גלובס - עיתון העסקים של ישראלאתר נגיש

שיפור תפעולי ומימושי השקעות: מניית אלקו זינקה כ-50% בשנה

מתחילת 2016 אלקו היא אחת המניות הלוהטות בבורסה בת"א ומובילה במדד ת"א 100 בפער ניכר ■ אפילו אלקטרה נדל"ן, "הכבשה השחורה", מנסה להצטרף לגל החיובי שעובר על חברות הקבוצה

אחת התופעות הבולטות בשוק ההון המקומי בשנים האחרונות היא קריסתן של חברות ההחזקה הממונפות, שהפכו לאחד מהסקטורים הפחות אטרקטיביים להשקעה מאז פרוץ המשבר הכלכלי העולמי בשלהי העשור הקודם. בזו אחר זו נדרשו חברות ההחזקה הגדולות, ובהן אפריקה ישראל, אי.די.בי, אלביט הדמיה, אמפל ועוד, להסדרי חוב ענקיים שבהם נמחקו מיליארדי שקלים מכספי הציבור.

אחת מחברות ההחזקה המקומיות שהמשבר הפיננסי העמוק לא פסח עליהן, אולם מציגה בתקופה האחרונה מפנה עסקי חיובי, היא קבוצת אלקו  הוותיקה, שבשליטת גרשון זלקינד ובניהולם המשותף של בניו, מיכאל ודניאל.

אלקו, העוסקת בתחומי הקבלנות, ייצור ושיווק מוצרי צריכה, נדל"ן מניב ומקבצי דיור בארה"ב, בעצמה ובאמצעות כמה חברות-בנות (אלקטרה, אלקטרה נדל"ן, אלקטרה מוצרי צריכה, אלקו צפון אמריקה), דיווחה בחודשים האחרונים על כמה עסקאות חיוביות הצפויות להניב לה רווחים ותזרימי מזומנים בהיקפים משמעותיים של כמה מאות מיליוני שקלים. זאת, במקביל לשיפור בפעילות השוטפת שמציגות החברות-הבנות.

המפנה החיובי בחברת ההחזקות של משפחת זלקינד בא לידי ביטוי גם בסנטימנט כלפי ניירות הערך שלה, עם קפיצה של קרוב ל-50% בערך המניה בשנה האחרונה, המשקפת לאלקו שווי של יותר מ-900 מיליון שקל ומשלימה זינוק של 170% מנקודת השפל שרשמה בחודש אוגוסט 2012, אז נסחרה החברה בשווי של כ-350 מיליון שקל בלבד.

מתחילת 2016 אלקו היא אחת המניות הלוהטות בבורסה בת"א, ונכון להיום היא המניה המובילה במדד ת"א 100 בפער ניכר מול עמיתותיה, עם קפיצה של 20% בערכה תוך פחות מחודש. שינוי הכיוון בפעילות אלקו בא לידי ביטוי גם בהתנהגות סדרות האג"ח שלה, שבשנה החולפת התחזקו בכ-6%-12% ונסחרות כיום בטווח תשואות של 2.5%-4%. לאלקו ארבע סדרות אג"ח (אחת ברצף מוסדיים) בהיקף של 880 מיליון שקל.

שנת 2014 דווקא לא האירה פנים לאלקו, שסיימה אותה בהפסד של קרוב ל-90 מיליון שקל, ובכך חתמה שלוש שנים שליליות (2012-2014) עם הפסדים מצטברים של 240 מיליון שקל. בשנים אלה סבלה הקבוצה משלל בעיות וקשיים בפעילותה - ובעיקר בפעילות ייצור המזגנים בחו"ל (שכבר נמכרה) והפסדיה של אלקטרה נדל"ן, שסבלה ממצב פיננסי מאתגר לאחר רכישות נכסים בחו"ל שביצעה טרם המשבר הכלכלי. לאלה הצטרפה גם חולשתה של זרוע שיווק מוצרי החשמל של הקבוצה, אלקטרה מוצרי צריכה (אמ"צ), שהתמודדה עם האטה כלכלית ותחרות גוברת ונגררה להפסדים.

