גלובס - עיתון העסקים של ישראלאתר נגיש

דיון מחדש בהחלטה מנהלית רק בנסיבות מיוחדות

נר לרגלי רשויות התכנון שבל יטרטרו את בעל החלקה בהלוך ושוב ובדיונים אינסופיים כך שבעל החלקה לעיתים עומד בפני שוקת שבורה

מתקן נגיש לאנשים עם מוגבלויות בגינה ציבורית בחולון / צילום: ארגון "בזכות"
מתקן נגיש לאנשים עם מוגבלויות בגינה ציבורית בחולון / צילום: ארגון "בזכות"

הבקשה להיתר לשינויים המוגשת בגין מבנה מסוים אמורה להיות תואמת את הוראות תכנית בנין עיר החלה על החלקה.

במקרה זה רשות הרישוי בכל עירייה מוסמכת לדון בבקשה התואמת את הוראות תכנית בנין עיר ולהחליט באם מעניקה היתר (ככל שהבקשה תואמת הוראות של התכנית) או לסרב לתת היתר (ככל שהבקשה אינה תואמת את הוראות התכנית).

יש מקרים מיוחדים בהם קיימת רגישות ציבורית לבקשה להיתר וזאת מעבר לאינטרס הקנייני של בעל הקרקע. עניין זה בא בעיקר כשיש כמות מתנגדים גדולה מאד לאותה בקשה להיתר מצד תושבי הסביבה והחלקות השכנות לחלקה נשוא הבקשה.

במקרים מעין אלו, העיריות נוהגות לקיים דיון פומבי במליאת הוועדה המקומית בכדי לתת אפשרות לכל המתנגדים להשמיע את התנגדויותיהם ובכך למעשה ניתן לסכם ולאמר כי הוועדה המקומית ממלאת אחר יעודה כרשות מנהלית האמורה לשקף נאמנה אינטרס ציבורי מול הגנה על אינטרס פרטי ולנסות לאזן בין שני האינטרסים.

בתום הדיון במליאה וההתנגדויות מתקבלת החלטה כלשהי. בין אם דוחה את ההתנגדויות בין אם מקבלת אותן או חלקן.

כעת נשאלת השאלה האם אותה וועדה מקומית שדנה בהתנגדויות ולדוגמא דחתה אותן, והחליטה כן לתת היתר לבעל החלקה, רשאית להחליט לקיים דיון חדש ומחודש בשל ריבוי המתנגדים שהיו.

האם רשות הרישוי רשאית בנימוק של ''ריבוי מתנגדים'' שדנה כבר בהתנגדותם לקיים דיון נוסף ובכך לעכב את מתן ההיתר? בשאלה מעניינת זו דנה כבוד השופטת יעל וילנר מבית משפט המחוזי בחיפה. בעניין זה העותרות היו בעלים והמחזיקים של מבנה כלשהו בחלקה המשמשת לפגועי נפש למטרות ולצרכים מיוחדים שלהם והכל על פי הדין והוראות תכניות בניין עיר. העותרות הגישו בקשה לשינויים במבנה שכללו שינויים פנימיים וכן שינויים חיצוניים הנוגעים להנגשת המבנה ודרכי גישה וכו'.

לבקשה הוגשו התנגדויות רבות והוועדה המקומית החליטה לקיים דיון במליאת הוועדה ולדון בהתנגדויות. ביום 11.01.15 בתום שלב ההתנגדויות הוועדה המקומית בהחלטה מפורטת נתנה החלטה הדוחה את ההתנגדויות אחת לאחת.

כעבור מספר ימים, העותרות קיבלו מהוועדה המקומית מכתב המודיע להן כי יו''ר הוועדה המקומית (המשיב 2) החליט לקיים דיון נוסף עקב ''ריבוי המתנגדים''. העותרות החליטו להגיש עתירה זו לחייב את המשיבה 1 (הוועדה המקומית לתכנון ובנייה) ואת יו''ר הוועדה (משיבה 2) להימנע מדיון נוסף באשר אין כל עילה חוקית לקיים דיון נוסף.

המשיבה 1 טענה כי כרשות מנהלית לא חלה עליה עקרון סופיות דיון ורשאית לקיים דיון נוסף ובמיוחד בשל אינטרס הציבורי המשתקף בהתנגדויות הרבות.

בית משפט המחוזי קבל את העתירה והורה למשיבים להימנע מקיום דיון חדש. השופטת וילנר אכן מסכימה כי עקרון סופיות הדיון לא חלה על רשויות תכנון ורשות מנהלית ובמיוחד כשאינטרס ציבורי על כף המאזניים, יחד עם זאת על פי הקביעה של בית משפט בנסיבות הקיימות, אותו אינטרס ציבורי שהשתקף משלל ההתנגדויות כבר נידון פעם אחת ובכובד ראש ובמליאת הוועדה המקומית לכן לא קיים נימוק המצדיק קיום דיון נוסף.

