גלובס - עיתון העסקים של ישראלאתר נגיש

השנה הקשה בסחר החוץ של ישראל: ירידות בכל המדדים

ראש מינהל סחר חוץ במשרד הכלכלה: "יש שנים טובות ושנים לא טובות. 2015 הייתה לא טובה, אבל ב-2016 היצוא יתאושש"

חקלאות ליצוא. השוק האירופי הוצף בתוצרת מקומית / צילום: תמר מצפי
חקלאות ליצוא. השוק האירופי הוצף בתוצרת מקומית / צילום: תמר מצפי

ירידות ביצוא וביבוא וצניחה חדה בהיקפי היצוא החקלאי בעיקר למדינות אירופה - כך עולה מדוח קודר של מינהל סחר חוץ במשרד הכלכלה המתייחס לשנת 2015.

מהדוח, שהכנתו הושלמה בימים האחרונים, עולה כי יצוא התוצרת החקלאית מישראל למדינות האיחוד האירופי צנח אשתקד ב-18% והסתכם בכ-764 מיליון דולר. בשנת 2014 הסתכם היצוא החקלאי מישראל לאותן מדינות ב-931 מיליון דולר.

ירידה של יותר מ-25% נרשמה ביצוא החקלאי להולנד, ירידה של כ-22% חלה ביצוא החקלאי לבלגיה וירידה של יותר מ-20% חלה בשנה שעברה ביצוא החקלאי מישראל לגרמניה. ירידה בולטת חלה גם ביצוא החקלאי לרוסיה, בין השאר על רקע התרסקות הרובל: היצוא החקלאי אליה צנח אשתקד בכ-25% לעומת שנת 2014 והסתכם בכ-240 מיליון דולר, שהם כמעט 18% מכלל היצוא של החקלאות מישראל.

ירידות חדות נרשמו גם ביצוא התוצרת החקלאית הטרייה למדינות האיחוד האירופי ולשאר העולם. אשתקד הסתכם יצוא התוצרת הטריה למדינות האיחוד ב-344 מיליון דולר, לאחר שצנח בכ-19%. היצוא של תוצרת טרייה לשאר מדינות העולם צנח ביותר מ-20%.

הסיבה המרכזית לצניחה בהיקפי היצוא החקלאי למדינות האיחוד הוסברה בדוח של מינהל סחר חוץ בהצפת השוק האירופי בתוצרת חקלאית מקומית, על רקע איסור שהטילה רוסיה על יבוא תוצרת ממדינות אלה. סיבה נוספת היא הירידה החדה שרשם במהלך השנה שעברה האירו לעומת הדולר, מצב שהשפיע באופן שלילי על כל היקף היצוא לאירופה.

ירידה אחרי עלייה עקבית

ב-2015 חלה ירידה של 5.6% בהיקף היצוא הישראלי של סחורות ושירותים בכל הענפים והוא הסתכם ב-87.8 מיליארד דולר לעומת 93 מיליארד דולר בשנת 2014. יצוא הסחורות בלבד רשם ירידה של 7.4% והסתכם ב-53.4 מיליארד דולר. ביצוא השירותים נרשם אשתקד היפוך מגמה, לאחר שחלה בענף זה ירידה של כמעט 3%. יצוא השירותים הסתכם באותה תקופה ב-34.4 מיליארד דולר. במינהל סחר חוץ ציינו כי ירידה זו בולטת במיוחד על רקע העובדה שבמהלך השנים האחרונות יצוא השירותים מישראל רשם עלייה עקבית.

מהדוח של משרד הכלכלה עולה כי באותה שנה חלה ירידה של 11% ביבוא הסחורות והשירותים לישראל והוא הסתכם ב-83.8 מיליארד דולר. יבוא הסחורות בלבד, כולל מטוסים ויהלומים, הסתכם בכ-61 מיליארד דולר, לאחר שחלה בו ירידה של יותר מ-14%.

אשתקד חלה ירידה של יותר ממיליארד דולר ביצוא של כימיקלים ומוצריהם. זו ירידה של יותר מ-27% לעומת שנת 2014 ביצוא של תזקיקי נפט, דשנים, ברום ועוד: "במקרה של קומודיטי, יש למוצרים אלה מחיר שוק שלא קשור בשום אופן לישראל. בעבר היו לשוק הזה שנים טובות והיו גם שנים לא טובות - ושנת 2015 הייתה לא טובה", אמר בשיחה עם "גלובס" ראש מינהל סחר חוץ, אוהד כהן.

