גלובס - עיתון העסקים של ישראלאתר נגיש

חוק השקיות: מחיר השקית יירד מ-30 אגורות ל-10 אגורות

2.2 מיליארד שקיות מחולקות מדי שנה, למעלה מ-60% ברשתות השיווק הגדולות

במרבית המדינות באירופה מדובר בסטנדרט לפיו משלמים עבור שקיות ניילון בקניות בסופר, ועל כן הקונים כבר למדו להצטייד בסל רב-פעמי לקניות. האם גם בישראל נתרגל לרעיון ונתחיל לשמור על הסביבה?

הבוקר (ב') התקיים דיון בוועדת הפנים ואיכות הסביבה בניסיון לגבש סוף-סוף את הנוסח הסופי של חוק השקיות, שיצא לדרכו לפני יותר משנתיים. בכנסת הקודמת, החוק שיזם השר לשעבר, ח"כ עמיר פרץ, קבע בשעתו היטל של 30 אגורות על כל שקית ניילון בסופר, אלא שכעת מדובר בגבייה של 10 אגורות לשקית (בעובי שמעל 20 מיקרון).

השר להגנת הסביבה, אבי גבאי, התייחס להפחתה השנויה במחלוקת, בין היתר משיקולים של יוקר המחיה. "אם נרגיש שזה לא מספק, נעלה את זה", אמר גבאי, כשהוא מציין כי הוא מכיר את הביקורת על הפחתת ההיטל מ-30 אגורות לסכום שעשוי להשאיר את הצרכנים אדישים לנושא. לדבריו, שינוי ההתנהגות הוא שיביא את השינוי המיוחל בהפחתת השימוש בשקיות.

החוק קובע כי הסכום שיגבו הרשתות עבור השקיות יעבור לקרן הניקיון של המשרד להגנת הסביבה - כרגע ללא הגדרה ברורה לייעוד הכסף שיצטבר. עיקר הדיון נע סביב הסכום הסמלי, יש שאומרים מדי, למחיר השקיות, כשהוא טומן בחובו סקפטיות ליעילות החוק.

גם במועצה לישראל יפה ובעמותת צלול גורסים כי "ישראלי לוקח בממוצע כ-10 שקיות בכל קנייה. ההצעה לדרוש מהצרכנים רק 10 אגורות לשקית תסתכם בתוספת של שקל אחד בלבד לחשבון ולא תשנה הרגלים. חוק השקיות עורר תקווה, אך נכון לעכשיו הוא מסתמן כאכזבה".

מאיה יעקבס, מנכ"לית צלול, הגדירה את החוק כ"בדיחה". לדבריה, "זו הטעיית הציבור, בהיעדר תמריצים ויעדים להפחתת השקיות. הרעיון הוא לא כמה כסף יגבו על שקיות, אלא לגרום לציבור להפחית את השימוש בשקיות".

גם ח"כ יעל כהן-פארן (המחנה הציוני) אמרה כי חיוב של 10 אגורות הוא בדיחה, וכי אסור להעביר חוק שמפספס את המטרה העיקרית שלו. לדבריה, במדינות שבהן יש גבייה גדולה יותר נראתה הפחתה של 90% בצריכת השקיות.

"יוקר המחיה לא יושפע מהחוק, אם אנשים ישתמשו בסלים רב-פעמים. במקום להסתכל על זה כהיטל על הציבור, צריך לראות את זה כהטבה לציבור. זה נכון סביבתית, וזה נכון כלכלית", אמרה כהן-פארן, כשהיא מציעה לממן בכסף שייאסף חלוקה של סלים רב-פעמיים. 

2.2 מיליארד שקיות מחולקות חינם מדי שנה בישראל - למעלה מ-60% מחולקות ברשתות השיווק הגדולות. לפי סקרים שערך המשרד להגנת הסביבה, יותר מ-70% מהציבור תומכים בהפסקת חלוקת שקיות הפלסטיק בחינם. ישראלי ממוצע צורך כ-275 שקיות פלסטיק בשנה - נתונים הגבוהים משמעותית ביחס להיקפי הצריכה באירופה.

