גלובס - עיתון העסקים של ישראלאתר נגיש

בואינג: "תנועת המטוסים בישראל גדלה - ומחירי הטיסות ירדו"

רנדי טינסת', סגן נשיא בואינג לשיווק ומכירות, מעריך כי ציי המטוסים יכפילו את היקפם ב-20 השנה הבאות ■ האם ראה מטוסים ללא טייסים? "הטכנולוגיה זמינה כבר, אבל אני לא צופה שהיא תיושם"

"ב-20 השנה האחרונות תנועת המטוסים ברחבי העולם הכפילה את עצמה, בשעה שהמחיר של הטיסה ירד בחצי. אתה למעשה מקבל כיום יותר ערך בעבור מה שאתה משלם" - כך אומר רנדי טינסת', סגן נשיא בואינג לשיווק ומכירות.

המהפך שעבר ענף התעופה נובע מהתפשטות חברות הלואו-קוסט בכל השווקים, מה שהוביל לתחרות לא רק בקרב חברות התעופה אלא גם בקרב יצרניות המטוסים.

את השנה שחלפה מגדיר טינסת' כשנת השיא בהיבט המכירות של החברה, שלה כיום 58 אלף מטוסים ביקורב בעשרות חברות תעופה ברחבי העולם. התחזיות של בואינג הן שב-20 השנה הבאות, ציי המטוסים של חברות התעופה יכפילו את היקפם עם 38,050 מטוסים חדשים בשווי 5.6 טריליון דולר.

גידול משמעותי צופה בואינג באירופה, באמריקה הלטינית, באסיה ובמזרח התיכון. הביקוש הגדול, בהתאמה לטרנד הלואו-קוסט, יהיה למטוסים צרי גוף ולמטוסים קטנים ובינוניים.

אשתקד רשמה בואינג שיא הכנסות - 96.1 מיליארד דולר, הנובע משיא במסירות: במשך השנה החולפת מסרה החברה 762 מטוסים לחברות תעופה שונות. ב-2016 צפויים להימסר 740 מטוסים נוספים - מספר שהוא אמנם נמוך מזה של 2015 אך נובע מהקדשת המשאבים לדגמים החדשים שמשיקה בואינג, בהם דגמי ה-737 מקס שבשנה הבאה תחל מסירתו ליותר מ-60 חברות תעופה. דגמים נוספים כוללים את ה-787 10 שיוכל להגיע לטווח של 6,000 קמ"ש.

"5 השנים האחרונות בענף התעופה היו טובות, למרות ההאטה הכלכלית הגלובלית", אומר טינסת' המבקר בימים אלה בישראל. "תנועת המטוסים גדלה בשנה שעברה ב-7% הודות לשחיקת מחירים, בין היתר עם ירידת מחירי הדלק בעולם. יותר אנשים טסים כיום, כשמשך הטיסה הממוצע הוא 12 שעות ביום".

לדבריו, בישראל בשנים האחרונות חלה קפיצה דו-ספרתית בתנועת המטוסים. אל-על לבדה רכשה 15 מטוסי 787 שבאמצעותם תציע חוויה משופרת לנוסעים, בין היתר באמצעות תצפית אל קו האופק בחלונות המוגדלים משמעותית בדגמים החדשים.

- האם בשנים הקרובות נראה מטוסים שיפעלו ללא טייסים?

טינסת': "הטכנולוגיה לכך זמינה כבר, אבל אני לא רואה שהיא תיושם - עדיין חשוב לנוסעים לדעת שיש שני טייסים שיושבים בתא הטייס, והם האחראים עליהם בטיסה, שעדיין היא דרך התחבורה הבטוחה בעולם. אפשר יהיה בעתיד להסתפק בטייס אחד אולי, אבל זה יצריך התאמות ארגוניות טכנולוגיות".

מנגד מספר דוד עברי, נשיא בואינג ישראל, כי הצורך בטייסים גובר. "בכל העולם יש פחות ופחות טייסים יוצאי צבא, ויש צורך בהכשרת טייסים בשוק הפרטי".

- עד כמה השפיעו חברות הלואו-קוסט על המטוסים החדשים?

טינסת': "את השינויים שחוללו חברות הלואו-קוסט אנחנו כבר רואים; ראשית, עם הורדת מחירי הטיסות. ישראל היא דוגמה טובה לכך: תנועת המטוסים פה גדלה בשתי ספרות - והמחירים ירדו.

