בעיצומו של הדיון בבית המשפט המחוזי בתל-אביב אתמול (ד') בבקשה להכריז על יזמית הנדל"ן ענבל אור פושטת רגל, איבד איתן אורנשטיין, שופט סבלני ורגוע בדרך-כלל, את שלוותו. זה קרה כשאור חזרה והתפרצה לדברי עורך דינה החדש, יניב אינסל, אולי בניסיון לדייק אותם. אורנשטיין קטע את אור והכתיב החלטה נוזפת לפרוטוקול: "בית המשפט מזהיר את גברת ענבל אור שאם תמשיך להתפרץ לדיון, לא יהיה מנוס מלהוציא אותה מהאולם".

התגובה של אורנשטיין נועדה לשמור על הסדר, אבל הדיון אתמול באולמו מלמד על הרבה יותר מכך. אם עד כה הצליחה אור לעמוד בפרץ ולמנוע את פירוק החברה שלה, או הכרזה עליה כפושטת רגל, אתמול נראה היה כי אור התקרבה כדי פסע אחד לפני התהום הכלכלית שממנה אולי כבר לא תוכל לטפס חזרה.

אור נקלעה בשבועות האחרונים לקשיים משמעותיים בשני אפיקים שקשורים זה בזה. הראשון - חקירת רשות המסים בחשד כי העלימה מסים בהיקף של עשרות מיליוני שקלים, בין היתר באמצעות הוצאת חשבוניות פיקטיביות. אור נעצרה לפני חודש, נחקרה ועודנה נחקרת באזהרה ברשות. אם ייאספו די ראיות נגדה, היא עלולה לעמוד בפני כתב אישום פלילי.

במקביל, בסמוך לפרוץ החקירה, החלו רוכשים ונושים אחרים של היזמית מארגנת קבוצות הרכישה להגיש בקשות פירוק ופשיטת-רגל נגד אור וקבוצת החברות שלה לבית המשפט המחוזי בתל-אביב.

הבקשה להכריז על אור פושטת רגל אומנם לא התקבלה אתמול, אבל השופט הבהיר היטב מה הוא חושב על התנהגותה של אור ועל מצבה. לאחר שהתברר כי בשל הלחץ הכלכלי שממנו היא סובלת מכרה אור בחודש ינואר האחרון דירה ב"מגדלי הצעירים" בתל-אביב לרוכש עופר לוזון, זמן קצר לאחר שהיא שיעבדה את אותה הדירה כבטוחה לטובתו של שלי נרקיס, "מלך השוק האפור" - מתח עליה השופט ביקורת חריפה. "האם לא מדובר בעסקה שבוצעה במירמה?" אמר/שאל השופט. "נעשתה כאן עסקה לא תקינה. יש פה דירה שנמכרה פעמיים. צריך לחקור את זה".

חשוב לציין בנקודה זו כי לפי החוק, העברת נכס במירמה מהווה "מעשה של פשיטת-רגל". אור התקשתה להסביר את המעשה, ובינה לבין המעורבים האחרים התגלעה מחלוקת באשר לאופן שבו הוא נעשה. בין היתר טענה אור כי בניגוד לעסקה עם לוזון, העסקה עם נרקיס לא הייתה עסקת מכר. עוד טענה אור כי נרקיס לא אמור היה לרשום הערת אזהרה על הנכס שנמכר בהמשך ללוזון, וכי הוא רשם הערת אזהרה ללא ידיעתה.

ואולם, כעבור דקותיים הציג עו"ד אביטן מימון, פרקליטו של נרקיס, גרסה שונה לחלוטין. מימון התרומם בשלב זה לראשונה מכיסאו ואת דבריו פתח באמירה כי "אין שופטים אדם בשעת מצוקתו, אבל אור אמרה דברים לא מדויקים".

בהמשך הסביר בא-כוחו של נרקיס, כי בניגוד למה שהעידה אור, "מי שאימת את הבקשה לרשום הערת אזהרה על הדירה הוא היועץ המשפטי של אור, עו"ד עופר דננברג, והערת האזהרה מופיעה על טופס שאור חתמה עליו".

