בית המשפט המחוזי בתל-אביב דחה היום (א') אחר-הצהריים את הבקשה למנות מפרק זמני לחברת אור סיטי נדל"ן מקבוצת ענבל אור בע"מ, בטרם תגובה ודיון. נקבע דיון ב-2.3.16 בשעה 8:30 בפני סגן הנשיאה, השופט איתן אורנשטיין.

במקביל לדחיית הבקשה למינוי מפרק זמני לאור סיטי נדל"ן, הוציא בית המשפט צו לאיסור ביצוע דיספוזיציות (שינויים) בנכסי החברה, שאינם במהלך העסקים הרגיל שלה.

אור נחקרה היום פעם נוספת ברשות המסים, ועורכי דינה מדווחים כי "לבקשתם התקיימה היום חקירה ארוכה וממצה על-מנת לסיים עם ההליך כמה שיותר ושהצדק ייצא לאור. הליכי החקירה יימשכו גם בימים הקרובים. חשוב לציין כי החקירה מתנהלת במקצועיות, אדיבות וענייניות תוך שיתוף-פעולה מלא", לדבריהם.

בקשת הפירוק הוגשה הבוקר בטענה כי אור מכרה לרוכש דירה שכבר נמכרה לאדם אחר. הרוכש, אברהם וולך, טען כי רכש דירה בפרויקט ששיווקה ענבל אור ברחוב צ'לנוב בתל-אביב, אך לאחר ששילם 400,000 שקל כמקדמה, הסתבר לו כי הדירה כבר נמכרה לאדם אחר, אשר רשם עליה הערת אזהרה, ולכן גם הכסף לא עבר לחשבון הנאמנות של הפרויקט.

לטענתו, הגם שביקש את כספו בחזרה, לא קיבלו, וכעת, בעקבות הפרסומים האחרונים על מעצרה של ענבל אור, הבין כי המצב הפיננסי של החברות מחייב אותו להגיש את הבקשה לפירוק החברה.

"התנהלות החברה אל מול המבקש (וולך, א' ל"ו), שעה שמכרה לו דירה שנמכרה לאחר, היא הונאה של ממש. התנהלות זו מהווה כשלעצמה מעשה שמייצר עילת פירוק, ואין מדובר בטעות בתום-לב, מדובר בפעולה מכוונת שמטרתה הונאת הרוכש", נכתב בבקשה.

וולך גולל את סיפורו בבקשה, כאשר לטענתו באוקטובר 2015 חתם על טופס הצטרפות לשני פרויקטים של חברת אור סיטי נדל"ן: פרויקט ברחוב צ'לנוב 6 בתל-אביב ופרויקט ברחוב הדר 1 ברמת-גן. ימים ספורים לאחר מכן, לטענתו, הוא ביקש לבטל את הצטרפותו לפרויקט הדר 1 ברמת-גן ולהישאר בפרויקט ברחוב צ'לנוב בלבד. הודעה על כך ניתנה לחברה, וסוכם כי כל הכספים אשר שולמו עבור פרויקט הדר 1 רמת-גן יועברו לפרויקט ברחוב צ'לנוב.

וול, נטען, שילם לחברה בסך-הכול סך של 400,000 שקל בהמחאות אשר ניתנו במועד החתימה על ההסכמים: סך של 70,000 שקל שולם בהמחאה למועד החתימה על הסכם ההצטרפות, וסך של 330,000 שקל שולם בהמחאה משוכה ליום 1.11.15. לטענתו, שתי ההמחאות נפרעו, והחברה העבירה לידיו קבלה, ואולם, נטען בבקשות הפירוק, "עד למועד זה לא קיבל המבקש חשבונית מס".

וולך טוען כי על-פי טופס ההצטרפות שלו לפרויקט צ'לנוב, הוסכם כי הוא יהיה זכאי לקבל את דירה מספר 12 בפרויקט, ואולם "לקראת תום חודש דצמבר 2015 התברר למבקש כי דירה מספר 12 בפרויקט צ'לנוב, אותה דירה שהוסכם שהמבקש רוכש, נמכרה קודם לכן לאדם אחר".

בעקבות זאת, טוען וולך, הוא נפגש עם הנאמנים של הפרויקט ומי ששמרו בנאמנות את כספי הרוכשים ושאל אותם מדוע הכספים שהוא שילם אינם מוחזקים בחשבון נאמנות אצלם. לטענתו, הוסבר לו כי הדבר נובע מכך שהדירה כבר נמכרה לאדם אחר, וכבר נרשמה על שמו של אדם זה הערת אזהרה על המקרקעין במרשם המקרקעין, ועל כן לא ניתן להעביר את הכספים לחשבון הנאמנות.

"נוכח גילוי זה", כותב וולך לבית המשפט, "הודיע לחברה ביום 30.12.15 כי הוא מבטל את הסכם ההצטרפות ודרש להשיב אליו את הסכום של 400,000 שקל אשר העביר לחברה".

