גלובס - עיתון העסקים של ישראלאתר נגיש

ביוש, פוש, ורשתות חברתיות

יותר ויותר ישראלים צורכים חדשות דרך התרעות פוש ורשתות חברתיות, מחצית מבני הנוער מבלים לפחות 4 שעות ביום באינטרנט ובסמארטפון, ומדי יום נרשמות בישראל 15 אלף שיחות המכילות קללות או קריאות לאלימות מחקר מקיף על התקשורת בישראל ב-2015, שערך ביה"ס לתקשורת באוניברסיטת אריאל, מציג את פניה בימינו

שנאה, שיימינג, ורשתות חברתיות. פני התקשורת בשנה שחלפה מצטיירים במלוא הדרם, המכוער לעתים, בדוח השנתי שהפיק בית הספר לתקשורת באוניברסיטת אריאל בשומרון. את המחקר המקיף, שבדק את התקשורת בישראל ב-2015 - סדרי יום, שימושים ומגמות - ערכו פרופ' רפי מן וד"ר אזי לב-און, והוא מאגד את כל המחקרים, האירועים והפרסומים שסבבו את המדיה הישראלית בשנה שעברה לכדי תמונת מצב ברורה.

לפי הדוח, שהגיע לידי "גלובס", מספר משתמשי האינטרנט ב-2015 היה 6.3 מיליון איש, ורוחב הפס הממוצע באינטרנט הנייח הגיע ל-50 מגה - עלייה של 25% בהשוואה ל-2014. הגולש הממוצע הוריד מדי יום לאינטרנט נייח קבצים בנפח של כ-3 ג'יגה, עלייה של 40%. כמו כן, ניכר גידול של 17% בגיבוי ובאחסון של תמונות וסרטונים בענן, ו-54% מהנשאלים בסקר שערכה בזק משתמשים בטכנולוגיית גיבוי זו.

84% מהנשאלים דווחו שהם צפו ברשת בסרטים ב-2015 - בהשוואה ל-75% ב-2014. 14% עשו זאת בסמארטפון בהשוואה ל-8% בלבד ב-2014. רק 54% מהצופים בווידיאו באינטרנט ציינו כי הם צפו גם בתכנים פיראטיים, מספר גבוה לכשעצמו, ומאחר שמדובר במעשה לא חוקי יש להניח שלא כל מי שהכחיש השיב את האמת לאמיתה.

סקר בזק גם מצא כי 80% מהמבוגרים בישראל נמצאים בפייסבוק ו-75% בווטסאפ. בקרב נוער בני 13-17, ווטסאפ ניצבת במקום הראשון עם 80% ורק אחריה פייסבוק ולבסוף אינסטגרם עם 51%. 35% מהנוער השתמש גם בסנאפצ'ט, ויש להניח שבשלושת החודשים שחלפו מאז, המספר רק עלה.

גם בישראל הפייסבוק אינה רשת חברתית צעירה כפי שניתן היה לחשוב. על פי נתוני אאודיאנס אינסייט, שהציגה חברת פיאלקוב דיגיטל, קבוצת הגיל הפעילה ביותר בפייסבוק היא של בני 25-34. כ-71% ממשתמשי הרשת הם אקדמאים או סטודנטים.

עוד מגלה המחקר, כי יותר ויותר ישראלים צרכו ב-2015 חדשות באמצעות התרעות ועדכוני פוש, ובאמצעות פייסבוק. כ-68% מבני 13-34 וכ-50% מבני 35 ומעלה ציינו שהם קוראים חדשות באמצעות הפניות כאלו. שליש מהנוער צורכים חדשות ברשתות החברתיות.

במהלך מערכת הבחירות האחרונה, במארס 2015, שליש מהציבור עקב אחר פוליטיקאים ברשתות החברתיות, לעומת 20% מהטלוויזיה והעיתונות. רק 4% פגשו בפוליטיקאים פיזית, בחוגי בית או אסיפות בחירות. בעוד שבבחירות 2013, הייתה מפלגת יש עתיד חלוצה בשימוש ברשתות החברתיות, ב-2015 הוביל בזירה זו הליכוד.

