גלובס - עיתון העסקים של ישראלאתר נגיש

ירידה בשכר המנכ"לים היא סיבה לדאגה?

וגם: היין שהשכיח את החרם, והקידום המהיר באדלר-חומסקי - לא מה שחשבתם

ירידה בשכר המנכ"לים היא סיבה לדאגה?

ראש הקתדרה לממשל תאגידי בבר-אילן: "שכרם יורד. זה פוגע במוטיבציה להצטיין ויפגע בביצועי החברות"

שכר המנכ"לים הבכירים זוכה לביקורת גוברת בשנים האחרונות, ובהתאם גדלים הפיקוח, המגבלות ויוזמות החקיקה. אבל יש באקדמיה מי שמבקש לשנות את המגמה.

בכנס מועדון הדח"צים של "הקתדרה לממשל תאגידי" באוניברסיטת בר אילן, אמר ראש הקתדרה, פרופ' בני לאוטרבך, כי הוא מתנגד לכל חקיקה נוספת בענייני שכר המנכ"לים. "המאבק כעת להגבלת שכר המנכ"לים ל-3.5 מיליון שקל, יוריד את המוטיבציה של מנכ"לים להצטיין ויפגע בביצועי החברות", הוא טען.

לדברי רו"ח קרן קיבוביץ, שותפה ב-BDO Consulting Group, "שכר המנכ"לים הממוצע בחברות הציבוריות הגדולות מצוי בשנתיים האחרונות במדרון חלקלק. ב-2014 נרשמה ירידה שנתית של למעלה ממיליון שקל והשכר הממוצע התכווץ ל-4.3 מיליון שקל בשנה כאשר ב-2015 הירידה ממשיכה".

קיבוביץ ציינה כי בענף הביטוח ניכרת ירידה דרסטית בשכר המנכ"לים, בהיקף של כ-4 מיליון שקל בשנה. "הפיקוח ההדוק על שכר המנכ"לים בביטוח ובבנקים משליך על המשק כולו, משום שבבואם של הגופים הפיננסים, כמשקיעים מוסדיים, לאשר תגמולי מנכ"לים באסיפות, ההשוואה לשכר המנכ"ל שלהם היא בלתי נמנעת והם יוצרים רף אחיד 'דרך הרגליים', גם ללא רגולציה פרטנית לענפים הלא פיננסים".

קיבוביץ סיכמה: "בעתיד, אני צופה שהמגמה תמשיך ותתיישר לשכר ממוצע של 3.5 מיליון שקל, תוך הסטה של רכיבי מענקים לרכיבים קבועים. מגמה שעלולה לרוקן מתוכן את כוונת תיקון 20 לחוק החברות, שנועד להדק את הקשר בין המענקים לביצועים מדידים של החברה".

בכנס השתתפו גם רו"ח יצחק אידלמן - חבר המועצה המנהלית ויו"ר ועדת ביקורת בבנק ישראל; עו"ד טל עצמון, ראש מחלקת מיסים ותגמול בכירים במשרד עורכי הדין גולדפרב זליגמן; וד"ר איל יניב, ראש בית הספר למנהל עסקים אוניברסיטת בר אילן.

לא בשם האב

הקידום המהיר באדלר-חומסקי: לא מה שחשבתם

רבים מאמינים שהפרוטקציה היא זו שנשאה מעלה את צביקה אדלר לתפקיד סמנכ"ל הכספים של קבוצת הפרסום אדלר-חומסקי. השבוע התמנה לתפקיד הסמנכ"ל בקבוצה של אייל חומסקי ושמואל אדלר, לאחר 4 שנים בלבד שם. אלא שזה המקום להפריך את השמועה - צביקה אדלר הוא לא בנו של הפרסומאי המוכר - ולמעשה אין ביניהם כל קרבה משפחתית.

אדלר, 35, רו"ח בעל תואר ראשון בהצטיינות בחשבונאות מהאוניברסיטה העברית, מחליף בתפקידו את עומר שמעוני שמונה למשנה למנכ"ל הקבוצה. בארבע השנים האחרונות שימש אדלר כמנהל הכספים של הקבוצה. במסגרת המינוי החדש ינהל אדלר את כלל הפעילות הכספית של הקבוצה המונה שמונה חברות, מחלקת כספים ומחלקת מערכות מידע, וכן, ימשיך לשמש חבר בצוות הפיתוח העסקי של הקבוצה שאמון על איתור השקעות, הקמה ורכישת חברות ושיתופי פעולה אסטרטגיים עם חברות גלובליות.

