גלובס - עיתון העסקים של ישראלאתר נגיש

תביעה ב-300 א' ש' נגד USG קפיטל: עשקה קשיש סיעודי בן 84

לטענת הקשיש, החברה ונציגת מכירות שלה עשקו אותו תוך ניצול גילו המבוגר, מצבו הבריאותי וחולשתו הגופנית והקוגניטיבית, לשם התקשרות בהשקעה בלתי חוקית ומסוכנת שאינה מתאימה לצרכיו ולרצונותיו

פטיש דין משפט גזר דין עתירה דין וחשבון / צלם: פוטוס טו גו
פטיש דין משפט גזר דין עתירה דין וחשבון / צלם: פוטוס טו גו

חברת יו אס ג'י קפיטל ישראל, הפועל בזירת האלגו-טריידינג, עשקה קשיש סיעודי, בן 84, הסובל מבעיות רפואיות, מטופל באופן קבוע בתרופות וחי לבדו כשלצדו מטפל, עובד זר, הצמוד אליו והסועד אותו - כך נטען בתביעה בהיקף 300 אלף שקל שהגיש הבוקר (ג') עו"ד דן צוק בשם הקשיש, נגד החברה ונגד נציגת המכירות שלה, אשר לטענת הקשיש הפעילה עליו לחץ על-מנת להעביר לחברה את כספו. 

בתביעה, שהוגשה לבית משפט השלום בראשון-לציון, טוען הקשיש כי הוא רופא במקצועו, ואולם בשנים האחרונות הוא אינו בקו הבריאות. עקב גילו המתקדם, נטען, סובל הקשיש מבעיות רפואיות, מטופל באופן קבוע בתרופות ומוגדר כסיעודי. לטענתו, מצבו הקוגניטיבי אינו שפיר, והוא סובל מבעיות זיכרון ובעיות רפואיות אחרות שפגעו קשות ביכולת התפקוד היומיומי ובתקשורת עם אחרים. 

בתביעה טוען הקשיש כי כספו "נוהל" על-ידי יו אס ג'י קפיטל במשך כחודשיים, החל מיולי ועד ספטמבר אשתקד, אשר במהלכם נגרם לו הפסד של כ-300 אלף שקל. לטענתו, החברה ונציגת מכירות שלה, שפנתה אליו לגייס אותו כלקוח, עשקו אותו תוך ניצול גילו המבוגר, מצבו הבריאותי וחולשתו הגופנית והקוגניטיבית, לשם התקשרות בהשקעה בלתי חוקית ומסוכנת שאינה מתאימה לצרכיו ולרצונותיו.

עוד נטען כי הופעל על התובע לחץ כבד מצד החברה ונציגת המכירות, תוך ניצול קר וציני של גילו ומצבו הבריאותי והקוגניטיבי, לחתום על מסמכי התקשרות עם החברה, במטרה כי יעביר אליה כספים שנועדו לשם קיומו ומחייתו לעת זקנה, וכל זאת כאשר אינו קורא עברית.

בנוסף טוען הקשיש כי החברה פעלה בתרמית, הטעתה אותו ונהגה בחוסר תום-לב במשא-ומתן טרם ההתקשרות עמה, בכך שלא גילתה לו כי היא פועלת ללא רישיון כנדרש על-פי חוק.

בתביעה מגולל הקשיש את סיפור העושק לכאורה. כנטען, ביולי אשתקד יצרה נציגת מכירות של יו אס ג'י קפיטל קשר טלפוני עם הקשיש, במטרה לנסות ולשכנעו להיפגש עמה לשם הצגת "ההשקעה". להערכת הקשיש, לנציגת המכירות ולחברה היה מידע מוקדם בנוגע לגילו, מצב בריאותו ומצבו הכלכלי, לרבות עתודות פיננסיות שעמדו לרשותו, והוא אף כותב בתביעתו כי "קיים חשש כי מידע מוקדם זה התקבל מגורם בסניף הבנק בו ניהל את חשבונו".

לקשיש, נטען, לא היו השקעות קודמות במט"ח או חוזים עתידיים או כל השקעה ממונפת ברמת סיכון דומה. כספו נוהל במסגרת חשבון הבנק שלו במשך שנים רבות, ואין ולא היה לו כל ידע פיננסי או מומחיות בהשקעות.

