האם אמינותו של אייל גולן נפגעה בעיני הציבור בעקבות הראיונות שהעניק לתקשורת בסוף השבוע? השיח סביב גולן, הנחשב בעיני הרבים ל"זמר הלאומי", נוטר ברשת על-ידי מחלקת המחקר של חברת Buzzilla, המתמחה במחקר וניטור שיח חברתי.

מהניטור עלה כי השיח השלילי סביב גולן הכפיל את עצמו למחרת הראיון שנתן לדנה ויס בחדשות 2. באותה מידה צנח השיח החיובי על הזמר ב-40%. בסופו של דבר נראה כי הציבור חלוק - והשיח השלילי והחיובי על גולן כמעט משתווה.

 

יש לציין כי השיח ברשתות החברתיות אינו בהכרח מייצג באופן מובהק הלך רוח שלילי כללי בציבור. לראיה - משדר חדשות 2 שבמסגרתו העניק גולן את הראיון הגיע לנתון שיא של למעלה מ-27% צפייה. כמו כן, מדובר בתגובה ראשונית לראיון ולדברים שאמר בו ביחס למידת מוסריותו. קשה להקיש מכך באמת על תדמיתו - שכן תדמית נבנית לאורך זמן - או על מידת הפופולריות שלו. כך, בימים האחרונים הגיעה כמות הצפיות בדואט של גולן עם בתו ברשתות החברתיות ליותר מחצי מיליון.

עם זאת, בטווח המיידי משהו נסדק באמון של חלקים בציבור כלפי הזמר, לפחות באלה שהביעו זאת בשיחות שניהלו ברשתות החברתיות. באזילה ניתחה את השיח על אייל גולן על פני מספר נקודות זמן: בספטמבר 2013 (לפני הפרשה שנקשרה בשמו); בנובמבר 2013 (פרסום הפרשה); וכשנה לאחר פרסום הפרשה (נובמבר 2014).

לפני פרסום הפרשה, כ-80% מהשיח על גולן היה חיובי. שנה אחריה, גולן כמעט חזר לשיאו לפני הפרשה, עם כ-70% סנטימנט חיובי. ביום ראשון האחרון, יום לאחר הראיון בערוץ 2, הורגשה כאמור פגיעה באמון כלפיו.

מהבדיקה עולה כי הנושא העיקרי שהטריד את הציבור היה עניין יחסי המין עם צעירות מתחת לגיל 18. רק שליש מהאנשים ברשת האמינו לטיעונים שהועלו בתשובות שנתן גולן לשאלותיה של ויס. מדובר, עם זאת, בשליש נאמן במיוחד, שבחלק מהמקרים הטיל את האשמה על הבנות ש"רודפות אחריו" וגם האשים את התקשורת ברדיפה אישית של הזמר. 

מרב בורנשטיין, סמנכ"לית אסטרטגיה ומחקר ב-Buzzilla, מציינת "למרות שעברו מעל שנתיים מפרסום הפרשה, הציבור ציפה לקבל הסברים. הראיון לא רק הציף מחדש את הנושא הבעייתי, אלא גם גרם למרבית הציבור לא להאמין לתשובות שהעניק. לאחר מאמצי שיקום שנשאו פרי, אין ספק כי הראיון פגע בתדמית המותג שנקרא אייל גולן". 

הבליץ התקשורתי הזיק

"לא היה לראיונות פולוו-אפ שלילי"

שני נושאים אחרים שעלו בשיח שלאחר הראיון הם הפן של אייל גולן כאיש משפחה והקשר שלו עם אביו. בפן המשפחתי גולן נתפס אמין יותר ומצליח לייצר אהדה ותמיכה, תוך הישענות גם על תדמיתה של בת זוגו ואם בנו רוסלנה, שהופיעה באחרונה בתוכנית הריאליטי "הישרדות". בעיני 71% מהגולשים שהתייחסו בשיחות לאמינותו של גולן כאיש משפחה, תדמיתו נתפשה כאמינה.

מליאם הפקות נמסר בתגובה לנתונים: "השיח ברשתות החברתיות היה בקושי כמה שעות בודדות. טבעי הדבר שבישראל יהיו תמיד כמה ציניקנים שינסו לעשות הון טוקבקיסטי על חשבון האחר. אך במקרה של אייל גולן הם הבינו שלא יהיה שיח ציבורי בעניין, כי הציבור הבין - באמצעות הכתבה ב'7 לילות' של 'ידיעות אחרונות' ובראיון במהדורת השבת של ערוץ 2 - שהצדק עמו, ולכן לא היה לשני הראיונות פולוו-אפ שלילי. 

"היקף כזה של שיח ברשתות יכול לקרות רק סביב אישיות בסדר גודל כזה. כך, רק ביו-טיוב נכון לרגע זה צפו בדואט 550 אלף איש. אין לכך אח ורע במדינה בתוך 4 ימים, מה שמוכיח שהמחקר של באזילה לא רלוונטי".