פתיחתה של 2015 הביאה עימה ניצנים של שיפור, עם עסקה משמעותית בהיקף 190 מיליון שקל למימוש "מתחם אלקו" הסמוך לצומת מורשה שברמת השרון. בסיכום הרבעון הראשון אשתקד עברה אלקו לרווח נקי בתמיכת פעילות החברה-הבת אלקטרה, הנחשבת לזרוע הפעילות היציבה והחזקה בקבוצה.

השקעה מוצלחת בנדל"ן אמריקאי

אלקטרה, בניהולו של איתמר דויטשר, המשיכה בשנה החולפת להרחיב את הפעילות, זכתה בכמה מכרזים גדולים, רכשה פעילויות חדשות, ורווחיה בינואר-ספטמבר 2015 עלו ב-15% והצטברו ל-107 מיליון שקל, על מחזור הכנסות שצמח ביותר מ-20% והתקרב ל-3.5 מיליארד שקל. זאת, לצד צבר הזמנות מרשים בהיקף של 9.5 מיליון שקל. מניית אלקטרה התחזקה ב-20% בשנה האחרונה, ומשקפת לחברה שווי של 1.7 מיליארד שקל.

החדשות החיוביות המשיכו לזרום עם מהפך בתוצאותיה של אמ"צ. לאחר מהלכי התייעלות אגרסיביים, חזרה החברה ברבעון הראשון אשתקד לרווחיות, ואת שלוש הרבעונים הראשונים של 2015 היא מסכמת ברווח נקי של 39 מיליון שקל, אחרי הפסד של 66 מיליון שקל ב-2014.

השינוי בא לידי ביטוי גם בזינוק של 70% בערך המניה בשנה החולפת, לשווי חברה נוכחי של כ-600 מיליון שקל. יחד עם זאת, אמ"צ, המנוהלת בידי זאב קלימי, עדיין רחוקה 40% משווי השיא בו נסחרה במהלך 2013, וב-30% מהשווי שלפיו הונפקה בסוף 2010.

עוד במהלך השנה החולפת, גייסה אלקו אג"ח בהיקף של כ-150 מיליון שקל, שסייע להפחתת עלויות המימון ולפריסת מועדי ההחזרים שלהם. באוקטובר האחרון סיפקה אלקו חדשות טובות נוספות למשקיעים, כשחתמה על הסכם למכירת החזקותיה (38%) בקרן הריט האמריקאית LAT תמורת 1.9 מיליארד דולר, מהלך ממנו היא צופה תזרים מזומנים חופשי מרשים של כ-640 מיליון שקל.

בכך צפויה אלקו לסכם השקעה מוצלחת במיוחד בנדל"ן האמריקאי, מאז כניסתה לשוק מקבצי הדיור בארה"ב, השקעה שהניבה לה עד כה רווח לפני מס בסכום כולל של כ-480 מיליון שקל. גם לאחר מימוש זה, שטרם הושלם, אלקו לא נפרדת לחלוטין משוק הנדל"ן האמריקאי, והיא תיוותר עם פורטפוליו של כ-5,700 יחידות דיור באמצעות החברה-הבת ENA (Elco North America).

פתחה שנה עם אקזיט נאה

פתיחתה של 2016 המשיכה את הסניטמנט העסקי החיובי באלקו, שדיווחה בתחילת החודש על אקזיט נאה הצפוי לה בגין מכירת חלקה (35%) בחברה זרה המחזיקה בקרקע בסין, בתמורה כוללת של כ-440 מיליון שקל - עסקה ממנה צופה אלקו תזרים מזומנים חופשי לאחר הוצאות בגובה 325 מיליון שקל, וכן רווח נקי במחצית הראשונה של 2016 בהיקף של 270 מיליון שקל. גם עסקה זו טרם הושלמה. מדובר בקרקע בעיר שנזן בה מחזיקה אלקו באמצעות חברה הולנדית, אשר עליה עמד מפעל מזגנים שהיה בבעלותה. בדוחותיה ל-2014 ציינה אלקו כי אם יאושר שינוי ייעוד לקרקע, שוויה עשוי לעלות באופן משמעותי.

גם אלקטרה נדל"ן, שנחשבת בשנים האחרונות לכבשה השחורה של הקבוצה, מנסה לא להישאר מאחור, למרות שמצבה הפיננסי עדיין מאתגר, ורואי החשבון ממשיכים להפנות את תשומת לב המשקיעים לתוכניות ההנהלה, הסבורה כי יש בידיה המקורות הנדרשים להתמודד עם התחייבויותיה.

