גלובס - עיתון העסקים של ישראלאתר נגיש

נתונים סותרים במסמכי מגה ורבוע נדל"ן על השכירות בת"א

ב-16 מתוך 17 סניפי מגה בת"א יש סתירה בין רישומי מגה לאלה של רבוע נדל"ן לגבי שכר הדירה שמגה משלמת ■ לרישומים הסותרים עשויות להיות השלכות על שווי הנכסים ואף על מכירת הרשת ■ רבוע נדל"ן: "הדיווחים שלנו מדויקים"

נתונים שהגיעו לידי "גלובס" על שכר הדירה שמשלמת רשת מגה לחברה-האחות רבוע כחול נדל"ן עבור שכירת חנויות בתל-אביב, מלמדים כי הסכומים הרשומים בספרי מגה שונים מהותית מאלה הרשומים בספרי רבוע כחול נדל"ן. לרישומים הסותרים עשויות להיות השלכות על שווי הנכסים.

עבור שכירת הסניף בנווה-אביבים, למשל, בספרי מגה נרשם כי הרשת משלמת 101 שקל למ"ר ובסך-הכול 88.6 אלף שקל בחודש. אבל בספרי רבוע כחול נדל"ן מצוין כי החברה מקבלת מרשת מגה סכום הגבוה ב-145%.

לפי נתוני מגה, הרשת משלמת לחברה-האחות דמי שכירות של 72 שקל למ"ר בלבד עבור הפעלת הסניף ברחוב ויצמן בתל-אביב. אלא שברבוע כחול נדל"ן נרשם כי החברה מקבלת 166 שקל למ"ר - פער של 130% (ראו טבלה). 

הפער בין נתוני מגה לנתוני רבוע כחול נדלן

הנתונים שהגיעו לידי "גלובס" מתייחסים לתשלומי שכר דירה עבור 17 נכסים של רבוע כחול נדל"ן בתל-אביב, שבהם מופעלים סניפים של "מגה בעיר". סניפים אלה עומדים כיום למכירה כחלק מהליך מכירת מגה. הפריסה של רשת מגה עם סניפים שכונתיים בתל-אביב היא אחת מנקודות החוזק המשמעותיות של הרשת.

לדברי קמעונאי שבחן את רכישת מגה, "המחירים של רבוע נדל"ן הם למעלה מ-50% מהמחיר הגבוה בתל-אביב. הראיה היא דמי השכירות שמגה משלמת בנכסים של חברת אמות השקעות או נכס של פפושדו בדיזנגוף סנטר, שנמוכים משמעותית".

ב-16 מתוך 17 הסניפים בתל-אביב קיימת סתירה בין נתוני מגה לנתוני רבוע כחול נדל"ן, ורק בסניף אחד הנתונים זהים. לפי הרישומים, ב-10 נכסים הסכומים שרבוע כחול נדל"ן טוענת שהיא מקבלת מרשת מגה גבוהים מהסכומים הרשומים במגה. ב-6 נכסים הסכומים למ"ר הרשומים ברבוע כחול נדל"ן נמוכים יותר.

גם השורה התחתונה של התשלומים עבור כל 17 הסניפים אינה זהה. לפי מסמכי רבוע כחול נדל"ן, רשת מגה משלמת לה מדי חודש שכר דירה בגובה 1.87 מיליון שקל עבור 17 הסניפים. סכום זה גבוה ב-22.4% מהסכום שלדברי מגה משולם עבור הסניפים. החשש כי מגה משלמת סכומים מופרזים לחברה-האחות עומד במרכז בדיקה שעורכים נאמני הרשת.

עוד מתברר כי בחלק קטן של הנכסים אין התאמה בנתוני השטח המושכר. כך, בזמן שבמגה נרשם כי הסניף ברמת-אביב ג' משתרע על 979 מ"ר, ברישומי רבוע כחול נדל"ן נרשם כי שטח הסניף הוא 1,042 מ"ר. לפי נתוני רבוע כחול נדל"ן, מגה משלמת 228 שקל למ"ר עבור הסניף ובסך-הכול 237.6 אלף שקל. לפי ספרי מגה דמי השכירות גבוהים ב-5.7%.