כך, נטען, ההשקעה אותה שיווקו חברת יו אס ג'י קפיטל ונציגת המכירות שלה לא התאימה לקשיש, לצרכיו ולרצונותיו, והוא לא היה מעוניין בה. "קל וחומר שלא התאימה לו, שכן בהתחשב בגילו המתקדם לא היה מעוניין להשקיע את כספו באפיק השקעה בעל סיכון, כשהוא אינו מבין את אופיו, משמעותו והשלכותיו של אפיק השקעה זה", נכתב בתביעה. 

ואולם, נטען, בהמשך לשיחת הטלפון בין נציגת המכירות לקשיש, הגיע עובד של החברה לביתו יום למחרת במטרה להציג בפניו את "ההשקעה" ולנסות לשכנעו להתקשר עם החברה. הקשיש, נטען, לא היה מעוניין בכל השקעה אצל החברה מכל סוג שהוא, אך לטענתו החברה לא הרפתה, ו-3 ימים לאחר מכן הגיעו אל ביתו נציגת המכירות ואותו עובד שפקד את ביתו קודם לכן, וביקשו להיפגש עמו במטרה לשכנע אותו בשנית להתקשר עם החברה.

בפגישה זו, נטען, הפעילו השניים אמצעי לחץ ופיתוי על הקשיש, "תוך שימוש במתק-שפתיים והבטחות כי כספו יישא תשואה סולידית, וכי אין בהשקעה כל סיכון מהותי, הכול במטרה ברורה לשכנעו להשקיע כספים בחברה". גם לאחר פגישה זו, נטען, הקשיש לא נענה לבקשתם.

ואולם, כנטען בתביעה, החברה לא הרפתה מהקשיש ויומיים לאחר מכן הגיעו הנציגים אל ביתו של הקשיש, בפעם השלישית, כשהם נחושים להחתים אותו על מסמכי התקשרות עם החברה.

כנטען בתביעה, "לאחר מסע שכנועים ולחצים אינטנסיבי" הצליחה נציגת המכירות להחתים את הקשיש על מסמך נושא כותרת "נספח - כתב הסכמה לחיבור ליישום מסחר אוטומטי (אלגו-טריידינג) ותנאי השימוש בו" וכן על מסמך נושא כותרת "כתב הזמנה ליישום מסחר אוטומטי". לטענת הקשיש, הנתבעים לא אפשרו לו לעיין בהוראות הנספח, והוא לא קרא אותו. חמור מכך, לטענת הקשיש, הוא אינו קורא עברית, ועל כן לא יכול היה להבין את הכתוב בנספח.

לטענת הקשיש, בפגישה נכח המטפל הצמוד שלו, עובד זר שאינו מבין עברית באופן שוטף, ולא הבין את שנאמר, קל וחומר שלא היה מסוגל לקרוא את הכתוב בנספח עליו חתם מטופלו. 

"התובע הסביר לנתבעים כי אינו מעוניין בהשקעה, וכי אינו מסוגל להבין את הכתוב בנספח. הנתבעים התעלמו מכך, ובמקום, האיצו בתובע וכפו עליו לחתום על הנספח, תוך הפרחת הבטחות-שווא כי כספו יהיה בטוח ומוגן, וכי מדובר 'בהזדמנות בלתי חוזרת'", נכתב בתביעה. 

לטענת הקשיש, בשל הלחץ הרב והמתמשך שהופעל עליו במשך מספר ימים רצופים, הוא חתם, ביד רועדת, על הנספח ומסר לנציגי החברה, תחת לחציהם, צ'ק על סך 567,300 שקל. 

בתביעה נטען כי "הנתבעים היו מודעים היטב למגבלותיו הגופניות של התובע, לגילו המתקדם ולחולשתו הקוגניטיבית, וניצלו את מצבו במטרה להחתימו על הנספח ועל-מנת שיעביר כספים לחברה, כל זאת כשהם מפעילים על התובע לחצים כבדים. הנתבעים אף ניצלו את העובדה כי בני משפחתו של התובע אינם מתגוררים עמו. הנתבעים אף ניצלו את העובדה כי במועד החתימה על הנספח, התובע לא קרא ואף לא היה יכול לקרוא את הנספח, וממילא לא היה יכול להבין את הוראותיו". 

