גלובס - עיתון העסקים של ישראלאתר נגיש

על גלי ההתאוששות: מדד גלובס-פרומתאוס עלה במארס 2.8%

עקף את מדד ת"א 100 שהוסיף רק 0.1%, אך משתרך אחרי הנאסד"ק שטיפס ב-6.8% ■ תת-מדד הטכנולוגיה הציג במארס תשואה של 3.7%, כשרבות מחברות המדד המובילות רשמו תשואה דו-ספרתית

וול סטריט / צילום: בלומברג
וול סטריט / צילום: בלומברג

לאחר פתיחת שנה חלשה שהתאפיינה בירידות חדות במדדים המובילים בעולם, חודש מארס עמד בסימן התאוששות בשווקים, כאשר השוק האמריקאי מקבל תמיכה נוספת משיעורי אבטלה נמוכים ומנתוני מקרו חזקים בארה"ב.

מדד גלובס-פרומתאוס, שבחודשיים הראשונים של השנה ירד בשיעור של כ-9%, החל גם הוא במגמת התאוששות בחודש מארס, שאותו סיים עם עלייה נאה של 2.8%. זאת, לעומת מדדי ההשוואה: מדד תל-אביב 100 שהציג תשואה של 0.1%, ומדד הנאסד"ק שטיפס ב-6.8%.

מה לוחץ על השווי של תרו?

תת-מדד גלובס פרומתאוס מדעי החיים, שפתח את השנה בצורה חלשה עם צניחה של כ-18% בינואר-פברואר, הראה סימני התאוששות במארס, עם תשואה חיובית של 2.9%. מגמת העלייה בשווי השוק של חברות הביומד מאפיינת את כלל השוק, כאשר מדד נאסד"ק ביומד (NBI) רשם תשואה של 2.5% ולעומתו מדד ת"א ביומד הצליח להתאושש מהירידות של תחילת השנה בצורה מוצלחת אף יותר, עם זינוק של 7.6%.

אחד האירועים המעניינים הקשורים לחברות תת-המדד בחודש האחרון, היה הודעתה של תרו, חברת הפארמה הישראלית שנסחרת בבורסת ניו-יורק, על רכישה חוזרת של מניותיה בסכום של עד 250 מיליון דולר - אירוע שעבר "מתחת לרדאר".

מניתוח של מחלקת המחקר בפרומתאוס עולה כי מאז 2007 הכנסותיה של תרו שילשו את עצמן, והן עומדות כיום על כ-900 מיליון דולר. במקביל, עלה הרווח הנקי מכ-34 מיליון דולר לכ-579 מיליון דולר, המהווה 62% ממחזור המכירות בשנת 2015. "גם רווחיות ה-EBITDA היא יוצאת דופן בכל קנה מידה - 67%. לפי דוחות החברה נראה כי חלק עיקרי מהסיבה לטיפוס התלול באחוזי הרווח הוא יכולתה של החברה להעלות מחירים לצרכן", אומר אייל שבח, שותף מייסד ומנהל מחלקת טכנולוגיה והיי-טק בפרומתאוס ייעוץ כלכלי, המתמחה בין היתר בהערכות שווי לחברות פארמה וביומד.

שבח מוסיף כי הנתונים שמציגה תרו, הן מבחינת הצמיחה והן מבחינת שיעורי הרווח, חריגים בכל קנה מידה ובכל תעשייה. "מה שמדהים אף יותר הוא שהחברה השיגה כל זאת ללא השקעות הוניות מסיביות (יתרת העלות המופחתת של הרכוש הקבוע עומדת על כ-150 מיליון דולר בלבד, וההשקעות ההוניות הן כ-20 מיליון דולר בשנה או פחות). נכון לסוף 2015, בקופת החברה מזומנים ושווי מזומנים נטו בסך 1.2 מיליארד דולר, כך שהחברה השיגה את הצמיחה ללא חוב".

לדברי שבח, בכל חברה אחרת תוצאות פיננסיות מסוג זה היו מצדיקות שווי אסטרונומי לחברה, אך במקרה של תרו, היא נסחרת לפי שווי של 6.2 מיליארד דולר, שמייצג מכפיל של 10.7 על הרווח הנקי ומכפיל של 8.1 על ה-EBITDA.

