אקיו טויודה, הנשיא והיו"ר הנוכחי של קבוצת טויוטה ונכדו של מייסד החברה, הוא דמות חריגה בצמרת הניהולית של יפן התאגידית. לא זו בלבד, שהוא נחשב ינוקא במונחים יפניים ואת ה-MBA שלו עשה בבוסטון, אלא שהוא גם חובב מושבע של נהיגת מירוצים. הוא השתתף לא פחות משלוש פעמים, תחת שם בדוי, במירוץ המסוכן של 24 השעות במסלול נירנבורגרינג, ומקפיד לנהוג אישית בכל אב-טיפוס חדש של הקבוצה שנמצא בפיתוח.

האופי התוסס הזה מתבטא יותר מכל במהפך הדרמטי, שעברה בשנים האחרונות לקסוס. ממותג שנבנה בצלמם ובדמותם של עשירי יפן המאפירים ושל אוכלוסיית הפרברים המדושנת של ארצות הברית, הופכת כיום לקסוס למותג חדשני, ספורטיבי ובעל נוכחות מובחנת.

המהפך הזה בולט בדור החדש של ה-RX, שנוטש את העיצוב ה"רך" והאפרורי של הדורות הקודמים. ל-RX החדש יש הצהרת נוכחות בוטה עם שלל זוויות חדות, גריל עצום, משטחים שריריים ופנסים עתידניים. רכב המבחן שלנו, בצבע מטאלי מבהיק ועמוק כמו פלדה מלוטשת של חרב סמוראים, נראה כאילו יצא מהסט של סרט מדע מדיוני וזכה בהתאם לתשומת לב ברחוב הישראלי.

גם תא הנוסעים עבר מודרניזציה יסודית, אם כי הוא עדיין שומר על הערכים המקובלים של לקסוס. במרכזו ניצב כעת מסך מולטימדיה ענק ברזולוציה גבוהה עם שלל אפליקציות (שנשלט על ידי מתג תפעול מגושם) וארסנל של מערכות בטיחות ונוחות מדור אחרון, אבל הוא לא מיועד רק לבוגרי תואר שני באייפון. לוח המחוונים גדול וברור, מתגי התפעול המרכזיים קלים לזיהוי ולתפעול ואיכות והייצור שומרת על ההקפדה האובססיבית של לקסוס על איכות עילית ושמרנית של חומרים. דיפון העץ המעובד בלייזר שעוטה את הקונסול המרכזי, למשל, הוזמן מיצרנית הפסנתרים היפנית ימאהה ובידוד הרעשים הוא מהטובים שפגשנו.

התא גם מרווח משמעותית מבעבר תודות להארכת בסיס הגלגלים, וחמישה מבוגרים יתמקמו ללא קושי בתוך חלל העור והאלומיניום. תא המטען שודרג אם כי הוא עדיין לא מהגדולים בענף בשל הסוללה הגדולה, שנמצאת בתחתיתו.

דגם ה-RX450 הבכיר, שעמד למבחן, מצויד בהנעה ההיברידית המוכרת: מנוע V6 בנזין בנפח 3.5 ליטר, שבשילוב עם מנוע חשמלי וסוללה מדור חדש מייצר הספק משולב של 313 כ"ס ו-34 קג"מ. מי שיבחר במצב הספורטיבי ויעניק דחיפה אגרסיבית לדוושה יתוגמל בעקיפות אינטנסיביות ובתאוצה מאפס ל-100 קמ"ש ב-7.7 שניות. אבל אגרסיביות היא לא הסיפור של ה-RX ההיברידי, אלא עידון: העברת הכוח חלקה וחרישית ומשרה על הנהג והנוסעים רגיעה ושלווה גם בסביבה קשה. נהגים רגועים יתוגמלו גם בצריכת דלק ריאלית של 12-13 ק"מ לליטר, שהיא אמנם רחוקה מה-18 ק"מ לליטר המוצהרים אבל עדיין מרשימה ביחס לכביש-שטח של 2 טון.

כנ"ל לגבי השלדה. המתלים רכים, ספיגת הזעזועים מצויינת - למעט נטייה להתרסק על פסי הרעדה ישראליים - אבל נטיית הגוף בפניות הדוקות מוחשית ומי, שירצה יותר אקשן, יצטרך להוסיף כמה עשרות אלפי שקלים עבור גרסת ה-F ספורט המוקשחת.

בשורה התחתונה, ב-478 אלף שקלים ה-RX החדש מתאים את עצמו היטב לדור חדש של לקוחות: לא עוד אלטרנטיבה נחבאת אל הכלים לג'יפים של המותגים הגרמניים, אלא הצהרת אופנה ונוכחות בולטת, שעדיין שומרת על רקורד "סביבתי" ולא זועקת "כסף חדש".