גלובס - עיתון העסקים של ישראלאתר נגיש

מלכודת דבש ועקיצות הדדיות: על הקרב בין מועצת הדבש ומגדלי הדבורים

בעיצומם של המאמצים לבטל את מועצות הייצור בחקלאות, מתנהל מסע לעיגון סמכויות מועצת הדבש בחקיקה - זאת למרות שאלות קשות בתחום זכויות הקניין והעיסוק ובניגוד להמלצות ברורות של מבקר המדינה

שאלה: האם בעל מטע יכול להציב את כוורותיו במטעו וליהנות מהצוף והדבש של פרחי האבוקדו שלו? תשובה: רק בתנאי שמועצת הדבש נותנת לו רישיון לעשות זאת; ועוד שאלה: האם האבקה שבפרחים היא נכס של בעל המטע? תשובה: בעל המטע יגיד לכם שעצם השאלה הוא אבסורד, אבל מועצת הדבש טוענת שהיא מוסמכת לקבוע גם מי הדבוראי שישתמש בכוורות ובדבורים שלו לצורך ניצול האבקה.

מועצת הדבש, הפועלת מזה 60 שנה, היא יצור מוזר שאין דומה לו בעולם. מדובר בתאגיד פרטי (חברה לתועלת הציבור), שיש בו רק מנכ"ל בשם הרצל אבידור, סמנכ"ל בשם שמשון הרלינגר ושתי מזכירות. בדירקטוריון המועצה חברים משרדי ממשלה, ארגוני חקלאים ודבוראים. רוב בעלי המניות הם דבוראים גדולים (בעלי כ-1,000 כוורות ויותר), שיש להם היתרי רעייה (רישיון להצבת כוורת בנקודה ספציפית) היסטוריים במיקומים מובחרים. סמכויות מועצת הדבש אינן מעוגנות בחוק, אלא בתקנות וצווים לשעת חירום, שמאפשרות לה להעניק רישיון גידול דבורים, להעניק לדבוראים היתרי רעייה ולהסדיר את נושא שיווק הדבש.

העובדה המוזרה היא שאחרי שראש הממשלה בנימין נתניהו, שר האוצר משה כחלון ושר החקלאות אורי אריאל, הודיעו לאחרונה על פירוק מועצות הייצור והסרת מגבלות רגולטוריות, מתגלגלת לה בוועדת הכלכלה של הכנסת יוזמה הפוכה של מועצת הדבש והדבוראים הגדולים לעגן בחוק את סמכויותיהם וכוחם - ולהכתיב בין היתר לחקלאי המטפח מטע מי יהיה הדבוראי שייכנס לאדמתו ויפיק דבש מהצוף בפרחים, ואפילו מי יקבל רישיון לבצע האבקה. בראש הלובי של הדבוראים בכנסת עומד ח"כ יצחק וקנין מש"ס, ואילו יו"ר ועדת הכלכלה, ח"כ איתן כבל, הוא תומך ותיק בחקלאים.

הסיפור של מועצת הדבש מעלה שאלות רציניות על הזכות לקניין ולחופש העיסוק של החקלאי, על גבולות האסדרה במשק ויעילות הרגולציה, בעיקר כשאין מדובר במוצר יסוד, וכמובן על המצב שבו רוב בעלי השליטה ברגולטור - הדבוראים הוותיקים הגדולים - הם בעלי עניין הנלחמים על פריבילגיות היסטוריות וסובלים מניגוד עניינים מובנה. תמיהות בעניין מושמעות על ידי גופים שונים העוסקים בזכויות החקלאים, ואפילו על ידי המחלקה המשפטית של משרד החקלאות.

"מצב לא הגיוני"

הדבוראי צחי גולדנברג, ד"ר לביולוגיה, הוא חקלאי בן חקלאי ממושב גמזו, שמפעיל כ-300 כוורות ומחזיק היסטוריה ארוכה של עימותים עם מועצת הדבש. בחלק מההליכים חטף הערות חריפות מהשופטים על כך שלא התייצב לחקירות ועל הצבת כוורות האבקה בניגוד לכללים, ומועצת הדבש אף החרימה ממנו כ-30 כוורות בשנת 2006.