לאחר השימוש קצר הטווח, השקיות מהוות פסולת שאינה מתכלה במשך שנים רבות, או מתפזרות בשטחים פתוחים וגורמת נזקים סביבתיים חמורים לחי ולצומח, נזקים לתשתיות ומפגעים תברואתיים. הן יוצרות נפח גדול משום שנתפסת בתוכן פסולת אחרת או שהן משמשות כשקיות אשפה. בעמותת צלול מזכירים כי שקיות הפלסטיק הן גם המזהם הגדול ביותר של הים, והן אחראיות למותם של אלפי בעלי חיים ימיים בשנה.

הכמות האדירה של השקיות המחולקות חינם לכאורה מתורגמות לכ-80 מיליון שקל, שמגולגלים אל הציבור בצורה עקיפה. אלא שהעלויות של יישום החוק, בין היתר באמצעות תשלום לקרן או בחובת לייצר שקיות בעובי של 20 מיקרון לפחות - מזהיר ח"כ אורי מקלב - יושתו על הציבור. "שלא נהיה נאיביים, מי שישלם את זה בסוף זה האזרח עם עשרות מיליונים שיושתו על הציבור", טען.

צבי ביידא, ראש אגף לקוחות וקשרי חוץ בשופרסל, לא היתמם באומרו כי "ברור שאם מדובר במוצר שהרשתות גובות עליו כסף - הצרכן יישא בעלויות. השקיות לא ייהפכו להיות מוצר לוס לידר. מחד ברורה המטרה הסביבתית, ומאידך צריך לחשוב גם על להיטיב עם החברות העסקיות".

מה אומר החוק? ראשית אוסר החוק על חלוקה חינמית של שקיות ניילון, ובכל מקרה על השקיות להיות בעובי של 20 מיקרון לפחות. שקיות חד-פעמיות הנכללות בחוק הן אלה שבעובי 20-50 מיקרון. מעבר לכך, השקיות העבות יותר לא נכללות בחוק. בנוסף, רשתות השיווק חייבות לגבות מחיר מהצרכן ולשלם לקרן לשמירת הניקיון.

בשלב הזה של החוק על החנויות הקטנות לא מוטלת חובת תשלום, אבל ייאסר עליהן לחלק שקיות בעובי שפחות מ-20 מיקרון - שקיות דקיקות יותר אסורות לשימוש למעט אלה המוכרות לצורך איסוף ירקות ופירות. עוד קובעת הצעת החוק דיווח רבעוני של הרשתות.

האם הפוקוס על רשתות המזון בלבד הוא מוצדק? ערן מאירי, היועץ המשפטי של שופרסל, הדגיש כי "הפחתת השימוש בשקיות היא מטרה של כולנו, גם של הרשתות", אלא שלטענתו, "לא צריך לעשות את הטעות שנעשתה בחוק המזון. יש עוד רשתות כמו רשתות הפארם, שמגלגלות מחזורים של מיליארדי שקלים, ורשתות ה-DIY, שאין סיבה שהחוק הזה לא יחול עליהן. בדיוק כפי שהן משלמות מע"מ. זה משרת את תכלית החוק להגיע לכמה שיותר גופים".

ההיקש הסביבתי מובן, אלא שלצדו יצרני השקיות גורסים כי החוק יוריד את פעילותן בהיקף של 30% לפחות, מה שיתבטא גם בפיטורי עובדים ובסגירת עסקים. האם אלה ישופו בגין השינוי הצפוי? על כך יצטרכו בעלי המפעלים להילחם. השר גבאי מציע להיעזר במנגנונים שמציע משרד הכלכלה.

חוק ללא אכיפה הוא חוק ללא שיניים, ולכך התייחסה ח"כ מיכל רוזין (מרצ), שהגדירה את החוק כ"חוק מהפכני לפי הקולות הרבים של המתנגדים". לדבריה, "חייבים לקבוע מנגנונים בתוך החוק שיבטיחו את הצלחתו, בכדי שהרשתות לא יהפכו את העניין לחוחא והיטלולא עם משחקים לכאן או לכאן. צריך לקבוע יעדים ברורים. זו הצעת חוק מהפכנית וצנועה, שחשוב בה נושא הפיקוח והאכיפה".

עד אשר נתחיל לשלם על שקיות, יחלוף עוד זמן: הסטטוס כיום הוא שהצעת החוק אושרה בקריאה ראשונה בכנסת הקודמת ועברה דין רציפות בכנסת הנוכחית בדרך לקריאה שנייה ושלישית. כאמור, הנוסח כעת שונה מהנוסח המקורי. יו"ר הוועדה החליט לתת לציבור להעיר הערותיו עד לסוף השבוע הבא. הלשכה המשפטית תציע את הערותיה לקראת הדיון הבא, שיתקיים בעוד כחודש.

