רשות ההגבלים העסקיים נוטה לא לאשר את עסקת המיזוג בין גולן טלקום וסלקום. הודעה על כך נמסרה אתמול (א') בלילה לצדדים. נציגי הרשות הודיעו לצדדים על החששות התחרותיים שעולים מהמיזוג. בעקבות החששות יתקיימו מספר פגישות כדי לבחון אפשרות לאשר את המיזוג בכפוף לתנאים. החלטה בעניין תינתן בשבוע הבא. 

ההודעה התקבלה בהפתעה בגולן טלקום ובסלקום . רק בשבוע שעבר נערכה פגישה שבה הציגו החברות את טיעוניהן לאישור המיזוג מול הרשות, והציפייה הייתה שהרשות תתן את התייחסותה רק באמצע החודש הבא. ההודעה אתמול מעידה כי הסיכוי שהרשות תאשר את המיזוג נמוך מאוד.

בעקבות זאת הודיעה גולן: "נודע לנו רק כעת על ההודעה מטעם הממונה על ההגבלים ועל נטיית ההחלטה העתידה להתקבל. נלמד לעומק את פרטי ההחלטה, תוך כיבוד הליך השימוע. יחד עם זאת, אנו מבקשים להדגיש כי להחלטה שלילית נגד אישור העסקה תהיה השפעה שלילית נגד המהפכה הסלולרית, שתחזיר לאחור את ישראל ותגרום לעליית מחירים.

"החלטה נגד אישור העסקה תחסל סופית את פירות המהפכה הסלולרית. החלטה נגד אישור העסקה היא גם החלטה נגד סטנדרטיים אירופאים ונגד סטנדרטיים של ה-OECD, שבו כל מיזוג בשוק הסלולר מ-5 ל-4 שחקנים אושר ללא התנגדות וללא תנאים ולא הוביל להעלאת מחירים או פגיעה בתחרות.

"אם תתקבל החלטה שלילית כנגד אישור העסקה, ראש הממשלה ושר התקשורת בנימין נתניהו, שר האוצר משה כחלון והממונה על ההגבלים מיכל הלפרין חורצים את דינו של שוק הסלולר בישראל לתוהו ובוהו ואי-סדר שיפגעו בכלל הצרכנים ויגרמו נזקים בלתי הפיכים לכלכלת ישראל".

ההנחה הרווחת בשוק התקשורת היא שהתנגדותה של רשות ההגבלים גוזרת את דינה של גולן טלקום לפירוק. במסגרת העסקה היה ברור שהחוב שצברה גולן כלפי סלקום בהיקף של 600 מיליון שקל לא יאפשר לגולן לשרוד אחרי סוף השנה - המועד לתשלום החוב. הנחת העבודה של גולן הייתה שהעסקה תאושר תחת תנאים. 

במסגרת המיזוג בין הצדדים, סלקום הייתה אמורה לרכוש את גולן תמורת 1.17 מיליארד שקל פלוס ויתור על חוב של 450 מיליון שקל שצברה גולן מול סלקום. החוב הזה הופך ל-600 מיליון שקל בסוף 2016, ובנוסף גולן אמורה לשלם במועד זה 250 מיליון שקל עבור השימוש ברשת סלקום. גולן לא תוכל כנראה לעמוד במחירים אלה, ולכן תיאלץ להגיע לכינוס נכסים או לפירוק.