"סחטו את הלימון"?

דמי השכירות שגובה חברת נדל"ן עבור נכס מניב לא רק קובעים את התשואה בפועל על הנכס, אלא מהווים מרכיב משמעותי בהערכת השווי של הנכס. רבוע כחול נדל"ן היא חברה ציבורית, ומתוקף כך היא חייבת לבצע הערכת שווי של כל אחד מנכסיה בנפרד.

לדברי בכיר בשוק הנדל"ן, "הערכת השווי מתבססת על כמה גורמים, החל בשכר הדירה ובהכנסות שהיא מקבלת מהנכס, עובר לזכויות הבנייה של הנכס ומיקומו, וכלה בגורמים כמו תחרות וסיכונים".

- האם הפער במספרים יכול לגרום ליצירת ערך שלא קיים?

"יכול להיות, אבל בשביל להגיע לחקר האמת, צריך גם את התמונה המלאה. בכל הקשור למגה ורבוע כחול נדל"ן, זה התחיל ב-2006 כשנעשו חוזים מקוריים. ב-2009 הם עשו תיקון באמצעות שיפטינג בין הנכסים על-מנת ליצור היגיון כלכלי בשיערוכים של הנכסים. לטענת רבוע כחול נדל"ן, השורה התחתונה של הסכום הכולל שמגה משלמת לא השתנתה".

- אתה טוען שכך ניסו ליצור את הערך הגבוה האפשרי לרבוע כחול נדל"ן?

"נכון. מתחו את זה למקסימום. השמאי שימונה לבדיקה יצטרך להוכיח שזה מופרז ושסחטו את הלימון עד שמגה פשטה את הרגל, אף שזו לא הסיבה היחידה. דמי השכירות מהווים היום אחד החסמים למכירת מגה".

- המהלך הזה פגע במגה.

"נכון, כי כשהם גבו שכר דירה שהוא 15% מעל השוק, אז ברור שמי ששילם את המחיר זו מגה. בצד השני, אם שווי הנכסים הכללי שרבוע כחול משכירה למגה הוא 2-3 מיליארד שקל, יש ניפוח מחיר של כ-300 מיליון שקל בשווי הנכסים, שמשפיע ישירות על שווי החברה".

- אם מגה תימכר בחלקים, עד כמה זה חושף את רבוע נדל"ן?

"החוזים התקפים הם החוזים שנעשו ב-2009 והחוזים שרבוע כחול נדל"ן מציגה, ועם זה יצטרך כל רוכש להתמודד. מי שיידפק זה הנושים של מגה, כי הרוכשים ירצו הנחה בשכירות. הם כנראה לא יקבלו, והדרך היחידה של הקונים להתמודד עם שכר דירה גבוה היא הפחתת הסכום שהם ישלמו מראש עבור הרשת או עבור הסניפים".

רבוע כחול נדל"ן: "מידע רגיש"

נציג רבוע כחול נדלן מסר בתגובה: "רבוע נדל"ן היא חברה ציבורית שכל דוחותיה מבוקרים כדין. המידע ביחס לשכר דירה שהיא גובה בנכסיה הוא מידע רגיש, ופרסומו עלול להוות הפרה של דיני ההגבלים העסקיים. ראוי שמי שנחשף למידע כזה ייזהר שבעתיים לפני פרסומו. דיווחי רבוע כחול נדל"ן מדויקים, וכל ניסיון להסתמך על מידע שאינו ברשות החברה הינו בגדר מצג-שווא ובאחריות העיתון.

"כל מי שנחשף לדמי השכירות שרבוע נדל"ן גובה ממגה חתום על הסכמי סודיות גורפים. אני מקווה שכך ינהגו גם הנאמנים וימשיכו להתרכז במכירת הרשת". 