עוד כתבות

בלי להיות כמעט באוויר: מי הגיעו לצמרת דירוג הזכורות והאהובות, ואיך זה קרה

הפרסומת הזכורה ביותר השבוע שייכת לדיסקונט והאהובה ביותר לביטוח 9, כך עולה מדירוג הזכורות והאהובות של גלובס וגיאוקרטוגרפיה ● סטטיק ושלישיית מה קשור מובילים את פרטנר למקום השני באהדה, וההשקעה הגדולה ביותר לפי נתוני יפעת שייכת ל–freesbe

בורסת תל אביב / צילום: טלי בוגדנובסקי

הבורסה בת"א ננעלה בעליות, מניות האנרגיה זינקו

ת"א 35 עלה בכ-0.7% לשיא ה-59 שלו השנה ● השקל תנודתי לאחר פרסום נתוני האינפלציה בארה"ב ● מניות התקשורת יורדות ומעיבות על השוק, מנגד אישור עסקת הגז תומכת בשוק ● אפקון גייסה 74 מיליון שקל ממשקיעים מוסדיים, מור תהפוך לבעלת עניין ● ה-ECB הותיר את הריבית ללא שינוי, בבריטניה הריבית ירדה ברבע אחוז כצפוי

כלי טיס חשמלי של AIR / צילום: באדיבות חברת AIR

הסוף לשיירות? הסטארט-אפ הישראלי שמטיס 250 ק"ג אספקה ללוחמים

אירונאוטיקס חתמה על הסכם שיתוף‏־פעולה עם התאגיד הביטחוני ההונגרי ● הסטארט־אפ הישראלי שמוביל בפיתוח כלי טיס חשמליים מתקדמים ● החברה שמאפשרת להטמיע בטנקים מערכות שיגור של כטב"מים מתאבדים ● ופיקוד החלל האמריקאי מחזק את מערך ההגנה בנמל התעופה ● השבוע בתעשיות הביטחוניות

הקמפוס של אנבידיה שצפוי לקום בקריית טבעון (בעיגול: ג'נסן הואנג, מנכ''ל אנבידיה) / צילום: באדיבות אנבידיה

הארנונה שתגיע לקריית טבעון והמועצה שתקבל פרס ניחומים: 5 הערות על הקמפוס החדש של אנבידיה

מהארנונה, דרך המפסידה הגדולה ועד הקיבוץ הקטן שמרוויח בעקיפין: פרטים חדשים על העסקה של אנבידיה בקריית טבעון שמתקדמת בצעדי ענק

משקיע מודאג בבורסת ניו־יורק, האם הבועה בדרך? / צילום: Shutterstock

ההשוואות המטרידות בין טירוף הבינה המלאכותית לבין בועת הדוט־קום

אנליסטים שוריים מתכחשים לאפשרות שמתפתחת כיום בועת AI בדומה לבועת הדוט־קום בשנות ה־90 ● הדמיון אכן קיים, ובדיוק כמו אז - משקיעים מקווים כי הטכנולוגיה החדשה תספק צמיחה ורווחים גבוהים מהרגיל ● ובכל זאת, יש גם כמה הבדלים מהותיים

רועי כחלון, מנהל רשות החברות הממשלתיות / צילום: רשות החברות הממשלתיות

רשות החברות: חשש לאיתנות הפיננסית של מקורות בעקבות שינוי רגולציה

רשות החברות הממשלתיות מתנגדת לעדכון מנגנון האסדרה שמקדמת רשות המים וטוענת כי המהלך יסכן פיננסית את חברת מקורות ● עוד נטען כי רשות המים התעלמה מהמלצותיו של יועץ מיוחד שמונה לבחון את השפעת עדכון הרגולציה על החברה ● רשות המים: המהלך יאזן בין הצורך בהשקעות בתשתיות לבין שמירה על אינטרס הצרכנים

