גלובס - עיתון העסקים של ישראלאתר נגיש

השיעור הקצר של שקדי, והפרסומת הבאה של טרה?

וגם: מי מתנכל לבית הכנסת של אקוקה?

אליעזר שקדי / צילום: תמר מצפי
אליעזר שקדי / צילום: תמר מצפי

השיעור הקצר של שקדי

אירוע היי-טק גדול התקיים לפני מספר ימים במתחם אווניו בקרית שדה התעופה, לשם התכנסו כ-1,200 פעילים בענף. היו שם שר המדע, אופיר אקוניס; שלמה גרדמן, מנכ"ל חברת איי אס ג'י ויו"ר משותף של הכנס; אבי חסון, המדען הראשי במשרד הכלכלה; סגני נשיא בחברות EMC, מיקרוסופט ו-IBM, מנהלי החדשנות של TATA ו-HP ועוד.

והיה שם גם אליעזר שקדי, לשעבר מפקד חיל האוויר ומנכ"ל אל על. כמעט שנתיים חלפו מאז עזב את ניהול חברת התעופה ובינתיים הוא עבר לעסוק בחינוך נוער.

בכנס הוא סיפק סיפור אישי, שנשמע מתאים לעיסוק הנוכחי וגם לרקע שלו כטייס. שקדי תאר כיצד לפני שנים, כאשר שהה בארה*ב לצורך לימודים, אובחן בנו הצעיר על-ידי המורה שלו מייקל כחסר יכולת לימוד קריאה וכתיבה. שקדי לא קיבל את רוע הגזירה. הוא אמר לאשתו *למה מי זה מייקל?* והצליח ללמד את בנו קרוא וכתוב תוך שלושה חודשים בלבד. שקדי פנה ליזמים ולמנכ*לים בכנס, ואמר: *כשמישהו אומר לכם שאי אפשר לבצע משימה או שאתם לא מסוגלים לבצע אותה, תגידו לו 'למה מי זה מייקל? אנחנו נצליח למרות הכל!'"

במהלך האירוע גם הוענק "אות מוביל החדשנות הגלובלית" למפתחי "כיפת ברזל", לסטף ורטהיימר וכן לאמנון שעשוע וזיו אבירם, מפתחי המכונית האוטונומית ומייסדי חברת מובילאיי, שמנייתה בינתיים ממשיכה לרדת.

אליעזר שקדי / צילום: תמר מצפי

מעשרה יוצאת אחת

כמו ביתר תחומי ההיי-טק, גם בהנדסה האופטית הנוכחות הנשית דלה. אבל בשבוע שעבר, כשתשעה מיזמים בענף זה בניהול גברי התמודדו לצד מיזם בודד בניהולה של אישה, דריה להמן בלומנטל, דווקא היא היתה זו שזכתה. החברה שבניהולה, בלקין לייזר, מפתחת טיפול ייחודי ולא פולשני בגלאוקומה, שהיא הגורם השני המוביל לעיוורון בעולם ומשפיעה על 60 מיליון חולים.

התחרות התקיימה במרכז האקדמי לב בירושלים במסגרת כנס של קהילת ההנדסה האופטית בישראל שמתקיים פעם בשנתיים.

בכנס השתתפו למעלה מ-350 אנשים, בהם אייל שקל, וכן זיו קרני, שהרוויח כ-140 מיליון שקל באקזיט של אלמה לייזרס, אותה הקים וניהל, אשר נמכרה תמורת כ-240 מיליון דולר. דרור אטרי, נשיא לשכת התעשייה המסחר של ירושלים, התייחס למיעוט הנשים בקהל ואמר כי "זהו אירוע חשוב, מכונן וראוי וכל היושבים כאן הם חלוצים, אך צר לי שאיני רואה כאן היום יותר יזמיות ומנהלות בכירות".

להמן בלומנטל והפרס / צילום: מיכאל ארנבורג

הפרסומת הבאה של טרה?

