תארו לכם שאתם עולים עם המכונית על הכביש המהיר, עוזבים את ההגה והדוושות, ונוסעים בבטחה. איך זה יהיה אפשרי? המכונית שלכם תיהפך לקרון פרטי ברכבת ענק של מאות מכוניות מקושרות, הנוסעות בדרכים ללא פקקים כשהן כמעט צמודות זו לזו.

כדי שחזון כזה יתממש, יתחיל בחודשים הקרובים בישראל ניסוי ראשון מסוגו, שבמסגרתו יותקנו רכיבי תשדורת בכמה כלי רכב - מכוניות או כלי רכב כבדים כמו אוטובוסים - וכן ברמזורים ובתמרורים. הרכיבים יתקשרו ביניהם ישירות דרך אנטנות בתדר קבוע, וישדרו בזמן אמת את מיקום כלי הרכב במרחב, את מצב התשתיות ומידע על מאפייני התנועה שלהם כמו מהירות, תאוצה ומרווח מהמכוניות המקושרות הנוספות.

בניסוי ייבדקו מצבים כמו בלימות חירום, רכב המגיח מעבר לעיקול, תמרורים בשדה ראייה בעייתי וקונפליקטים תעבורתיים שונים, שניתן ליישב ברגע שכלי הרכב ייהפכו מגורמים מנותקים לפרטים מאורגנים בתוך תנועה מערכתית.

כך, יבחן הניסוי מהם האתגרים המוחשיים והמעשיים בהקמת מערכת תקשורת ורגולציה מקומית להעברת מידע בין כלי רכב וביניהם לבין תשתית. דרך הניסוי ייעשה צעד ראשון לבחון את הכללים שנדרש לעמוד בהם כשיידרש יישום בקנה מידה נרחב, בהתאם להתפתחות תעשיית הרכב העולמית והתקנים באירופה ובארה"ב.

את הניסוי יבצעו עבור ישראל מכללת אפקה להנדסה וחברת Mobi הישראלית, שפיתחה רשת חיישנים ותוכנה המשמשות לניהול רשתות תחבורה וטיוב ניידות של אנשים וסחורות. הניסוי כולל מערכת תשתית בצד הדרך של החברה, לצד העברת נתונים לכלי הרכב באמצעות רכיב התקשורת של חברת Autotalks 

על פי ,דב גנאור, מנכ"ל Mobi פוטנציאל החיסכון של יישומי תקשורת בין כלי רכב עולה על 10 מיליארד שקל לשנה בישראל. לדבריו, התועלת נובעת מירידה משמעותית של מספר הנפגעים בתאונות דרכים, ממזעור זמן אבוד בגין עומס בכבישים, מהפחתת הוצאות על דלק, מהפחתת זיהום אוויר ומהפחתה בעלויות ההרחבה של תשתית הכבישים והחניות. כל זאת, בנוסף לתועלות נוספות כמו שיפור איכות החיים ופינוי זמן אבוד .