לטענת הקשיש, במהלך התקופה הקצרה שחלפה מתחילת ההתקשרות עם החברה הוא לא היה מודע במדויק לנעשה בחשבונו, אך עקב מפעם לפעם אחר מצב ההשקעה וקיבל את הרושם כי מצבה שפיר. ואולם, לטענתו, באוגוסט 2015, כחודש לאחר ההשקעה, הבחין התובע כי כפי הנראה נגרמו בחשבונו באופן פתאומי הפסדים כבדים בשיעור של כמחצית משווי הקרן, ובעקבות זאת הוא ניסה ליצור קשר עם נציגת המכירות של החברה ועם הנציג שהגיע אל ביתו - ללא הצלחה.

מספר ימים לאחר מכן, נטען, התקיימה פגישה בין הקשיש לבין מנכ"ל החברה, משה שלום, אשר במהלכה דרש את כספו בחזרה, אך נענה בשלילה. כנטען, לאחר שבקשתו לקבלת החזר מלא של הכספים שאבדו לא נענתה, שלח הקשיש לחברה טופס משיכה של יתרת הכספים בחשבונו, אך רק כ-20 יום מאוחר יותר הועברה יתרת הכספים לחשבונו בבנק. היתרה שהוחזרה לקשיש, כנטען, עמדה על סך של 283,567 שקל - סכום המשקף הפסד של 283,733 שקל. 

זירת האלגו-טריידינג, הזירה הרובוטית, מספקת בתקופה האחרונה כותרות שוטפות, בין היתר סביב פרשת קריסת חברת יוטרייד בבעלות אביב טלמור (העצור בימים אלה בחשד לביצוע עבירות ניירות ערך, הלבנת הון ועוד), וכן לאור הגשתן של מספר תביעות משקיעים בעת האחרונה נגד בתי השקעות שונים, ולאור פעילותה האינטנסיבית של רשות ניירות ערך נגד בתי ההשקעות הפועלים בזירה זו ללא רישיון.

בין היתר פנתה הרשות בחודשים האחרונים לחברות שונות הפועלות בזירת האלגו-טריידינג - בהן חברת יו אס ג'י קפיטל - באזהרה, במסגרתה הודיעה להן כי אם הן עוסקות במסחר באמצעות אלגוריתם ממוחשב, הן נדרשות להפסיק לאלתר את פעילותן, כיוון שזו מהווה ניהול תיק השקעות מבלי שהחברה היא בעלת רישיון ניהול תיקים, כנדרש בחוק.

יו אס ג'י קפיטל לא קיבלה את עמדת הרשות ופנתה לבית המשפט כדי לקבל הכשר לפעילותה. לטענת החברה, הרשות מנסה למגר את המסחר האלגוריתמי תוך יישום גישה פטרנליסטית, אולטרה מרחיבה, החסרה עיגון בחוק. בנוסף, החברה טענה לאכיפה בררנית, כאשר לעמדתה הרשות מפלה אותה ביחס לחברות רבות אחרות הממשיכות לפעול בזירת האלגו-טריידניג באין מפריע.

רשות ניירות ערך מצידה הגישה תגובה חריפה במענה לבקשה, במסגרתה היא מתנגדת לאפשר לחברה לפעול בזירת האלגו-טריידינג, תוך שהיא טוענת כי "החברה מנהלת עבור עשרות רבות של לקוחות - ללא רישיון ניהול תיקים ותוך הפרת הדין - סכומים של מיליוני שקלים". 

מחברת יו אס ג'י קפיטל נמסר בתגובה: "טרם קיבלנו את כתב התביעה. כשנקבל אותו, נוכל להתייחס אליו במסגרות המקובלות, בצורה עניינית. כל פרסום של תוכן כתב התביעה, מבלי שניתן לחברה זמן מספק להתייחס אליו, הוא פרסום לא ראוי". 

