ארה"ב תלחץ על ישראל להכיר במזרח-ירושלים כבירתה של מדינה פלסטינית ולהפסיק את בניית ההתנחלויות; הפלסטינים יידרשו להכיר בישראל כמדינה יהודית ולוותר על דרישותיהם לזכות השיבה של פליטים לישראל - זו טיוטה אפשרית של תוכנית שלום חדשה שיוזם נשיא ארה"ב, ברק אובמה, פחות משנה לפני תום כהונתו. כך מגלה היום "וול סטריט ג'ורנל".

פרטי היוזמה החדשה עודם נזילים ומשמשים נושא לדיונים בממשל, מציין העיתון, אך על פי התרחיש שמצויין לעיל, ימליץ הממשל על הקמת מדינה פלסטינית לאורך קווי הפסקת האש בין ישראל לשכנותיה מ-1949. כמו ביזמות קודמות, תמליץ ארה"ב ששני הצדדים יחליפו ביניהם שטחים, כדי שגושי ההתנחלויות שהקימה ישראל אחרי 1967 יישארו בשטחה.

רכיב מרכזי אפשרי של היוזמה החדשה יהיה תמיכה של ארה"ב בהחלטה של מועצת הביטחון שתקרא לישראל ולפלסטינים להגיע לפשרה, כנראה על פי הקווים הכלליים של התוכנית שפורטו לעיל, אומר הג'ורנל. ישראל התנגדה מאז ומתמיד למהלך כזה וארה"ב הטילה תמיד וטו על יזמות כאלה בעבר. התוכנית עשויה לכלול גם נאום של אובמה על השלום והצהרה משותפת של הקוורטט.

הדיונים שמתנהלים עתה בממשל אמורים להניב תוכנית לשיחות שלום בין ישראל לפלסטינים כדי לקדם את יזמת אובמה להשכין שלום בין שני הצדדים. יוזמה זו הייתה - ועודה - אחד מעמודי התווך של מדיניות החוץ של הממשל, בשתי תקופות כהונתו של הנשיא, אך היא מעולם לא קרמה עור וגידים.

פקיד בכיר בממשל אמר לג'ורנל, כי לא התקבלו שום תוכניות סופיות, וכי אובמה בוחן מגוון רחב של אפשרויות. טרם נקבע מועד עיתויה של הכרזה על היוזמה החדשה, אך, לדברי פקידים, היא תתפרסם במועד מאוחר יותר השנה. אובמה הציע להיפגש עם רה"מ נתניהו בעת ביקורו המתוכנן בוושינגטון, החודש, אך נתניהו ביטל את הביקור.

לא ברור אם נתניהו למד על כוונה אפשרית של אובמה לדון על היוזמה החדשה בעת הפגישה והאם הדבר גרם להחלטתו לא להגיע לוושינגטון. מכל מקום, סגן הנשיא, ג'ו ביידן, שמגיע היום לישראל ולרשות הפלסטינית, לא צפוי להעלות את היוזמה האפשרית בשיחותיו המתוכננות עם נתניהו ועם נשיא הרשות, מחמוד עבאס.

זו לא תהיה הפעם הראשונה שנשיא ארה"ב מנסה לעשות מאמץ אחרון להשיג שלום בין ישראל לפלסטינים בשלהי כהונתו. גם הנשיאים לשעבר ביל קלינטון וג'ורג' וו. בוש דחפו יזמות דומות לקראת תום כהונתם השניה, ושניהם לא השיגו דבר.

פקידים אמריקאים אמרו, כי אובמה רוצה להעלות את יזמתו החדשה על מסלול בעל סיכוי הצלחה רבים יותר מאשר יזמות קדומות עוד לפני שנשיא חדש (או נשיאה חדשה) ייכנס לבית הלבן בינואר 2017. הגברת המתיחות בין ישראל לפלסטינים הקטינה משמעותית את הסיכויים להשיג עסקה ועוררה חששות בבית הלבן שהמצב באזור יהיה עלול להידרדר עוד יותר אם לא תועלה על השולחן תוכנית כלשהי למו"מ בין הצדדים.

על פי הג'ורנל, סירב גורם רשמי בלשכת רה"מ להגיב על הדברים. פקידים פלסטיניים אמרו, שהם יקדמו בברכה יוזמה כזו לפני סיום כהונתו של אובמה. הם הדגישו, כי הפסקת הבנייה בהתנחלויות היא צעד הכרחי להצלחת פיתרון של שתי מדינות. "ב-10 החודשים הבאים, אובמה יוכל להיות מושיעו של פתרון שתי מדינות או הקברן שלו", אמר חוסאם זומלוט, עוזר בכיר של עבאס.

הדיונים בממשל על היוזמה החדשה משקפים שינוי משמעותי בגישת הבית הלבן. בשנה שחלפה הביעו פקידים בכירים, ובהם אובמה עצמו, ספקות האם יהיה אפשר לחדש את שיחות שלום בין הצדדים לפני 2017.