גלובס - עיתון העסקים של ישראלאתר נגיש

10 מיליארד ש' יצאו משליטה: כך משתוללים דמי הניהול בקניונים

דמי הניהול בקניונים ובבנייני משרדים נגזרים מסך ההוצאה, ולא יוצרים תמריץ לבעלים לחסוך בעלויות (ואפילו להפך) ■ שינוי השיטה יביא לכיווץ דמי הניהול בשליש עד מחצית לפחות

עובדת ניקיון בקניון / צילום: איל יצהר
עובדת ניקיון בקניון / צילום: איל יצהר

חברות הניהול המפעילות ומנהלות את מרכזי המסחר ואת בנייני המשרדים בישראל גלגלו בשנת 2015 מחזור בלתי נתפש כמעט, המוערך ב-10 מיליארד שקל (10 מיליון מ"ר מסחרי, לפי עלות ממוצעת של 40 שקל לחודש, וכ-20 מיליון מ"ר משרדים, לפי עלות ממוצעת של 20 שקל לחודש).

וזה בהחלט לא הסוף: על רקע הגידול הדרמטי בעלות שעת עבודה, מ-32 שקל לשעה לרמה של 45 שקל לשעה, וככל שהדבר תלוי בגורמים המכונים "חברתיים" השואפים להגדיל עוד יותר את עלות שעת עבודה מעבר לגבול ה-50 שקל, תקציב 2016 צפוי להיות גבוה יותר. בנוסף, בשנים הקרובות שטחי המסחר, המשרדים וגם המגורים הזקוקים לחברות ניהול צפויים לגדול בשליש עד מחצית, מה שאומר שחברות הניהול צפויות לשגשוג רב.

הבעיה היא השיטה. כמעט כל חברות הניהול במשק פועלות בשיטת "קוסט פלוס". משמעות הדבר שחברות הניהול מתוגמלות (במילים אחרות "מרוויחות") בקשר ישיר וחד-חד ערכי לעלויות הניהול והאחזקה של הבניין. לשם המחשה: נניח שהעלויות השוטפות בבניין בינוני של מסחר ומשרדים הן 3.6 מיליון שקל בשנה (300 אלף שקל בחודש). בהנחה שלחברת הניהול חוזה בינה לבין המחזיקים בבניין, לפיו התגמול (הרווח) הוא 15% מהעלות (קוסט פלוס 15%), אזי החברה זכאית לתשלום של 540 אלף שקל לשנה (כ-45 אלף בחודש).

קשה שלא להבין שהמניע המרכזי (והלגיטימי כביכול) בשיטה הוא להרחיב את הוצאות הניהול ככל שניתן, זאת מכיוון שיש קשר הדוק בין התגמול השוטף לרמת העלויות. בנסיבות האלה, בסביבת העבודה של חברות הניהול האלה, מילים אוניברסליות כמו "חיסכון", "התייעלות", ו"צמצומים" הן זרות ומוזרות. ומנגד, מילים כמו "הרחבת המסגרת", "תוספת מטלות", "גידול בצרכים", "הגברת השמירה והביטחון" או "הצורך בחיזוק הניהול" הן מתבקשות. הפיתוי להגדיל את רף ההוצאות הוא אינהרנטי, המניע להוריד את רף ההוצאות קיים בצורה מינורית. חז"ל כבר אמרו שאין גוזרים על הציבור גזירה שהוא לא יכול לעמוד בה.

הבעלים נהנה השוכר משלם

בחברות ניהול של הקניונים והמרכזים המסחריים (כאשר המבנה וחברת הניהול בבעלות אחת - כמעט כל הקניונים כאלה), לא מובן מאליו שחברת הניהול צריכה לפעול בשיטת קוסט פלוס. התגמול בגין הפעלת חברת הניהול נכנס ישירות לכיס שמאל של בעלי הקניון, בדיוק כמו שדמי השכירות נכנסים לכיס ימין שלו. הבעיה היא שלשוכר אין שליטה בדרך כלל על דמי הניהול. מבחינה משפטית ייתכן שלא מדובר בהתניית שירות בשירות או ב"לקוח שבוי" ואף זה חוקי, הדבר לא נראה טוב.