דור ה-Y בפייסבוק, דור ה-Z בסמארטפון

במחקר מתפרסמים בראשונה נתונים מתוך סקר TGI, שלא נחשפו עד כה. כ-64% מהנשאלים בסקר החצי שנתי הבוחן את החשיפה למותגי העיתונות המודפסת בישראל, ענו כי הם מסכימים עם ההיגד "אני יכול להסתדר בקלות ללא עיתון יומי". לשם השוואה, ב-2014, רק 61% הסכימו עם ההיגד וב-2013, שיעורם עמד על 60%. קבוצת הגיל שמסכימה יותר מכל עם ההיגד היא בני דור ה-Y שמוצאים עניין גובר בפייסבוק - בני 25-34. לעומתם, בני 65 ומעלה עדיין קשורים לעיתון שהם מקבלים מדי בוקר - רק 40% מסכימים עם ההיגד.

מתוך הנשאלים 49% הביעו הסכמה עם ההיגד "כעת, כאשר אני משתמש באינטרנט, אני קורא פחות עיתונות מודפסת" - לעומת 45.3% בשנת 2014. למרות תשובות אלו, מגלה הסקר כי הציבור עדיין לא מפנה עורף לעיתונות המודפסת וכי שני העיתונות המובילים בחשיפתם - "ידיעות אחרונות" ו"ישראל היום" - התחזקו בשנה זו.

בעבור בני 18-35, האינטרנט הוא באופן מובהק מקור המידע העיקרי לחדשות. קרוב ל-61% מבני שכבת גיל זו העידו על כך. העיתונות המודפסת משמשת מקור מידע עיקרי רק ל-2% מהצעירים. ככל שעולה גיל המשתתפים בסקר, שערך פרויקט הצעירים NET-MED, כך גוברת ההעדפה לטלוויזיה כמקור מידע, ופוחת השימוש ברשתות החברתיות. בעיני 24% מהצעירים אמצעי התקשורת המהימן ביותר הוא האתר ynet ואחריו חדשות ערוץ 2. בכל הנוגע לסיכום נתוני הצפייה בטלוויזיה - לפי נתוני הוועדה הישראלית למדרוג, זמן הצפייה היומי בטלוויזיה ב-2015 ירד בכ-5% לעומת 2014 - ל-3 שעות ו-36 דקות.

פרק שכתב ד"ר חננאל רוזנברג מאוניברסיטת אריאל, עוסק בנתוני צריכת המדיה של בני דור ה-Z, שנולדו החל בשלהי שנות התשעים. רוזנברג חושף כי כמחצית מבני 12-17 גולשים באינטרנט ובסמארטפון כ-4 שעות ביום ומעלה, ו-21% מהם כ-6 שעות או יותר. אך בניגוד להערכות, הנוער בישראל מרים את הראש מהמסך - 40% מהם מאזינים לרדיו - בעיקר בנסיעה ברכב עם ההורים; 21% מהם מנויים על מגזין מודפס (בעיקר בנות); ושימו לב לנתון הבא - 20% מבני הנוער שלחו מכתב או חבילה בדואר בשנה האחרונה.

שיח אלים נגד המדינה וסמליה

בכל יום נרשמות בישראל 15 אלף שיחות המכילות קללות או קריאות לאלימות. מדובר בעלייה של 20% לעומת שנת 2014 - כך קובע מחקר של חברת VIGO בראשותו של רביב טל, ששולב במחקר הנרחב. "השיח האלים הוא תנודתי, ומושפע ברובו מאירועים ביטחוניים או פוליטיים", מסביר טל. כמעט מחצית מהשיח הפוגעני הוא נגד המגזר הערבי, ומידת האלימות נגד השמאל גבוהה פי 2 מזו שנגד הימין. ועם זאת, לא כל השיח האלים הוא מגזרי - אלפי פוסטים אלימים הופנו במהלך שנת 2015 כלפי המדינה וסמליה, ובראשם הממשלה, המשטרה, צה"ל ובג"ץ.

