גלובס - עיתון העסקים של ישראלאתר נגיש

בדיקת "גלובס": איך האתר החדש של המשרדים הממשלתיים?

בחודש מארס צפויה לעלות גרסה סופית של newgov.gov.il, אתר חדש המרכז מידע ושירותים של כל משרדי הממשלה, שכבר היום ניתן לגלוש בו בגרסת בטא ■ גלשנו ובדקנו עד כמה הוא ידידותי למשתמש

מחשב סלולר אינטרנט גלישה / צילום: שאטרסטוק
מחשב סלולר אינטרנט גלישה / צילום: שאטרסטוק

בעבר, כל פעולה כמו רישום לבית-ספר, הוצאת דרכון וחידוש רישיון רכב הייתה כרוכה בשריון יום חופש והצטיידות בהר של סבלנות בתור, היום המשרדים הממשלתיים מנסים מנעד רחב של שירותים דרך אתרי האינטרנט. כל הצדדים יוצאים מורווחים: לאזרח נחסך כאב ראש, ובלשכות המקבלות קהל יש פחות עומס. אבל כדי שהתהליך הזה יהיה יעיל ופרקטי, נדרש קודם כל ממשק שאפשר למצוא בו את הידיים ואת הרגליים.

בחודש מארס צפויה לעלות גרסה סופית של אתר newgov.gov.il, אתר חדש המרכז מידע ושירותים של כל משרדי הממשלה, שכבר היום ניתן לגלוש בו בגרסת בטא (בגרסה הסופית כתובתו תהיה gov.il). אז גלשנו ובדקנו עד כמה הוא ידידותי למשתמש.

השראה מהממשלה הבריטית

נתחיל מהסוף: האתר החדש הוא קפיצת מדרגה ביחס לאתרי המשרדים הקיימים. ברשות התקשוב הממשלתי, האמונה על הקמתו, מדגישים כי עד 2017 רוב המשרדיים הממשלתיים ורוב השירותים המקוונים יהיו באוויר בפורמט החדש. כל משרד שיעלה במלואו לאתר החדש, יסיר בהדרגה את האתר הישן שלו מהרשת.

ההשראה לאתר, שבולטת גם במראהו, שאובה מאתר Gov.uk של ממשלת בריטניה, הזוכה לשבחים מעידית מינקה, מאפיינת ממשק משתמש בכירה ב-Aman Ui & Design, חברה העוסקת בתכנון ובעיצוב ממשקי משתמש, בהנדסת אנוש ובעיצוב גרפי עבור חברות וארגונים בארץ ובעולם.

"זו השראה מעולה", היא קובעת. "הרעיון לאחד את אלפי האתרים ל-gov אחד עם תבנית אחידה הוא מבורך. כיום לכל משרד יש אתר שנראה אחרת, ולא רק אחד, יש מאות אתרי gov".

עד כמה משתמש הציבור בשירותים מקוונים בפעולות ממשלתיות ימחישו המספרים הבאים: 4.7 מיליון פעולות תשלום בוצעו בשירות התשלומים בשנה האחרונה; 2.6 מיליון פעולות מקוונות בוצעו מקצה לקצה (כלומר, הפעולה נעשתה לאורך כל התהליך בלי להגיע ללשכות). למעשה, אומר אופיר בן-אבי, מנהל ממשל זמין ברשות התקשוב הממשלתי, חל גידול שנתי עקבי של 15% בהיקף תשלומי אגרות באופן מקוון, ושיעור התשלומים המבוצעים באופן מקוון עומד על כ-36%.

בעתיד מתכננת רשות התקשוב הממשלתית להציע שירותים על בסיס של הזדהות אישית, ובחודשים הקרובים צפוי לעלות פיילוט לשירות של שינוי מען באופן מקוון, שירות שעבורו היום האזרח מחויב להגיע ללשכה ולהזדהות מול הפקיד.

- איך מנגישים אתרים שימושיים כאלה גם לקהלים טכנולוגים פחות, למשל מבוגרים?