מעבר לכך, לא ברור מדוע השוכר צריך לשאת בעלויות של גביית דמי השכירות החודשיים ועלויות ניהול מו"מ, חתימת חוזים, ניהול מיקום חנויות, עלויות פרסום ושיווק (במלואם), מכירת חשמל במתח נמוך כאשר חברת הניהול קונה אותו במתח גבוה, במקום שפעילויות אלה משרתות בראש ובראשונה את בעלי הנכס. ייתכן שמבחינת חוק החוזים הדבר תקין, אולם הדבר נתפש לא טוב.

דמי הניהול בקניונים נושקים לכיוון 100 שקל למ"ר נטו. וכאמור, הם ימשיכו לגדול בד בבד עם הגידול בעלות שעת עובד, תוצר של הסכמים קיבוציים והתגברות הגורמים "החברתיים". דמי הניהול בקניונים מתקרבים "מלמטה" לדמי השכירות במרכזים המסחריים הפתוחים, שם עלויות הניהול הם סביב 15-16 שקל למ"ר נטו, שהוא גם ברוטו).

שיטת קוסט פלוס בקניונים ובמרכזים המסחריים הלא פתוחים (גם במרכזים הפתוחים, אבל שם הדבר פחות מורגש) גורמת לכך שאין מניע רציני לצמצם את דמי הניהול. התגמול נגזר מההוצאות, וככל וההוצאות גדולות יותר בעלי הקניון צפויים לקבל תגמול גדול יותר.

האינטרסים של בעלי הקניון בטווח הקצר - שזה כנראה כמעט כל הזמן - נוגדים את האינטרסים של השוכרים. ומי שקובע הם לא השוכרים, כיוון שכל אחד מהם יכול להשפיע מעט, אם בכלל. בטווח הארוך, בעלי הקניון מתעלמים מדבר אחד: לשוכרים אין שני צבעים לכסף, עלויות השכירות מצטרפות לעלויות דמי הניהול. יתר על כן, בהערכות השווי של הקניונים מבקשים בעלי הקניונים לכלול את רווחי חברת הניהול כחלק מהכנסות הקניון.

בכל חברות הניהול שנבחנו על ידי, ללא יוצא מהכלל, מצאתי כי בחברות הפועלות בשיטת קוסט פלוס ניתן לצמצם את העלויות בצורה משמעותית. אבל ברוב המקרים, ההצעה לחיסכון נתקלה בהתנגדות גדולה מצד חברות הניהול. לאמיתו של דבר, לא קיים מרכיב עלות בחברות הניהול שלא ניתן לחסוך בו ולצמצמו (לעתים כמובן נדרשת גם השקעה מסוימת). גם עלויות השמירה הקשיחות לכאורה (פורמט השמירה המסורתי נקבע ע"י הרגולטור), ניתנות להפחתה דרמטית על ידי הפעלת "לובי" מתאים, שיקדם הטמעת מערכת מחשב מודרנית שיכולה לסרוק את כל הנכנסים לקניון ולהתמקד ב"פנים חדשות" או ב"פנים מסומנות".

פיקס במקום קוסט

שלא נטעה, שיטת קוסט פלוס אינה פסולה ויש לה מקום נכבד בתחומים רבים, במיוחד באותם מקרים שלא ניתן להפעיל שיטות אחרות ושבהם קיים מזמין או מזמינים שיש להם שליטה ובקרה על העלויות. יחד עם זאת, יישום השיטה בחברות ניהול, במיוחד באותם מקרים רבים שקיים "ענק כלכלי" (בעלי קניון) למול "גמד" מקומי (שוכר בודד), היא בלתי נסבלת במאה ה-21.

ראוי למוטט את הקשר הגורדי בין התגמול של חברות הניהול לבין ההוצאות. השיטה הראויה היא זו הנוהגת במספר קטן מאוד של חברות ניהול, והיא שיטת "FIX" הפועלת על פי היגיון כלכלי ומניעים נכונים. בשיטה זו חברת הניהול מתוגמלת לפי השטח המסחרי או המשרדים (במרכזי מסחר נניח 1-1.5 שקל למ"ר), ללא קשר להוצאות. מעבר לכך, יש לקבוע לחברת הניהול יעדים להפחתה בעלויות דמי הניהול כל שנה. הדבר יאפשר הערכה נכונה של חברת הניהול ובוודאות יביא לצמצום דרמטי בעלויות הניהול.