מניתוח שערכו כלכלני פרומתאוס עלה שתרו מובילה על חברות ההשוואה שלה כמעט בכל פרמטר (צמיחה, שיעור רווח, צורך נמוך בהשקעות ועוד), אולם היא "סובלת" ממכפילים נמוכים במיוחד. זאת, למרות שמחיר המניה שלה עלה בכ-270% ממארס 2012 (אז חזרה להיסחר בבורסת ניו-יורק). לשם השוואה, בתקופה המקבילה עלתה מניית טבע בשיעור דו-ספרתי "בלבד".

שבח מעלה מספר השערות שעשויות לקשור את השווי לסוגיות של שליטה בחברה. "למרות היותה של תרו חברה רשומה בישראל שרוב עובדיה ישראלים, החברה נשלטת כיום (כ-69% מהמניות וכ-79% מזכויות ההצבעה) על-ידי סאן פארמה ההודית, שגם מינתה חלק ניכר מנושאי המשרה הבכירים בתרו. רכישה חוזרת של מניות תגדיל את שיעור החזקתה של סאן אף יותר. במקביל, מדוחות החברה עולה כי מדיניותה היא שלא לחלק דיבידנדים, לנוכח העלות הגבוהה של המסים שתיאלץ לשלם אם תעשה זאת, לאחר שנים רבות בהן נהנתה החברה מהטבות מפעל מאושר. חלוקת הרווח הצבור בגובה של 1.5 מיליארד דולר, משמעה מאות מיליוני דולרים בתשלומי מס הכנסה".

לדברי שבח, מדיניות זו של אי-חלוקת דיבידנד לא הייתה מהווה בעיה, אילו תרו הייתה משקיעה את עודפי המזומנים (או לפחות חלקם) בהזדמנויות צמיחה, וכאלו לא חסרות בתחום הגנריקה. "בפועל, ההיפך הוא הנכון: תרו לא רוכשת חברות, לא יצרה מנגנונים ותרבות ארגונית של מיזוגים ורכישות, והשקעותיה השוטפות הינן זניחות ביחס לרווחיה", הוא אומר.

לכך יש להוסיף, לדברי שבח, מהלכים שהגבירו את חשש בעלי מניות המיעוט מקרב הציבור מניגוד עניינים מול סאן. "יחד עם זאת, סאן נכנסה לפוזיציה של בעלת שליטה בחברת תרו כשהאחרונה עמדה בפני סכנת פירוק, בעקבות חובות אותם לא יכלה לשלם. סאן רכשה את הפוזיציה הראשונית במחיר של 6 דולר למניה ומאז התאוששה החברה ומחיר המניה גבוה מ-140 דולר, כך שבמבחן התוצאה - קשה לומר שסאן מנעה יצירת ערך למשקיעים", מסכם שבח.

חודש מוצלח לטכנולוגיה

בחזרה למדד, תת-מדד גלובס-פרומתאוס טכנולוגיה המורכב מ-51 חברות ישראליות רשם גם הוא חודש מוצלח לאחר פתיחת שנה חלשה. תת-המדד מסיים את מארס עם תשואה חיובית של 3.7%, הנמוכה מהתשואה שהציג מדד ההשוואה - נאסד"ק 100 טכנולוגיה (NDXT) שעלה ב-5.5%, ותשואה גבוהה ממדד ת"א טכנולוגיה שרשם עלייה קלה של 0.8%.

בפרומתאוס מציינים שמספר רב של חברות מובילות, וביניהן סייברארק, מובילאיי, אלביט מערכות וסיליקום, רשמו תשואה חודשית חיובית דו-ספרתית, ובכך תרמו משמעותית לעלייה הנאה במדד גלובס-פרומתאוס טכנולוגיה.