לחברת טרה היו בשנים האחרונות כמה פרסומות מוצלחות, שזכו לאהדת הצופים. ייתכן שהפרסומת הבאה של החברה תגיע מבלי שכיוונה לכך, אלא כתוצאה מיוזמה של הזמר עידן רייכל.

רייכל רצה לחגוג יומולדת 28 לאשתו דמאריס ומצא דרך מקורית. כשהיא עלתה מאוסטריה לישראל, היא התאהבה בקוטג' של טרה ולכן ביקש בן זוגה ממנהלי המחלבה להפתיע אותה במהלך ביקור בפס הייצור של הקוטג'. מנכ"ל טרה, ארן אלסנר, עם חוש עסקי טוב, כמובן שלא סירב. הזוג זכה לסיור במחלבה, ועובדיה להופעה חינם. כאמור, חכו לפרסומת.

הזוג רייכל ואנשי הקוטג' / צילום: נטע חן

עוד עזיבות באי.די.בי

בינואר 2014 הסתיים עידן באי.די.בי. נוחי דנקנר הפסיק להיות בעל הקבוצה ואת מקומו עמדו לתפוס הצמד אדוארדו אלשטיין ומוטי בן משה. בתקופה שבין לבין, כשכבר היה ברור שהנה הם עומדים להפוך לבעלי השליטה, ביצע הדירקטוריון מינוי מהותי - יגאל סלהוב, לשעבר בבזן, הפך לסמנכ"ל הכספים של החברה. היה אז מי שהעריך שבעלי הבית החדשים יחליפו אותו במהרה ב"איש משלהם", אבל הוא נשאר, עד עכשיו. שלשום הודיע סלהוב כי ברצונו לסיים את תפקידו. הוא יעשה זאת עם השלמת הטיפול בדוחות 2015. טרם נודע לאן פניו ומי יחליף אותו.

סלהוב לא ייצא לבדו משערי החברה. גם אביטל בר דיין, האחראית קשרי משקיעים ותחום חוב, החליטה לסיים את תפקידה. קודם לאי.די.בי, עבדה בר דיין כסמנכ"לית בכירה בחברת דירוג האשראי מידרוג, וערב הסדר חוב בקבוצת אי.די.בי אחזקות, היא הצטרפה.

בתחילת ינואר הודיע גם חיים גבריאלי על רצונו להקדים פרישתו מניהול אי.די.בי, לאחר חמש שנים בתפקיד המנכ"ל.

אביטל בר דיין / צילום: תמר מצפי

מי מתנכל לבית הכנסת של אקוקה

סכסוך משפטי בין יזם ומשווק הנדל"ן המוכר, גל אקוקה, לבין רועי גיל, חברת "גיבור ספורט יזמות (1997)", "בית גיבור ספורט הפעלה וניהול" וחברת "אלוני אופק", סביב הפעלת משרד שמכרו האחרונים לאקוקה ולחברת "אלייה שירת הים אחזקות ונכסים" בבית גיבור ספורט ברמת גן, ב-2007.

בכתב תביעה שהגישו לאחרונה אקוקה ו"אלייה שירת הים" לבית המשפט המחוזי מרכז באמצעות עו"ד פז יצחקי-וינברגר, הוא מבקש מביהמ"ש להורות על תיקון צו רישום הבית המשותף בבית "גיבור ספורט" ברחוב מנחם בגין 7 ברמת גן בהתאם לתשריט (תוכנית הבניין) הסכמי שנעשה לטענתו בין הצדדים ולהוציא מתיק הבית המשותף תשריט שהוא לטענתו שגוי המצוי בו. עוד מבקש אקוקה מביהמ"ש להורות על הריסת הקירות וגרמי המדרגות שנבנו בחזית המערבית של בית גיבור ספורט ולהעתיק את כל תשתיות הבניין העוברות בתקרת משרד התובעים למיקום אחר בשטחים המשותפים.