שינוי השיטה יביא לכך שדמי הניהול יתכווצו בשליש עד מחצית לפחות. בקניונים ובמרכזים המסחריים (במרכזים הפתוחים ההפחתה תהיה כנראה מתונה יותר).

עם זאת, תקציב שנתי של 10 מיליארד שקל, ללא מעורבות אמתית של מי שמשלם את הסכומים הללו, אין לו אח ורע במגזר הפרטי ואיום על צמצומו עלול לדרוך על הרבה מאוד "יבלות". אי לכך, ככל הנראה לא ניתן לשרש את השיטה בלי עזרת הרגולטור.

*** הכותב הוא שמאי מקרקעין, עו"ד ומהנדס (סייע עו"ד אבי שלח).

עוד כתבות

סניף של ביטוח לאומי בבאר שבע / צילום: טלי בוגדנובסקי

אלפי עסקים עלולים לגלות בקרוב שהם חייבים לביטוח לאומי מיליוני שקלים

אלפי מעסיקים קיבלו לאחרונה מכתב מהמוסד לביטוח לאומי, שממליץ להם לדווח מרצון על ניכוי הוצאות עובדיהם השכירים מהברוטו לצורכי תשלום דמי הביטוח הלאומי ● הדיווח יהיה רטרואקטיבי, משנת 2017 ואילך ● מעסיק שלא יעשה זאת חשוף לביקורת ולקנסות

מסורק תת קרקעי ועד רחפנים: הכירו את 10 הסטארט-אפים המבטיחים לשנת 2024

גלובס בוחר את הסטארט-אפים המבטיחים של ישראל השנה ה-18 ברציפות: חברות הייטק הצומחות והמסקרנות ביותר, אלה שמייצרות אימפקט על תעשיות וצרכנים רבים, ונמצאות על המסלול הבטוח להנפקה ● הרשימה מתבססת על בחירות של קרוב ל-70 קרנות השקעה מקומיות וזרות מובילות בהייטק הישראלי ● החשיפה המלאה

אילוסטרציה: shutterstock

החשש מחלחל לשווקים: פרמיית הסיכון של ישראל בשיא של 11 שנים, ומרווחי האג"ח ממשיכים להתרחב

מדד ה-CDS הישראלי, המגלם את עלות הסיכון שמדינת ישראל לא תצליח לשלם את חובותיה, עלה ב-18% בשבוע האחרון ● במקביל, המרווחים של איגרות החוב הדולריות של ישראל מול ארה"ב קופצים

מירב בן ארי, יש עתיד טוויטר, 23.5.21 / צילום: שלומי יוסף

האם הרקע המקצועי של המפכ"ל המיועד של בן גביר חריג ביחס למקובל?

האם הרקע המקצועי של המפכ"ל המיועד אבשלום פלד הוא חריג? צללנו להיסטוריה ● המשרוקית של גלובס

שרון גל / צילום: סטודיו תומאס תומר שלום, ויקימדיה

האיום עשה את שלו? שרון גל יישאר בערוץ 14

לפני כשלושה שבועות הודיעה רשת 13 כי העיתונאי שרון גל חוזר לשורותיו, ובערוץ 14 מיהרו להוציא לגל מכתב התראה, מאחר שהוא חתום על חוזה עד סוף 2024 ● כעת נראה כי המהלך עשה את שלו, וגל יישאר בערוץ 14 ויגיש שם את רצועת 19:00

יודר שפריר וגיא ברון, מייסדי סקיילאופס / צילום: בן יצחקי

החברה שחוסכת זמן וכסף לסטארט-אפים: זה חביב הקהל בדירוג המבטיחים של גלובס

סקר חביב הגולשים באתר גלובס זכה בשבועות האחרונים לכ-30,000 צפיות וצבר אלפי הצבעות ● על התואר התחרו השנה 30 חברות צעירות שדורגו במקומות הגבוהים ביותר ע"י עשרות קרנות השקעה הפעילות בישראל ● מי זכתה במקום הראשון?