בהתייחס לנתוני היצוא שעולים מהדוח אמר כהן כי "ניכר שמשנת 2013 היצוא הישראלי לא מתרומם, הרבה בגלל סיבות גלובליות כמו פערי מטבע. התעשיינים טענו שחלק מהסיבות הוא הכבדה ברגולציה - שפוגעת בכושר התחרות שלהם בשווקים. גיבשנו שורה של מהלכים כדי להקל עליהם בנושא זה, ועדיין יש מה לעשות. במקרה של היצוא למדינות האיחוד האירופי, הקושי שחל לפני היצואנים הישראליים היה בעיקר בעקבות היחלשות האירו ופחות בעקבות ירידות בביקוש".

"בלי מרה שחורה"

28% מהיצוא הישראלי אשתקד היה של מחשבים ומכשור אלקטרוני ואופטי. אחריו, 18% ענף הכימיקלים והשלישי הוא ענף התרופות, שמהווה 15% מכלל היצוא מישראל.

היצוא הישראלי ליבשת אסיה התחזק בשנת 2015 והסתכם ב-25% מכלל היצוא. בכך, היקף היצוא לאסיה עבר לראשונה את היקף היצוא מישראל לארה"ב (24%), למרות שעלה ב-2% ביחס לשנת 2014. עוד עולה מנתוני משרד הכלכלה כי היצוא לסין זינק בשנה שעברה ביותר מ-20% ביחס לשנה קודמת והסתכם ביותר מ-3 מיליארד דולר שהם כמעט 7% מכלל היצוא הישראלי. היצוא לווייטנאם הסתכם באותה תקופה ב-1.8 מיליארד דולר, לאחר שרשם עלייה של יותר מ-170% ביחס לשנת 2014.

עלייה של 34% חלה גם ביצוא להודו, והוא הסתכם בסוף 2015 בכ-1.33 מיליארד דולר. על אף העלייה המשמעותית ביצוא לאסיה, מהדוח עולה כי כ-53% מהיצוא הישראלי בלי יהלומים הופנה אשתקד לכלכלות המערב.

"אני מסרב להיכנס למרה שחורה נוכח הנתונים", אמר כהן: "חרף הנתונים הקשורים ליצוא החקלאי לאירופה, אנו מעריכים ששוק זה ימשיך להיות אטרקטיבי לחקלאי הישראלי, בשל הקרבה הגיאוגרפית שלו ומשום שבאירופה משלמים טוב. אנחנו מעריכים כי שנת 2016 היצוא יתאושש ויגדל בשיעור דומה לשיעור הגידול הצפוי ביבוא למדינות ה-OECD. על פי תחזיות של גופים בינלאומיים כמו הבנק העולמי, שנת 2017 צפויה להתאפיין בהאצה בקצב הגידול של הסחר העולמי ומצב זה יתמוך גם הוא בשיפור היצוא הישראלי - כך שיש סיבה להיות אופטימי".

במינהל סחר חוץ הביעו דאגה מריכוזיות היצוא הישראלי, ולכך ש-66 חברות גדולות אחראיות ל-66% מכלל היצוא. מניסיון להרחיב את מספר השחקנים הישראלים בשוקי העולם, אמר כהן כי כבר במהלך 2015 משרד הכלכלה חיזק את מערך כלי הסיוע ליצואנים ולתעשיינים והוא כולל ארבע קרנות סיוע לתעשייה. אשתקד תמכו הקרנות ב-140 חברות תעשייתיות בהיקף של יותר מ-55 מיליון שקל.

לדבריו, לצד אלה יש בכוונת משרד הכלכלה לפעול למען גיוון יעדי היצוא וזאת באמצעות פתיחה של נספחויות מסחריות חדשות בשווקים מתעוררים כמו פרו, צ'ילה וקניה. לדברי כהן, הפעילות לעידוד היצוא למדינות כמו יפן, סין והודו- תעובה בשנה הקרובה, לצד קידום משא ומתן שמתקיים בין ישראל לבין וויאטנם, אוקראינה, פנמה, הודו קזחסטן, ארמניה, בלרוס ועוד, לחתימה על הסכמי סחר חופשי.

