בעקבות הקמפיין החדש של ארגון "אם תרצו", שנחשף אמש בוואלה! NEWS ובמסגרתו יסומנו אמנים המקושרים לארגוני שמאל, הגיבו לכך בחריפות פוליטיקאים ואנשי רוח שהוכנסו לרשימה. ח"כ יואל חסון (המחנה הציוני) אף פנה אמש ליועץ המשפטי לממשלה יהודה וינשטיין בפנייה דחופה. זאת, כדי שיבדוק את הקשר בין הארגון לשרת התרבות מירי רגב, שמקדמת בימים אלו חוק שיחייב אמנים למלא תנאים מסוימים כדי שיזכו בתקציבים.

זו רשימת "השתולים בתרבות" של "אם תרצו" - כולל ענת גוב המנוחה

השרה רגב עצמה זכתה בקריאות בוז אמש, לפני שנשאה נאום בתיאטרון "הבימה" בתל אביב. "באופן תמוה מאוד בחרו גם רגב וגם 'אם תרצו' לצאת בקמפיינים 'נפרדים' בהפרש של שעות ספורות", מסר ח"כ חסון. "ביקשתי מהיועמ"ש לברר את 'צירוף המקרים' ואם הוא עומד בחוק ובנהלים".

נזכיר, כי אחרי קמפיין השתולים נגד ראשי ארגוני השמאל הקיצוני, קמפיין חדש של תנועת "אם תרצו", שלפי הגדרתה פועלת "לחיזוק ערכי הציונות בישראל"‏, שכרזה בענייניו פורסמה אתמול, יוצא נגד בכירי האמנים בישראל, בליווי דוח חדש המסמן מאות אמנים ישראלים אשר שחברים או קשורים לארגוני השמאל. בקמפיין החוצות שיעלה בקרוב תחת הכותרת "שתולים בתרבות", מוצגים כמה מהאמנים הבולטים ביותר בישראל ולצדם נכתב כי זו "דרמה סוחפת על חבורת אמנים התומכים בארגונים שתולים" ונאמר כי "נמאס לממן אמנים התומכים בארגונים אלו".

הדוח מחולק לפרקים, ובהם מופיעים האמנים המשתפים פעולה עם ארגוני השמאל. בין האמנים שיוזכרו בקמפיין נמצאים השחקנית גילה אלמגור, הזמרות רונה קינן וחווה אלברשטיין והסופרים א.ב יהושוע, עמוס עוז, דויד גרוסמן ורונית מטלון, החברים במועצה הציבורית של "בצלם".

עוד יוזכרו המחזאי יהושוע סובול, חבר הוועד הציבורי בארגון "יש דין", והזמר שאנן סטריט, חבר במועצה הבינלאומית של הקרן לישראל החדשה שאף הקריא עדויות בערב של ארגון "שוברים שתיקה". בין האמנים הנוספים ששמם נקשר בתמיכה בארגון היו השחקנית רננה רז, העיתונאי גל אוחובסקי והמחזאיות ענת גוב - שהלכה לעולמה לפני כשלוש שנים שנים - ועדנה מזי"א, שהשתתפו בעבר באירוע של "שוברים שתיקה".

שתולים בתרבות / צילום מסך

 

השמאל הפוליטי זועם

ח"כ ציפי לבני, אמרה בתגובה לפרסום הקמפיין: "תסתכלו על 'אם תרצו' ותראו את הממשלה שמובלת על ידיהם. מי שלא יודע לטפל באויבים מבחוץ יוצר אויבים מבפנים, מי שלא יודע לספק ביטחון, מספק שנאה ופילוג. הכיעור של קמפיין הבחירות נהפך למדיניות מוצהרת בעידוד 'אם תרצו'. אנחנו נילחם ברוח הרעה הזאת, עד שתחלוף".

ח"כ איציק שמולי, אף הוא מ"המחנה הציוני", הצטרף לגינוי הרשימה השחורה שגובשה ב"אם תרצו". לדבריו, "מה שמתחיל בדברי ההסתה של חלק משרי הממשלה ממשיך במעשים מסוכנים בפועל של הבריונים של 'אם תרצו'. כנראה שעד שלא יהיה פה רצח פוליטי, המטורפים האלה לא יעצרו. הגיע הזמן לפעול בהתאם. גם אם אינני מקבל את מה שכל ארגון עושה, הדרך להתמודד היא באמצעות ויכוח פוליטי דמוקרטי, ולא על ידי הדבקת תווית מתירת דם של בוגדים, כמו שעושה 'אם תרצו'".

ח"כ סתיו שפיר מסרה כי "ארגון ההסתה 'אם תרצו' חותר תחת יסודותיה של מדינה ישראל כיהודית ודמוקרטית. התיאום המושלם בין הארגון הפשיסטי לבין שר החינוך ושרת התרבות, תוך שיתוף פעולה עם אסטרטג השנאה משה קלוגהפט האחראי לשיטת ההסתה של 'אם תרצו', צריך להסתיים מיידית. יש להוציא את 'אם תרצו' מהחוק ולמנוע מהשתולים שלו בממשלה - בנט, רגב ושקד - להפעיל את השיטות המכוערות של הארגון על אזרחי ישראל".

ח"כ תמר זנדברג (מרצ) אמרה כי "המיליציה למשימות מלוכלכות של הממשלה מכה שנית. כול חודש עמותות הימין שופכות כסף ממקורות חשאיים על תאוריות קונספירציה הזויות. זאת בזמן שיש יותר ויותר אנשים עניים בישראל, אשר זקוקים לכסף הממשלתי הזה".