אורנשטיין נמנע בינתיים מלקבל החלטה אופרטיבית, בעיקר בשל הצורך לערוך חקירה מסודרת באשר לנסיבות שהובילו את אור להתנהג כפי שהתנהגה. השופט למוד-הניסיון שכנע את הצדדים להגיע להסכמה, שלפיה מבלי שהם יוותרו על טענותיהם, ייאסר בשלב זה על אור להעביר את הדירה ב"מגדלי הצעירים" לבעלותו של מי מהצדדים (משפטית הוציא השופט צו איסור דיספוזיציה על הנכס המדובר).

הבקשה והדיון אתמול חשפו את בעיותיה של אור בעוד היבט: חובותיה לשוק האפור. מתברר כי אור לקחה משלי נרקיס הלוואה בסך 7.5 מיליון שקל בריבית רצחנית של כ-30% ב-5 חודשים המשקפת ריבית שנתית של כ74%. ומי נזקק להלוואות כאלה מסוכנות, אם לא אדם שמסובך כלכלית עד הצוואר?

מחברת אור סיטי נדל"ן נמסר בתגובה: "אנו מברכים על החלטת השופט ומקבלים את המלצתו החכמה להגיע לפתרון משותף ולבקשתו להעמיד בטוחות לבנק לקבלת אשראי. מצב החברה מאפשר לה לעמוד בהגעה לסיכום מכובד והוגן, אך לא נאפשר ניסיונות ללחוץ או לסחוט את החברה על-ידי שימוש בלחץ תקשורתי. אור סיטי תמשיך לפעול למציאת פתרון מוסכם עם בנק מזרחי, להמשך הפעילות התקינה בחשבונות הבנק".

גורמים המקורבים לאור מסרו היום בנוסף: "אור אולי לא התנהלה נכון בפרשייה, אבל לא הייתה לה כל כוונת מירמה. נרקיס ביקש ממנה בטוחה כשהוגשה בקשת פירוק הראשונה נגדה, ואז היא עשתה מולו את השיעבוד על הדירה כבטוחה לחובות שלה. צריך להסדיר את זה, אבל זה לא מתאים לבית משפט של פשיטת-רגל. אם לא היה השם ענבל אור, זה לא היה מגיע לאורנשטיין אלא להליך אחר".

מחליפה עורכי דין כמו גרביים

כנראה שהלחץ שבו מצויה ענבל אור גורם לה להחליף יועצים ועורכי דין בקצב גבוה. בכל הנוגע להליכי חדלות הפירעון הננקטים בעניינה, יוצגה עד כה אור בידי 3 משרדים שונים. עורך הדין הראשון היה דן נובהארי, המתמחה בין היתר בתיקי פירוק. נובהארי זכור לרבים מהתקופה שבה ניהל את עיזבון פרנץ קפקא ומקס ברוד, והוא סייע לאור לצאת בשלום מבקשת הפירוק.

לאחר מכן שכרה אור את שירותיו של פרקליט הצמרת, עו"ד ד"ר יעקב וינרוט, שאף ניסה לתווך לאור חברת נדל"ן גדולה, שהביעה התעניינות בהשקעה בעסקיה. ואולם, בימים האחרונים הסתיים הרומן הקצרצר בין אור לוינרוט. לפי פרסומים, אור החליטה לוותר על שירותיו.

ואולם, ל"גלובס" נודע כי ההחלטה לסיים את ההתקשרות הגיעה דווקא מכיוון משרד וינרוט. לאחר שהבינו את מצבה הבעייתי של אור ונחשפו ליחסיה עם השוק האפור, העדיפו במשרד לחדול מההתקשרות.

מיד לאחר מכן שכרה אור את עו"ד יניב אינסל. אתמול הוא כבר התייצב בבית המשפט והגן על אור. אבל גם כאן מדובר בהתקשרות קצרת-טווח, ועדיין לא ברור אם אינסל ימשיך לייצג את אור.