גולדנברג עוקץ ועוקץ את מועצת הדבש בכל הזדמנות ובכל פורום, מכנה אותה "מוצצת הדבש", ונלחם להוכיח שמדובר בגוף רגולטורי מיותר ומזיק. "אני לא מוכן לקבל את הסמכות שלהם, בוודאי כשמדובר בסמכויות שנובעות מצווי חירום. זה מצב לא הגיוני ובלתי נסבל בעיני", הוא אומר. "אני לא יכול לשאת את המחשבה שמועצת הדבש יכולה לסרב לאפשר לי להציב את הכוורות שלי על נחלתי, ומצד שני היא יכולה לכפות עלי לקבל באדמתי כוורן שאינני מכיר כלל, כוורן אשר ייקח את הצוף מהפרחים של האבוקדו במטע שלי והדבש יהיה שלו. וכל זה עושים במצב של ניגוד עניינים מובנה שמתקיים במועצה".

מנכ"ל מועצת הדבש, הרצל אבידור, האם הצוף והדבש המופק ממנו אינם בעצם קניינו של בעל המטע והשיטה הנוהגת פוגעת בחופש הקניין והעיסוק?

"דבורה רועה ברדיוס ממוצע של 3 ק"מ מהכוורת. לא ניתן לתחום את מעוף הדבורה לגבולות שטחים מסוימים. מחזיק בקרקע אינו יכול למנוע מדבורה לרעות בשטחים של שכניו - וההיפך. דבש הוא מוצר המיוצר על ידי הדבורה שאותה מגדל הדבוראי".

שמשון הרלינגר, סמנכ"ל מועצת הדבש, מהו הנזק שייגרם למשק הדבש אם לא יתקיים בישראל משטר של היתרים ורשיונות?

"הדבר יגרום להגברת הקושי הקיים בהתמודדות עם מחלות ומזיקים; הפחתת יבול הדבש מתחת לכדאיות כלכלית; היעדר יכולת של כוורות להשתקם לאחר פחת גדול; חוסר ודאות ואפשרות לדבוראי לתכנן ולהשקיע כנדרש; עימותים והשתלטויות. כל אלה יביאו להעדר דבוראים בעלי תשתית נדרשת למתן שירותי האבקה חיונית, כפי שקרה כבר במדינות אחרות בעולם.

"מרעה דבורים הינו משאב טבע שהולך ומידלדל. פריחה הולמת היא תנאי הכרחי לגידול דבורים, ורק אסדרה יציבה ופיקוח על ניצול משאב הצוף יאפשרו קיום ענף מכוורת יציב ומסחרי, נקי ממחלות ואיומים שייתן מענה לצורכי האבקת הגידולים החקלאיים בישראל".

מועצת הדבש היא קטנה, אבל כפי שחווה גולדנברג בתיק הפלילי שניסו להדביק לו, זו מועצה שיודעת לעקוץ בחזרה את היד שמוציאה את הדבש מהכוורת. גולדנברג העז לנצח את מועצת הדבש בכמה מישורים. הוא התלונן בפני מבקר המדינה (כנציב תלונות הציבור) על גבייה בלתי חוקית של המועצה בגין כוורות שהוצבו מעבר לקו הירוק. המבקר פסק לטובתו והמועצה נאלצה להחזיר לו 15,000 שקל. הוא התלונן גם על מסחר בלתי חוקי בנקודות מרעה של כוורות שמתבצע בחסות מועצת הדבש, והמבקר קבע ב-2011 כי התלונה מוצדקת וכי על מועצת הדבש לחדול מאישור עסקאות כאלה, או להסדיר את העניין בחקיקה. עד כה לא נעשה התיקון הנדרש.

ב-2008 הגישה מועצת הדבש כתב אישום נגד גולדנברג, ובו פורטו כמה מקרים של הצבת כוורות ללא היתר של המועצה. המקרה המעניין בעיקר קשור לדרישה של גולדנברג ממועצת הדבש להחזיר לו כוורות שהוחרמו ממנו ב-2006. מועצת הדבש, בלי ליידע אותו, הציבה את הכוורות ביער בן שמן, ורק כעבור שבוע ארגנה את הובלת הכוורות לנקודת המרעה של גולדנברג. על אותו שבוע שבו הכוורות היו בשטח, ללא ידיעתו, הוגש נגדו כתב אישום בגין הצבת כוורות ללא היתר רעייה.

