"אנחנו נמצאים לקראת החלטה בכל הקשור לתיקון החדש בתמ"א 38. אחרי ההחלטה ההזויה של המשנה ליועץ המשפטי לממשלה שגררה הקפאת מאות יחידות דיור בתמ"א 38, אני מקווה שהגורמים הרלוונטיים יקבלו החלטה נכונה בהקדם האפשרי. שתהיה החלטה אחת וודאות אחת בתמ"א 38. אמרתי לשר האוצר ולאביגדור יצחקי שהם יכולים לקבל כל החלטה, אבל כל ראש עיר יקבע בסופו של דבר מה יהיה בעיר שלו. בגלל זה צריך לחבק את ראשי הערים", כך אמר היום (ה') נשיא התאחדות בוני הארץ הנכנס, רוני בריק, בכנס שעסק בהתחדשות עירונית באזור השרון של מידע כנסים שמתקיים בהרצליה.

בריק התייחס גם למשך הזמן הארוך לאישור תוכניות, בעיקר בוועדות המחוזיות ואמר: "הבאתי מיניבוס של אנשים לוועדה המחוזית כדי שיסבירו לוועדה למה צריך לקבל החלטות מהר ולא לדחות את הדיונים. חלק מהאנשים שחיים היום בדירות הישנות לא יחיו עד שמתקבלות חלק מההחלטות. התוכניות הללו צריכות לזוז יותר מהר. כמות התנגדות לפרויקטים היא אדירה, אני תמיד מופתע לראות עד כמה. אבל אי אפשר לעצור את החיים והשינויים".

ראש עיריית הרצליה משה פדלון, שנשא גם הוא דברים בכנס, התייחס לתחום ההתחדשות העירונית בעיר ואמר: "הגיעו אלינו 270 בקשות להיתר בתמ"א 38 בעיר. חלק מהפרויקטים כבר יצאו לדרך. במסגרת פינוי-בינוי יש בעיר כשלושים מתחמים שיכולים להניב כעשרת אלפים יחידות דיור בהמשך. אני עומד להיפגש עם חבר הכנסת אלי כהן, יו"ר הועדה להקמת הרשות להתחדשות עירונית, ולדבר איתו על הסרת חסמים".

לדברי יו"ר לשכת השמאים אוהד דנוס, "אנחנו יודעים שפרויקטים של תמ"א 38 הם מסובכים מאוד. היעדר היצע בקרקעות זמינות מכוון הרבה מאוד חברות גדולות וקטנות לתוך התחום הזה. אבל דברים רק ממשיכים להסתבך. המועצה הארצית צריכה לאשר את תיקון 3א' אבל חלק משמעותי ממנו שמדבר על היטל השבחה, מה שהעיריות רוצות, מצריך תיקון חקיקה שייקח הרבה מאוד זמן".

דנוס הוסיף ואמר: "אביגדור יצחקי הכריז ש-2016 תהיה השנה של ההתחדשות העירונית. אם זה ככה, מרכז השלטון המקומי חייב לדרוש עכשיו הסכמי גג לתוכניות התחדשות עירונית, כי מה שחסר לרשות המקומית זה כסף למימון התשתיות. הרשות המקומית לא מרוויחה כסף מפרויקטים של תמ"א 38 אבל צריכה להשקיע בעוד תשתיות, בלי מימון לזה, פרויקטים לא יתקדמו".

דני מריאן, יו"ר איגוד המהנדסים לבנייה ותשתיות, אמר בפאנל: "המשולש של הרשות המקומית, היזם והדיירים חייב לתפקד בשיתוף פעולה כדי שהתחום יצליח להתקדם. כל עוד עסוקים כל הגורמים בוויכוחים, שום דבר לא יתקדם. יש הרבה מאוד חברות שנכנסות לתחום של תמ"א 38, גם מי שחשב בעבר שזה תחום שלא יעסקו בו".

עוד השתתפו בפאנל שעסק בוודאות בתמ"א 38: עו"ד מיכה גידרון, עו"ד ערן באלינט, וירון שמיע מנכ"ל ושותף בחברת SGS.