עבודות על המטרו בשכונת כפר גנים בפתח תקווה / צילום: דרור מרמור

פרויקט הענק עובר לשלב הביצוע: הונחה אבן הפינה להקמת המטרו בגוש דן

בטקס רשמי שנערך הבוקר, הפרויקט שאמור לשנות את מפת התחבורה במרכז הארץ עובר משלב התכנון לשלב ביצועי ראשון ● רשת המטרו צפויה לכלול 3 קווים שיחברו בין 24 רשויות לאורך 300 ק"מ של מנהרות ● עם זאת, המטרו עדיין ניצב בפני שורה ארוכה של אתגרים - תכנוניים, ניהוליים ותפעוליים

זום גלובלי / צילום: AP

קרב אגרופים בפרלמנט הבולגרי ו"סדר חדש" בבוליביה

מנהל נאס"א הנבחר ובעל בריתו של אילון מאסק גורם לחשש בארה"ב ● בעקבות ירידה בילודה, בסין מטילים מס חדש על האוכלוסייה ● ובצד השני של העולם - ממשלת בוליביה מפסיקה לסבסד את הדלק אחרי 20 שנה ● זום גלובלי, מדור חדש 

הפגנת בעלי העסקים הקטנים / צילום: פרטי

"הקרחון מתקרב, וסמוטריץ' לא רואה אותו": מחאת הקמעונאים על העלאת הפטור ממע"מ

בעלי העסקים שיצאו להפגין מבקשים לבטל את הרפורמה של שר האוצר בטענה כי זו תפגע דרמטית בעסקים שלהם ● הרפורמה, שצפויה להיכנס לתוקף בשבוע הבא, תעלה את תקרת הפטור ממע"מ על יבוא משלוחים מחו"ל עד לגובה של 150 דולר

בנייה חדשה / צילום: Shutterstock

83 אלף דירות מחכות לקונים - וזו הסיבה שהיזמים ממשיכים לבנות

נתוני הלמ"ס מצביעים על כך שמלאי הדירות הלא מכורות בישראל הכפיל עצמו בתוך חמש שנים ועומד על שיא היסטורי ● תל אביב מובילה ברשימה, ואחריה ירושלים ובת ים ● מהן הסיבות שהיזמים לא מפסיקים לבנות, ואיפה ייקח 7 שנים להיפטר מהמלאי?

KGM טורס הייבריד / צילום: יח''צ

עם מנוע מסין והחל מ-180 אלף שקל: הקוריאנית החדשה שתתחרה ביונדאי וטויוטה

היצרנית הקוריאנית חדורת המוטיבציה נכנסת לפלח ההיברידי באמצעות "קיצור דרך": KGM טורס הייבריד כולל מערכת הנעה מוכחת מתוצרת BYD ● העיצוב קשוח, צריכת הדלק נמוכה יחסית ורמת האבזור מכובדת ביחס למחיר, אבל השכנים מקוריאה מציבים תחרות קשה

גיא נתן / צילום: תומר שלום

בגיל 27 הוא מנהל קרן גידור ויש לו 100 אלף עוקבים: "אנחנו נוביל את התעשייה. הבמה כבר לא שמורה רק למוסדיים"

חמוש בטריקו ושרשרת עם שור מזהב, הפך גיא נתן לגורו של משקיעי ריטייל, עם למעלה מ־100 אלף עוקבים באינסטגרם, פודקאסט מצליח וקרן גידור ● בראיון לגלובס הוא מספר איך פציעה בצבא שינתה לו את המסלול, מה מנהלי השקעות מסורתיים מפספסים: "כבר אין מנטליות של קח את הכסף וזהו", וממה הוא חושש: "אנשים יאבדו הרבה מאוד כסף וילמדו את השיעור הכי קשה של החיים"

LEPAS. בהכנות להשקה באירופה / צילום: יח''צ

קמפיין הריכוזיות נושא פירות? קבוצת צ'רי הסינית בוחנת מינוי יבואן שלישי לשני מותגים חדשים שלה

על רקע הצעדים להגבלת הריכוזיות בענף הרכב, צ'רי בוחנת מינוי יבואן שלישי בישראל לשני מותגים חדשים ב־2026, בנוסף לקרסו מוטורס וכלמוביל ● סמארט משיקה בישראל את הקרוס־אובר החשמלי הגדול והיקר ביותר שלה עד כה ● BYD מתכננת להביא לאירופה - ובהמשך גם לישראל - את מכונית הסופר־מיני הראשונה עם הנעת פלאג־אין ● השבוע בענף הרכב