מינקה: "בבנקים, למשל, יש מחשבה כזאת, ועם זאת יש דור שבמובן מסוים הוא אבוד בהיבט הזה. חוק המספרים הגדולים עובד גם במקרים האלה. עם זאת, אתר ממשלתי צריך להביא בחשבון מקרים מיוחדים, והכוונה היא שאם אין לשכות ביישובים ערבים קטנים, אתר בערבית צריך להיות זמין ונוח. יש אוכלוסיות שפחות מטופלות בעולם הפיזי מטעמים טכניים, ולכן ההשקעה בהנגשת האתר היא הרבה יותר קלה מאשר הקמה של נציגות ביישובים קטנים".

באתר newgov גם מזמינים את הציבור לתת פידבקים ולתרום להעלאת גרסה משופרת לאוויר. בינתיים, אנחנו לקחנו את שירותי משרד הפנים כמקרה מבחן ובדקנו את האתר החדש בכמה קטגוריות. לפניכם הממצאים.

■ התמצאות: עמוד הבית של האתר מציע את התכלס שלא מציעים האתרים הממשלתיים הקיימים. בלי עומס באנרים ומידע מיותר יש הפניה ישירה לשירותים ולמידע בחלוקה לפי נושאים. "ההפרדה שהייתה בין רשות האוכלוסין וההגירה למשרד הפנים היא מסורבלת", אומרת מינקה. "באתר החדש עושים נכון בכך שקודם כל שואלים מה אתה צריך. המבנים הארגוניים לא רלוונטיים אלא השימושים שהגולש מחפש, לא בחלוקה לפי משרד או רשות".

מינקה מציינת לטובה את השינוי בגישה של אתרי האינטרנט הממשלתיים. "בעבר הקימו אתר כדי להכניס בו את כל התוכן שמעניין את המשרד להגיד לגולש, כמו הודעות יח"צ של מה אמר או עשה שר הפנים וכדומה. היום החוויה הדיגיטלית צריכה להיות זהה לחוויה מול נציג פיזי של אותו משרד. כשאני מגיעה למשרד הפנים, הדבר הראשון שיגיד פקיד הקבלה הוא 'איך אני יכול לעזור לך', ולא מה אמר או עשה שר הפנים. באתר החדש זו אכן התחושה".

באתר, הניתוב למסמך או למידע הרצוי מתקבל במהירות, בין אם דרך שורת החיפוש הבולטת מצד שמאל או דרך בחירת הקטגוריה הרצויה. עם זאת, תוצאות החיפוש למילה "דרכון" לא היו מפורטות מספיק. היו חסרות אופציות כמו דרכון עסקי או הנפקת דרכון חדש בתוצאות החיפוש הראשוניות, ולעומת זאת התוצאות שעלו לא הסתירו את הרצון העז לשווק דרכון ביומטרי.

כך או כך, כל עמוד המוקדש לפעולה מסוימת מפרט את כל המידע הנדרש, ונדמה שלרוב לא יישארו שאלות פתוחות, כמו אילו מסמכים נדרשים, מהי עלות השירות, מהן שעות הפתיחה של הלשכות, מספרי טלפון ועוד.

■ מילוי מסמכים: האופציה למלא את המסמכים באופן מקוון (באמצעות מעבר לאתר הטפסים הלאומי) בולטת בעדיפותה, והיא קלה וברורה לשימוש, אך גם האופציה להדפיס מסמך קיימת.

■ מידע: המידע מפורט ומלא, והרשות מנסה לעודד את הציבור לעבור לשימוש בערוץ המקוון גם באמצעות תמריץ כלכלי: תעריפים מוזלים לביצוע פעולות באינטרנט.

■ שפות: באתר החדש ניתן לעבור לשפות ערבית ואנגלית, בשעה שבאתר רשות האוכלוסין וההגירה, piba.gov, האלטרנטיבות (אם מצאתן אותן בשורת התפריט ולא במיקום נוח בראש העמוד) הן רוסית וערבית. לדברי רשות התקשוב הממשלתית, ראשית יונגשו השפות הרשמיות, ובהמשך יעלו התכנים בשפות נוספות. "כיוון שהתהליך הדרגתי, נמשיך לקשר לאתר בשפות השונות, עד שיעלו באתר החדש".

■ מסכים: השירותים זמינים באופן פשוט ונוח במכשירים הניידים, והם תומכים בכל הדפדפנים המוכרים.