מטוס אל על / צילום: Shutterstock

אחרי הצניחה בתחילת המלחמה: התאוששות בענפי התיירות והבילויים

חג הפסח שיחול בקרוב מחולל רכישות בתחום החופשות והמופעים ● אתר KSP מרחיב את שיתוף־הפעולה עם שטראוס לצד מותגים כמו ויסוצקי ולוואצה ● הדירוג החודשי של אתרי האונליין

אילוסטרציה: טלי בוגדנובסקי / צילומים: AP, Shutterstock

אוקראינה על סף ייאוש וחור שחור ישאב אותנו ממרחק 2,000 שנות אור

אוקראינה מפתחת קנאת ישראל - גם היא רוצה קואליציה שתציל אותה מטילים באמצע הלילה ● הבריטים קובעים לוח זמנים להפסקה לאומית של העישון ● האקלים יעלה הרבה כסף, והמדינות העניות ייפגעו יותר ● חמישה אירועים מהשבוע שהיה בעולם

משרדי חברת השבבים TSMC, בטייוואן / צילום: ap, Chiang Ying-ying

התחזית האופטימית של ענקית השבבים מטייוואן: ההכנסות יזנקו פי 2

יצרנית השבבים TSMC הציגה דוחות רבעוניים חזקים ועקפה את תחזיות האנליסטים בשורת ההכנסות והרווח ● המומנטום החיובי צפוי להימשך כשעל פי ההערכות החברה צפוי להכפיל את הכנסותיה

איראן נערכת למתקפת תגמול ישראלית/ עיבוד: טלי בוגדנובסקי, צילומים: AP,shutterstock

כך נערכת איראן למתקפת תגמול ישראלית

ארה"ב ומדינות אירופה לוחצות על ישראל למתן כל תגובה למתקפה שביצעה איראן בסוף השבוע, בתקווה לצנן את המתיחות ● משמרות המהפכה וחיזבאללה צמצמו את נוכחות הקצינים הבכירים שלהם בסוריה ● עפ"י דיווח c"וול סטריט ג'ורנל", ישראל תזהיר את בעלות בריתה הערביות לפני שתגיב, ותגביל את התקפותיה למתקנים בסוריה הקשורים לאיראן

סם אלטמן / צילום: כדיה לוי

המיזם החדש של סם אלטמן במפרציות ואיך יכול להיות שישראל נותרה בחוץ

הדיווחים על ביקוריו של מנכ"ל OpenAI באיחוד האמירויות ובסעודיה נמשכים, ולפי הערכות המטרה היא הקמת תשתיות לפיתוח שבבי בינה מלאכותית ● ישראל לא חלק מהתוכניות, אבל בענף לא דואגים: "אם אלטמן יחפש את ההון האנושי, ישראל עשויה להיות חלק מהתמונה"

וול סטריט / צילום: Shutterstock

נעילה אדומה בוול סטריט; מחירי הנפט צללו בכ-3%

הנאסד"ק ירד ב-1.2% ● מדד הקאק עלה ב-0.6% ● ירידה במדד המחירים לצרכן בבריטניה, אך מעל הצפי ● יצרנית השבבים ההולנדית ASML יורדת ב-5% ●  ג'יי.פי. מורגן: "היסטורית, רכישת זהב לא מצדיקה את הסיכון" • מיקרוסופט תשקיע 1.5 מיליארד דולר בחברת ה-AI מאיחוד האמירויות • יו"ר הפד מודה: "אין התקדמות במאבק באינפלציה"

פעילות צה''ל במערב חאן יונס / צילום: דובר צה''ל

אזעקות הופעלו באשקלון, לראשונה מזה כשבועיים

שני טילי נ"ט פגעו במרחב קיבוץ יראון, לא היו נפגעים אך נגרם נזק ● ארה"ב מטילה עיצומים חדשים על איראן בעקבות המתקפה על ישראל ● בהודעת ביידן נכתב: "איראן ביצעה נגד ישראל את אחת ממתקפות הטילים והכטב"מים הגדולות שהעולם ראה אי פעם" ● גם האיחוד האירופי צפוי להטיל עיצומים ● שר החוץ האיראני נחת בניו יורק ● עדכונים שוטפים 

בית חולים חדש ייבנה בבאר שבע / אילוסטרציה: Shutterstock

בית חולים ראשון בבעלות הקופות הקטנות: לאומית ומאוחדת יפעילו את בית החולים בבאר שבע

בית החולים שיבא יהיה שותף של הקופות בהקמת בית החולים ● הלו"ז להשקה מוערך בלפחות 8-6 שנים ותקציב ההקמה בלפחות מיליארד שקל ● בשבועות הקרובים צפויה להתקבל החלטת ממשלה התומכת בהחלטת משרדי הבריאות והאוצר שהתקבלה היום