"טיסת לואו-קוסט היא בסופו של יום מוצר צריכה שמטרתו להביא אותך מנקודה לנקודה, וזה לא בהכרח בנוחות מירבית. יש יותר מושבים במטוסים ופחות פיצ'רים לנוסע. בארה"ב זה כבר לגמרי הופנם - החברות התייעלו ומצאו את הייחוד שלהן. באירופה ייקח עוד זמן עד שהחברות יתעלו את התחרות לטובתן.

"חברות לואו-קוסט מגבירות את התחרות ואת תנועת המטוסים, וזה טוב לנוסעים וגם לחברות התעופה. גם אל-על מבינה שעליה למצוא דרך לפעול יותר לכיוון הזה. גם הנוסעים בארה"ב הפנימו שהם משלמים על מה שהם צורכים, ויש לזה יתרונות: כשאני משלם על ארוחה בטיסה, היא טובה יותר מזו שקיבלתי חינם.

"החברות הרווחיות יכולות להשקיע בשיפור המוצרים שלהן - ורובן עושות את זה. אייר קנדה, למשל, הייתה מהראשונות להגדיר מה הנוסע רוצה ובעבור איזה סגמנט הוא משלם. כמו בכל תעשייה, גם בתעופה הלקוח יכול לשלם על מה שנוח לו ומשרת אותו".

- האם במטוסים החדשים אינטרנט מהיר יהיה חלק בלתי נפרד מהשירות לנוסע?

"עניין האינטרנט בטיסות נוגע לרגולציה של המדינות שבהן הטיסות עוברות - וזה מסובך. אנחנו מציעים מטוסים שיש להם יכולת להציע גלישה באינטרנט, והלקוחות שלנו צריכים לתפעל את זה. זה עובד טוב, למשל בטיסות מעל שטחי ארצות-הברית. אבל ברגע שעוברים למים בינלאומיים, כל המשחק משתנה במונחים של רישיונות, לוויינים וכדומה. בעתיד אני משער שנהיה שם, וכבר היום המצב טוב יותר מבעבר. ללא ספק יש מה לעשות בכדי לשפר את זה".

עוד כתבות

ג'רום פאוול, יו''ר הפרדל ריזרב / צילום: ap, Andrew Harnik

כאב הראש של הפד רק גובר ובשווקים מיואשים

העלייה המחודשת של האינפלציה לא תאפשר לפד להוריד את הריבית ● היום יתפרסמו נתוני מדד ה-PCE החודשיים, אך אין מקום לתקווה רבה ● המטרה של הבנק המרכזי היא דואלית: לשמור על תעסוקה מקסימלית תוך הגעה ליציבות מחירים

השר לביטחון לאומי, איתמר בן גביר / צילום: מארק ישראל סלם - הג'רוזלם פוסט

השר בן גביר נפגע בתאונת דרכים: מצבו קל-בינוני

בן גביר הגיע לזירת הפיגוע ברמלה, התראיין וכשעזב את המקום - היה מעורב בתאונת דרכים • רכבו של השר התהפך והוא פונה לטיפול רפואי • לפי עד ראייה: רכב השר חצה באור אדום • ארבעה בני אדם נוספים נפצעו בתאונה, מצבם קל-בינוני

בארה"ב שואלים: איך "יהודים הם נבלים ומחבלי חמאס הם גיבורים"?

גלובס מגיש מדי יום סקירה קצרה של ידיעות מעניינות מהתקשורת העולמית על ישראל במלחמה ● והפעם: איראן חותמת על שמונה הסכמים כלכליים וביטחוניים עם פקיסטן ● התקשורת בלבנון דנה בשאלה איך תיראה המדינה ביום שאחרי הלחימה ● והמחאות נגד ישראל בקמפוסים תופסות את הכותרות בארה"ב ● כותרות העיתונים בעולם

יונדאי i20 מודל 2024 / צילום: יח''צ

החל מ-120 אלף שקל: מכונית קטנה עם תמורה טובה

ה–i20 החדשה היא מכונית זריזה, מרווחת יחסית לקטגוריה וחסכונית. יש נוחות ממנה, אבל בעידן שבו אפילו משפחתיות "עממיות" כבר נושקות ל-170 אלף שקל, ה-i20 היא בחירה הגיונית לבעלי תקציב מוגבל

חברת הייעוץ מקינזי / צילום: Shutterstock, T. Schneider

בגלל פרשת האופיואידים: מקינזי תחת חקירה פלילית בארה"ב

משרד המשפטים בארה"ב חוקר את העצות שנתנה מקינזי ליצרניות אוקסיקונטין ומוצרי אופיואידים אחרים