עוד כתבות

הצוללת. הילה ויסברג בשיחה עם ד''ר אבנר גולוב, סגן נשיא Mind Israel / צילום: אלן ציפלסקי

שוקלים לרכוש מכונית חשמלית? את האזהרה הזו אתם חייבים לשמוע

שיחה עם ד"ר אבנר גולוב, סגן נשיא Mind Israel ● על הסדר העולמי החדש, הבחירה בין המחנה האמריקאי לזה הסיני, מה מסוכן במכוניות החשמליות שמגיעות מסין ועתיד יחסי ישראל-ארה"ב ● האזינו

אילן ברקן (מימין) ואליאב בן עטר, מייסדי ''כוחנו באחדותנו'' / צילום: תמונה פרטית

החילוני והחב"דניק שערכו אירועים ל־20 אלף חיילים מאז פרוץ המלחמה

אילן ברקן ואליאב בן עטר הפעילו "סיירת מחסומים" ששימחה חיילים, ומאז ה־7 באוקטובר עברו לקיים אירועים בבסיסים ● עכשיו הם מתקשים לגייס תרומות: "לעשות 'על האש' ל־100 איש עולה 5,000 שקל, והעם התעייף" ● ישראל מתגייסת

אמיר ירון, נגיד בנק ישראל / צילום: איל יצהר, עיבוד: טלי בוגדנובסקי

בנק ישראל נגד רשות ני"ע: לא לאפשר לגופים חוץ בנקאיים להתחייב על ריבית

ד"ר יוסי סעדון, מנהל האגף הפיננסי בבנק ישראל, שלח מכתב לרשות ניירות ערך בבקשה שלא תאשר את תזכיר חוק התשלומים, הכולל הוראה שמאפשרת לגופים החוץ בנקאיים להתחייב בפני הלקוחות בריבית קבועה על הפיקדונות ● לדבריו, מדובר בהוראה העלולה "לסכן את היציבות במערכת הפיננסית"

ICL / צילום: יח''צ

פשרה בייצוגית נגד כיל על דיווח מטעה. כמה תשלם לבעלי המניות?

ביהמ"ש אישר הסדר פשרה בבקשה לתובענה ייצוגית שהגישה חברת רבקה טכנולוגיות נגד כיל, המנכ"ל והדירקטורים שכיהנו בה בשנים 2016-2015, בשל טענות למחדלי דיווח ופרטים מטעים ביחס לפרויקט מערכות מידע שהחלה עם IBM בשנת 2013 וקרס אחרי שלוש שנים ● במסגרת הפשרה כיל תשלם כ-2 מיליון דולר

שר האוצר בצלאל סמוטריץ' / צילום: נועם מושקוביץ, דוברות הכנסת

סמוטריץ' קורא להכניס כוחות ללבנון: "ליצור רצועת ביטחון בדרום המדינה"

בעזה מדווחים: בכיר במשטרת חמאס חוסל על ידי כטב"ם ● ניסיון פיגוע סמוך לאבו דיס: לוחמי מג"ב נטרלו את המחבל ● הותר לפרסום: נועם בטאן ונחמן מאיר חיים וקנין ז"ל נהרגו בקרב בדרום הרצועה, 4 לוחמים נפצעו ● לראשונה אחרי 4 חודשים: רה"מ נתניהו ייפגש עם ראשי רשויות בצפון ● עדכונים שוטפים

נתי אמסטרדם, Country Director, אנבידיה ישראל / צילום: ניב קנטור

הילד שמכר קרח בנתניה הוא היום מנהל בכיר בחברה הלוהטת בעולם. כך הוא עשה זאת

להייטק הוא הגיע כמעט בטעות, וב־2017 הציעו לו לבנות מאפס את הפעילות העסקית של אנבידיה ● כיום נתי אמסטרדם מלא בגאווה על הדרך שעבר, ולא מודאג ממצב הענף הישראלי: "יש פה הרבה טאלנטים ורעב גדול להצלחה. זה לא ישתנה לעולם" ● שיחה קצרה עם נתי אמסטרדם, Country Director, אנבידיה ישראל

עדן גולן בחצי גמר האירוויזיון / צילום: Associated Press, Martin Meissner

אז רוב העולם נגדנו או בעדנו? מסקנות מהמקום החמישי של עדן גולן

האירוויזיון מלמד אותנו פרק חשוב על חוכמת ההמונים מול חוכמת המומחים, ולפיו הקולקטיב יודע יותר טוב ● גם בסוגיית דירוג האשראי של ישראל, האנשים בשטח מיטיבים לתמחר את הסיכונים ● ומה לישעיהו ליבוביץ ולכל זה