■ עיצוב: נקי וממוקד. "אתר נקי מראה על רצינות", אומרת מינקה. "גם החלוקה לקטגוריות נעשתה מתוך חשיבה על צורכי האזרח. בחלק התחתון של עמוד הבית יש קטגוריית 'מה חדש', שלדעתי לא מעניינת את רוב הגולשים. עוד בחלק התחתון של עמוד הבית מרוכזים השירותים הנבחרים, שהם כנראה השירותים הפופולריים לפי סטטיסטיקות שימוש, אלא שמקובל שהם יהיו במקום נגיש ובולט יותר מאשר בתחתית העמוד".

■ השורה התחתונה: אתר יעיל ושימושי. כעת מה שנשאר הוא לחנך את האזרח לבצע פעולות מהבית. 

 

אינטרנט

עוד כתבות

וולבו EX30 TWIN MOTOR / צילום: יח''צ

החל מ-234 אלף שקל: הרכב שמצליח לעורר סערה

רכב הפנאי החשמלי הקומפקטי של וולבו מצליח לשלב ביצועים רציניים מאוד עם טווח נסיעה שימושי ושלדה אירופית ● יש כמה מוזרויות בתא הנוסעים, אך החבילה הכוללת מרשימה מאוד

''ספגטי'' טונה. כחולת סנפיר מיוון / צילום: אסף קרלה

אחת המסעדות הטובות בישראל שינתה גישה בגלל המלחמה - ובינתיים, זה כנראה משתלם

מסעדת העילית היפנית איי, שאיבדה טבח בנובה, נסגרה לכמה חודשים ● היא נפתחה מחדש נגישה יותר, תוך שמירה על עומק הטעמים והייחודיות

אלכס קארפ, מנכ''ל פלנטיר / צילום: ap, Thibault Camus

ענקית ה-AI הייתה אחת מהמניות האהודות בוול סטריט. ואז היא פרסמה דוחות

פלנטיר, אחת החברות הגדולות בתחומי ה־AI, נסקה בשנה האחרונה ביותר מ־175% והפכה לאחת המניות היקרות בוול סטריט ● עד שהגיעו הדוחות שהביאו לצניחה של 15% במניה

נמל גמליק בטורקיה / צילום: Shutterstock

חדשות טובות לענף הבנייה: טורקיה אישרה לחדש אספקות לישראל

בזמן שבישראל משרד החוץ ומשרד הכלכלה פועלים בקדחתנות בימים האחרונים כדי להפסיק את התלות הישראלית ביבוא מטורקיה גם בטווח הארוך, משרד המסחר הטורקי שלח מכתבים למפעלים בענף הבניין המקומי ועדכן אותם על אישור זמני לחדש את האספקות לישראל

הפגנה פרו־פלסטינית בטריניטי קולג' בדבלין, ביום שבת האחרון / צילום: Reuters, Mostafa Darwish

האוניברסיטה היוקרתית באירלנד שנכנעה למפגינים הפרו־פלסטינים

התקשורת בבריטניה דיווחה כי טריניטי קולג', המוסד האקדמי היוקרתי ביותר באירלנד, הודיע שיסיט השקעות מישראל, בתום משא ומתן עם מוחים פרו־פלסטיניים בקמפוס ● המפגינים השתלטו על הכניסה למכללה, המהווה אטרקציה תיירותית, ומנעו כניסה של תיירים ומבקרים לאתר

ברוכים הבאים

להתעורר מול חיזבאללה: הכפר הבדואי שתושביו לא מוכנים לנטוש

בתחילת המלחמה פונו אנשי ערב אל-עראמשה מבתיהם, אך הקשיים הכלכליים והמנטליים גרמו להם לחזור לכפר, הסמוך לגבול לבנון ● הפחד אמנם קיים, אך מבחינתם אין אפשרות אחרת: "הגענו למצב שבו למשפחות אין כסף לקנות גלידה לילדים שלהן. כמה אפשר לשבת במלון?"