עוד כתבות

חופית באטה, חוקרת בינה מלאכותית ב-AI21 / צילום: יונתן בלום

היא התגייסה ליחידת מודיעין, צוללת עם כרישים ועובדת בתחום הכי חם בעולם

היא שובצה במודיעין אך התעקשה להתגייס לקרבי, שימשה אלגוריתמאית במובילאיי ויש לה תואר במתמטיקה ● כיום חופית באטה היא חוקרת ב-AI21 Labs, שנתמכת בידי ענקיות הטכנולוגיה ● 40 עד 40: נבחרת המנהיגות הצעירה של גלובס

סקטור השבבים יורד / צילום: Shutterstock

אנבידיה יורדת למקום החמישי בשווי שוק: מה עובר על הסקטור הלוהט בוול סטריט?

ביום אחד איבדה החברה הלוהטת של וול סטריט 10% מערכה, והיא רק דוגמה לסגמנט השלילי שאפיין את שוק השבבים כולו ● אנליסטים מנתחים את הסיבות: מנתוני מאקרו בעייתיים שמכבידים על השוק כולו ועד ל"תיקון" בתחום, שנהנה מפריחה משמעותית בשנה האחרונה

ח''כ משה ארבל, מפלגת ש''ס / צילום: איל יצהר

"מוכרחים להבין את גודל השעה": ראיון חג עם השר הכי לא שגרתי שיש

שר הפנים משה ארבל מכוון אצבע מאשימה לבג"ץ שיצר תגובת נגד בציבור החרדי לשאלת הגיוס ● בענייני התכנון, הוא מגלה שהוא הודף לחצים להתערבות ומאשים את שרי הליכוד באינטרסים צרים ● את הפועלים הפלסטינים, הוא אומר, צריך להחזיר, "אין שאלה בכלל" ● ולמה הוא משוכנע שזה הזמן להעלות ארנונה

אילוסטרציה: טלי בוגדנובסקי, צילום: Shutterstock

להפסיק לרוץ על הגלגל. מה יקרה לכם אם תרוויחו פחות

המעבר למשרה עם משכורת נמוכה יותר, כרוך בדרך-כלל בקיצוץ בהוצאות ● יחד עם זאת, הוא עשוי להגיע עם עלייה ניכרת בזמן הפנוי ובאיזון בין העבודה והחיים

נשיא ארה''ב, ג'ו ביידן / צילום: ap, Mark Schiefelbein

סיוע הענק האמריקאי אושר רשמית: איזה נשק תקנה ישראל במיליארדים?

אחרי בית הנבחרים, גם הסנאט האמריקאי אישר את הסיוע לישראל. חבילת הסיוע עומדת על כ-26 מיליארד דולר, מתוכם 14 מיליארד דולר לרכש ביטחוני ● מה יהיה ניתן לרכוש איתו, מה האינטרס האמריקאי הרחב, ועד כמה תהנה ממנו התעשייה הישראלית? ● גלובס עושה סדר

כוחות צה''ל ברצועת עזה / צילום: דובר צה''ל

הותר לפרסום: רס"ל במיל' סאלם אלכרישאת נפל בצפון הרצועה

אלכרישאת, גשש בן 42 מאבו רובייעה, נפל בקרב בעזה ● דובר צה"ל לעזתים שבבית לאהייא: "עזבו את האזור מיד" ● צה"ל תקף בדרום לבנון; רקטות שוגרו למרחב מרגליות שבאצבע הגליל ● שני בכירי חיזבאללה חוסלו בדרום לבנון בתגובה על הפלת הכטב"ם הישראלי אתמול ● לפחות שתי מטרות יורטו בשמי נהריה ● כל העדכונים

הבורסה בוול סטריט / צילום: Unsplash, Ahmer Kalam

נעילה ירוקה בוול סטריט; מניות השבבים קפצו

הנאסד"ק קפץ ב-1.5% ● אירופה ננעלה במגמה חיובית ● נעילה מעורבת באסיה, מדד ההנג סנג זינק בכ-1.9% ● מחירי הנפט עלו ● הביטקוין עומד על כ-66.27 אלף דולר למטבע ● מחיר הזהב נחלש בכ-1% ● מדד מנהלי הרכש במגזר הייצור בארה"ב ירד והוביל לירידה בתשואות האג"ח הממשלתיות