פסק הדין בבית משפט השלום רמלה ניתן מפי השופט ד"ר עמי קובו: "יש להורות על זיכויו של גולדנברג הן לגופו של עניין והן מחמת הגנה מן הצדק. גולדנברג הואשם כי הציב כוורות במקום האמור, כאשר בדיעבד הסתבר כי הייתה זו מועצת הדבש אשר הציבה כוורות של גולדנברג במקום, במסגרת הסכם להחזרתם לגולדנברג. לא יעלה על הדעת כי הרשות תגיע עם אזרח להסכמה כי היא תשיב לו את רכושו למקום מסוים, ולאחר שהרשות מציבה את הרכוש במקום זה מוגש נגד האזרח כתב אישום בטענה שרכושו נמצא במקום אסור והדברים ברורים".

בהמשך פסק השופט כי לגבי האבקה אין למועצת הדבש סמכויות כפי שיש לה לגבי הצוף. מפסק הדין אפשר לשער שמועצת הדבש ניסתה להפיל את גולדנברג במלכודת שאינה מלכודת דבש.

במהלך הדיון בתיק נגד גולדנברג נשאל הסמנכ"ל הרלינגר אם בסיורים שלו בשטח הוא לוקח את המתלונן, והשיב: "אני אלרגי לדבורים. לכן אני נעזר בדבוראים אם צריך לפתוח, לצלם... אם המתלונן מקל עלי ויודע איפה נשוא התלונה, אז הוא מגיע איתי".

העובדה שהרלינגר, הסמנכ"ל שנותן רשיונות וחוקר ומחרים כוורות בשטח, מספר על רגישות לארס דבורים עוררה את פליאתה של פרקליטתו של גולדנברג, עו"ד איה שריק, והיא שאלה בתמיהה: "אתה אלרגי לדבורים?"

הרלינגר: "כן".

עו"ד שריק: "מה קורה לך אם אתה נעקץ?"

הרלינגר: "בית חולים".

סיבוב נוסף בקרב התרחש ב-10.4.2011, ביום שבו גולדנברג נכנס לחופתו. מועצת הדבש החרימה 36 כוורות שלו שהוצבו להאבקת אבוקדו באזור חדרה, במטעים של חברת מהדרין. המועצה פנתה לבית המשפט לקבל אישור למכירת הכוורות, בלי להציג את כל ההתכתבות הרלוונטית. השופטת ניצה מימון-שעשוע ביקרה את התנהגותו המרדנית של גולדנברג, ופסקה שיש להחזיר לו את הכוורות, בכפוף לכך שישלם את עלות התפיסה.

"חוסר תום לב"

מקרה נוסף התנהל בפני שופטת בית משפט השלום בחדרה, הדסה אסיף, שבו דבוראי בשם יעקב רונן תבע את מועצת הדבש על כך שהחרימו לו כוורות לשימוש עצמי באזור קיבוץ שדות ים, ללא אזהרה וללא ידיעתו, בנימוק שהן הוצבו ללא רישיון ובניגוד לצווים לפיהם פועלת מועצת הדבש. במשפט התברר כי מועצת הדבש פעלה נגד רונן בהמשך לתלונתו של דבוראי מתחרה בשם יורם פז. הכוורות של רונן, על תכולתן, נזרקו בחולות אשדוד ונרקבו. אחרי שסולקו, הציב המתלונן פז את הכוורות שלו במקומן.

מי שתפס וסילק את הכוורות במו ידיו הוא סמנכ"ל מועצת הדבש הרלינגר. השופטת אסיף לא עשתה למועצת הדבש שום הנחה לגבי החובה לפעול כדין, לאתר את הדבוראי, להתריע וכמובן להודיע על כוונתה לתפוס את הכוורות. מועצת הדבש התחמקה מלהביא לביהמ"ש את הראיות לפעולות שנעשו, אם בכלל, לאתר את "העבריין" רונן. הרלינגר סיפר לשופטת שבמסגרת הניסיונות ליצור קשר עם הדבוראי הוא הניח פתק על אחת הכוורות של רונן, ואפילו שם אבן עליו כדי שלא יעוף ברוח.

השופטת קיבלה את תביעתו של רונן ופסקה לו את מלוא הפיצוי שביקש. להלן קטעים מפסק הדין: "אני סבורה כי מועצת הדבש לא פעלה כנדרש ב'ניסיונה' לאתר את רונן, וזאת כאשר היה עליה לעשות זאת בשקידה ראויה כמתחייב מחובתה כרשות מינהלית. עניין נוסף שעלה במהלך הדיונים הוא האופן שבו הודיעה הנתבעת לתובע, אם בכלל, על כוונתה לתפוס את הכוורות, וזאת מאחר שרונן טען כי לא קיבל כל הודעה כזו.