תע''ש רמת השרון / צילום: תמר מצפי

התוצאה המפתיעה והמטרידה של מחדל החימושים: תידחה בנייתן של 36 אלף דירות במרכז

הממשלה מקדמת בימים אלה החלטה לדחיית פינוי מפעל תע"ש רמת השרון, בשל "המאמץ המלחמתי", כך נודע לגלובס ● זוהי הודאה של מערכת הביטחון בכישלון לתכנן לטווח רחוק ובמחדל חימושים שפוגע כעת גם בשוק הדיור

חוסיין סלאמי, מפקד משמרות המהפכה / צילום: Associated Press, Vahid Salemi

עם למעלה מ-30 אלף חיילים: האיום החדש של איראן על ישראל

חוסיין סלאמי, מפקד משמרות המהפכה, התייחס לסוגיה של פעילות ימית באגן הים התיכון, לצורך הידוק ההתקפה על ישראל ● זוהי לא הפעם הראשונה שמתייחסים באיראן לסוגיה זו, ולפני חודשים ספורים הוקם בסיג' ימי, משמר מתנדבים שיכלול לפי טהרן כ־55 אלף איש על כ־33 אלף כלים

עדן גולן בחצי גמר האירוויזיון, אמש / צילום: Reuters, Leonhard Foeger

ההופעה הישראלית והמלחמה בעזה השתלטו על סדר היום באירוויזיון השנה

מחווה פרו-פלסטינית במהלך חצי גמר של משתתף שבדי בתחרות, שהציג כאפיה כרוכה על ידו, קריאות בוז שנשמעו במהלך ההופעה של הנציגה הישראלית עדן גולן, ואופי הקבלה של השיר הישראלי השתלטו על הכותרות בנוגע לתחרות הזמר האירופית השנה ● ובין ההפגנות האלימות, התפתחות מפתיעה כשעדן גולן זינקה מהמקום השמיני למקום השני בטבלת ההימורים

שיגור מיירט חץ 3 / צילום: דוברות משרד הביטחון

הרכיבים המזויפים במטוסים, והטילים היקרים שגורמים מבוכה לארה״ב

לגלובס נודע כי החברה הביטחונית הממשלתית תומר מגייסת 60 עובדים חדשים, אלביט עם הזמנה ראשונה למערכות מרגמה, בריטניה שוקלת להיכנס לתוכנית מערך ההגנה האירופית, טורקיה מנסה לרכוש מטוסי קרב ממקורות רבים, ובכיר גרמני קורא להגדלה משמעותית של תקציב הביטחון ● השבוע בתעשיות הביטחוניות

חיילים וחיילות בצבא ברזיל, אפריל 2023 / צילום: ap, Eraldo Peres

בגלל מכתב מחאה? ברזיל משהה עסקה בשווי 145 מיליון דולר עם אלביט

לפי התקשורת המקומית בברזיל, הצבא במדינה החליט על השהיית רכישת 36 תותחי אטמוס מתוצרת אלביט ● המטרה מאחורי הצעד, על פי הדיווחים, היא להצדיק את ההחלטה לבחור באלביט בתור הזוכה במכרז ● סביר להניח כי מכתב מחאה עליו חתמו דמויות ציבוריות ברזילאיות, אמנים ופעילי זכויות אדם, תרם לעיכוב בעסקה

''גרניקה'' של פיקאסו, דוגמה לביקורת בדיעבד / צילום: ap, Manu Fernandez

החוקרים שמגלים: איזה תפקיד יש לתרבות במלחמה

ממוזיקה ואופנה ועד שירה ואמנות פלסטית, התרבות הישראלית בחצי השנה האחרונה מתכנסת בתוך עצמה ● חוקרים שדיברנו איתם מתעקשים שבניגוד לאימרה על מוזות בזמן מלחמה, הן לא שותקות, אבל גם לא ביקורתיות ● מה תפקיד האופנה בתיעוד, ומה אפשר ללמוד מסיפורם של משורר אנגלי והציור "גרניקה" על המשמעות שיצירות עשויות לקבל בעתיד?