לפני הגעתו שימש במשך כשלוש שנים כמנהל הכספים של ערוץ הספורט בבעלות משפחת רקנאטי, לן בלווטניק ואביב גלעדי. באדלר-חומסקי נמסר בתגובה, כי "אנו משוכנעים שמינויו של צביקה לתפקיד יצעיד את קבוצת אדלר-חומסקי קדימה וייתן מענה הולם למשימות ולאתגרים אשר ניצבים בפנינו בשנים הקרובות".

צביקה אדלר / צילום: שמואל אדלר

היין שהשכיח את החרם

לאחרונה אנו עדים להתגברות ההחרמות על סחורה ישראלית שמיוצרת מעבר לקו הירוק, ובפרט באירופה. על רקע זה מעניין לגלות שיקבים מיהודה ושומרון זכו להצלחה נאה בתחרות בסוף השבוע בפריז. 30 יינות נשלחו מישראל לתחרות הבינלאומית ו-6 זכו במדליות, ארבעה מהם מהתנחלויות - טורא מרחלים, ליבני מחברון, וכן גבעות ופסגות מבנימין. עבור מנהלי יקב טורא, זו היתה כנראה לא פחות מהתגשמות נבואה מהתנ"ך, של ירמיהו. ורד בן סעדון, שמנהלת את היקב עם בן זוגה ארז, אמרה: "הפסוק 'עוד תטעי כרמים בהרי שומרון' לא בא מתוך חלל ריק, אולם הזכייה הזו היא הוכחה נוספת לאמיתות הנבואה. בתוך עשור יקבים מיהודה ושומרון מצליחים להתחרות ביקבים בני מאות שנים באירופה ויקבים ותיקים בארץ".

מי ייצג את עו"ד בירן בתביעה נגד רבוע נדל"ן?

בעל מניות בחברה שמתנגד להתקשרות עם משרד עוה"ד של הבעלים בירן: לתבוע את הדירקטוריון

חזית חדשה לשרגא בירן, אחד מבעלי השליטה בקבוצת אלון, שנקלעה בשנה האחרונה לקשיים עקב קריסתה של רשת הקמעונאות מגה שבבעלותה. לאחר שלאחרונה אישרו נושי הקבוצה את מכירת השליטה בחברה אלון רבוע כחול (המרכזת את עיקר עסקי הקבוצה) לידי מוטי בן משה, פנה אחד מבעלי המניות ברבוע כחול נדל"ן (חברה בת של אלון רבוע כחול) לחברה וטען כנגד השירותים שקיבלה ממשרד עורכי הדין ש. בירן ושות', של בעל השליטה בירן.

אותו בעל מניות דורש כי רבוע כחול נדל"ן תתבע מבירן את השבת הכספים שניתנו למשרדו, וכן לתבוע את חברי הדירקטוריון על כך שלדבריו היו נגועים בהפרה לכאורה של חובת הזהירות וחובת האמונים כלפי החברה בקשר עם ההתקשרות עם משרד עורכי הדין. בעל המניות מאיים כי אם החברה לא תפעל כך, הוא ישקול לעשות זאת בעצמו ולהגיש תביעה נגזרת. רבוע כחול נדל"ן נסחרת בתל אביב לפי שווי של 1.4 מיליארד שקל.

המשבר אליו נקלעו בשנה האחרונה קבוצת אלון ורשת מגה, שם במוקד הביקורת את בירן עצמו, השולט בקבוצה לצד דודי ויסמן והקיבוצים. במסגרת זו, בתחילת השנה ערכו עובדי רשת מגה הקורסת הפגנה מול ביתו, בתביעה שיזרים עוד כספים להצלתה.

שרגא בירן / צילום: תמר מצפי

פיתוח לעור - טוב ליו"ר

וגם למנכ"ל פואמיקס, שיחד זוכים לשדרוג בתנאים

חברת פיתוח התרופות הישראלית Foamix, מבקשת להעלות את שכרם של המנכ"ל והיו"ר, ולהעניק להם בונוסים ואופציות. החברה, שמפתחת תרופות לעור הניתנות בצורת קצף, נסחרת בנאסד"ק בשווי כ-200 מיליון דולר. באסיפת בעלי המניות שתתכנס ב-18 באפריל במשרדי החברה ברחובות, יתבקשו בעלי המניות לאשר העלאה של שכר המנכ"ל-המייסד, ד"ר דב תמרקין, מכ-306 אלף דולר בשנה ל-385 אלף דולר, רטרואקטיבית מנובמבר 2015. במקביל, החברה מבקשת לאשר לתמרקין בונוס של כ-181 אלף דולר על עמידה ביעדים שהוצבו לו ל-2015, ובהם יעדי מו"פ ועליית מחיר המניה; ב-2016 הבונוס עשוי להגיע עד 231 אלף דולר. כמו כן תמרקין יקבל בכפוף לאישור האסיפה 100 אלף אופציות.