אחד הנושאים המרכזיים בדיון התקשורתי ב-2015, קובע המחקר, הוא השיימינג ברשת, הב*יוש. אירוע בולט סביב הסוגיה הוא התאבדותו לפני כשנה של אריאל רוניס, מנהל בלשכת רשת ההגירה והאוכלוסין בתל אביב, שבפוסט שפרסם רגע לפני ששם קץ לחייו ציין כי הוא עושה זאת לאחר שהואשם ברשת ביחס גזעני כלפי אחת מבאות לשכתו.

המחקר מגלה כי 58% מהגולשים נחשפו לשיימינג במהלך השנה שעברה, וכ-11% מהנחשפים אליו, אף נטלו בו חלק ושיתפו אותו הלאה. כמחצית מההורים לילדים בני 6-17 מתארים את השיימינג כאחת התופעות שהם חוששים ממנה לגבי ילדיהם.

על פי סקר שערכה הלשכה המרכזית לסטטיסטיקה ומובא במחקר, כמעט כל ילדה עשירית חוותה הטרדה מינית ברשת, 12% מהילדים חוו איום או השפלה ברשת ו-7% דיווחו על התחזות או גנבת זהות. כ-70% נפגעו ברשת יותר מפעם אחת.

עוד כתבות

פגיעה ישירה במפעל בשדרות / צילום: Ammar Awad, רויטרס

שלושה ימי שיגורי רקטות: נזק ישיר המוערך בעשרות מיליוני שקלים עד כה

ברשות המסים טיפלו עד כה ב-67 תביעות בגין נזק ישיר שנגרם לאזרחים ● מדובר בנזק לרכוש בעקבות שיגורי הרקטות ולא בנזקים עקיפים בגין אובדן ימי עבודה, תשלומי שכר לעובדים או הפסדי רווחים

אורי גייגר / צילום: יחצ

אקסלמד שואפת לשבור שיא לקרן מכשור רפואי: גיוס 400 מיליון דולר

הקבוצה, המשקיעה בחברות מכשור רפואי, מקימה קרן רביעית שתפעל לפי המודל הייחודי שפיתחה: צירוף טכנולוגיות חדשניות למערכי שיווק של חברות מדשדשות • המייסד והשותף המנהל, ד”ר אורי גייגר, מסביר אילו חברות הוא מחפש, מה היתרון של ניו יורק על עמק הסיליקון ומדוע המוסדיים צודקים בכך שלא השקיעו עד כה בקרנות רפואיות שיצאו מישראל

סניף WeWork בניו יורק / צילום: shutterstock, שאטרסטוק

הפסדי WeWork תפחו ל-1.25 מיליארד דולר ברבעון בעקבות פתיחת משרדים חדשים

ההפסדים של We, הבעלים של חברת חללי העבודה המשותפים, גדלו יותר מפי שניים ברבעון השלישי ● ההסבר העיקרי לגידול בהפסדים הוא שמספר המשרדים ברשת צמח לשיא, והחברה לא הצליחה לשלוט בעלויות

מני מזוז בכנס חיפה למשפט / צילום: דוברות אוניברסיטת חיפה

מזוז על אמיר אוחנה: ‏"המצב של שר לעומתי הוא בעייתי. זה מקשה על התפקוד"

שופט העליון מני מזוז אמר את הדברים בכנס חיפה למשפט ● נשיא העליון לשעבר אהרן ברק: "אני מאמין באמונה שלמה בכנות בשיקול-הדעת של היועמ"ש מנדלבליט. אני מבקש מכל עם ישראל שכאשר תתקבל החלטתו בתיקי נתניהו - נא להתייצב מאחוריו"

איזה נכס אפשר לקנות ב-2.1 מיליון שקל באזור חוף הכרמל? / אילוסטרציה: טלי בוגדנובסקי

איזה נכס אפשר לקנות ב-2.1 מיליון שקל באזור חוף הכרמל?