לדברי אקוקה והחברה בתביעתם, לפי כ-9 שנים רכשה החברה משרד בשטח של 232 מ"ר בבית גיבור ספורט כאשר לחוזה המכר צורף תשריט מוסכם ומסודר והם הפעילו את המשרד ב-9 השנים האחרונות לפי המתכונת הקיימת בתשריט. התובעים מציינים כי הם השקיעו 3.5 מיליון שקל בשיפוץ המשרד והשטחים המשותפים, בניית חדר תפילה לצדו וכי הם יצרו משרד מפואר ביותר וכן בחדר תפילה מהמפוארים והמכובדים בארץ שמשמש את כל הבניין. והכול על חשבון התובעים בכלל.

לטענת התובעים, כחלק מההסכמות החבריות ויחסי האמון עם הנתבעים ובפרט עם גיל ושותפו דאז, איתן אלדר, התחייבו הנתבעים למכור לתובעים חניות בצמידות למשרד, לאפשר את שינוי השטחים המשותפים ואילו התובעים ניאותו בתמורה שתשתיות הבניין יעברו בשטחם במקום בשטחים משותפים. "וכך הונמכה תקרת משרד התובעים לגובה של כ-2.5 מטר (במקום 6) מעל משרדם ומעל ראשי עובדי התובעים עוברות תשתיות מיזוג אוויר, תשתיות פינוי עשן וכיוצ"ב אשר מהוות מטרד של ממש", לפי הנטען.

לטענת התובעים, הנתבעים הפרו את ההתחייבויות למכר חנויות לתובעים ואף החלו "להתנכל באגרסיביות לחדר התפילה ולציבור שומרי המצוות ולתובעים. ו"שיא השיאים היה עת הופר הסטטוס קוו ונרשם הבית המשותף עם תשריט אחר, חדש ולא מוכר על ידי הנתבעים, בניגוד להסכם עם התובעים כאשר השינוי בתשריט לעומת התשריט ההסכמי נוגע רק לחלק של חדר התפילה". לפי הנטען בתביעה, "עניינים אלו כולם הסבו ומסבים נזקים ועוגמת נפש רבה לאקוקה ול"אלייה שירת הים" ופוגעים פגיעה חמורה בזכות הקניין שלהם".

הסכסוך של לבייב

תקופה לא פשוטה ללב לבייב. בעוד חברת אפריקה שבשליטתו נמצאת בסכנת הסדר חוב נוסף, בנק דיסקונט דורש פירעון חוב מיידי מחברה אחרת שהוא שותף בה. מדובר בחברת היהלומים האמריקנית KLG, בה נמצא לבייב בהליך היפרדות משותפיו שם, משפחת קליין ועזרי גרטי. ההיפרדות נמצאת כרגע בהליך משפטי וזו כנראה הסיבה ש-KLG לא שילמה את החוב. עתה דיסקונט ניו יורק תובע תשלום עד סוף החודש של 6 מיליון דולר כחלק מהלוואה של 11 מיליון דולר.

מקבוצת לבייב מסרו כי מזה מספר שנים לבייב או מי מטעמו לא נוטלים חלק בניהול החברה ומפה מגלגלים את האחריות בנושא לשותפים ב-KLG עימם לבייב מצוי בסכסוך המשפטי.

לב לבייב / צילום: תמר מצפי

עוד כתבות

נתיב השייט באוקיינוס הארקטי / צילום: Shutterstock

בהובלת רוסיה וסין: נתיב השיט הימי שעשוי לשנות את חוקי המשחק

התקפות החות'ים בים האדום, במקביל לבצורת במרכז אמריקה, מובילות את העולם לחפש נתיבי סחר ימי חלופיים ● בשנים האחרונות, הסחר באזור הארקטי זינק בחדות נוכח הפשרת הקרחונים ומעורר התעניינות רבה מצד מעצמות העולם, ארה"ב, רוסיה וסין ● האם מפת נתיבי השיט בעולם לקראת שינוי, וכיצד תושפע ישראל?