אלקטרה נדל"ן המשיכה להסב הפסדים לאלקו, שהצטברו בינואר-ספטמבר אשתקד ל-37 מיליון שקל, אחרי הפסד של 145 מיליון שקל ב-2014 כולה. מניית אלקטרה נדל"ן אמנם זינקה בשנה האחרונה ב-60%, אולם שלוש שנים אחורה מציגה תשואה שלילית של 25% ורחוקה 75% מהשווי לפיו נסחרה לפני חמש שנים.

ובכל זאת, אלקטרה נדל"ן, בניהול גיל רושניק, משתדלת להצטרף לגל החיובי המאפיין את יתר הפעילויות של אלקו, ובשבועות האחרונים דיווחה על שינוי אסטרטגיה במסגרתו תהפוך בפועל לזרוע הנדל"ן המניב של אלקו ותרכז את פעילותה בתחום. זאת, לאחר שבשנתיים האחרונות השלימה רצף מימושי נכסים רחב היקף שהניב לה תזרים מזומנים שאיפשר לה להתמודד ולהקטין את התחייבויותיה, ולהביא אותה למצב שהיא יכולה להתחיל לחשוב גם על התרחבות וצמיחה, ולא רק על צמצום במטרה להשיג מזומנים.

ההתאוששות

עוד כתבות

אסתר חיות, לשעבר נשיאת בית המשפט העליון / צילום: אלכס קולומויסקי-ידיעות אחרונות

התפקיד החדש של נשיאת העליון לשעבר אסתר חיות

מפעל הפיס הכריז על מינויה של נשיאת בית המשפט העליון בדימוס, השופטת אסתר חיות, ליו"ר ועדת פרס ספיר לספרות ● חיות תחליף בוועדה את העיתונאי אורן נהרי

מערכת הספיידר של רפאל / צילום: רפאל

המדינה המפתיעה שבמו"מ מתקדם לרכישת מערכת הגנה אווירית מרפאל

קניה שמזהה צורך עולה וגובר למערכות הגנה אווירית - פנתה לישראל שידועה בעולם בתור המדינה בעלת מערך ההגנה האווירית הטוב מכל ● העסקה, אם תושלם, תהווה שינוי מגמה מעניין מבחינת רפאל, שפילוח המכירות שלה ל־2023 מצביע כי יבשת אפריקה היוותה רק 1% ממנו

אהוד אולמרט, רה''מ לשעבר / צילום: שלומי יוסף

האם החלטה 1701 קוימה בזמן כהונתו של אהוד אולמרט?

אולמרט טען כי בתקופתו החלטה 1701 קוימה. הממשלה בראשותו גרסה אחרת ● המשרוקית של גלובס

משה מזרחי, מנכ''ל אינמוד וממייסדיה, עם מכשיר החברה / צילום: איל יצהר

"לפעמים אני תוהה אם היה נכון להנפיק": מדוע וול סטריט מענישה את כוכבת האסתטיקה מישראל

אינמוד מיקנעם ידעה לספק במשך שנים צמיחה מהירה בהכנסות ורווחיות פנומנלית, אך לאחרונה חתכה את התחזיות נוכח הריבית הגבוהה בארה"ב ועיכובים בייצור, ומחיר המניה נחתך בחצי ● המייסד משה מזרחי, שלאחרונה הוזז מתפקיד היו"ר, אומר כי "מי שאומר שהמלחמה לא משפיעה על עסקיו בחו"ל, משקר בעיקר לעצמו. הרופאים מקבלים מיילים 'החרימו את החברות הישראליות'"

נגמ''שים של צה''ל בצפון הארץ / צילום: ap, Gil Eliyahu

עסקה בגודל פי 2 משווייה: החברה הביטחונית שמזנקת

לפני פחות משנתיים סבלה החברה הביטחונית אימקו מתחלופת מנהלים וקשיים תזרימיים, אבל מתחילת המלחמה התמונה התהפכה ומנייתה נהנית מתנופה בבורסה ● כעת היא קיבלה הזמנה של 377 מיליון שקל ממשרד הביטחון - פי שניים מהשווי של החברה כולה ● מניית אימקו זינקה ביותר מ-200% בשנה האחרונה