"לעניין זה באה בפני רק עדותו של מר הרלינגר שהעיד כי שם פתק על הכוורות וכי היה במקום לפחות פעם אחת. הפתק או עותק ממנו לא הוצגו בביהמ"ש ולא ניתן לדעת מה נאמר בו ומתי הושם על הכוורות. גם אופן הנחת הפתק תמוה (בלשון המעטה!), כאשר מר הרלינגר ציין כי הניח עליו אבן על מנת שלא יעוף (!). כמובן שבנסיבות אלה לא ניתן לקבוע כי התובע קיבל את ההתראה כאשר אופן 'מסירתה' כה לקוי. מועצת הדבש גם לא ערכה כל רישום לגבי ביקוריו של מר הרלינגר באתר הכוורות, ולא ניתן לדעת, גם לא עפ"י עדותו של מרהרלינגר עצמו, מתי בכלל הושם הפתק על הכוורות. למעשה אין בפני כול תיעוד לכל אירוע שהוא שקדם לתפיסת הכוורות. היעדר תיעוד כזה בולט במיוחד לנוכח העובדה שבדרך פלא, ממש לאחר תפיסת הכוורות, החלה מועצת הדבש לתעד את כל צעדיה, והציגה בפני ביהמ"ש מספר רב של מכתבים ופניות שנשלחו לתובע.טענת מועצת הדבש בדבר מתן התראה לתובע נסמכת אך ורק על עדותו של מר הרלינגר בעניין זה - ואולם לא ניתן לסמוך על עדות זו לאחר שהסתבר מחקירתו של מר הרלינגר בפני כי אינו נרתע מהסתרת האמת כשדבר זה נוח לו. כך הודה שאמר לתובע שהכוורות שנתפסו נמצאות בלטרון - למרות שלא הייתה זו אמת - פשוט משום שלא רצה למסור לתובע את מקומן הנכון. אין צורך להכביר מילים על כך שאין מדובר בנוהל תקין. תפיסת הכוורות היא פגיעה מובהקת בזכות הקניין של התובע, זכות שמוגנת על ידי חוק יסוד, והיה על מועצת הדבש, בבואה לפגוע בזכות זו, לפעול בזהירות ותוך עריכת פרוטוקול מתאים על מנת שניתן יהיה ללמוד ממנו על אופן ביצוע ההליך. על זלזולה של הנתבעת בזכויות התובע ניתן ללמוד גם מכך שאת הכוורות שהשאירה בשטח, לטענתה לצורך איסוף הדבורים, לא בדקה שוב עד עצם היום הזה.

"כיום, אף לטענת מר הרלינגר עצמו, לא ניתן עוד להחזיר את הכוורות לשטח שדות ים - מאחר ומוצבות שם כוורותיו של יורם פז. מר פז גם היה זה שהתלונן בפני הנתבעת על כוורות התובע - וכתוצאה מתלונתו זו נתפסו הכוורות. למרות זאת, לא הובא מר פז להעיד מטעם הנתבעת - אם על מצב הכוורות, אם על תכיפות ביקוריו של התובע בשטח, ואם על הסיבה שבגינה התלונן בפני הנתבעת. מאחר שכיום מוצבות באותו שטח כוורותיו של מר פז, מביא המחדל שבאי הבאתו לעדות תחושה שמא יש לו או לנתבעת מה להסתיר.

"מתוך העדויות שבאו לפני, ומתוך אלה שלא באו לפני, נראה גם כי שיקולי מועצת הדבש בבואה לתפוס את הכוורות היו נגועים בחוסר תום לב והיו מעורבים בהם שיקולים זרים שאין ביניהם ובין הצורך בפיקוח על הכוורות דבר וחצי דבר".

בתגובה לפסקי הדין הללו מסרה מועצת הדבש כי פסק הדין בעניין יעקב רונן עוסק בתביעה שהגיש כנגד מועצת הדבש בגין תפיסת כוורות שבוצעה בשנת לפני 18 שנה (!), אשר ביחס אליו, ורק אליו, מתח בית המשפט השלום בחדרה ביקורת.