הסופרקמפיוטר של חברת Cerebras בחוות שרתים בקליפורניה / צילום: Reuters, REBECCA LEWINGTON/CEREBRAS

בחסות אלטמן ומשקיעים מישראל, המתחרה באנבידיה יוצאת להנפקה

סריבראס, יצרנית "השבב הגדול בעולם", בה מושקעים מייסדי OpenAI וכן ישראלים ואמירותים רבים, מתקדמת להנפקה ● בינתיים היא גייסה 723 מיליון דולר

אילוסטרציה: טלי בוגדנובסקי, צילום: Shutterstock

להפסיק לרוץ על הגלגל. מה יקרה לכם אם תרוויחו פחות

המעבר למשרה עם משכורת נמוכה יותר, כרוך בדרך-כלל בקיצוץ בהוצאות ● יחד עם זאת, הוא עשוי להגיע עם עלייה ניכרת בזמן הפנוי ובאיזון בין העבודה והחיים

ענבר שעשוע בר ניר ועדי אטון לפידות / צילום: דרור סיתהכול

קרן משפחת שעשוע תחלק 6 מיליון שקל לבעלי עסקים ששירתו במילואים

מענקי הצמיחה יינתנו לפי שיטה שבה בעלי עסקים שמגישים מועמדות צריכים במקביל לבחור מי מעמיתיהם ראוי לקבל את הכסף ● מאז פרוץ המלחמה חילקה הקרן 21 מיליון שקל למטרות שונות ● ישראל מתגייסת

ח''כ משה ארבל, מפלגת ש''ס / צילום: איל יצהר

"מוכרחים להבין את גודל השעה": ראיון חג עם השר הכי לא שגרתי שיש

שר הפנים משה ארבל מכוון אצבע מאשימה לבג"ץ שיצר תגובת נגד בציבור החרדי לשאלת הגיוס ● בענייני התכנון, הוא מגלה שהוא הודף לחצים להתערבות ומאשים את שרי הליכוד באינטרסים צרים ● את הפועלים הפלסטינים, הוא אומר, צריך להחזיר, "אין שאלה בכלל" ● ולמה הוא משוכנע שזה הזמן להעלות ארנונה

מטוס B-52 שנושא עליו את טילי המיקרו־גל / צילום: Reuters, Michael Clevenger / Courier Journal / USA TODAY NETWORK

חודר בונקרים ומשבית כורים גרעיניים, ללא פגיעות בנפש: הנשק האמריקאי שיכול לשנות את מאזן הכוחות מול איראן

לפי חשיפת "דיילי מייל" הבריטי, ארה"ב פרסה בחשאי מערכת טילי מיקרו-גל, שהפעימות האלטקרו-מגנטיות שהם פולטים יכולים להשבית כל מכשיר אלקטרוני – כולל מתקני גרעין תת קרקעיים ● איך היא עובדת?

איש חיזבאללה מצלם את מטולה / צילום: ap, Bilal Hussein

יום קרב בצפון: כטבמ"ים יורטו מעל נהריה ועכו, צה"ל תקף בדרום לבנון

דובר צה"ל לעזתים שבבית לאהייא: "למען ביטחונכם - עזבו את האזור מיד" ● צה"ל תקף בדרום לבנון; רקטות שוגרו למרחב מרגליות שבאצבע הגליל ● מקור בחמאס: הארגון מחויב לתיווך הקטארי ● שני בכירי חיזבאללה חוסלו בדרום לבנון בתגובה על הפלת הכטב"ם הישראלי אתמול ● לפחות שתי מטרות יורטו בשמי נהריה ● כל העדכונים