המדד, שהורכב על ידי כלכלני פרומתאוס ייעוץ כלכלי, מייצג את כלל החברות הישראליות הנסחרות בבורסות המרכזיות בארה"ב - נאסד"ק ובורסת ניו-יורק - ובכלל זה חברות ישראליות אשר נרשמו ברישום כפול. חישוב המדד החל בתחילת 2015 ועמד על 1,000 נקודות ביום השקתו. משקל כל חברה נקבע בהתאם לשווי השוק שלה, אך לא יעלה על 10% מסך המדד. פרומתאוס ייעוץ כלכלי ומנהליה ביצעו בשנים האחרונות עבודות כלכליות לחברות הכלולות במדד. העבודה אינה מהווה ייעוץ ואין לראות בה תחליף לייעוץ השקעות

גלובס פרומתאוס תשואות מדדי ההשוואה

עוד כתבות

דורון כהן / צילום: איל יצהר

משרד המשפטים בוחן ניגוד עניינים במועמדות דורון כהן ליו"ר רשות שוק ההון

דורון כהן, מנכ"ל האוצר לשעבר, מועמד לתפקיד יו"ר רשות שוק ההון לצד מ"מ יו"ר הרשות הנוכחי, עמית גל; והמשנה למנכ"ל חברת הביטוח ווישור, זיו כהן ● משרד המשפטים בוחן האם קיים חשש לניגוד עניינים במינויו של דורון כהן, שאחותו מכהנת כדירקטורית בלתי תלויה בחברת הביטוח מגדל

בורסת תל אביב / צילום: Shutterstock, MagioreStock

עליות בתל אביב; מדד הבנקים מזנק בכ-2%, אודיוקודס צוללת בכ-14%

מדד ת"א 35 עולה בכ-1% ● ירידה ביתרות מטבע החוץ של ישראל ● אילו הן המניות שמעניינות את המשקיעים? ● אודיוקודס לא עמדה בציפיות האנליסטים ● דב קוטלר, מנכ"ל בנק הפועלים פורש מתפקידו ● IBI: "חלון ההזדמנות להורדת ריבית בישראל הולך ונסגר" ● יוליוס בר: "מצפים שהפד יתחיל להוריד את הריבית בישיבתו בספטמבר"

מתחם תע''ש השלום / צילום: דמיטרי ספקטור

בכמה מכרה המדינה את הקרקע הכי לוהטת בכניסה לתל אביב

החברות אקרו נדל"ן וקטה ירכשו את הקרקע במתחם תע"ש השלום תמורת 644 מיליון שקל ועוד 67 מיליון שקל הוצאות פיתוח, פער של כמעט פי חמישה ממחיר המינימום אך נמוך משמעותית ממחיר השומה ● 5 הדונם ששווקו במכרז מיועדים למגורים בבנייה רוויה עם חזית מסחרית

שרוול אשפה לפינוי שיפוצים / צילום: תמר מצפי

הקבלן איחר במסירת דירה בפרויקט תמ"א. זה פיצוי הענק שיקבלו הרוכשים

ביהמ"ש קבע כי סעיף 5א לחוק המכר, הנוגע לאיחור במסירת דירה, חל גם על פרויקטי תמ"א 38, אף שבעבר נקבע בפסיקה כי בפרויקטים כאלה מדובר בהתקשרות למתן שירותי בנייה, שעליה חל חוק חוזה קבלנות

גלעד אלטשולר ומנכלי בתי ההשקעות מנורה מבטחים, כלל, מיטב, מור והראל / עיבוד: טלי בוגדנובסקי, צילומים: איל יצהר, נטי לוי, כדיה לוי, רמי זרנגר, טל שחר

יפספסו את הריבאונד? מה חושבים בשוק על הצעד המפתיע של אלטשולר שחם

בעקבות חשיפת גלובס על המהלך שמוביל בית ההשקעות הגדול בישראל, בדקנו מה עושים בגופים המתחרים ● אלה, מתברר, עדיין מזהים הזדמנויות ותמחור נוח בשוק המקומי, למרות הקונצנזוס בקרב בתי ההשקעות שרוב התיק מופנה לחו"ל ● איפה שיעור החשיפה הגבוה למניות ישראליות ואילו גופים עשויים לשנות אסטרטגיה?