"באשר לפסק הדין בעניין יצחק גולדנברג, מדובר בכתב אישום שהוגש ונוהל על ידי מדינת ישראל ומועצת הדבש לא הייתה צד לו. הביקורת שנשמעה בפסק הדין הייתה בעיקרה על מחדלי חקירת הנאשם על ידי התובעת באותו תיק. אמנם, יצחק גולדנברג זוכה מכתב האישום באותו מקרה, אך הוא נמצא אשם בביצוע עבירות באישומים בתיקים אחרים. כמו כן, נמתחה עליו ביקורת על ידי בית המשפט השלום, המחוזי והעליון שהוא פועל באופן מתחכם וטוען טענות כוזבות בפני בית משפט, וזאת במסגרת הליכים משפטיים בעניין תפיסת כוורות משנת 2011. מצ"ב הציטוטים: 'יצחק גולדנברג מצהיר בגלוי שהינו דבוראי המגדל דבורים ומציב כוורות, וזאת על אף שאין בידו כל רישיון לעשות כן לפי חוק. תלויים כנגדו כתבי אישום ותיקי חקירה רבים, ומקומם הדבר שאדם כזה זוכה לבמה'".

עוד כתבות

עמיקם בן צבי, יו''ר דירקטוריון אל על / צילום: דוברות אל על

יו"ר דירקטוריון אל על נחקר בחשד למעורבות בפרשת שחיתות בנתיבות

משטרת ישראל אישרה כי עמיקם בן צבי, יו"ר דירקטוריון אל על, נחקר בחשד למעורבות בפרשה בתחום טוהר המידות שבה נחקר גם ראש העיר נתיבות, יחיאל זוהר ● בא כוחו של בן צבי, עו"ד נתי שמחוני: "מר בן צבי מכבד את רשויות אכיפת החוק, משתף פעולה באופן מלא והוא סמוך ובטוח כי בסופה של הבדיקה יוברר שלא דבק כל רבב בהתנהלותו"

דיקלה כהן שיינפלד, ראשת הסגל של נשיא המדינה / צילום: קובי גדעון, לע''מ

מהילדות בבית שמש והלימודים בפנימייה דתית, לפגישות עם הנשיא ביידן

אחרי אחד הנאומים של יצחק הרצוג, אי שם ב־2010, ניגשה אליו דיקלה כהן שיינפלד  וביקשה להתנדב אצלו ● גם היא לא האמינה ששנים אחר כך היא תקבל שיחת טלפון שתהפוך אותה לראשת הסגל של נשיא המדינה:"ברגעים היסטוריים, אני שואלת את עצמי איך הצלחתי להגיע לזה. בפעם הראשונה שלי בבית הלבן, הייתי צריכה לסגור פה פעור"

ספינה צבאית איראנית נעה במימי איראן לפני תחילת תרגיל ימי משותף של איראן, רוסיה וסין באוקיינוס ההודי / צילום: Associated Press, ASSOCIATED PRESS

בחשש רב: כך נערכה איראן למתקפה הישראלית

בטהרן איימו כלפי חוץ והזהירו מתגובת ישראל, אך ביצעו שורת מהלכים המעידים על החשש מתקיפה ● גם בחיזבאללה ובסוריה נערכו

שכונה ד' בבאר שבע / צילום: טלי בוגדנובסקי

מתל אביב עד באר שבע: השכונות עם הכי הרבה שוכרים בארץ

אמנם שיעור הבעלות על דירות בישראל גבוה, אולם יש אזורים שבהם שיעור השוכרים עולה כבר על 50% ● נתוני הלמ"ס מגלים איפה השכונות המבוקשות וכמה זה עולה למשקיעים ● כתבה שנייה בסדרה

בורסת תל אביב / צילום: שלומי יוסף

הבורסה ננעלה בעליות חדות אבל ירדה ב-1.1% בסיכום שבועי; מדד הבנקים זינק ב-1.8%

ת"א 35 עלה ב-1.3% ● סיכום השבוע: מדדי ת"א-35 ות"א-90 ירדו בכ- 1.1% ובכ-0.6%, בהתאמה, ירידות שערים אפיינו את מרבית המדדים הענפיים, בראשם מדד ת"א-ביומד שירד השבוע בכ-7.6% ● ב-2 במאי יתווספו למדד ת"א-35 מניות פתאל ושופרסל, יגרעו קבוצת אשטרום ושיכון ובינוי ● תשואת האג"ח הממשלתי ל-10 שנים עלתה השבוע בכ-0.1% והגיעה לכ- 4.8% בסוף השבוע