סניף של ביטוח לאומי בבאר שבע / צילום: טלי בוגדנובסקי

המשבר בביטוח לאומי: "צריך בעיקר להעלות מסים ואת גיל הפרישה"

לראשונה ההכנסות של ביטוח לאומי נמוכות מההוצאות על קצבאות, ודוח שפרסם מזהיר: מועד הקריסה הוקדם ב-8 שנים, לשנת 2036 ● אלא שמומחים סבורים כי הסוגיה פחות חמורה ממה שעושים ממנה: "שאנשים יפסיקו לעבוד מתי שבא להם"

טורטליני מלוחייה. מנה מזיכרונות הליקוט של הילדות / צילום: חיים יוסף

המסעדה התל אביבית שמציגה אלגנטיות אירופאית עם טוויסט מקומי

חברי הילדות שגדלו בעמק יזרעאל עומדים מאחורי המטבח הקלאסי המשודרג של אלנה, ומציעים מנות שהן בול מה שצריך למפלט מושלם

טנקי Leopard 2 במפעל נשק גרמני. ''מוכנות מיידית'' / צילום: Associated Press, FABIAN BIMMER

ספינות קרב, טילים ונשק לייזר: מי המדינה שמובילה במרוץ החימוש העולמי?

המציאות הגלובלית החדשה שמה קץ לעשורים של שלום - ושלחה מדינות רבות למסע התחמשות ● באירופה מתארגנים לעימות כולל עם רוסיה, איראן מתקדמת לגרעין, ואפילו אוסטרליה הכריזה על חיזוק המערך הצבאי ● בשנה החולפת ההוצאה העולמית על ביטחון רשמה את הזינוק החד ביותר זה 15 שנה ● גלובס מציג את המהלכים הגדולים בדרך למלחמה הבאה

ד''ר קלאוס בוגסו / צילום: מהאלבום הפרטי

המדען שהמציא את הציפרלקס מודה: "היה רגע שבו התרופה נגד דיכאון כמעט נגנזה"

ד"ר קלאוס בוגסו, כימאי רפואי שנחשב "בעל ידי הזהב" בפיתוח תרופות נוגדות דיכאון, הוא בין האחראים הבולטים למהפכה בטיפול במחלה שלוותה בבושה ובסטיגמות ● רק במלחמה הנוכחית זינק מספר המטופלים בתרופות נוגדות דיכאון ב־10%־20% ● בראיון לגלובס, הוא מספר למה לקח כל כך הרבה זמן להוציא את התרופה לשוק ומדוע קשה לפתח מוצר שיעזור לכולם

עמוס לוזון / צילום: איל יצהר

קבוצת לוזון "מזהירה": הרווח הנקי יזנק עד 160% ברבעון הראשון

הקבוצה מציינת כי בעקבות שיפור משמעותי של פעילות הבנייה למגורים שלה בפולין, היא צפויה להציג עליה בהכנסות וברווחים עם סיכום הרבעון הראשון ● בנוסף מציינת כי היא חזרה לקדם את הקמת תחנת הכח "דוראד 2" על רקע החלטות הממשלה לאחרונה

סיכום שווקים שבועי / צילומים: שאטרסטוק, עיבוד: טלי בוגדנובסקי

שתי המניות שמושכות את בורסת ת"א כלפי מעלה - ועוד 4 כתבות על המצב בשווקים

מדד המחירים לצרכן באפריל הפתיע לרעה בפעם השלישית ברצף. זה מה שחושבים האנליסטים ● כל הפרטים על השינוי הדרמטי בשעות המסחר שמקדמת הבורסה בת"א ● וגם: מחקר חדש מגלה אילו אפיקי השקעה מניבים את התשואות הגדולות ביותר בטווח הארוך