מגרש לבנייה בבנימינה, דירת 6 חדרים חדשה בטירת הכרמל, דירת בת 4 חדרים בזכרון יעקב או קוטג' בחדרה

נועה קירל בקמפיין החדש של ביטוח ישיר  / צילום: מתוך ערוץ היוטיוב של ביטוח ישיר

בזכות נועה קירל? ביטוח ישיר - הפרסומת הזכורה ביותר השבוע

גיאוקרטוגרפיה: הפרסומת לביטוח ישיר היא גם המושקעת ביותר השבוע עם כ-813 אלף שקל ● הפרסומת לדלתא בכיכובה של אליאנה תדהר היא האהודה ביותר בשבוע החולף

אלונה בר און בוועידת עושים שוק \ צילום: איל יצהר

אלונה בר און, יו"רית "גלובס": יש לקיים דיון דחוף על תפקיד מועצת העיתונות בשיקום העיתונות ואמון הציבור

"זוהי שעת חירום. עלינו להודות שמועצת העיתונות אינה ממלאת תפקיד משמעותי ורלוונטי כפי שהיה מצופה ממנה בשעה קשה זו" ● מכתב גלוי ששלחה אמש יו"רית גלובס אלונה בר און למועצת העיתונות ● מפאת חשיבות הדברים והרלוונטיות גם ל"גלובס", אנו מביאים אותו כאן כלשונו

אורי לוין, מייסד ויו"ר. זיו תירוש, מייסד ומנכ"ל, Refundit / צילום: יח"צ

הסטארט-אפ ריפנדיט שייסדו אורי לוין וזיו תירוש גייס 10 מיליון דולר

מדובר בסטארט-אפ המציע אפליקציה שמייעלת ומקצרת את הליך קבלת החזר המע"מ לתיירים בהתאם למדיניות של הארצות בהן הם מבקרים ● את סבב הגיוס הובילה Amadeus Ventures

רויטל סויד, העבודה–גשר / צילום: כדיה לוי

אם אוחנה חשף את סודו של חפץ במתכוון, האם יש לו חסינות?

האיום של ניר חפץ לתבוע את שר המשפטים אמיר אוחנה בגלל המידע שחשף עליו עורר תהייה: האם אוחנה, שדיבר מעל במת הכנסת, לא זכאי לחסינות פרלמנטרית? מתברר שלא תמיד ● המשרוקית של גלובס

ראשת מועצת גני תקווה, ליזי דלרי'צה / צילום: אביגיל עוזי

"התחבורה בישראל היא 100 שנה אחורה, צריך פתרונות בתוך היישוב"

כך אמרה ל"גלובס" ראשת מועצת גני תקווה ליזי דלרי'צה לאור החלטת המועצה השבוע לקדם בניית 1,200 דירות בצפון היישוב כחלק מרובע חדש שיכלול גם רבע מיליון מ"ר שטחי תעסוקה ומסחר

הפגנת BDS / צילום: SHUTTERSTOCK

הארגון שהפסיד בעתירה על סימון מוצרים מיו"ש: "החלטה מבישה שנבעה מסיבות פוליטיות"

ביה"ד של האיחוד האירופי הנחית השבוע מכה על היצוא הישראלי, כשקבע כי חובה לסמן מוצרים מיהודה ושומרון, ממזרח ירושלים ומרמת הגולן, בשל היותם "שטחים כבושים" ● באירופה הנזק לישראל יהיה יותר תדמיתי מאשר כלכלי

רון פאינרו, מנכ``ל לאומי קארד/ צילום: יחצ בני גמזו לטובה

הפרידה מלאומי מכבידה על תוצאות מקס: ההכנסות עומדות במקום והרווח נשחק ברבעון השלישי ל-27 מיליון שקל

שינויים רגולטוריים, והשלכות הפיכתה של לאומי קארד לחברה עצמאית שנקראת "מקס," ממשיכים להכביד על תוצאות חברת כרטיסי האשראי, שנמכרה מוקדם יותר השנה על-ידי בנק לאומי וקבוצת עזריאלי לידי קרן ההשקעות האמריקאית ורבורג פינקוס

יהלי סלע, רם יוניש וגילי ינקוביץ - מייסדי סימפליפיי / צילום: יח"צ

צ'ק פוינט רוכשת את סטארט-אפ הגנת הסייבר סימפליפיי

סימפליפיי מפתחת טכנולוגיית הגנת סייבר להגנה על מוצרי האינטרנט של הדברים ● סכום העסקה לא נחשף, אך ההערכה היא כי מדובר בכמה מיליוני דולרים