השופטת וילנר קובעת כי:

''אמנם, במקרים בודדים קבעה הפסיקה כי רשות מנהלית רשאית לחזור בה מהחלטתה גם במקרים בהם לא מתקיים שינוי בנסיבות. ואולם, גם החלטה זו כפופה לעקרונות המשפט המינהלי ולרבות לסבירות שיקול הדעת המנהלי, ועליה להתקבל בכובד ראש, תוך איזון ראוי בין אינטרס הציבור לאינטרס הפרט. ראו דבריה של כב' השופטת ד' בייניש בבג"צ 11269/03 כמאל נ' שר המשפטים פ"ד נט(3) 205, 214 (2004)''.

השופטת וילנר מחליטה להגן על האינטרס הפרטי מול אינטרס ציבורי וקובעת כי
יש להעדיף במקרה זה את אינטרס ההסתמכות הלגיטימי של העותרות ואת ערך היציבות, על פני האינטרס הציבורי. אדגיש בהקשר זה כי המשיבים כלל לא הבהירו מהו אותו 'אינטרס ציבורי' אשר הצדיק עיון ודיון נוסף בהחלטת הוועדה, ומדוע בנסיבותיו של המקרה יש להעדיפו על פני אינטרס העותרות "שעניינו יידון בהגינות ובבת-אחת" .

ולכן, מתן לגיטימציה לרשויות התכנון לשוב ולעיין מחדש בהחלטותיהן בכל עת, ללא כל נימוק ממשי הנראה לעין, עלול להביא - מעבר לפגיעה בערך היציבות ובאינטרס ההסתמכות של הפרט - גם להתנהלות שרירותית וזרה שאינה מתיישבת עם כללי מנהל תקין.

אין ספק שמדובר בהחלטה שאמורה להיות נר לרגלי רשויות התכנון שבל יטרטרו את בעל החלקה בהלוך ושוב ובדיונים אינסופיים כך שבעל החלקה לעיתים עומד בפני שוקת שבורה.

עת''מ 63761-10-15 חברת רענן השרון (2008) בע"מ ואח' נ' הוועדה המקומית לתכנון ולבנייה חדרה ואח'.

האמור בחיבור זה אינו מהווה תחליף לייעוץ משפטי בנושא.

הכותב הינו עו"ד, מומחה לדיני מקרקעין ותכנון ובניה ממשרד זיסמן אהרוני גייר ושות'.

 

עוד כתבות

מירב בן ארי, יש עתיד טוויטר, 23.5.21 / צילום: שלומי יוסף

האם הרקע המקצועי של המפכ"ל המיועד של בן גביר חריג ביחס למקובל?

האם הרקע המקצועי של המפכ"ל המיועד אבשלום פלד הוא חריג? צללנו להיסטוריה ● המשרוקית של גלובס

לקסוס LBX / צילום: יח''צ

ב-200 אלף שקל תקבלו רכב עם סטטוס יוקרתי. ומה לגבי הביצועים?

לקרוס–אובר הקומפקטי ביותר שהשיקה לקסוס יש עיצוב אטרקטיבי ומוניטין יוקרתי. השאלה אם מיתוג הפרימיום יחפה על הפשרות בשימושיות

משרדי חברת השבבים TSMC, בטייוואן / צילום: ap, Chiang Ying-ying

התחזית האופטימית של ענקית השבבים מטייוואן: ההכנסות יזנקו פי 2

יצרנית השבבים TSMC הציגה דוחות רבעוניים חזקים ועקפה את תחזיות האנליסטים בשורת ההכנסות והרווח ● המומנטום החיובי צפוי להימשך כשעל פי ההערכות החברה צפוי להכפיל את הכנסותיה

עמיקם בן צבי, יו''ר דירקטוריון אל על / צילום: דוברות אל על

יו"ר דירקטוריון אל על נחקר בחשד למעורבות בפרשת שחיתות בנתיבות

משטרת ישראל אישרה כי עמיקם בן צבי, יו"ר דירקטוריון אל על, נחקר בחשד למעורבות בפרשה בתחום טוהר המידות שבה נחקר גם ראש העיר נתיבות, יחיאל זוהר ● בא כוחו של בן צבי, עו"ד נתי שמחוני: "מר בן צבי מכבד את רשויות אכיפת החוק, משתף פעולה באופן מלא והוא סמוך ובטוח כי בסופה של הבדיקה יוברר שלא דבק כל רבב בהתנהלותו"