אייל בן סימון, מנכ''ל הפניקס / צילום: יחצ ענבל מרמרי

הכללים השתנו, עכשיו דרוש רוכש: האם הפניקס תהפוך לחברה ללא גרעין שליטה

הקרנות סנטרברידג' וגלטין פוינט, בעלות השליטה בהפניקס, סיכמו עם הרגולטור על מתווה למכירת רוב מניותיהן בתוך שנתיים שיהפוך את חברת הביטוח הגדולה בישראל לחברה ללא גרעין שליטה ● המשמעות: כוחם של היו"ר והמנכ"ל יתחזק עוד יותר

מחנה פליטים ברפיח, רצועת עזה / צילום: ap, Fatima Shbair

לקראת כניסה לרפיח: מדוע מדובר במוקד משמעותי עבור חמאס?

מה מאפיין את רפיח, מה המשמעות של העיר עבור חמאס, ואיך ארגון הטרור ממשיך לתפקד כלכלית בימי המלחמה? ● גלובס עושה סדר

סונדאר פיצ'אי, מנכ''ל גוגל / צילום: Shutterstock, photosince

מה אפשר ללמוד מגוגל? ארבע תובנות מדוחות ענקיות הטכנולוגיה

שלוש ענקיות טכנולוגיה פרסמו אמש את דוחותיהן לרבעון הראשון והציגו תוצאות מרשימות עם הכנסות ורווחים של עשרות מיליארדי דולרים כל אחת: מיקרוסופט, גוגל ואינטל ● התנודתיות הקיצונית במניות הענק הללו יכולה להזכיר למשקיעים מספר תובנות שחשוב לשים לב אליהן בשוק ההון

אסדת הקידוח איתקה. בעיגול: יצחק תשובה / צילום: אתר החברה, שלומי יוסף

האם העסקה הזו תשנה את מומנטום המניה של יצחק תשובה?

החברה הבת של קבוצת דלק סיכמה על רכישת פעילות נפט וגז בים הצפוני, לפי שווי של קרוב למיליארד דולר, בדרך של מיזוג ● איתקה צופה כי בעקבות הרכישה תחלק דיבידנדים שמנים לבעלי המניות שלה בשנתיים הקרובות ● אז למה מניית החברה נופלת בבורסת לונדון?

טסלה ונטפליקס. תוצאות הפוכות ותזכורת / צילומים: Shutterstock

שתי ענקיות, תוצאות הפוכות ותזכורת לכלל החשוב של עונת הדוחות

טסלה פרסמה ביום שלישי בלילה דוח רבעוני מאכזב, אבל המניה זינקה בפתיחת המסחר ב־13% ● בשבוע שעבר קרה בדיוק ההפך לענקית טכנולוגיה אחרת, נטפליקס, שמנייתה צנחה למרות תוצאות חיוביות ● הסיבה: המלכות האמיתיות של עונת הדוחות הן התחזיות

וול סטריט / צילום: Unsplash, Roberto Júnior

מסחר מסביב לשעון? בוול סטריט שוקלים שינוי קיצוני

בורסת ניו יורק שלחה סקר לסוחרים בנושא מפתיע במיוחד ● על פי דיווח בפייננשל טיימס, הבורסה בדקה מה דעתם על מסחר מסביב לשעון - 24/7, או 24 שעות בשבוע המסחר ● ומי מציע את זה כבר היום?

מייסדי Deci / צילום: יח''צ

דיווח: אנבידיה בדרך לרכוש חברה ישראלית נוספת

חברת הסטארט-אפ דסי (Deci AI), אחת משלוש החברות הישראליות המפתחות מודלים של שפה, הוקמה לפני ארבע שנים בלבד וגייסה עד כה 55 מיליון דולר ● אמש רכשה אנבידיה את ראן איי.איי (Run:AI) הישראלית, בכ-680 מיליון דולר

רצפת המסחר בבורסת וול סטריט / צילום: ap, Richard Drew

הבורסה האמריקאית בדרך למטה? זה מה שחושבים בבנקים הגדולים

הימים האחרונים בבורסה האמריקאית אופיינו בתנודתיות גבוהה - ירידות חדות שהתחלפו בעליות מרשימות ● בסיטיבנק, ג'יי. פי מורגן וגולדמן זאקס מספקים תחזיות סותרות לגבי ההמשך ● וגם: הסיבות לרכבת ההרים והכיוון של הבורסה בתל אביב