פינוי פצועים משדה הקרב / צילום: דובר צה''ל

הכשרה ממומנת ועבודה מובטחת: כך המדינה משלבת פצועי צה"ל בענף הסייבר הלוהט

מיזם ייחודי של משרד הביטחון מכשיר בשנה האחרונה פצועי צה"ל בתחום הסייבר, במטרה להעניק להם נתיב תעסוקתי חדש ● גם המדינה מרוויחה מכך - כוח אדם איכותי בתחום שזקוק לו ● מאור, משתתף בתוכנית: "הרגשנו שקופים, וראו אותנו"

טארטלט לימון שומשום / צילום: יעל יצחקי

אפייה משובחת וביסטרו חכם: "זיגו" מכניס דם חדש לזכרון יעקב

מי שהתגעגע ליד של גיא רוזמרין ישמח לבקר בבית האוכל שמציע בבוקר מאפים, בצהריים אוכל מקומי חם וערב אחד בשבוע – מתפרע

מרקו רוביו, מזכיר המדינה של ארה''ב / צילום: ap, Mark Schiefelbein

רוביו: "מקווים שהשיחות בין לבנון לישראל יביאו להתקדמות וימנעו עימות"

היום התקיים בנאקורה שבגבול בין ישראל ללבנון הסבב השני של שיחות בין המדינות תחת חסות ארה"ב ● בניגוד לדוח הקודם באוגוסט, הדוח הנוכחי של IPC קובע כי לא זוהה רעב באף אזור ברצועה ● מבצע "מאחורי הגב": המעורבות האיראנית – והמידע שסיפק הפעיל בחקירה אחרי שהובא לישראל לפני שנה ● צילם את נמל חיפה ובתי הזיקוק: שב"כ עצר אזרח בחשד לריגול עבור איראן ● עדכונים שוטפים

ראשת ממשלת יפן סנאה טקאיצ'י בפרלמנט. האישה הראשונה בתפקיד / צילום: ap, Eugene Hoshiko

התיירות הישראלית ליפן קפצה ב־88% מהשנה שעברה. זו הסיבה האמיתית

הציבור המזדקן, התוצר המתכווץ והיחלשות המטבע הכניסו את הכלכלה הרביעית בגודלה לסחרור, וחבילת תמריצים ממשלתית כבר יצאה לדרך ● אבל כשהשמיים מתקדרים מעל ארץ השמש העולה, נדמה שדווקא לישראלים נוצרות הזדמנויות יוצאות דופן - מההייטק והביטחון ועד החופשה שהוזלה

אביגדור וילנץ / צילום: אינטל

זנדסק מגיעה לישראל: רוכשת את אנליש בכ-40-50 מיליון דולר

הרכישה תאפשר לחברת התוכנה האמריקאית לפתוח לראשונה מרכז פיתוח בישראל ● בין המשקיעים המוקדמים בחברת ה-AI הקטנה: קרן TLV Partners, אביגדור וילנץ, בני שניידר ואריק קליינשטיין מקרן גלילות

בעלי השליטה והמנכ''לים המשותפים, האחים צחי ועידו חג'ג', עם רותם סלע / צילום: Israel Hadari

שלוש דירות, 100 מיליון שקל: האחים חג'ג' חושפים את העסקאות בשדה דב

באירוע חגיגי האחים חג’ג’ חשפו את הדגם של פרויקט FIRST העתידי בשדה דב, הכולל מגדל בן 45 קומות ושלושה בנייני בוטיק בני 9 קומות ● מוזיאון ישראל קיבל תרומה נדירה מהאספן האמריקאי מרטין מרגוליס ● ובסאפיינס מתחיל סבב מינויים חדש לאחר המעבר לבעלות חדשה וההפיכה לחברה פרטית ● אירועים ומינויים

מטוס של וויזאייר / צילום: Shutterstock

החל ממרץ: הטיסה הבינלאומית הראשונה שתצא משדה התעופה רמון

לגלובס נודע כי הקו הראשון שחברת הלואו קוסט וויזאייר תפעיל מנמל התעופה רמון יהיה קו בודפשט-אילת ויפעל כבר מחודש מרץ הקרוב ● המהלך הוא חלק מהקמת בסיסי הפעילות של החברה בישראל ומההסכמות שהושגו במו"מ עם משרד התחבורה