עסקת הענק של תעשיית הפארמה, במסגרתה הייתה אמורה פייזר לרכוש את אלרגן ב-160 מיליארד דולר, בוטלה היום באופן רשמי. זאת על רקע החלטת הרשויות בארה"ב שלשום, לפיה המיזוג בין השתיים נועד להקטין את תשלומי המס של פייזר על-ידי כך שהיא תעביר את פעילותה לאירלנד, שם רשומה אלרגן. כחלק מביטול העסקה, פייזר תשלם לאלרגן פיצויים בסך 150 מיליון דולר.

עסקת פייזר-אלרגן הייתה אמורה לצאת לפועל לאחר השלמת עסקה נוספת שביצעה אלרגן, ובמסגרתה רוכשת טבע את החטיבה הגנרית של אלרגן, אקטביס, ב-40.5 מיליארד דולר. עסקת טבע-אלרגן הוכרזה כבר ביולי 2015 ולאחר דחיות ועיכובים, אמורה להיסגר עד חודש יוני הקרוב.

 

לביטול עסקת פייזר-אלרגן לא אמורה להיות השפעה שלילית על השלמת העסקה של טבע. מטבע נמסר היום כי "אנו ממוקדים בהשלמת רכישת אקטביס גנריקה ומאמינים שהודעת משרד האוצר האמריקאי לא תביא להשפעה של ממש".

השפעה אחת כן תהיה לביטול העסקה הנוכחית על טבע, והיא שפייזר לא תהפוך בסופו של דבר לבעלת מניות בולטת בטבע. רכישת החטיבה הגנרית של אלרגן כוללת רכיב מנייתי, כך שלאחר השלמת העסקה תהפוך אלרגן לבעלת מניות בטבע, עם קרוב ל-10% מהון המניות של טבע. החזקה זו הייתה אמורה לעבור לידי פייזר לאחר שהייתה רוכשת את אלרגן, אך הרכישה בוטלה היום.

מניית אלרגן מאבדת בטרום מסחר בוול סטריט כ-1.9% אחרי שנפלה אתמול ב-14.8%, אף שהמנכ"ל ברט סונדרס אמר היום כי למרות האכזבה מביטול העסקה, "אלרגן תמשיך להציג צמיחה חזקה ובת קיימא" וכי יש לה את צבר המוצרים החזק בותר בתעשייה. עוד הוסיף סונדרס כי "החברה צפויה להמשיך לייצר הזדמנויות צמיחה נוספות בזכות הפרופיל הפיננסי האטרקטיבי שלה והמאזן, שצפויים להיתמך ב=40.5 מיליארד דולר לפני מס שיתקבלו ממכירת אקטביס לטבע".

מניית פייזר עולה בטרום מסחר ב-1.6% וטבע נסחרת בעלייה של 1.3%.