גם היו"ר ומנהל החדשנות, מאיר עיני, שותפו של תמרקין להקמת החברה, ייהנה (בכפוף לאישור האסיפה) משדרוג בשכרו השנתי, עם קפיצה משמעותית מ-297 אלף דולר ל-369 אלף דולר. כמו כן הוא יקבל בונוס של 201 אלף דולר ו-55 אלף אופציות.

פתאל תורם, רמי לוי מאחר

על רקע המתח הביטחוני של הימים האחרונים, ארגנה השבוע אירוע עמותת "הקו המאחד", הפועלת למען ילדים חולים ונפגעי טרור. היו שם דוד פתאל ורמי לוי, שני תורמים ותיקים של העמותה. רמי לוי הגיע באיחור מרשים, רק בסביבות השעה 22:00, ונראה במצב רוח טוב למדי. שום דבר שירמוז לחודש המטלטל של החברה הבורסאית שנושאת את שמו, בשל חקירת המשטרה על הטרדות מיניות מצד בכירים ברשת הדיסקאונט וכתוצאה גם ירידת המניה בשבוע האחרון ביותר מ-10%.

בראש עמותת הקו המאחד, שהוקמה לפני 16 שנה, עומד ישראל שיינפלד. את הערב היה אמור להנחות ישי לפידות, אבל כמו רמי לוי, גם הוא איחר מאוד, בגלל טיסה מלונדון שהתעכבה, וברגע האחרון הוזעק נתיב רובינזון.

עוד בין האורחים: הרב הראשי לשעבר, ישראל מאיר לאו; ורד סוויד יועצת, ראש הממשלה לענייני רווחה וקידום מעמד האישה; עו"ד יעקב מיכלין, מנכ"ל חברת יישום; ואורי סירקיס, מנכ"ל ישראייר.

עוד כתבות

פרופ' אוריאל אבולוף / צילום: יוסי זמיר

די לפוליטיקה של פחדים: המומחה שמסביר איך ניתן להתמודד עם השסעים בחברה הישראלית

פרופ' אוריאל אבולוף, מומחה לפוליטיקה של הפחד, משוכנע שהחברה הישראלית מונעת מחשש תמידי לגורלה - מה שתורם לשסע הפנימי בה גם היום ● "ברגע שמתעורר הפחד, אנו מתקשים לחשוב ולהושיט יד לאנשים אחרים מחוץ למעגל" ● בראיון לגלובס הוא מסביר איך ניתן לשנות זאת ומה המפתח להשבת האמון בינינו

מאיר בן שבת, ראש המל''ל לשעבר / צילום: מאיר אליפור

המומחה שמודה: ישראל לא לחצה מספיק על חמאס ולכן אין עסקת חטופים

מאיר בן שבת, שכיהן בעבר כראש המל"ל, מתאר בשיחה עם גלובס את מטרות הפעולה הצבאית הצפויה ברפיח, ומסביר כי גם אחריה, תידרש עבודה רבה כדי להביא למציאות אחרת ברצועת עזה ● לגבי המשא ומתן לעסקת החטופים, הוא מודה: "הלחץ על חמאס לא היה בעוצמה שדחקה בו להתפשר על דרישותיו ההזויות"

הדולר מתחזק בחדות מול השקל

השקל נחלש בחדות מול המטבעות הזרים. אלו הסיבות

השקל נחלש בחדות הן מול הדולר והן מול האירו ● הכלכלנים הבכירים מסבירים כי מעבר למתיחות הגיאופוליטית מול איראן ולצד ההסלמה בצפון, גם גורמים בינלאומיים תורמים להיחלשות המטבע המקומי

הבורסה בתל אביב / צילום: Shutterstock

נעילה אדומה בת"א; מניית בית זיקוק אשדוד זינקה בכ-9%

מדד ת"א 35 ירד ב-0.7% ות"א 90 איבד מערכו 0.9% ● התנודתיות בשקל נמשכת ● בלידר שוקי הון מעדיפים את האפיקים הצמודים בטווח קצר-בינוני בשוק האג"ח בישראל ● מטא פרסמה את תוצאותיה הכספיות והמניה צללה במסחר המאוחר ● בבלומברד אודייר חיוביים לגבי המניות אמריקאיות, בדגש על אנרגיה ושירותים ● עונת הדוחות בוול סטריט תופסת תאוצה: הערב יפרסמו דוחות אלפאבית ומיקרוסופט