רכב של חברת מובילאיי / צילום: יח''צ

מוביליאיי הציגה דוחות מעורבים; החברה לא צופה שיפור מהותי בהמשך השנה

לאחר שפרסמה בתחילת השנה אזהרת רווח ושלחה את המניה ליום הגרוע בתולדותיה, מוביליאיי מציגה תוצאות מעורבות לרבעון הראשון של 2024 ● מובילאיי נמנעת מלפרסם תחזית לרבעון השני של השנה, אך נראה שהחברה לא צופה שיפור מהותי בשנת 2024 ● למרות אזהרת הרווח, האנליסטים עדיין אופטימיים לגבי ביצועי החברה

אילוסטרציה: טלי בוגדנובסקי, צילומים: AP (Daniel Cole, Toby Melville)

״הטיסות יוצאות״, מכריז סונאק, ומוכן לגרש את המהגרים

מנהיג השמאל הקיצוני בצרפת "יודע את ההבדל בין יהודי לבין צלף של צה"ל" ● טראמפ מרשה לקונגרס לסייע לאוקראינה ● "הטיסות יוצאות", מכריז ראש ממשלת בריטניה, ומוכן לגרש מהגרים ● טסלה מאבדת את הדמוקרטים ● חמישה אירועים מהשבוע שהיה בעולם

הבורסה בתל אביב / צילום: Shutterstock

נעילה אדומה בת"א; מניית בית זיקוק אשדוד זינקה בכ-9%

מדד ת"א 35 ירד ב-0.7% ות"א 90 איבד מערכו 0.9% ● התנודתיות בשקל נמשכת ● בלידר שוקי הון מעדיפים את האפיקים הצמודים בטווח קצר-בינוני בשוק האג"ח בישראל ● מטא פרסמה את תוצאותיה הכספיות והמניה צללה במסחר המאוחר ● בבלומברד אודייר חיוביים לגבי המניות אמריקאיות, בדגש על אנרגיה ושירותים ● עונת הדוחות בוול סטריט תופסת תאוצה: הערב יפרסמו דוחות אלפאבית ומיקרוסופט

תחנת אוטובוס. מדלגים על תחנות או כלל לא מגיעים / צילום: איל יצהר

על חשבון הנוסעים: השיטה המעוותת שמקפיצה את רווחי חברות התחבורה

הסבסוד הממשלתי של נסיעות אוטובוסים גדל עם השנים, אך בשטח לא תמיד מורגש שיפור בשירות ● אחת הסיבות המרכזיות טמונה בבחירת המפעילות במכרזים לפי פרמטר של מחיר ● כעת, נוכח "המרוץ לתחתית" שמדרדר את איכות התחבורה הציבורית, גוברת הדרישה לשינוי המנגנון

משרדי גוגל / צילום: Shutterstock

בדרך לשווי של שני טריליון דולר: זו המנצחת הגדולה של עונת הדוחות

גוגל הפתיעה לטובה בדוחות, מה שהוביל לזינוק חד בשווי המניה - החברה צפויה להגיע לשווי שוק של שני טריליון דולר, ולעקוף את אנבידיה ● בנוסף, החברה הכריזה לראשונה על חלוקת דיבידנד רבעוני ● "השוק פחד נורא מזה שגוגל תצטרך להגדיל את ההשקעה שלה ללא צמצום ממשי בהוצאות", אומר גורם בשוק

מה צפוי בדוחות מטא? / צילום: Shutterstock

מניית מטא התרסקה ב-15% למרות נתונים חזקים, ואלו הסיבות

מטא, שמנייתה עלתה בכ-45% מתחילת השנה, הכתה את התחזיות בתוצאותיה הכספיות, הן בשורת הרווח והן בשורת ההכנסות ● האנליסטים היו אופטימיים לגבי הדוחות הערב, אך התחזית שפרסמה החברה להמשך השנה אכזבה את המשקיעים

הדולר מתחזק בחדות מול השקל

הדולר בשיא של חמישה חודשים אל מול השקל. מהן הסיבות?

השקל נחלש בחדות הן מול הדולר והן מול האירו ● הכלכלנים הבכירים מסבירים כי מעבר למתיחות הגיאופוליטית מול איראן ולצד ההסלמה בצפון, גם גורמים בינלאומיים תורמים להיחלשות המטבע המקומי