ניסוי שיגור בטילי SM-3 / צילום: Reuters, U.S. Navy/Handout

מספינה בלב ים: הכירו את המתחרה החדש של חץ 3

חברת עין שלישית ביצעה מסירה ראשונה של "חייל רפאים", רחפן זעיר בעל יכולות AI, שמטרתו לסייע לכוחות קרקעיים לגלות אויבים בשטח פתוח ● חץ 3 כבר אינו המיירט המבצעי היחיד מחוץ לאטמוספירה ● עשות אשקלון רוכשת את אי.די.סי ב-40 מיליון שקל  ● ארה"ב אישרה מכירה של מערכות תקשורת בסך כ־100 מיליון דולר לסעודיה, וחיל האוויר האמריקאי רוצה להקים טייסות שיורכבו ממטוסי קרב בלתי־מאוישים ● השבוע בתעשיות הביטחוניות

בורסת תל אביב / צילום: שלומי יוסף

הבורסה ננעלה בעליות חדות אבל ירדה ב-1.1% בסיכום שבועי; מדד הבנקים זינק ב-1.8%

ת"א 35 עלה ב-1.3% ● סיכום השבוע: מדדי ת"א-35 ות"א-90 ירדו בכ- 1.1% ובכ-0.6%, בהתאמה, ירידות שערים אפיינו את מרבית המדדים הענפיים, בראשם מדד ת"א-ביומד שירד השבוע בכ-7.6% ● ב-2 במאי יתווספו למדד ת"א-35 מניות פתאל ושופרסל, יגרעו קבוצת אשטרום ושיכון ובינוי ● תשואת האג"ח הממשלתי ל-10 שנים עלתה השבוע בכ-0.1% והגיעה לכ- 4.8% בסוף השבוע

טיל בליסטי שנורה מאיראן בשבת ונפל בים המלח / צילום: N12

הממשלה נדרשת להחלטה לא פופולרית - הבלגה היא הדבר הנכון

ארה"ב שבה ומדגישה שהיא לא תהיה שותפה למהלך התקפי ישראלי נגד איראן, הגם שלישראל שמורה הזכות לפעול, ושארה"ב אף שתמשיך לסייע לה בהגנה ● אפשר לפעול. השאלה היא אם זה הדבר הנכון לעשות ● מבקרים יגידו שההמלצה להבליג היא חזרה על הטעויות שהובילו ל-7 באוקטובר, ולא כך ● הנסיבות השתנו מאז לטובה ולרעה ● דעה

ספר יעדי הממשלה: איך להתחמק מכישלונות קודמים ולשחק בנתונים / איורים: גיל ג'יבלי

ספר יעדי הממשלה: איך להתחמק מכישלונות קודמים ולשחק בנתונים

הממשלה פרסמה את יעדיה השנתיים לשנת 2024, אך הפירוט הארוך כולל אינספור דוגמאות להתחמקות מהצגת יעדים קודמים, שינויי מתודולוגיה חשודים, מניפולציות במספרים או תוכניות לא ריאליות

אסף זגריזק / צילום: כדיה לוי

הם איבדו קרובים, פונו מבתיהם או ראו את מפעל חייהם קורס: 13 אנשים מספרים מה נותן להם כוח

איל וולדמן מנסה להמשיך לבלות כי זה מה שבתו דניאל הייתה רוצה ● ירדן גונן, אחות של רומי החטופה בעזה, לובשת חולצת קשת בענן בימים קשים במיוחד ● חיים ילין ממלא מצברים רק בבית בבארי, למרות הזיכרונות השחורים משם ● ואבישג שאר-ישוב מחפשת קרני אור בצילומים שלה ● 13 אנשים משתפים מהי מכונת ההנשמה שלהם בחצי השנה האחרונה ● פרויקט מיוחד

נטפליקס / צילום: Shutterstock, Vantage_DS

נטפליקס עקפה את הציפיות; המניה יורדת במסחר המאוחר

ענקית הסטרימינג דיווחה על הכנסות של 9.37 מיליארד דולר לעומת צפי של 9.28 מיליארד דולר ● הרווח זינק ב-86%, לעומת צפי לעלייה של 56% ● החברה הוסיפה כ-9.3 מיליון מנויים ברבעון, ב-80% יותר מהצפי ● למרות התוצאות המדהימות, התחזית המאכזבת של החברה מפילה את המניה במסחר המאוחר