היועצת המשפטית לממשלה, עו''ד גלי בהרב-מיארה / צילום: יונתן זינדל/פלאש 90

היועמ"שית מתייצבת לטובת וולט: יש לדחות את התביעה הייצוגית להכרה ביחסי עובד-מעביד

לעמדת בהרב-מיארה לא היה מקום לאשר את התביעה הייצוגית מאחר וזו אינה הדרך היעילה וההוגנת להכריע במחלוקת לאור גודלה של הקבוצה הכולל כ-10,000 שליחים ● עוד  נטען כי לא ניתן להכריע בעניינם של כל השליחים על בסיס נתוניו של התובע הייצוגי

שר האוצר בצלאל סמוטריץ' וראש הממשלה בנימין נתניהו / צילום: Reuters, RONEN ZVULUN

לא רק בגלל איראן: S&P קנסו את ישראל גם על סימני השאלה בתקציב הביטחון

אם עד לפני התקיפה האיראנית על ישראל עוד הייתה תקווה מסוימת במדינה שהדירוג הגבוה יישמר, זו התמוססה בשבוע האחרון עם התרחבות מפת האיומים ● אלא שלא רק האיומים על ישראל נלקחו בחשבון בהורדת הדירוג ● מה נכתב בין השורות של הודעת S&P והאם ישראל עומדת בפני סכנה של הורדה נוספת?

פיצוחים / צילום: תמר מצפי

הגרעינים של חממה בדרך החוצה מהבורסה - מי ייכנס במקומם?

חברת חממה סחר קיבלה הצעה להוצאת פעילותה מהבורסה והכנסת פעילות נדל"ן במקומה ● בעקבות מלחמת חרבות ברזל לחברה חובות בהיקף של 1.6 מיליון שקל מתושבים מרצועת עזה

מודעה המציגה נשק איראני ברחוב בטהרן, השבוע / צילום: Reuters, Majid Asgaripour

דיווח: גורם מודיעיני הבהיר שאיראן לא תגיב

דיווחים על תקיפה ישראלית באזור איספהאן באיראן ● מוקדם יותר: פגיעה ישירה בגליל העליון, לא היו נפגעים • לראשונה אחרי שבועיים: אזעקות הופעלו באשקלון, שיגור אחד נפל בשטח פתוח • ארה"ב הטילה עיצומים חדשים על איראן בעקבות המתקפה על ישראל • בהודעת ביידן נכתב: "איראן ביצעה נגד ישראל את אחת ממתקפות הטילים והכטב"מים הגדולות שהעולם ראה אי פעם" • גם האיחוד האירופי צפוי להטיל עיצומים • עדכונים בולטים 

ייפוי-כוח מתמשך. זה ההליך שיחליף אותו / אילוסטרציה: Shutterstock, REDPIXEL.PL

חקיקה חדשה: תומך החלטות לקשיש או בעל מוגבלות - במקום אפוטרופוס

השבוע נחקק המוסד של "תומך החלטות" ● מה זה אומר, מה ההבדל בין התומך לבין אפוטרופוס, ולמה בעצם צריך מינוי פורמלי מבית המשפט רק כדי לסייע לאדם קשיש או מוגבל?

אירוע חציית הביטקוין / צילום: Shutterstock

פעם בארבע שנים: כל מה שכדאי לדעת על האירוע הגדול של הביטקוין

אירוע חציית הביטקוין שמתרחש אחת לארבע שנים צפוי לצאת לדרך היום בשעות הערב (שעון ישראל) ● בפעמים הקודמות זה הוביל לקפיצה גדולה בערכו של המטבע, אך בשוק לא תמימי דעים שזה יקרה גם הפעם ● מה קורה בפועל ולמה הוא כה דרמטי עברו משקיעים הקריפטו?

מספר מניות אירופיות יכולות להציג תשואות עודפות למשקיעים / צילום: Shutterstock

מתמתנות הירידות באירופה; השקל מתייצב

הדיווחים על תקיפה ישראלית באיראן שלחו את בורסות אסיה לירידות: הניקיי ננעל בירידה של כ-2.5% ושנזן ננעל בירידה של אחוז ● הזינוק במחירי הנפט מתמתן: מחיר חבית ברנט עומד על כ-87 דולר ● ירידות קלות בחוזים העתידיים על וול סטריט

שאריות של טיל בליסטי שאיראן שיגרה לעבר ישראל / צילום: Reuters, Amir Cohen

בהשראת רוסיה: גילויים חדשים על התקיפה האיראנית וההצלחה הישראלית

הכתבה הזו היתה הנצפית ביותר השבוע בגלובס ועל כן אנחנו מפרסמים אותה מחדש כשירות לקוראינו ● התקיפה של איראן תוכננה באופן ששיחזר במובנים רבים כמה מן התקיפות הרוסיות הגדולות באוקראינה, וכללו תחילה נחיל כטב"מים שנועדו להציף את ההגנה האווירית ● החולשה של היכולת הצבאית הקונבנציונלית של איראן עלולה להוביל את מקבלי ההחלטות באיראן לאופציה הגרעינית