BDS"? לא מוצאים ביטוי לחרם"

"אנחנו לא מוצאים ביטוי לחרם על חברות ישראליות בעקבות פעילויות של ה-BDS. אנחנו עוקבים אחריו, מנתחים את מהלכיו אבל אין לו השפעה על הפעילות הכלכלית של ישראל", אומר ראש מינהל סחר החוץ במשרד הכלכלה, אוהד כהן, ל"גלובס".

לדברי כהן, "חברות עסקיות מונעות ממניעים עסקיים ולא ממניעים של חרם או פוליטיקה ולכן אין לקשור בין הירידות ביצוא לאירופה לפעילות של הארגון הזה. מדובר בירידות שנובעות מפערי מטבע ומצב נתון בשוק הקומודיטי שלא קשור לישראל. אולי יש חברות בודדות שנפגעו בצורה כזאת או אחרת מה-BDS, אבל בתמונת המאקרו זה שולי".

דווקא בריטניה וצרפת, שבהן מתקיימת פעילות ענפה של ה-BDS, מופיעות בדו"ח בהקשר חיובי: בשנת 2015 חלה עלייה של 3.1% ביצוא מישראל לבריטניה והוא הסתכם בכ-3.6 מיליארד דולר, ועלייה של 2.3% ביצוא לצרפת, שהסתכם בכ-1.44 מיליארד דולר.

יצוא ישראלי של חקלאות טרייה

תמצית נתוני הסחר של ישראל

עוד כתבות

שר האוצר בצלאל סמוטריץ' / צילום: נועם מושקוביץ, דוברות הכנסת

לראשונה בהיסטוריה: הממשלה אישרה קיצוץ בתקציב בניגוד לעמדת שר האוצר

הקיצוץ בתקציב, בהיקף של כ-225 מיליון שקל, אושר לדרישתו של השר לביטחון לאומי איתמר בן גביר, ובתום מאבקים בשבועות האחרונים מול שר האוצר בצלאל סמוטריץ' ● הקיצוץ נועד למימון הקמת מתקני כליאה לאכלוס העצורים הביטחוניים הרבים שנעצרו מאז תחילת המלחמה

מירב בן ארי, יש עתיד טוויטר, 23.5.21 / צילום: שלומי יוסף

האם הרקע המקצועי של המפכ"ל המיועד של בן גביר חריג ביחס למקובל?

האם הרקע המקצועי של המפכ"ל המיועד אבשלום פלד הוא חריג? צללנו להיסטוריה ● המשרוקית של גלובס

פס ייצור החרפנים של XTEND / צילום: כדיה לוי

שורות הצבא התמלאו ברחפנים וברובוטים ואלה המרוויחים הגדולים

שורות צה"ל התמלאו במהלך המלחמה ברחפנים וברובוטים מתוצרת סטארט־אפים ישראליים קטנים, שעד כה נדחקו מהתחום הביטחוני על ידי השחקניות הגדולות ● כעת, משקיעים פרטיים שבעבר נרתעו מהרגולציה הכבדה ומהיקף האקזיטים הנמוך, מגלים עניין בטכנולוגיה צבאית

פרופ' יוסי מטיאס / צילום: שלומי יוסף

מנכ"ל מרכז הפיתוח של גוגל ישראל יוסי מטיאס עובר לתפקיד בכיר בגוגל העולמית

מנכ"ל מרכז הפיתוח של גוגל ישראל ב-18 השנים האחרונות, פרופ' יוסי מטיאס, צפוי לעבור לעמק הסיליקון ולנהל מארה"ב את פעילות המחקר של גוגל העולמית

ספר יעדי הממשלה: איך להתחמק מכישלונות קודמים ולשחק בנתונים / איורים: גיל ג'יבלי

ספר יעדי הממשלה: איך להתחמק מכישלונות קודמים ולשחק בנתונים

הממשלה פרסמה את יעדיה השנתיים לשנת 2024, אך הפירוט הארוך כולל אינספור דוגמאות להתחמקות מהצגת יעדים קודמים, שינויי מתודולוגיה חשודים, מניפולציות במספרים או תוכניות לא ריאליות

