גלובס - עיתון העסקים של ישראלאתר נגיש

חיוב בהיטל השבחה בגין זכויות שאינן ניתנות לניצול

כון וראוי שהמחוקק ובתי המשפט יקבעו הבחנה ברורה, לפיה מועד מימוש הזכויות במקרקעין שהתנאי למימוש הזכויות בהם אינו ישים או שמא הוא תלוי בצד שלישי שלבעל המקרקעין אין כל שליטה עליו, יהא רק במועד הוצאת היתר בניה או המועד בו הוחל השימוש בפועל על-פי התכנית המשביחה

 

לעתים תכופות אנו עדים לדרישות תשלום של היטלי השבחה בגין תכניות שאמנם אושרו כדין, אך לא בהכרח ניתנות לניצול, ולבטח שלא גורמות להתעשרותו של בעל המקרקעין. התנהלות זו כאמור אינה עולה בקנה אחד עם תכלית החוק והרציונאל שעומד ביסודו של היטל ההשבחה.

כך למשל, ועד לא מזמן, היה נהוג בלא מעט רשויות מקומיות לחייב את כלל דיירי הבית המשותף באופן יחסי בהיטל ההשבחה בגין תכנית לבנייה או הרחבה של חדרים על הגג. וזאת, למרות שאין כל אפשרות מעשית לניצולה של אותה התכנית ע"י כלל דיירי הבית המשותף, אלא רק ע"י בעלי הדירות העליונות ביותר בבניין. לאמור, כי פרט לדירות העליונות בבניין, אין ולו דירה אחת נוספת אשר יכולה לממש הלכה למעשה את התכנית.

מקרה דומה ניתן למצוא בתכניות המרתפים למיניהן, לפיהן ניתן לחבר את דירת הקרקע אל המרתף. זאת ע"י בניית גרם מדרגות מחבר, היוצר למעשה קומה נוספת ותת-קרקעית לבית אשר תשמש כמשרד של בעל מקצוע חופשי וכיו"ב שימושים. אין ספק שפעולות תכנוניות אלו משביחות את ערכו של הנכס בו מתבצע השינוי, אף בטרם ביצוע השינוי בפועל, אולם, מה לקומות העליונות בבניין עם אישורה של תכנית מרתפים או מימושה?!

עינינו רואות כי הוועדות המקומיות נוטות להפיק דרישות תשלום בגין ההשבחה שנבעה לכאורה לבעלי דירות אלו מתכנית הגגות והמרתפים. וזאת, רק בשל היותם בעלי זכות קניינית בבית המשותף. נקודת הנחה שגויה זו סוברת כי ההשבחה שיצרה התכנית מחושבת באופן עצמאי ומנותק מהמבנה, ושוויה מחולק לכאורה באופן שווה בין מספר הדירות בבית המשותף.

ועוד יוסף, כי ועדות התכנון המקומיות לא נתנו את הדעת לשאלה החשובה באמת, האם שוויה של דירה המצויה בקומת הביניים עלה בעקבות אישורן של תכניות אלו, האם לאו? התשובה לשאלה זו היא כמובן בשלילה. הדרך הנכונה והראויה לחישוב ההשבחה היא בחינת שווייה של כל דירה לפני התכנית ולאחריה, ובמקרה בו בניה על הגג או חיבורו של מרתף לדירה אינו מעשי, אזי ערך הדירה ממילא אינו עולה, ולא מתגבשת החבות בהיטל השבחה.

על מנת להבין מה גורם לבלבול זה יש לערוך הבחנה ברורה בין הזכויות הקנייניות של כל הבעלים בבית המשותף, המקנות לכל בעל דירה באשר הוא חלק מזכויות הבניה על הגג, לבין הזכויות התכנוניות על הגג אשר מאפשרות רק לבעל הזכות הקניינית המסוים בדירה שנמצאת בקומה העליונה לנצלן ולהוציאם מן הכוח אל הפועל, ורק הוא זה אשר צריך להיות מחויב בהיטל השבחה.