אילוסטרציה: טלי בוגדנובסקי / צילומים: AP, Shutterstock

אוקראינה על סף ייאוש וחור שחור ישאב אותנו ממרחק 2,000 שנות אור

אוקראינה מפתחת קנאת ישראל - גם היא רוצה קואליציה שתציל אותה מטילים באמצע הלילה ● הבריטים קובעים לוח זמנים להפסקה לאומית של העישון ● האקלים יעלה הרבה כסף, והמדינות העניות ייפגעו יותר ● חמישה אירועים מהשבוע שהיה בעולם

השקל נחלש אל מול הדולר והאירו | עיצוב: טלי בוגדנובסקי (נוצר בעזרת AdobeFirefly)

הדיווחים על תקיפה באיראן הביאו לצלילת השקל, אך לא לאורך זמן

שני אירועים שהתרחשו הלילה הובילו לפיחות בשער השקל מול הדולר: הורדת דירוג האשראי של ישראל על ידי חברת S&P ודיווחים על תקיפה ישראלית באיראן ● אלא שלאורך שעות הבוקר השקל החל להתייצב ● מה הוביל לשינוי ומה ניתן ללמוד מהעבר?

אילוסטרציה: טלי בוגדנובסקי, צילום: יוסי זמיר

משרד הכלכלה מציג: כשאין יעדים, אין כישלונות

במקום לעמוד ביעדים, משרדי הממשלה פשוט מוחקים אותם ● בפיקוד העורף שלפו הודעה לילית שהותירה את הילדים באוויר ● והמסעות לפולין התרוקנו מערך ● זרקור על כמה עניינים שעל הפרק

שר האוצר בצלאל סמוטריץ' / צילום: נועם מושקוביץ, דוברות הכנסת

לראשונה בהיסטוריה: הממשלה אישרה קיצוץ בתקציב בניגוד לעמדת שר האוצר

הקיצוץ בתקציב, בהיקף של כ-225 מיליון שקל, אושר לדרישתו של השר לביטחון לאומי איתמר בן גביר, ובתום מאבקים בשבועות האחרונים מול שר האוצר בצלאל סמוטריץ' ● הקיצוץ נועד למימון הקמת מתקני כליאה לאכלוס העצורים הביטחוניים הרבים שנעצרו מאז תחילת המלחמה

כבר לפני חודשיים: איראן תירגלה שיגור טילים בליסטיים נגד בסיס פלמחים

גלובס מגיש מדי יום סקירה קצרה של ידיעות מעניינות מהתקשורת העולמית על ישראל במלחמה • והפעם: התרגיל הצבאי של איראן שהתקיים כבר לפני חודשיים, איראן מצליחה לשבור את האמברגו על הנפט וגוגל פיטרה עובדים שמחו נגד ישראל במשרדים בניו יורק ● כותרות העיתונים בעולם 

פרויקט מתחם אילת של אאורה ברמת השרון / הדמיה: 3dvision ltd טרי די ויז'ן בע''מ

פינוי בינוי: אאורה שילמה היטל חריג עבור הדיירים לעיריית רמת השרון והם נדרשים להחזיר לה את הכסף

פרויקט הפינוי בינוי של אאורה במתחם אילת בשכונת מורשה, נבנה בשני שלבים ויכלול בסופו של דבר 687 יח"ד בשישה מגדלים עם שטחי מסחר ● כדי לא לעכב את הפרויקט וקבלת היתר הבנייה, החברה שילמה לפני כארבע שנים את התשלום וכעת מבקשת את הכסף ששולם בחזרה מהדיירים

ספר יעדי הממשלה: איך להתחמק מכישלונות קודמים ולשחק בנתונים / איורים: גיל ג'יבלי

ספר יעדי הממשלה: איך להתחמק מכישלונות קודמים ולשחק בנתונים

הממשלה פרסמה את יעדיה השנתיים לשנת 2024, אך הפירוט הארוך כולל אינספור דוגמאות להתחמקות מהצגת יעדים קודמים, שינויי מתודולוגיה חשודים, מניפולציות במספרים או תוכניות לא ריאליות

ספינה צבאית איראנית נעה במימי איראן לפני תחילת תרגיל ימי משותף של איראן, רוסיה וסין באוקיינוס ההודי / צילום: Associated Press, ASSOCIATED PRESS

בחשש רב: כך נערכה איראן למתקפה הישראלית

בטהרן איימו כלפי חוץ והזהירו מתגובת ישראל, אך ביצעו שורת מהלכים המעידים על החשש מתקיפה ● גם בחיזבאללה ובסוריה נערכו