ראש ממשלת בלגיה, אלכסנדר דה-קרו / צילום: ap, Jean-Francois Badias

ראש ממשלת בלגיה: "לא יכולים להמשיך בעסקים כרגיל עם ישראל"

ראש ממשלת בלגיה אלכסנדר דה-קרו שינה את עמדתו ושוקל כעת הטלת סנקציות הכוללות איסור יבוא מוצרים מהתנחלויות, בשל הפעילות הישראלית בעזה ● הסביר כי שינוי העמדה שלו נובע מכך שיש "יותר מדי קורבנות כתוצאה מהפעולות הצבאיות הישראליות" ● ההערכות הן כי יוזמה כזו תיכשל ברמה האירופית

החזית הבאה נגד ישראל? בארה"ב מחכים לדוח הדרמטי של ביידן

גלובס מגיש מדי יום סקירה קצרה של ידיעות מעניינות מהתקשורת העולמית על ישראל במלחמה • והפעם: מחר צפוי להתפרסם דוח של ממשל ארה"ב שיקבע אם ישראל הפרה את החוק הבינלאומי בעזה, הלחץ עולה לקראת האירוויזיון והדילמה של האוניברסיטאות בארה"ב ● כותרות העיתונים בעולם 

מה גבולות חופש הביטוי של עובדים ברשתות? / אילוסטרציה: גלובס

בית הדין משרטט את הגבול: מתי מותר לפטר עובד בגלל פרסומים ברשת חברתית

בית הדין האזורי לעבודה דחה את תביעתו של עובד שפוטר סמוך ל־7 באוקטובר, לאחר שפרסם פסוקים מהקוראן אשר התפרשו כקריאות הסתה לטרור ● מומחים עומדים על השלכות פסק הדין החריג על חופש הביטוי, ומסבירים מדוע עניינו של מורה שפוטר בנסיבות דומות נגמר אחרת

מכוניות חדשות ממתינות לייצוא בנמל טיינג'ין בסין / צילום: Shutterstock

כל רכב חמישי שנמכר בארץ הוא מסין: הסיבות והחששות מאחורי הנתון החריג

למרות הרוחות הצוננות שנושבות מבייג'ין, נתוני מסירות הרכב מתחילת השנה מגלים ששוק הרכב הישראלי הופך להיות "סיני" במובהק ● עד כמה המגמה תלויה ביציבות הביקוש לרכב חשמלי בישראל והאם התדרדרות נוספת ביחסי ישראל–סין "תקרר" את הביקוש וההיצע

שרון רן שגב ונעמי רינת / צילום: יח''צ

לזכור ולא לשכוח: יוזמות אזרחיות להנצחת זכר השואה

גלובס מרכז שורה של יוזמות אזרחיות בולטות להנצחת זכר השואה בישראל ובעולם, במרחב הפיזי והדיגיטלי ● ישראל מתגייסת 

גיא הדס / צילום: רמי זרנגר

אחרי 16 שנה: סמנכ"ל התקשורת, קשרי ממשל ואחריות תאגידית בבזק, גיא הדס, פורש

עפ"י הודעת בזק, הדס יישאר בתפקידו ככל שיידרש להעברה מסודרת של התפקיד ● עדיין לא ברור מי יהיה מחליפו של הדס, או לאן פניו מיועדות

ווישור / צילום: רמי זרנגר

בנו של מייסד איילון יוצא נגד העסקה של בעלי העניין עם ווישור

נגה רחמני תוהה על העסקה בה תרכוש איילון את עסקי הביטוח של בעלת השליטה ווישור ● בין היתר טוען להיעדר דיווח למשקיעים ועל עצם היותה של ווישור חברה דיגיטלית ● איילון דוחה את הטענות: "נבחנו כל ההיבטים הרלוונטיים לעסקה"

קניות בסופר. אין הצדקה אמיתית להעלאות המחירים / צילום: טלי בוגדנובסקי

הנתונים מגלים: האם גל עליות המחירים מוצדק?