איתי בן זקן (משמאל) ונמרוד שדות, מייסדי האניקומב / צילום: יוסי זליגר

חברת הביטוח הדיגיטלית האניקומב גייסה 36 מיליון דולר

האניקומב מציעה ביטוח דיגיטלי לבעלי בתים משותפים בארה"ב, שוק שמוערך ב-34 מיליארד דולר ● החברה תשתמש בכספי הגיוס להעמקת היתרון הטכנולוגי המבוסס AI שלה ולהתרחבות לשווקים משיקים

ווישור / צילום: רמי זרנגר

בנו של מייסד איילון יוצא נגד העסקה של בעלי העניין עם ווישור

נגה רחמני תוהה על העסקה בה תרכוש איילון את עסקי הביטוח של בעלת השליטה ווישור ● בין היתר טוען להיעדר דיווח למשקיעים ועל עצם היותה של ווישור חברה דיגיטלית ● איילון דוחה את הטענות: "נבחנו כל ההיבטים הרלוונטיים לעסקה"

ליאור וקס, מנכ''ל אינפיניטי ניהול תיקי השקעות / צילום: יח''צ

"יעמדו בתור לקנות את הטילים שלנו": מנהל ההשקעות שמסמן את התחום המבטיח

ליאור וקס מאינפיניטי מעריך שהתנודתיות בשווקים תימשך, וכדי להתמודד איתה יש לשים דגש בתיק על "פיזור גיאוגרפי וסקטוריאלי, עם אקטיביות" ● הוא נלהב ממהפכת ה-AI, מעריך שמניית אנבידיה עדיין מעניינת וטוען כי "המחירים בת"א אטרקטיביים, אבל הסיפור בעייתי"

איש חיזבאללה מצלם את מטולה / צילום: ap, Bilal Hussein

אזעקות בצפון ובעוטף עזה; דיווח בלבנון: "תקיפה משולבת של חיזבאללה"

המשלחת הישראלית תמריא לקהיר בשעות הקרובות • סמוטריץ' תקף: "נפילה למלכודת המניפולטיבית שטומן חמאס יחד עם מצרים וקטאר" • גורמים רשמיים בארה"ב: בהצעה שחמאס הסכים לה יש שינויי ניסוח מינוריים בלבד ביחס להצעה של ישראל • הפעולה ברצועה נמשכת, לאחר שצה"ל השתלט הלילה על הצד הפלסטיני במעבר רפיח • עדכונים שוטפים

השקל מול הדולר והאירו | עיצוב: טלי בוגדנובסקי (נוצר בעזרת AdobeFirefly)

הדולר יגיע ל-3.8 שקלים? איך תשפיע כניסה לרפיח על שער השקל

יוסי פריימן, מנכ"ל פריקו ניהול סיכונים: "האירועים הביטחוניים החזירו את הדולר במהירות לרמה גבוהה; אולם על רקע היצעי המט"ח של יצואנים לתשלומי שכר ומסים, הרי שפוטנציאל הפיחות בטווח המיידי נותר מוגבל" ● גם יונתן כץ, כלכלן ראשי בלידר שוקי הון, מסכים כי השקל לא יגיב בעוצמה רבה מדי

אהוד אולמרט, רה''מ לשעבר / צילום: שלומי יוסף

האם החלטה 1701 קוימה בזמן כהונתו של אהוד אולמרט?

אולמרט טען כי בתקופתו החלטה 1701 קוימה. הממשלה בראשותו גרסה אחרת ● המשרוקית של גלובס

וול סטריט / צילום: Unsplash, Chenyu Guan

נעילה ירוקה בוול סטריט; מניות השבבים קפצו

הנאסד"ק עלה בכ-1.2% ● בורסות אירופה ננעלו בעליות ● אייל הררי יחליף את ארז ענתבי כמנכ"ל אלוט ● אלון מאסק ממליץ לוורן באפט איזו מניה לקנות ● IBI בית השקעות: הירידה באינפלציה תאפשר ל-ECB להפחית את הריבית ביוני ● וורן באפט מכר מניות אפל ונראה שהוא פוזל להודו, "יש שם המון הזדמנויות" • בבנק אוף אמריקה דווקא ממליצים על אפל באפסייד של 33% • באופנהיימר ממליצים על מניות הבנקים הגדולים בארה"ב, "נסחרות בתמחור חסר עמוק"

משה מזרחי, מנכ''ל אינמוד וממייסדיה, עם מכשיר החברה / צילום: איל יצהר

"לפעמים אני תוהה אם היה נכון להנפיק": מדוע וול סטריט מענישה את כוכבת האסתטיקה מישראל