הפגנה פרו פלסטינית באוני' קולומביה, ניו יורק / צילום: ap, Yuki Iwamura

האוניברסיטה שהפכה למוקד הפגנות פרו-פלסטיניות סגרה את שעריה: "הקמפוס נראה כמו בסיס צבאי"

השיעורים בקולומביה שבניו יורק הופסקו עד הודעה חדשה בשל מחאות פרו-פלסטיניות ● סטודנטים יהודים קיבלו המלצה שלא להגיע למקום, ונמנעה כניסתו של פרופ' שי דוידאי לקמפוס ● עומר לובטון-גרנות מבית הספר למדיניות ציבורית: "האוניברסיטה נכנסה ללחץ. הכול מגודר, שוטרים מסביב, כל השערים נעולים, בריקדות, עשרות ניידות ומסוקים באוויר"

פליקס בייקר / איור: גיל ג'יבלי

האחים שהמתינו 20 שנה עד שהשקעה של מיליונים הפכה ל־8 מיליארד דולר

משקיעים בקרן גידור של האחים פליקס וג'וליאן בייקר זכו לאחרונה להכנסה מפתיעה, מהגדולות ביותר שחולקו אי פעם בתעשייה, בעקבות עסקת ביוטק ● זה קרה כשהאחים מכרו החזקה היסטורית בחברת הטיפול לסרטן, סיג'ן, לענקית התרופות פייזר

מטוס B-52 שנושא עליו את טילי המיקרו־גל / צילום: Reuters, Michael Clevenger / Courier Journal / USA TODAY NETWORK

חודר בונקרים ומשבית כורים גרעיניים, ללא פגיעות בנפש: הנשק האמריקאי שיכול לשנות את מאזן הכוחות מול איראן

לפי חשיפת "דיילי מייל" הבריטי, ארה"ב פרסה בחשאי מערכת טילי מיקרו-גל, שהפעימות האלטקרו-מגנטיות שהם פולטים יכולים להשבית כל מכשיר אלקטרוני – כולל מתקני גרעין תת קרקעיים ● איך היא עובדת?

מפגינים פרו פלסטינים באוניברסיטת קולומביה / צילום: Reuters, Lev Radin

ההפגנות הפרו-פלסטיניות באוניברסיטאות העילית בארה"ב צוברות תאוצה

כניסתו של פרופסור שי דוידאי, ישראלי המרצה באוניברסיטת קולומביה, נחסמה ● עשרות נעצרו באוניברסיטת ייל לאחר שהקימו מחנה אוהלים בקריאה לשחרור עזה

קשת שביט, חוקרת בפרויקט Candle של נאס''א / צילום: שמוליק עלמני

"ניצלתי בנס": הצעירה שהגיעה עד לפרויקט השאפתני של נאס"א

בגילה הצעיר במיוחד קשת שביט הספיקה להיות חתומה על מאמר פורץ דרך בשער מגזין Science היוקרתי, ועובדת בפרויקט של נאס"א על מחקר שעתיד לדייק את המידע שיש לנו על כוכבים ● ב-7 באוקטובר היא הייתה בביתה בקיבוץ בארי, כשמחבלים ניסו לחדור אליו: "הוא ספג הרבה כדורים, ניצלתי בנס" ● 40 עד 40: נבחרת המנהיגות הצעירה של גלובס 

לוטרה. דגי בריכות הנוי חוסלו כמעט לחלוטין / צילום: Shutterstock

קרבות על טריטוריה, פלישות וחיסולים: משפחות הפשע של סינגפור הן בכלל לוטרות

הסגרים שהונהגו בקורונה נתנו לבעלי חיים רבים הזדמנות להשתלט על שטחים אורבניים ● בתום המגפה הם נדחקו בחזרה לשיפולי הערים, אבל לא הלוטרות בסינגפור: אלה עושות שם שמות אפילו על חשבון קרוקודילים

אורי ציחור, ראש תחום בלוקצ'יין במחלקת הייטק, טכנולוגיה והון סיכון במשרד עורכי הדין פישר (FBC) / צילום: יונתן בלום