שורת חברות גדולות במשק הודיעו על העלאות מחירים רוחביות, בעיקר בתחומי המזון והצריכה ● אלא שבחינת פרמטרים כמו שערי מט"ח, עלויות שינוע ומחירי חומרי גלם מעלה כי לא תמיד קיים הכרח לעשות כן ● אלכס זבז'ינסקי, מיטב: "החברות פשוט מנצלות הזדמנויות"

השקל מול הדולר והאירו | עיצוב: טלי בוגדנובסקי (נוצר בעזרת AdobeFirefly)

הדולר יגיע ל-3.8 שקלים? איך תשפיע כניסה לרפיח על שער השקל

יוסי פריימן, מנכ"ל פריקו ניהול סיכונים: "האירועים הביטחוניים החזירו את הדולר במהירות לרמה גבוהה; אולם על רקע היצעי המט"ח של יצואנים לתשלומי שכר ומסים, הרי שפוטנציאל הפיחות בטווח המיידי נותר מוגבל" ● גם יונתן כץ, כלכלן ראשי בלידר שוקי הון, מסכים כי השקל לא יגיב בעוצמה רבה מדי

מתחם תע''ש השלום / צילום: דמיטרי ספקטור

בכמה מכרה המדינה את הקרקע הכי לוהטת בכניסה לתל אביב

החברות אקרו נדל"ן וקטה ירכשו את הקרקע במתחם תע"ש השלום תמורת 644 מיליון שקל ועוד 67 מיליון שקל הוצאות פיתוח, פער של כמעט פי חמישה ממחיר המינימום אך נמוך משמעותית ממחיר השומה ● 5 הדונם ששווקו במכרז מיועדים למגורים בבנייה רוויה עם חזית מסחרית

אורן הולצמן, מנכ''ל ומבעלי אודיטי טק / צילום: יח''צ

באופנהיימר מעריכים שהמניה הזו מישראל תזנק שוב

בבנק ההשקעות החלו לסקר את אודיטי טק, לשעבר איל מקיאג', המייצרת מוצרי טיפוח וקוסמטיקה שנמכרים באינטרנט ישירות לצרכן ● לאחרונה ירדה מנייתה ממחיר ההנפקה

אתר בנייה. קצב מכירות הנדל''ן עלה / צילום: אייל פישר

קצב מכירות הדירות עלה, ובאוצר קוראים לעצור את מתווה הסיוע

תוכנית הסיוע לענף שאושרה בפברואר כללה מתווה שיעזור לקבלנים בשלב המכירה המוקדמת ● אולם לגלובס נודע כי קידום המתווה נעצר ונבחן מחדש, בין היתר בשל נתוני המכירות האחרונים

מקבוק אייר של אפל / צילום: יח''צ אפל

לעבור למחשב של אפל: כל הסיבות בעד ונגד

מי שהתרגל למערכת ההפעלה ווינדוס יתקשה להתרגל ל-MacOS, וגם ייאלץ להיפרד מחלק מהתוכנות המוכרות ● היתרון הבולט: היכולת של מכשירי החברה "לדבר" ביניהם ולקצר תהליכים

בורסת תל אביב / צילום: Shutterstock, MagioreStock

פתיחה ירוקה בתל אביב; מדד הבנקים עולה ב-1.7%, אודיוקודס צוללת ב-15%

מדד ת"א 35 עולה ב-0.8% ● ירידה ביתרות מטבע החוץ של ישראל ● אילו הן המניות שמעניינות את המשקיעים? ● אודיוקודס לא עמדה בציפיות האנליסטים ● דב קוטלר, מנכ"ל בנק הפועלים פורש מתפקידו ● IBI: "חלון ההזדמנות להורדת ריבית בישראל הולך ונסגר" ● יוליוס בר: "מצפים שהפד יתחיל להוריד את הריבית בישיבתו בספטמבר"

מכון בית יעקב. המסלול בפיקוח צמוד של המל''ג / צילום: באדיבות מכון בית יעקב

הסיפור המלא מאחורי ההצלחה הפנומנלית של תלמידות בית יעקב במבחני רואי החשבון

הסטודנטיות של סמינר בית יעקב מככבות שוב בראש טבלת הנבחנים בבחינות רואי החשבון, ולכן החלטנו לקדם מחדש את הכתבה שמתארת את דרכן להצלחה ● איגוד הסמינרים החרדי "בית יעקב" קיבל אישור להכשיר בעצמו רואות חשבון, מה שעד כה התאפשר רק באקדמיה ● הבוגרות הטריות צלחו את המבחנים באחוזים מטורפים והותירו את המוסדות האקדמיים מאחור ● בדרך עוררו שאלות על אופן שילוב החברה החרדית בשוק העבודה, אך גם על עתיד המקצוע