מתכות / צילום: Shutterstock

החברה שמנסה לחולל מהפכה בתעשייה שלא השתנתה אלפי שנים: Magnus Metal מגייסת 74 מיליון דולר

"מקצרת את תהליכי העבודה, מפחיתה את עלויות היצור והזיהום, ומשפרת את איכות המוצר" ● עם שווי מוערך של כ-160 מיליון דולר, מגנוס מטאל הישראלית יוצאת לסבב גיוס חדש

לקסוס LBX / צילום: יח''צ

ב-200 אלף שקל תקבלו רכב עם סטטוס יוקרתי. ומה לגבי הביצועים?

לקרוס–אובר הקומפקטי ביותר שהשיקה לקסוס יש עיצוב אטרקטיבי ומוניטין יוקרתי. השאלה אם מיתוג הפרימיום יחפה על הפשרות בשימושיות

השקל נחלש אל מול הדולר והאירו | עיצוב: טלי בוגדנובסקי (נוצר בעזרת AdobeFirefly)

הדיווחים על תקיפה באיראן הביאו לצלילת השקל, אך לא לאורך זמן

שני אירועים שהתרחשו הלילה הובילו לפיחות בשער השקל מול הדולר: הורדת דירוג האשראי של ישראל על ידי חברת S&P ודיווחים על תקיפה ישראלית באיראן ● אלא שלאורך שעות הבוקר השקל החל להתייצב ● מה הוביל לשינוי ומה ניתן ללמוד מהעבר?

אירוע חציית הביטקוין / צילום: Shutterstock

פעם בארבע שנים: כל מה שכדאי לדעת על האירוע הגדול של הביטקוין

אירוע חציית הביטקוין שמתרחש אחת לארבע שנים צפוי לצאת לדרך היום בשעות הערב (שעון ישראל) ● בפעמים הקודמות זה הוביל לקפיצה גדולה בערכו של המטבע, אך בשוק לא תמימי דעים שזה יקרה גם הפעם ● מה קורה בפועל ולמה הוא כה דרמטי עברו משקיעים הקריפטו?

אסף זגריזק / צילום: כדיה לוי

הם איבדו קרובים, פונו מבתיהם או ראו את מפעל חייהם קורס: 13 אנשים מספרים מה נותן להם כוח

איל וולדמן מנסה להמשיך לבלות כי זה מה שבתו דניאל הייתה רוצה ● ירדן גונן, אחות של רומי החטופה בעזה, לובשת חולצת קשת בענן בימים קשים במיוחד ● חיים ילין ממלא מצברים רק בבית בבארי, למרות הזיכרונות השחורים משם ● ואבישג שאר-ישוב מחפשת קרני אור בצילומים שלה ● 13 אנשים משתפים מהי מכונת ההנשמה שלהם בחצי השנה האחרונה ● פרויקט מיוחד

אילוסטרציה: טלי בוגדנובסקי / צילומים: AP, Shutterstock

אוקראינה על סף ייאוש וחור שחור ישאב אותנו ממרחק 2,000 שנות אור

אוקראינה מפתחת קנאת ישראל - גם היא רוצה קואליציה שתציל אותה מטילים באמצע הלילה ● הבריטים קובעים לוח זמנים להפסקה לאומית של העישון ● האקלים יעלה הרבה כסף, והמדינות העניות ייפגעו יותר ● חמישה אירועים מהשבוע שהיה בעולם

פרויקט מתחם אילת של אאורה ברמת השרון / הדמיה: 3dvision ltd טרי די ויז'ן בע''מ

פינוי בינוי: אאורה שילמה היטל חריג עבור הדיירים לעיריית רמת השרון והם נדרשים להחזיר לה את הכסף

פרויקט הפינוי בינוי של אאורה במתחם אילת בשכונת מורשה, נבנה בשני שלבים ויכלול בסופו של דבר 687 יח"ד בשישה מגדלים עם שטחי מסחר ● כדי לא לעכב את הפרויקט וקבלת היתר הבנייה, החברה שילמה לפני כארבע שנים את התשלום וכעת מבקשת את הכסף ששולם בחזרה מהדיירים