אינמוד מיקנעם ידעה לספק במשך שנים צמיחה מהירה בהכנסות ורווחיות פנומנלית, אך לאחרונה חתכה את התחזיות נוכח הריבית הגבוהה בארה"ב ועיכובים בייצור, ומחיר המניה נחתך בחצי ● המייסד משה מזרחי, שלאחרונה הוזז מתפקיד היו"ר, אומר כי "מי שאומר שהמלחמה לא משפיעה על עסקיו בחו"ל, משקר בעיקר לעצמו. הרופאים מקבלים מיילים 'החרימו את החברות הישראליות'"

וול סטריט / צילום: Unsplash, lo lo

פתיחה חיובית בוול סטריט; דיסני צוללת בכ-9% לאחר הדוחות

הנאסד"ק עולה ב-0.2% ● מדד פוטסי הבריטי עולה ב-1% ● לאחר 10 ימים של עליות, ההנג סנג ירד ב-0.5% ● אפל תחל לייצר שבבי AI ● יוליוס בר: "מצפים שהפד יתחיל להוריד את הריבית בישיבתו בספטמבר" • עונת הדוחות בארה"ב: הרווח הממוצע למניה זינק ל-5% ● הבנק המרכזי של אוסטרליה הותיר את הריבית ללא שינוי, 4.35%

אילוסטרציה: טלי בוגדנובסקי, צילומים: דיויד קארב, Shutterstock

המניה קרסה בוול סטריט, וחברת האוטוטק מגייסת חוב בת"א

ארבה רובוטיקס של קובי מרנקו תנסה להנפיק אג"ח ב־120 מיליון שקל ולהירשם בבורסה בת"א, לאחר קריסת המניה בנאסד"ק ● כספי הגיוס יועברו לחברה בכפוף לחוזה עם יצרן רכב מוביל

חדרה. אין מספיק אוטובוסים / צילום: Shutterstock, Mapic Aerials

בגלל מאבק על כביש בחדרה: במשרד התחבורה מאיימים לבטל נת"צים בכל הארץ

בעקבות סכסוך בין משרד התחבורה למשרד האוצר, מנכ"ל משרד התחבורה מאיים לבטל נת"צים ברחבי הארץ ● הסיבה: משרד האוצר לא אישר חתימה על הסכם עם עיריית חדרה לחידוש רחובות והקמת נתיבי העדפה

יגאל דמרי / צילום: אייל פישר

יגאל דמרי מתכנן להקפיץ את שכרם של אשתו ובנו במיליוני שקלים לשנה

חברת הבנייה שבשליטת דמרי מבקשת לאשר מדיניות תגמול חדשה ממנה ייהנו גם חלק מבני משפחתו, שתאפשר להם לקבל תגמול הוני בהיקף של עד 1.5 מיליון שקל בשנה כל אחד

חסימת איילון דרום הערב / צילום: רוני שפירא

משפחות החטופים הפגינו הערב ברחבי הארץ: קוראות לעסקה מול החמאס

הנייה הודיע לקטאר ולמצרים: "מקבלים את תנאי הפסקת האש" • תיעוד: חגיגות בעזה אחרי הודעת חמאס • גורמים בישראל: זו הטעיה, חמאס הסכים למתווה מרחיק לכת שלא מקובל על ישראל • עדכונים שוטפים

שיפוצים בבניין / צילום: כדיה לוי

בניין הוכרז כמסוכן, אך דייר סירב לשלם על שיפוץ. מה קבע ביהמ"ש?

המפקח על רישום המקרקעין דחה תביעה של בעל דירה שסירב לשלם את חלקו בשיפוץ של בית משותף בבת ים

קניות בכרטיסי אשראי / צילום: Shutterstock

לפני פסח נרשם זינוק ברכישות בכרטיסי אשראי, אבל בחג עצמו הארנק נשאר בכיס

גלובס מציג מדד הבוחן את היקף הקניות בכרטיסי אשראי בישראל ● מנתוני הפניקס גמא עולה כי ענף החשמל והאלקטרוניקה רשם את העלייה הגבוהה של השבוע בהיקף ההכנסות