עמיקם בן צבי, יו''ר דירקטוריון אל על / צילום: דוברות אל על

יו"ר דירקטוריון אל על נחקר בחשד למעורבות בפרשת שחיתות בנתיבות

משטרת ישראל אישרה כי עמיקם בן צבי, יו"ר דירקטוריון אל על, נחקר בחשד למעורבות בפרשה בתחום טוהר המידות שבה נחקר גם ראש העיר נתיבות, יחיאל זוהר ● בא כוחו של בן צבי, עו"ד נתי שמחוני: "מר בן צבי מכבד את רשויות אכיפת החוק, משתף פעולה באופן מלא והוא סמוך ובטוח כי בסופה של הבדיקה יוברר שלא דבק כל רבב בהתנהלותו"

מסורק תת קרקעי ועד רחפנים: הכירו את 10 הסטארט-אפים המבטיחים לשנת 2024

גלובס בוחר את הסטארט-אפים המבטיחים של ישראל השנה ה-18 ברציפות: חברות הייטק הצומחות והמסקרנות ביותר, אלה שמייצרות אימפקט על תעשיות וצרכנים רבים, ונמצאות על המסלול הבטוח להנפקה ● הרשימה מתבססת על בחירות של קרוב ל-70 קרנות השקעה מקומיות וזרות מובילות בהייטק הישראלי ● החשיפה המלאה

טיל בליסטי שנורה מאיראן בשבת ונפל בים המלח / צילום: N12

הממשלה נדרשת להחלטה לא פופולרית - הבלגה היא הדבר הנכון

ארה"ב שבה ומדגישה שהיא לא תהיה שותפה למהלך התקפי ישראלי נגד איראן, הגם שלישראל שמורה הזכות לפעול, ושארה"ב אף שתמשיך לסייע לה בהגנה ● אפשר לפעול. השאלה היא אם זה הדבר הנכון לעשות ● מבקרים יגידו שההמלצה להבליג היא חזרה על הטעויות שהובילו ל-7 באוקטובר, ולא כך ● הנסיבות השתנו מאז לטובה ולרעה ● דעה

עילית רז, טרבור מילטון ואליזבת הולמס / צילומים: AP - Lawrence Neumeister, Jeff Chiu, Brittainy Newman, איל יצהר

תעשיית הטק מגייסת את הבינה המלאכותית למאבק בהונאות משקיעים

בשנים החולפות נרשמו מקרי הונאה רבים בהייטק, בהם יזמים גייסו כספים ממשקיעים, ללא בדיקת נאותות מספקת ● במטרה לצמצם את ההונאות הבאות, חברות רותמות כיום כלי בינה מלאכותית לשלל אוטמציות בהתנהלות החברה ● במקביל, גורמים בענף חוששים מההשלכות

בנק ישראל מכר 8 מיליארד דולר, אילוסטרציה: טלי בוגדנובסקי (נוצר בעזרת AdobeFirefly)

הדולר מזנק לשיא של חמישה חודשים. אלה הסיבות

המתיחות הביטחונית בין ישראל לאיראן לצד התחזקות הדולר בעולם הובילה לתיסוף חד מול השקל ● שער הדולר-שקל נסחר ברמה של כ-3.8 שקלים, שיא של חמישה חודשים

אנשי הפדרציה ואנשי המרכז הרפואי לגליל (במרכז איציק שמולי)

הפדרציה היהודית של ניו יורק תורמת כ־40 מיליון שקל ליישובי הצפון

מאז תחילת המלחמה תמכה הפדרציה ביישובי קו העימות ביותר מ-300 מיליון שקל ● המנכ"ל בישראל, איציק שמולי: "יש תחושה שהצפון נשכח מאחור, והסיוע נועד להדגיש את מחויבותנו" ● ישראל מתגייסת

סם אלטמן / צילום: כדיה לוי

המיזם החדש של סם אלטמן במפרציות ואיך יכול להיות שישראל נותרה בחוץ

הדיווחים על ביקוריו של מנכ"ל OpenAI באיחוד האמירויות ובסעודיה נמשכים, ולפי הערכות המטרה היא הקמת תשתיות לפיתוח שבבי בינה מלאכותית ● ישראל לא חלק מהתוכניות, אבל בענף לא דואגים: "אם אלטמן יחפש את ההון האנושי, ישראל עשויה להיות חלק מהתמונה"

רשא חולי, מנכ''לית חברת הביומד מדיפלסט / צילום: יונתן בלום

המנכ"לית שנוסעת 5 שעות ביום כדי להגיע לעבודה: "חיה באוטו"