מטבע דני עתיק. האוסף של ברון מוערך בכ-72 מיליון דולר / צילום: Shutterstock, ABARONS

בעשרות מיליוני דולרים: אוסף המטבעות העתיק שעומד למכירה

מתוך חשש לעתיד התרבות הדנית, יצרן החמאה לארס אמיל ברון, שאסף מטבעות, מדליות ושטרות חוב, אסר על מכירתם במשך 100 שנים ● כעת האוסף מותר למכירה, והוא שווה סכום עתק

חשיפת הבעלים האמיתיים של חברה בע''מ בזמן גירושים / צילום: Shutterstock

העביר מניות לאחיו ללא תמורה, הגרושה תבעה מחצית. מה קבע ביהמ"ש?

האם מניות החברה שבבעלותו, שהעביר הבעל לאחיו במהלך הנישואים, נעשתה בתום-לב - או שמא מדובר בהעברה פיקטיבית לצורך הברחת החברה מאיזון המשאבים שנערך בין הבעל לאישה בעת הגירושים? בשאלה זאת דן בית המשפט לענייני משפחה בקריות במשך 12 שנה ● מה נפסק בסופו של דבר?

מה צפוי בדוחות מטא? / צילום: Shutterstock

מניית מטא התרסקה ב-15% למרות נתונים חזקים, ואלו הסיבות

מטא, שמנייתה עלתה בכ-45% מתחילת השנה, הכתה את התחזיות בתוצאותיה הכספיות, הן בשורת הרווח והן בשורת ההכנסות ● האנליסטים היו אופטימיים לגבי הדוחות הערב, אך התחזית שפרסמה החברה להמשך השנה אכזבה את המשקיעים

טסלה ונטפליקס. תוצאות הפוכות ותזכורת / צילומים: Shutterstock

שתי ענקיות, תוצאות הפוכות ותזכורת לכלל החשוב של עונת הדוחות

טסלה פרסמה ביום שלישי בלילה דוח רבעוני מאכזב, אבל המניה זינקה בפתיחת המסחר ב־13% ● בשבוע שעבר קרה בדיוק ההפך לענקית טכנולוגיה אחרת, נטפליקס, שמנייתה צנחה למרות תוצאות חיוביות ● הסיבה: המלכות האמיתיות של עונת הדוחות הן התחזיות

מנכ''ל מקורות עמית לנג ומנכ''ל איגודן דודו מחלב / צילום: מקורות

מקורות ואיגודן יקימו מרכז מחקר וחדשנות לאומי לתחומי המים

המרכז יוקם בחממה הטכנולוגית של איגודן שתוקם באזור ראשון לציון על פני שטח של כ-2 דונם ותכלול מעבדות, חדרי הדרכה וחממת מחקר לחוקרים מהאקדמיה ומהשוק הפרטי

עלי רזא אסגארי, שהיה גנרל במשמרות המהפכה ועקבותיו נעלמו ב-2007 / צילום: ויקיפדיה

האיראנים טוענים: בכיר במשמרות המהפכה ערק לארה"ב. ומה הקשר הישראלי?

סוכנות הידיעות איראן אינטרנשיונל מדווחת כי עלי רזא אסגארי, בכיר לשעבר במשמרות המהפכה שעקבותיו נעלמו ב-2007, מתגורר בארה"ב תחת זהות בדויה ● אסגארי נחשב לדמות קרובה מאוד לראש הזרוע הצבאית של חיזבאללה, עימאד מורנייה, שחוסל ב-2008 בסוריה

מאהל המחאה הפרו פלסטיני באוניברסיטת קולומביה (עיבוד: טלי בוגדנובסקי) / צילום: ap, Ted Shaffrey

המוחים הפרו-פלסטיניים עוטים מסכות קורונה כדי להיות חופשיים לבעוט

הלוק החדש של המפגינים מאפשר להם לחרוג מהשורות ● צה"ל נדרש לענות על שאלות קשות ● והאמריקאים מודאגים מהכוח של טיקטוק ● זרקור על כמה עניינים שעל הפרק

וול סטריט / צילום: Unsplash, Roberto Júnior

מסחר מסביב לשעון? בוול סטריט שוקלים שינוי קיצוני

בורסת ניו יורק שלחה סקר לסוחרים בנושא מפתיע במיוחד ● על פי דיווח בפייננשל טיימס, הבורסה בדקה מה דעתם על מסחר מסביב לשעון - 24/7, או 24 שעות בשבוע המסחר ● ומי מציע את זה כבר היום?