מטבע דיגיטלי/צילום: שאטרסטוק

יצרנית מכונות כריית הביטקוין מנמיכה ציפיות לקראת הנפקה ראשונית בנאסד"ק

Canaan הסינית, החברה השנייה בגודלה בתעשיית מכונות הכרייה של מטבעות קריפטו, מתכננת להנפיק 10 מיליון ADS במחיר יעד של 11-9 דולרים למניה ● במחיר זה תוכל החברה לגייס לכל היותר 100 מיליון דולר - ולא 400 מיליון דולר, כפי שהעריכה לפני כשבועיים

הבורסה בתל אביב/ צילום: איל יצהר

סגירה חיובית בבורסה: ת"א 90 קפץ בכ-1%, פרטנר זינקה בכ-6%

המדדים המובילים ננעלו בעליות ביום המסחר האחרון לשבוע על רקע היציבות בניו יורק ● דלתא קפצה לאחר הדוחות, מנייתה טאואר טיפסה ב-3.4%, יו ניבו זינקה בכ-5% ● מחזור המסחר הגיע ל-1.22 מיליארד שקל

יניב אלפי/ צילום: אלירן אביטל

"הצלחנו לשנות דפוסי התנהגות אצל נהגי מוניות. שכל נהג יעשה לעצמו את החשבון איפה משתלם לו לעבוד"

מנכ"ל יאנגו יניב אלפי מכיר היטב את הסיטואציה שבה בשעות השיא נהגי מוניות מכבים את האפליקציות, וגם את החאפרים שמנסים לנגוס לו ברווחים ●  זה לא מונע ממנו להתגאות במודל העסקי שבזכותו החברה מרחיבה את פעילותה בישראל ● "כשהשירות טוב, אנשים מוכנים לשלם עליו"

שאול שני / צילום: איל יצהר

ספינת הדגל לשעבר של ההייטק הישראלי ECI בדרך למיזוג עם חברה אמריקאית בעסקה של 486 מיליון דולר

ריבון קומיוניקיישנס הנסחרת בנאסד"ק דיווחה על מגעים למיזוג עם הישראלית של שאול שני תמורת 32.5 מיליון מניות של ריבון ועוד 355 מיליון דולר במזומן ● המיזוג מגיע לאחר כישלון הנפקתה של ECI בלונדון לפני כשנה ● בעלי המניות של ECI צפויים להחזיק בכ-23% מהחברה הממוזגת

מנכ"ל משרד התקשורת, נתי כהן ומנכ"ל בזק, דודו מזרחי / צילום: כדיה לוי, רונן טופלברג

האם התוכנית החדשה לפרסית סיבים אופטיים תוכל לעמוד באתגרי המציאות הישראלית

משרדי האוצר והתקשורת הראו חשיבה מחוץ לקופסה בתוכניתם להקים קרן שתממן פריסת סיבים אופטיים באזורים לא כלכליים • האם זו הדרך הנכונה להנחת התשתית לקפיצה הדיגיטלית שדרושה לישראל, והאם חברות תקשורת יכולות לוותר על הכנסות למען הקרן?

ליאור טנר, מנכ"ל הנוסע המתמיד ו-FLY CARD / צילום: יונתן בלום, גלובס

"לקוחות היוקרה הם הלחם והחמאה שלנו. אנחנו מוותרים על הרבה הכנסות בשבילם"

על ההתקוממות מצד הנוסעים, הזינוק במספר הלקוחות והמהלכים שסותרים את האג'נדה הרשמית ● מנכ"ל מועדון הנוסע המתמיד של אל על, ליאור טנר, משיק מהלך אסטרטגי לא נטול סיכונים ומתיישב לשיחה עם "גלובס"

ברק עילם  / צילום : שלומי יוסף

צמיחה של 27% בתחום הענן דחפה את הכנסות נייס; מעלה תחזית רווח שנתית

הכנסות של 152 מיליון דולר מתחום הענן סייעו לנייס להציג ברבעון השלישי עלייה של 8% בהכנסות ל-387 מיליון דולר ● המנכ"ל ברק עילם: ההכנסות מפעילות הענן הן 40% בקירוב מהכנסות החברה ומשקפות את ההצלחה הגדולה שלנו בתחום"