העצרת הכללית של האו''ם / צילום: Reuters, Eric Thayer

האו"ם אישר חברות לרשות הפלסטינית בארגון


הרשות הפלסטינית למעשה תקבל הכרה דה-פקטו - בלי להיקרא "מדינה" • החברות באו"ם תעניק לרשות זכויות שיבטיחו השתתפות מלאה בפעילות העצרת הכללית • הפלסטינים נכשלו עד כה בעקבות הווטו האמריקני, ועל כן הם לא קיבלו את הזכויות המלאות בדומה לשל מדינות-חברות • ארדן: "נותנים זכויות למדינת טרור עתידית של חמאס"

משלוח יצוא בנמל אשדוד / צילום: תמר מצפי

"תהיו עם היד על הדופק": האזהרה לישראלים שמייצאים לדרום אפריקה

ברקע עצירת היבוא מטורקיה, חברת הביטוח "אשרא" פירסמה אזהרה ליצואנים לדרא"פ ● הבחירות במדינה בסוף החודש עלול לפגוע "בקשרי המסחר בין המדינות, באופן דומה למקרה של טורקיה"

הפגנה בירושלים נגד הקו הירוק / צילום: ap, Matt Rourke

התפרעויות נגד הקו הירוק: נזק של מאות מיליוני שקלים וחצי שנה עיכוב

בשבוע שעבר הוצתה מכונת קידוח בפרויקט ההקמה של הרכבת הקלה בבירה ● גורמים המעורבים בפרויקט חושדים כי היא הוצתה על ידי קומץ חרדים שמתנגדים להקמת הקו, וזה לא המקרה הראשון

ינקי קוינט, מנהל רמ''י ומ''מ מנהל רשות החברות הממשלתיות / צילום: שלומי יוסף

רשות החברות דורשת להקפיא את הליך מינוי מנכ"ל נת"ע

דרישה מאחד מחברי ועדת האיתור לפרוש, גרמה למ"מ רשות החברות ינקי קוינט להקפיא את הליך בחית המנכ"ל "מחשש לתקינות ההליך" ● אך לגלובס נודע כי והבה לא השתתף בניקוד המועמדים ● ומי המועמדים המובילים לתפקיד?

דורון טאובמן / צילום: אמנון חורש

זה עורך הדין שייצג את הממשלה בבג"ץ חוק הגיוס

בחודש שעבר אישרה היועמ"שית לממשלה לקבל ייצוג נפרד בבג"ץ חוק הגיוס ● מי שהסכים לקחת את המשימה הוא עו"ד דורון טאובמן, שותף במשרד רם כספי, בעל ניסיון בייצוג בבג"צים המציגים עמדה שמרנית ● בין היתר מייצג טאובמן את הרבנים הראשיים בבג"ץ מתווה הכותל

בורסת ת''א זינקה / עיבוד: טלי בוגדנובסקי

בורסת ת"א סוגרת שבוע ירוק: המדדים המובילים זינקו ביותר מ-3%

מדד ת"א 35 עלה ב-0.9% ● הבורסה פרסמה את סיכום המסחר השבוע: מדדי הטכנולוגיה הובילו את העליות ● עליות שערים אפיינו גם את מדדי איגרות החוב המקומיות, בדומה לאגרות בארה"ב ● מניות קמטק, טאואר ונובה זינקו היום בעקבות הדוחות

ראש הממשלה בנימין נתניהו / צילום: מארק ישראל סלם - הג'רוזלם פוסט

נתניהו על עצירת משלוחי הנשק מארה"ב: "אם נצטרך - נעמוד לבד"

דובר צה"ל עדכן כי שלושה חיילים נפצעו בפיצוץ פיר ממולכד • כמה כלי טיס של חיזבאללה יורטו אחרי שורה של אזעקות בגליל העליון והמערבי: נזק נגרם לבית בשלומי • הבית הלבן מבהיר אחרי ביטול משלוח הנשק: עדיין תומכים במיטוט חמאס - אבל מתנגדים למבצע נרחב ברפיח, ישראל תצטרך לקבל את ההחלטה • כל העדכונים

בנימין נתניהו. להחריש את האבדות / צילום: מארק ישראל סלם - הג'רוזלם פוסט

הדרך לניצחון המוחלט עוברת בעצימת עיניים

ראש הממשלה שוכח את האבידות בדרך לניצחון הגדול ● עורכי הדין חונקים את המערכת עם עתירות חסרות תכלית ● ומה מלמדים הרגלי הצריכה של אנשי המילואים ● זרקור על כמה עניינים שעל הפרק ● זרקור על כמה עניינים שעל הפרק