אילוסטרציה: Shutterstock

העתיד כבר כאן: ניסינו את המודל החדש של ChatGPT וחזרנו לדווח

העוזר הקולי החדש של OpenAI יהיה מותאם אישית למשתמש, יכיר את ההעדפות שלו ויידע גם לבחור את האינטונציה המתאימה בהתאם לאופי השיחה ● בעקבות הסערה שהתעוררה ברשתות עם הצגת המודל החדש, בדקנו את המודל הזמין כיום בשוק

ג'נסן הואנג, מנכ''ל אנבידיה / צילום: Shutterstock

תשבור שיאים? מה צפוי בדוחות החברה הלוהטת בעולם

ביום רביעי הקרוב, ענקית השבבים אנבידיה צפויה לפרסם את תוצאותיה הכספיות לרבעון ● עפ"י ההערכות, החברה צפויה להציג דוחות חזקים שידחפו את מחיר המניה שלה לשיא חדש

נשיא מצרים א סיסי וראש ממשלת ישראל בנימין נתניהו / צילומים: AP, Shutterstock, מארק ישראל סלם (ג'רוזלם פוסט)

קהיר מאיימת על ירושלים, בזמן שהיא זקוקה לגז הישראלי יותר מאי פעם

בעקבות תמרון צה"ל במרחב רפיח בוחנים המצרים מחדש את היחסים עם ישראל, אלא שנראה שבפן האנרגטי, האפשרויות של מצרים מוגבלות ● ישראל אמנם צריכה את צינורות ההולכה המצריים, אבל גם השכנה ממערב זקוקה לנו, נוכח צפי למחסור חמור בגז בקיץ

בעסקה מורכבת נדרש המתווך להראות הישגים כדי להיות ראוי לעמלת תיווך / אילוסטרציה: Shutterstock

בעסקה מורכבת נדרש המתווך להראות הישגים כדי להיות ראוי לעמלת תיווך

האם יש לשלם דמי תיווך אף שפעולות התיווך הופסקו ביוזמת המוכרים ולאחר זמן התנהל מו"מ ישיר בין המוכרים לקונים?

יחידת המודיעין של צה''ל וסימני השאלה / צילום: איל יצהר

התחקיר עוד לא הושלם, אבל המינויים כבר מעוררים סערה: מה עובר על היחידה היוקרתית של חיל המודיעין

יחידת המודיעין מתמודדת עם לא מעט סימני שאלה שטרם זכו למענה מאז 7 באוקטובר ● בכירים לשעבר בצבא מתארים אותה כחבולה ומפולגת ברקע הכישלון המודיעיני הקשה והפרסומים על אודותיה בתקשורת הזרה ● בשלב זה, תחקיר רשמי ומלא טרם נערך ובכירי 8200 לא הודיעו על פרישתם בעקבות המחדל, אולם כבר כעת זהות יורשיהם מעוררת סערה חדשה בצמרת הצבא

הפגנה פרו-פלסטינית באוניברסיטת גנט בבלגיה / צילום: Reuters, JAMES ARTHUR GEKIERE

"קיבלנו כבר עשרות פניות": הפתרון של הטכניון לאנטישמיות בקמפוסים בחו"ל

הטכניון מזמין חוקרים מחו"ל להצטרף למוסד הלימוד, והנשיא מגלה כי "קיבלנו כבר עשרות פניות" ● בתוך כך, מועצת האקדמיה הלאומית למדעים מזהירה מפגיעה במעמד המחקר הישראלי, וקוראת לתקצוב מוגבר כתשובה לחרמות

מרכז הסחר המקוון של דואר ישראל / צילום: שחר פליישמן

אכזבה למדינה: קבוצת מילגם זכתה במכרז להפרטת הדואר בתמורה ל-461 מיליון שקל בלבד

קבוצת מילגם-הפניקס-ליימן שליסל זכתה במכרז על הדואר, ותשלם סכום נמוך משמעותית מהערכת השווי שקיבל הדואר בעבר ועמד על מעל 1.5 מיליארד שקל ● קבוצת דלק ישראל-רמי לוי התמודדה מולה במכרז ● שתי ההצעות היו נמוכות בתחילה מהממוצע של הערכת השווי שהוכנו לצורך המכרז. לבסוף התוצאה הזוכה הייתה גבוהה יותר