, סיכמו עם הרגולטור על מתווה למכירת רוב מניותיהן בתוך שנתיים שיהפוך את חברת הביטוח הגדולה בישראל לחברה ללא גרעין שליטה ● המשמעות: כוחם של היו"ר והמנכ"ל יתחזק עוד יותר

הדולר מתחזק בחדות מול השקל

השקל נחלש בחדות מול המטבעות הזרים. אלו הסיבות

השקל נחלש בחדות הן מול הדולר והן מול האירו ● הכלכלנים הבכירים מסבירים כי מעבר למתיחות הגיאופוליטית מול איראן ולצד ההסלמה בצפון, גם גורמים בינלאומיים תורמים להיחלשות המטבע המקומי

סאטיה נאדלה, מנכ''ל ויו''ר מיקרוסופט / צילום: Associated Press, Mark Lennihan

מיקרוסופט עקפה את הציפיות; המניה מזנקת במסחר המאוחר

הכנסות החברה היו 61.9, ב-19% לעומת הרבעון המקביל אשתקד ● הרווח למניה 2.94 דולר למניה, מעל הצפי ● המניה עולה ב-5% במסחר המאוחר

השופט איתן אורנשטיין / צילום: דוברות בתי המשפט

פסק הבורר של אורנשטיין בתיק גרטנר נגד גרטלר נחשף. כל הפרטים

מאבק משפטי בן 14 שנה בין האחים משה ומנדי גרטנר למיליארדר דן גרטלר הוכרע בפסק בוררות של השופט בדימוס איתן אורנשטיין ● לגלובס נודע כי 95% מהתביעה של האחים גרטנר נדחתה • ערב החג ביקש גרטלר לפסול את אורנשטיין מתפקידו כבורר בתיק, אך נדחה ● הטענות לתרמית ומצגי השווא שטענו האחים נדחו

טסלה ונטפליקס. תוצאות הפוכות ותזכורת / צילומים: Shutterstock

שתי ענקיות, תוצאות הפוכות ותזכורת לכלל החשוב של עונת הדוחות

טסלה פרסמה ביום שלישי בלילה דוח רבעוני מאכזב, אבל המניה זינקה בפתיחת המסחר ב־13% ● בשבוע שעבר קרה בדיוק ההפך לענקית טכנולוגיה אחרת, נטפליקס, שמנייתה צנחה למרות תוצאות חיוביות ● הסיבה: המלכות האמיתיות של עונת הדוחות הן התחזיות

שי ג'ינפינג, נשיא סין, עם מזכיר המדינה האמריקאי אנתוני בלינקן בבייג'ינג / צילום: Reuters, LEAH MILLIS

סין והמערב: בינתיים ממשיכים לדבר ולחרוק שיניים

מזכיר המדינה האמריקאי מגיע לבייג'ינג עם הפתעה לא נעימה: טיוטת סנקציות על בנקים סיניים, התומכים בתעשיית הנשק הרוסית ● איך לדבר עם סין? איך לחזות את מניעיה ומהלכיה? ומה לעשות במרגליה, ביישומוניה ובסטודנטים שלה? הדמוקרטיות המערביות מוסיפות להתלבט