בין אנשי הרוח שציינו ב"אם תרצו" כ"שתולים" של ארגוני השמאל היו השחקניות גילה אלמגור, רבקה מיכאלי, שרית וינו-אלעד ורננה רז, הסופרים רונית מטלון, דויד גרוסמן, עמוס עוז וא.ב יהושע, הזמרים שאנן סטריט, חווה אלברשטיין ורונה קינן וגם פוליטיקאים לשעבר, בהם אברהם בורג ואברהם שוחט.

השחקנית והכוריאוגרפית רז אמרה כי היא חושבת שזה "מצביע על פרנויה עמוקה. אני יכולה להמליץ על כדורים שיכולים לעזור". היא הוסיפה כי "בינתיים לא כל כך נחמד לחיות במדינה בתקופה האחרונה. נעבור גם את זה".

השחקנית וינו-אלעד אמרה בתגובה כי "אני חושבת שהמדינה שלנו נכשלת להגן על האזרחים של מפני תנועות פאשיסטיות. לאחרונה אני הולכת ומדמיינת שנגיע לנקודות גרועות מזה. ספרי ההיסטוריה מלאים בתרחישים כאלו, והם חוזרים על עצמם, לצערי הרב".

"הם אומרים שאנחנו תומכים ב'שוברים שתיקה'? גם עמי איילון, ראש השב"כ לשעבר, תמך ב'שוברים שתיקה'. גם עמירם לוין, גיבור ישראל, תומך בהם. אני לא רוצה להתייחס לזה", אמר הסופר א.ב יהושוע.

הסופרת מטלון תקפה אף היא בחריפות את הקמפיין החדש. "לא הייתי מקבלת אותם לסדנת כתיבה. לפי יכולת הכתיבה הם פסולים", אמרה. "זה כלים שלובים. זה מצד אחד מהם, כפי שכבר אמרו, אנחנו מאוד מתעניינים במי מממן אותם ומי עומד מאחוריהם, זו שאלה מאוד מעניינת. ומצד שני, שרת התרבות רגב ושר החינוך בנט. אלו גופים שונים שהם בעצם גוף אחד. קולות שונים שהם זרועות שונות של אותו תמנון".

לדבריה, "יש מחלות אוטואימוניות, כאלו שהגוף מתקיף את עצמו. זאת מחלה חמורה. אני לא רוצה להגיד שום דבר, לא על העם ולא על החברה, אבל לאלו שמתיימרים לדעת על תרבות, אין להם מושג מה זה ומה התפקיד שלה בחברה. למדנו שאחד העקרונות הראשונים של דיקטטורה זה שהיא רוצה לחסל את השוני. זה קודם כל דעות שונות, אחר כך זה אנשים שונים. תראה, זה מאוד מפחיד. זה לא רק נלעג, זה גם מפחיד מאוד, אבל אני חושבת שאסור להיכנע לפחד וצריך להשיב מלחמה".

מהקרן החדשה לישראל נמסר בתגובה כי "כבוד לכל אמן שנמצא ברשימה של אם תרצו. הקרן החדשה לישראל מצדיעה לכל אותם אמנים שלא מתביישים להביע את דעותיהם ולא נרתעים מלהילחם על דמותה של החברה הישראלית, הצדק, ערכי הדמוקרטיה והשוויון. אנו מקווים שעוד ועוד אמנים ישמיעו את קולם באופן ברור וחד ללא מורא גם במחיר של הצטרפות לרשימת כבוד כמו זו".

"כשיבנו לנו מחנה אני רוצה להיות באגף עם אוהד נהרין"

היוצרת הדוקומנטרית אורנה בן דור התייחסה לדברים ואמרה: "שום דבר כבר לא יכול באמת להפתיע בגל העכור הזה של מה שקורה עכשיו. כל יום את פותחת את העיתון ואת לא מאמינה איך המוח המוזר הזה ממציא את השטוית האלה. בעניין של לסמן אנשים, את יודעת אנחנו מלאי נסיון של מקומות ואנשים וארצות שסימנו אותנו. 'אם תרצו' ממשיכה מסורת מפוארת של סימון וסלקציה ובשלב הזה הם נשארים עם כותרות. מעניין אם אחר כך הם יזרקו בקבוקי תבערה. אני גאה להיות חלק מחבורה מצוינת שכזו ומקווה שיום אחד החושך הזה פשוט ייעלם, אבל אני חושבת שאחרי החושך הזה יהיו פה חורבות. אנשים יסתמו או שיעלמו מכאן. אני לא יודעת, סביר להניח שזה ייעלם. אני רוצה להאמין שהשמש תזרח, ואני חושבת שכשהיא תזרח נגלה חורבן עצום".

העיתונאי גל אוחובסקי כתב בעמוד הפייסבוק שלו: "כבוד גדול להיות ברשימת השתולים בתרבות של 'אם תרצו'. כשיבנו לנו מחנה אני רוצה להיות באגף עם אוהד נהרין ולהגשים את החלום שלי לרקוד ביחד איתו".

השחקנית חלי גולדנברג אמרה: "אני מנסה להחליט אם זה יותר עצוב, מגוחך או מסוכן - ומסקנתי שזה גם וגם וגם". גם השחקנית עינת ויצמן התייחסה לנושא ואמרה: "אני מקווה לראות עוד אמנים שפועלים נגד הכיבוש והאפרטהייד. אם השינוי לא יבוא מבפנים, הוא ייכפה מבחוץ, בחרם בינלאומי. מלבד זאת אני מודה לצוות הכותבים המוכשר של 'אם תרצו' שעובד ומייצר תכנים חדשים להצגה שלי שעוסקת בהסתה, 'בושה - טוקבקים על תיאטרון'. בהצגה של פברואר כבר יהיו טקסטים חדשים".