בתגובה למכתב הדרישה, לטענתו, החברה משכה אותו בלך ושוב, ולבסוף דרשה כי כתנאי להשבת הכספים הוא יחתום על טופס ביטול. לטענתו, הוא פנה אל החברה מספר פעמים ודרש לקבל לידיו את טופס הביטול, ורק לאחר מכתב אשר נשלח מטעם בא כוחו ביום 19.1.16, קיבל לידיו את טופס הביטול.

וולך חתם על טופס הביטול והעביר אותו לחברה, ואולם הגם שעל-פי טופס זה עומדים לרשות החברה 75 ימים ממועד חתימתה על טופס הביטול על-מנת להשיב את הכספים לידיו, גם בחלוף המועד החברה לא חתמה על טופס הביטול ולא השיבה לו את כספו. לטענתו, גם מכתב התראה נוסף ששיגר לא הועיל לו.

"התנהלות זו של החברה מלמדת כי החברה חדלת פירעון, ואין באפשרותה להשיב את הכספים לידי המבקש. ממועד מכתב הדרישה (30.12.15) חלפו כ-60 ימים", נכתב בבקשה.

וולך טוען כי נסיבות אלה, בצירוף מעצרה של ענבל או וסמנכ"ל הכספים של החברה על-ידי רשות המסים, וכן הפרסומים על כך שהחברה חדלה מפעילות בתחום קבוצות הרכישה, וכי המחאה אשר ניתנה על-ידי חברה אחרת בקבוצה חוללה בהיעדר כיסוי מספיק - "מעלים חשש ממשי שמחייב מינויו של בעל תפקיד, ויפה שעה אחת קודם, בטרם ייקבעו עובדות בשטח ויוברחו נכסיה של החברה".

מאור סיטי נדל"ן נמסר בתגובה: "אנחנו עומדים מאחורי התחייבויותינו להשבת הכספים, המבקש יקבל את כספו במועד המוסכם החתום על-ידו. הבקשה כפי הנראה תימחק באותה המהירות שבה הוגשה". 

מעצר מתוקשר

ענבל אור נעצרה בשבוע שעבר על-ידי רשות המסים בשבוע שעבר, בחשד להעלמות מס המיוחסות לה ולסמנכ"ל הכספים של קבוצת ענבל אור שהיא עומדת בראשה. החשדות נגדה כוללים הוצאת חשבוניות כוזבות והעלמת עסקות בהיקף של עשרות מיליוני שקלים שאור ביצעה לכאורה באמצעות החברות שבבעלותה. עוד חשודה ענבל אור בשיבוש הליכי משפט ובהשמדת ראיות.

אור, השוהה במעצר-בית למשך 15 ימים, התייצבה הבוקר לחקירה נוספת במשרדי רשות המסים בירושלים. במהלך הימים האחרונים התראיינה אור בכלי תקשורת שונים ודחתה את החשדות המיוחסים לה להעלמות מס.

אור נעצרה לאחר חקירה סמויה של מספר חודשים שנערכה על-ידי חקירות מכס ומע"מ בירושלים בשיתוף משרד מע"מ ומס קנייה תל-אביב. בבקשת המעצר שהוגשה בעניינה לבית משפט השלום בירושלים צוין כי על-פי פרסומים של החברות בבעלותה, ביצעה אור במהלך העשור האחרון כ-27 פרויקטים באזור מרכז הארץ, הכוללים בנייה של כ-800 יחידות דיור. מחזור העסקאות שדווח למע"מ על-ידי איחוד עוסקים במע"מ, המאגד 6 מתוך 16 חברות שבבעלותה, עומד בתיק זה בלבד על כ-70,000,000 שקל במהלך 5 השנים האחרונות. 

במהלך שנת 2015 התבקשה אור, באמצעות מייצגיה, למסור למחלקת הביקורת בתחנת מס קנייה תל-אביב מסמכים הקשורים לפעילותה העסקית, במטרה לבצע ביקורת שגרתית של אמיתות הדיווחים למע"מ. אור, לטענת רשות המסים, התעלמה באופן בוטה מחובתה על-פי חוק למסירת מידע, לא התייצבה לחקירות שנקבעו עמה או לחלופין נהגה לבטלם ברגע האחרון - התנהלות המעוררת, לטענת הרשות, חשד רב שיש ברצונה להסתיר ממצאים ולשבש את החקירה בעניינה.

בשבוע שעבר פשטו חוקרי מכס ומע"מ ירושלים, בשיתוף מבקרי החשבונות מתחנת מס קנייה תל-אביב, על ביתה ומשרדיה של ענבל אור. במסגרת הפשיטה נתפסו חומרים רבים הכוללים חוזים, הסכמי שיתוף, מסמכי הנהלת חשבונות וכן מסמכים ממוחשבים ועבודתם החוקרים תימשך. בנוסף נעצר, כאמור, סמנכ"ל קבוצת ענבל אור, דרור גלעדי, בחשד כי הוציא חשבוניות כוזבות והעלים עסקאות בהיקף של עשרות מיליוני שקל בהוראת ענבל אור.