עמית גל, הממונה על שוק ההון, ביטוח וחיסכון / צילום: מארק ניימן, לע''מ

המפקח על הביטוח עושה סדר וקובע כללים ברורים לבעלי שליטה לקבלת היתר אחזקה

עמית גל, ממלא מקום הממונה על שוק ההון, מציג מתווה שיאפשר לקרנות הזרות ששולטות בחברת הביטוח הפניקס למכור את השליטה בה בחלקים ● הקרנות סנטרברידג וגלאטין רכשו את אחזקותיהן בחברה ב-2019, ומאז הוכפל שווי הקבוצה

הבורסה בוול סטריט / צילום: Unsplash, Ahmer Kalam

מגמה ירוקה בוול סטריט; מניות השבבים קופצות

הנאסד"ק קופץ ב-1.5% ● אירופה ננעלה במגמה חיובית ● נעילה מעורבת באסיה, מדד ההנג סנג זינק בכ-1.9% ● הנפט נסחר בירידות ● הביטקוין עומד על כ-66.27 אלף דולר למטבע ● מחיר הזהב נחלש בכ-1% ● הערב אחרי נעילת המסחר בוול סטריט יפורסמו דוחות טסלה

אפל. החברה המבטיחה של 2024? / צילום: Shutterstock

"תהיה הפתעת השנה": זו המניה המומלצת ביותר של בנק אוף אמריקה

המכירות נופלות, היא לא נמצאת בשוק הבינה המלאכותית ומתחילת השנה איבדה מניית אפל 10.7% ● למרות הכל, בבנק אוף אמריקה מאמינים שענקית הטכנולוגיה צפויה להתאושש בחצי השני של השנה

3 פסקי דין בשבוע / צילום: אנימציה: טלי בוגדנובסקי

נוסעת באל על הגישה בקשה לתביעה ייצוגית על מושב שלא ניתן להטייה. מה נקבע?

חברה שניהלה שנים תביעה על מיליונים נגד יס, הגישו סיכומים באורך חריג. השופטת קבעה כי התביעה תוכרע בלעדיהם ● גבר סירב לבדיקת אבהות כדי להתחמק ממזונות, האשה פנתה לביהמ"ש ● אושרה תביעה יצוגית נגד אל על

המספרים מאחורי האופציות לעובדים בחברות ההייטק הישראליות נחשפים / צילום: Shutterstock, Lucky-photographer

נעילה חיובית בוול סטריט; טסלה איבדה כ-3%, אנבידיה עלתה בכ-4.3%

בורסות ארה"ב נצבעו ירוק ● מדד ההנג סנג זינק בכ-1.7% ● טסלה ירדה לאחר שפורסם כי הורידה את מחירי הרכבים החשמליים שלה ברחבי העולם; המניה ירדה מתחילת השנה בכ-40% ● ירידות במחירי הנפט והזהב ● האג"ח הממשלתיות בארה"ב נסחרו בעליות

ראש אמ''ן, אלוף אהרון חליוה / צילום: דובר צה''ל

ראש אמ"ן האלוף אהרון חליוה הודיע על פרישה מצה״ל

חליוה הודיע היום על פרישה, חצי שנה אחרי המחדל המודיעיני העמוק של ה-7 באוקטובר ● במכתב שחיבר לרמטכ"ל, כתב כי "אגף המודיעין בפיקודי לא עמד במשימה עליה אנו אמונים. לעד אשא עימי את הכאב האיום של המלחמה"

הצוללת. הילה ויסברג בשיחה עם  ד''ר עדית זכאי–אור / צילום: באדיבות ראוניברסיטת ייכמן

"חתרתי בים בזמן שהבנים שלי בחזית. לא צריך להתבייש במקומות שטוב לנו"

שיחה עם ד"ר עדית זכאי–אור, מנכ"לית מרכז מיטיב לפסיכולוגיה חיובית באוניברסיטת רייכמן ● על איך עצב ושמחה יכולים להשתלב זה בזה, כיצד להחזיק תקווה בזמן משבר והקשר בין חשיבה חיובית לתקיפה האיראנית • האזינו 