רשא חולי, מנכ"לית חברת הביומד מדיפלסט, תמיד ידעה שהיא רוצה לנהל מפעל ייצור ● היום היא אחת המנכ"ליות הערביות היחידות בישראל, ובכל יום נוסעת חמש שעות למשרד ● 40 עד 40: נבחרת המנהיגות הצעירה של גלובס 

שלומית וייס / צילום: שלמה שהם

"חייבים להיות מהירים וגמישים יותר": העזיבה של הבכירה הישראלית והשינוי הארגוני באינטל

לפי מכתב שנשלח לעובדי החברה אמש נראה כי באינטל החליטו לאחד פעילויות בתחום הפיתוח ולהעביר את המשקל לפיתוח בתחום השרתים ובינה מלאכותית ● צעד זה הוביל בסופו של דבר להחלטתה של הישראלית הבכירה בחברה, שלומית וייס, לפרוש ממנה ● "עלינו להגביר את המהירות והגמישות בביצועים שלנו", נכתב במכתב

חנות Hַ&O kids בקניון עזריאלי מודיעין / צילום: יח''צ

רשת H&O משיקה תת־רשת חדשה לאופנת ילדים, עם כ־20 סניפים

הרשת תאגד את המותגים האמריקאים Carters ,Oshkosh ו־Skip Hop ואת מותג הבית H&O Kid, ותציע אופנת ילדים מניו בורן ועד גיל 12 ● הקבוצה מתכננת לפתוח כ־20 חנויות בקונספט החדש, בעיקר בקניונים ובמרכזי קניות

סניף של ביטוח לאומי בבאר שבע / צילום: טלי בוגדנובסקי

אלפי עסקים עלולים לגלות בקרוב שהם חייבים לביטוח לאומי מיליוני שקלים

אלפי מעסיקים קיבלו לאחרונה מכתב מהמוסד לביטוח לאומי, שממליץ להם לדווח מרצון על ניכוי הוצאות עובדיהם השכירים מהברוטו לצורכי תשלום דמי הביטוח הלאומי ● הדיווח יהיה רטרואקטיבי, משנת 2017 ואילך ● מעסיק שלא יעשה זאת חשוף לביקורת ולקנסות

מטוס אל על / צילום: Shutterstock

אחרי הצניחה בתחילת המלחמה: התאוששות בענפי התיירות והבילויים

חג הפסח שיחול בקרוב מחולל רכישות בתחום החופשות והמופעים ● אתר KSP מרחיב את שיתוף־הפעולה עם שטראוס לצד מותגים כמו ויסוצקי ולוואצה ● הדירוג החודשי של אתרי האונליין

אביב ומתיאו שפירא, אדיר טובי ורובי ליאני, חברת XTEND / צילום: כדיה לוי

עפים כמו פרפר, עוקצים כמו דבורה: הרחפנים שמשנים את תורת הלחימה

הרחפנים של אקסטנד הפכו פופולריים במלחמה בעזה, ואף הצילו חיים • עכשיו היא עובדת על מערכת משולבת שתיקח את יכולות הרובוטים קדימה ותסייע להם לפעול בצוות ● הסטארט-אפים המצליחים, פרויקט מיוחד

חן אמסלם ודביר בנדק בקמפיין מזרחי טפחות / צילום: עופר חג'יוב

מזרחי טפחות משקיע את התקציב הגדול ביותר, ומתברג במקום השני בזכירות

הפרסומת הזכורה ביותר זה השבוע השלישי שייכת לבנק לאומי, עם גל תורן והשיר "יש מוצ"ש" - כך עולה מדירוג הזכורות והאהובות של גלובס וגיאוקרטוגרפיה ● הופעה קצרה של אירנה בקמפיין קטן ורזה מספיקה לשופרסל כדי להתברג בדירוג ולזכות באהדה

הדגם OMODA 5 של צ'רי / צילום: יח''צ

האם הסיניות יתחילו להגיע אלינו מאירופה? צ'רי תייצר כלי רכב בספרד, יצרנים נוספים בדרך

כך מתכוונים הסינים לעקוף את המכס האירופי ● ג'יפ אוונג'ר משיקה בישראל דגם היברידי ● ​נחשף הקרוס־אובר החשמלי החדש של GEELY ● ועוד חדשות מענף הרכב