הדגם OMODA 5 של צ'רי / צילום: יח''צ

האם הסיניות יתחילו להגיע אלינו מאירופה? צ'רי תייצר כלי רכב בספרד, יצרנים נוספים בדרך

כך מתכוונים הסינים לעקוף את המכס האירופי ● ג'יפ אוונג'ר משיקה בישראל דגם היברידי ● ​נחשף הקרוס־אובר החשמלי החדש של GEELY ● ועוד חדשות מענף הרכב

מסורק תת קרקעי ועד רחפנים: הכירו את 10 הסטארט-אפים המבטיחים לשנת 2024

גלובס בוחר את הסטארט-אפים המבטיחים של ישראל השנה ה-18 ברציפות: חברות הייטק הצומחות והמסקרנות ביותר, אלה שמייצרות אימפקט על תעשיות וצרכנים רבים, ונמצאות על המסלול הבטוח להנפקה ● הרשימה מתבססת על בחירות של קרוב ל-70 קרנות השקעה מקומיות וזרות מובילות בהייטק הישראלי ● החשיפה המלאה

עילית רז, טרבור מילטון ואליזבת הולמס / צילומים: AP - Lawrence Neumeister, Jeff Chiu, Brittainy Newman, איל יצהר

תעשיית הטק מגייסת את הבינה המלאכותית למאבק בהונאות משקיעים

בשנים החולפות נרשמו מקרי הונאה רבים בהייטק, בהם יזמים גייסו כספים ממשקיעים, ללא בדיקת נאותות מספקת ● במטרה לצמצם את ההונאות הבאות, חברות רותמות כיום כלי בינה מלאכותית לשלל אוטמציות בהתנהלות החברה ● במקביל, גורמים בענף חוששים מההשלכות

יודר שפריר וגיא ברון, מייסדי סקיילאופס / צילום: בן יצחקי

החברה שחוסכת זמן וכסף לסטארט-אפים: זה חביב הקהל בדירוג המבטיחים של גלובס

סקר חביב הגולשים באתר גלובס זכה בשבועות האחרונים לכ-30,000 צפיות וצבר אלפי הצבעות ● על התואר התחרו השנה 30 חברות צעירות שדורגו במקומות הגבוהים ביותר ע"י עשרות קרנות השקעה הפעילות בישראל ● מי זכתה במקום הראשון?

סלט קרעי לחם ב''נעה אפייה מקומית'' / צילום: חיים יוסף

רגע לפני שנפרדים מהחמץ: מסעדה מעולה בהרי ירושלים שמנסה לחבר את כל המנות ללחם

"נעה אפייה מקומית" של אלדד שמואלי רק התחילה לרוץ והשף גויס למילואים ● עכשיו היא מתרוממת, והקו המנחה: מנות שהולכות טוב עם לחם, והלחם מצוין

מטה s&p בניו יורק / צילום: valeriy eydlin

חברת S&P הורידה את דירוג האשראי של ישראל: "המלחמה תימשך כל 2024"

בהודעה שלא מן המניין, הורידה החברה את הדירוג של ישראל מרמה של AA- ל-A+ ● התחזית להמשך נותרה "שלילית", כך שבחברה מאותתים שבעתיד הדירוג עשוי להיפגע שוב ● "רואים עלייה נוספת בסיכונים הגיאו-פוליטיים"

אביב ומתיאו שפירא, אדיר טובי ורובי ליאני, חברת XTEND / צילום: כדיה לוי

עפים כמו פרפר, עוקצים כמו דבורה: הרחפנים שמשנים את תורת הלחימה

הרחפנים של אקסטנד הפכו פופולריים במלחמה בעזה, ואף הצילו חיים • עכשיו היא עובדת על מערכת משולבת שתיקח את יכולות הרובוטים קדימה ותסייע להם לפעול בצוות ● הסטארט-אפים המצליחים, פרויקט מיוחד

עלי חמינאי, המנהיג העליון של איראן, בתפילת עיד אל–פיטר בטהרן / צילום: Associated Press

איך בוצעה התקיפה באיראן ומה היה היעד?

מהבסיס הצבאי שהותקף בוצעו במוצ״ש שיגורים לעבר ישראל ● איך ככל הנראה בוצעה התקיפה ומה יקרה עכשיו? ● וגם: התגובה בשווקים והקפיצה במחיר הנפט