פרופ' יוג'ין קנדל / צילום: מיכה לובטון

הוא היה אחד האנשים הקרובים לנתניהו, היום הוא חושף: "לא הייתי מחזיק במשרד שלו חודש"

יו"ר המועצה הלאומית לכלכלה לשעבר, יוג'ין קנדל, בטוח: "אם ישראל לא תשנה כיוון בהקדם, הכלכלה תקרוס, והמדינה עמה" ● לדבריו, כדי שנבואת הזעם לא תתממש צריך להקים ממשלה שתנהל סיכונים לטווח הארוך בכל תחומי חיינו ● הוא לא פוסל אפשרות להיות שר האוצר הבא, אבל "לא כזה שתפקידו העיקרי הוא לחלק הטבות" ● האזינו

טסלה מודל S ''פלייד'' / צילום: יח''צ

מניה בשפל ושלל צרות: מה צפוי בדוחות הענקית "שנתקעה מאחור"

טסלה, שצפויה להציג את תוצאותיה הכספיות הערב, איבדה כ-40% ממחיר המניה שלה מתחילת השנה ● האנליסטים בוול סטריט חוזים כי החברה תציג ירידה בהכנסות ברבעון הנוכחי לאחר שורה של חדשות רעות

הבורסה בתל אביב / צילום: Shutterstock

נעילה ירוקה בתל אביב: מדד ת"א בנקים 5 זינק בכ-4%

מדד ת"א 35 קפץ ב-1.1% ות"א 90 הוסיף לערכו כ-1.4% ● הדולר חצה רף של 3.8 שקלים ונחלש חזרה בסוף השבוע ● S&P הודיעו על הורדת הדירוג של ישראל מרמה של AA- ל-A+ ● הסיכויים להפחתת ריבית בישראל וארה"ב הולכים ומתרחקים ● בעוד שבישראל יתקיים שבוע מסחר מקוצר לרגל החג, בוול סטריט יפרסמו דוחות כמה מענקיות הטכנולוגיה המשתייכות לשבע המופלאות

בעולם מתפעלים מישראל: "הראתה שהיא יכולה לתקוף מתי שהיא רוצה"

גלובס מגיש מדי יום סקירה קצרה של ידיעות מעניינות מהתקשורת העולמית על ישראל במלחמה • והפעם: בוושינגטון פוסט מתפעלים מהמתקפה שמיוחסת לישראל באיראן, ובאיראן מנסים להקטין את האפקט שלה וגם: אייפ"ק פותח בקמפיין נגד פוליטיקאים אנטי-ישראלים בבחירות בארה"ב ● כותרות העיתונים בעולם 

לוטרה. דגי בריכות הנוי חוסלו כמעט לחלוטין / צילום: Shutterstock

קרבות על טריטוריה, פלישות וחיסולים: משפחות הפשע של סינגפור הן בכלל לוטרות

הסגרים שהונהגו בקורונה נתנו לבעלי חיים רבים הזדמנות להשתלט על שטחים אורבניים ● בתום המגפה הם נדחקו בחזרה לשיפולי הערים, אבל לא הלוטרות בסינגפור: אלה עושות שם שמות אפילו על חשבון קרוקודילים

סקטור השבבים יורד / צילום: Shutterstock

אנבידיה יורדת למקום החמישי בשווי שוק: מה עובר על הסקטור הלוהט בוול סטריט?

ביום אחד איבדה החברה הלוהטת של וול סטריט 10% מערכה, והיא רק דוגמה לסגמנט השלילי שאפיין את שוק השבבים כולו ● אנליסטים מנתחים את הסיבות: מנתוני מאקרו בעייתיים שמכבידים על השוק כולו ועד ל"תיקון" בתחום, שנהנה מפריחה משמעותית בשנה האחרונה