עורך הדין שהכניס את התחום הלוהט לפירמות ענק בישראל

אורי ציחור, ראש תחום בלוקצ'יין במחלקת הייטק והון סיכון במשרד פישר, מלווה חברות קריפטו בעסקאות והנפקות ומסייע להן להכניס מטבעות דיגיטליים לבנקים ● 40 עד 40: נבחרת המנהיגות הצעירה של גלובס  

דיזנגוף סנטר / צילום: גיא חמוי

מעל 3 מיליון שקל בדקה: זינוק בהוצאות בכרטיסי אשראי לעומת ערב פסח אשתקד

לפי נתוני חברת שב"א, בין השעות 8:00-14:00 הוציאו הישראלים סכום של 735 מיליון שקל • מדובר בזינוק של 14% בהוצאות בכרטיסי אשראי לעומת ערב פסח אשתקד • בשנה שעברה בשעות אלו נרשמו הוצאות בכרטיסי אשראי בסכום כולל של 645 מיליון שקל • ומה הייתה הדקה העמוסה ביותר היום?

המספרים מאחורי האופציות לעובדים בחברות ההייטק הישראליות נחשפים / צילום: Shutterstock, Lucky-photographer

נעילה חיובית בוול סטריט; טסלה איבדה כ-3%, אנבידיה עלתה בכ-4.3%

בורסות ארה"ב נצבעו ירוק ● מדד ההנג סנג זינק בכ-1.7% ● טסלה ירדה לאחר שפורסם כי הורידה את מחירי הרכבים החשמליים שלה ברחבי העולם; המניה ירדה מתחילת השנה בכ-40% ● ירידות במחירי הנפט והזהב ● האג"ח הממשלתיות בארה"ב נסחרו בעליות

אפל. החברה המבטיחה של 2024? / צילום: Shutterstock

"תהיה הפתעת השנה": זו המניה המומלצת ביותר של בנק אוף אמריקה

המכירות נופלות, היא לא נמצאת בשוק הבינה המלאכותית, ומתחילת השנה מנייתה איבדה 10.7% ● למרות הכול, בבנק אוף אמריקה מאמינים שענקית הטכנולוגיה אפל צפויה להתאושש בחצי השני של השנה

איילת שקד / צילום: שלומי יוסף

מיליון וחצי שקל על משרה חלקית: איילת שקד מציגה - כך מכינים נקניקיות גם בעסקי הנדל"ן

איילת שקד השוותה בין מינוי בכירים במערכת המשפט להכנת נקניקיות ("מי שלא עומד בחום, שלא ייכנס למטבח") ● מעניין מה הייתה אומרת על מינוי פוליטיקאית לתפקיד בכיר במגזר העסקי

פרופ' יוג'ין קנדל / צילום: מיכה לובטון

הוא היה אחד האנשים הקרובים לנתניהו, היום הוא חושף: "לא הייתי מחזיק במשרד שלו חודש"

יו"ר המועצה הלאומית לכלכלה לשעבר, יוג'ין קנדל, בטוח: "אם ישראל לא תשנה כיוון בהקדם, הכלכלה תקרוס, והמדינה עמה" ● לדבריו, כדי שנבואת הזעם לא תתממש צריך להקים ממשלה שתנהל סיכונים לטווח הארוך בכל תחומי חיינו ● הוא לא פוסל אפשרות להיות שר האוצר הבא, אבל "לא כזה שתפקידו העיקרי הוא לחלק הטבות" ● האזינו

נתיב השייט באוקיינוס הארקטי / צילום: Shutterstock

בהובלת רוסיה וסין: נתיב השיט הימי שעשוי לשנות את חוקי המשחק

התקפות החות'ים בים האדום, במקביל לבצורת במרכז אמריקה, מובילות את העולם לחפש נתיבי סחר ימי חלופיים ● בשנים האחרונות, הסחר באזור הארקטי זינק בחדות נוכח הפשרת הקרחונים ומעורר התעניינות רבה מצד מעצמות העולם, ארה"ב, רוסיה וסין ● האם מפת נתיבי השיט בעולם לקראת שינוי, וכיצד תושפע ישראל?