אילוסטרציה: טלי בוגדנובסקי, צילומים: AP (Daniel Cole, Toby Melville)

״הטיסות יוצאות״, מכריז סונאק, ומוכן לגרש את המהגרים

מנהיג השמאל הקיצוני בצרפת "יודע את ההבדל בין יהודי לבין צלף של צה"ל" ● טראמפ מרשה לקונגרס לסייע לאוקראינה ● "הטיסות יוצאות", מכריז ראש ממשלת בריטניה, ומוכן לגרש מהגרים ● טסלה מאבדת את הדמוקרטים ● חמישה אירועים מהשבוע שהיה בעולם

יונדאי i20 מודל 2024 / צילום: יח''צ

החל מ-120 אלף שקל: מכונית קטנה עם תמורה טובה

ה–i20 החדשה היא מכונית זריזה, מרווחת יחסית לקטגוריה וחסכונית. יש נוחות ממנה, אבל בעידן שבו אפילו משפחתיות "עממיות" כבר נושקות ל-170 אלף שקל, ה-i20 היא בחירה הגיונית לבעלי תקציב מוגבל

צבי לנדו, מנכ''ל סולאראדג' / צילום: איל יצהר

מניית סולאראדג' הידרדרה לשפל של 5 שנים בעקבות תוצאות פושרות של המתחרה

דוחות אנפייז האמריקאית לימדו על התאוששות איטית מהצפוי בשוק הסולארי שבו פועלת החברה מישראל ● מניית סולאראדג' צנחה ב-41% מתחילת השנה

נתב''ג. השהייה נוספת של הקווים לתל אביב / צילום: טלי בוגדנובסקי

חברות התעופה שמאריכות את ביטולי הטיסות לישראל

רוב חברות התעופה חזרו לפעול בישראל לאחר שהפסיקו את הטיסות בעקבות המתקפה מאיראן, אך עדיין יש כאלה שמהססות ● שתי חברות תעופה האריכו היום את תוקף השהיית הטיסות לארץ

"מדינה קטנה, הגנה אדירה": בעולם עדיין מתפעלים מישראל

גלובס מגיש מדי יום סקירה קצרה של ידיעות מעניינות מהתקשורת העולמית על ישראל במלחמה • והפעם: נשיא סוריה בשאר אסד מנסה לשדר עסקים כרגיל, איראן ממשיכה לפתח את תוכנית הגרעין, בכירה בריטית קוראת לממלכה ללמוד מירושלים כיצד מפתחים מערך הגנה ראוי, ואונר"א שחלק מאנשיה התגלו כטרוריסטים באה בטענות לישראל ● כותרות העיתונים בעולם

מטוס B-52 שנושא עליו את טילי המיקרו־גל / צילום: Reuters, Michael Clevenger / Courier Journal / USA TODAY NETWORK

חודר בונקרים ומשבית כורים גרעיניים, ללא פגיעות בנפש: הנשק האמריקאי שיכול לשנות את מאזן הכוחות מול איראן

הכתבה הזו הייתה הנצפית ביותר השבוע בגלובס, ועל כן, אנחנו מפרסמים אותה מחדש כשירות לקוראינו ● לפי חשיפת "דיילי מייל" הבריטי, ארה"ב פרסה בחשאי מערכת טילי מיקרו-גל, שהפעימות האלטקרו-מגנטיות שהם פולטים יכולים להשבית כל מכשיר אלקטרוני – כולל מתקני גרעין תת קרקעיים ● איך היא עובדת?

רחפן Autel EVO 2 Enterprise / צילום: Reuters, Steve Marcus

אלפי רחפנים מתוצרת סין בדרך לצה"ל. אלו החששות

אלפי רחפנים תוצרת DJI ואוטל הסיניות נרכשו כדי למלא את השורות בצבא, לאחר ערב רב של דגמים שהגיעו מתרומות ואנשי מילואים ● למרות האיסור בארה"ב ובעוד שצבאות מערביים חוששים מריגול סיני, בצה"ל מבהירים: "נעשו התאמות כדי לשמור על ביטחון המידע"

גבול לבנון / צילום: Shutterstock

חיזבאללה ירה לעבר חיילים במרחב הר דב, צה"ל השיב אש

החות'ים טוענים: "תקפנו ספינה ישראלית כאות סולידריות עם הפלסטינים" ● בשל ההפגנות הפרו-פלסטיניות: אוניברסיטת דרום קליפורניה הודיעה על ביטול טקס הפתיחה ● דיווח בבלומברג: פסגה מדינית בנושא עתידה של רצועת עזה יתקיים ביום שני הקרוב בסעודיה ● בכיר בזרוע המדינית של חמאס ל-AP: נניח את נשקנו אם תקום מדינה פלסטינית בגבולות 67' ● כל העדכונים