אדרבא, כיום בעלי דירות בבתים משותפים אשר נבנו לפני שנת 1980 נמנעים מלתת הסכמתם לבנית חדרים על הגג, משום שבניה שכזו עלולה למנוע משאר דיירי הבית לבצע חיזוק של המבנה מכוח תמ"א 38. שכן, מן המפורסמות הוא שבעלי הדירות להם צמוד גג או בעלי פנטהאוזים אינם מוכנים לחתום על הסכמים לביצוע תמ"א 38 מכיוון שהם מבקשים תמורות גדולות יותר משאר דיירי הבניין. ובכלל זה, ממה שיזם התמ"א מוכן לתת. שכן, הענקת הפנטהאוז בחזרה לדייר קיים בבניין משנה דרמטית את כדאיות ורווחיות הפרויקט, וממילא מוציאה ממנו את העוקץ.

בענייננו, הדעת נותנת, וכך גם ההיגיון הבריא, כי באין יכולת אמיתית לנצל תכנית, לא יקום חיוב בהיטל השבחה. וזאת להבדיל מחוסר רצון לממשה או מכשולים וקשיים בדרך למימושה. כי אז הדבר אפשרי, אולם תלוי ברצונו ויכולתו של המוכר עצמו. נמצאנו למדים כי עלינו לערוך הבחנה בין זכויות מותנות או עתידיות שתנאי למימושן תלוי בבעל המקרקעין עצמו, לבין זכויות אשר התנאי למימושן תלוי בצד שלישי או שמא התנאי ממילא לא יכול להתקיים לעולם.

לצורך העניין, אם בתכנית הגגות עסקינן, הפתרון הראוי יהיה כי רק מימוש זכויות על ידי אותן הדירות העליונות ביותר בבית המשותף, בין אם ע"י הוצאת היתר בניה ובין אם ע"י מכירה של הנכס, יביא לחיוב המלא של בעל הדירה העליונה בהיטל ההשבחה.

יתרה מכך, אנו חושבים כי אם יינתן פתח לוועדות מקומיות לגביית היטל השבחה בגין תכניות מעין אלו מאת כלל בעלי הדירות בבית המשותף, לרבות אלו שלא יכולים ליהנות מניצול אותן תכניות, הדבר עלול להוות מדרון חלקלק אשר יביא ועדות תכנון מקומיות רבות לתכנן ולאשר תכניות סרק, אבסטרקטיות ולא ברות-מימוש, כדי להעשיר את קופת העירייה, ובלא סיבה מוצדקת לכך.

לטעמנו, נכון וראוי שהמחוקק ובתי המשפט יקבעו הבחנה ברורה, לפיה מועד מימוש הזכויות במקרקעין שהתנאי למימוש הזכויות בהם אינו ישים או שמא הוא תלוי בצד שלישי שלבעל המקרקעין אין כל שליטה עליו, יהא רק במועד הוצאת היתר בניה או המועד בו הוחל השימוש בפועל על-פי התכנית המשביחה. כלומר, במקרים אלו, ואלו בלבד, אין לראות במכירת המקרקעין בדרך של מכר כמועד מימוש הזכויות המצית את החיוב בהיטל השבחה, אלא רק בזמן הוצאת ההיתר. כי אז הדבר יוביל לגביית מס אמת ולקיום תכליתו של היטל ההשבחה, וממילא בעל דירה שלא הוציא היתר בניה ולא הפיק כל הנאה מאותה תכנית לא יחוב בהיטל.

עד אז, אנו ממליצים לכל בעל מקרקעין אשר מעוניין למכור את הנכס שברשותו, בין אם מדובר במגרש ובין אם מדובר בדירת מגורים, לערוך בדיקה מקדמית עם יועץ משפטי ובמשרדי הוועדה המקומית. וכן, עליו לבדוק האם צפוי לו חיוב בהיטל השבחה בעת מכירת הנכס, האם החיוב הוא מוצדק, וכיצד ניתן להשיג עליו? כך יוכל בעל הנכס לכלכל את צעדיו נכונה, ולגלם בשווי המכירה את כלל ההוצאות והתשלומים הנלווים לה, ולא להיות מופתע מחיובים מעין אלו אשר מטבעם פחות חשופים ונגישים לבעלי נכסים. תשלומים אלו כאמור, יכולים להוות שיקול מרכזי בשאלה אם למכור את הנכס, ואם כן, באיזה מחיר.

 

עו"ד אלירן דדון, משרד עו"ד גינדי-כספי העוסק ב נדל"ן ומיסוי עירוני

מאמר זה הנו מידע כללי בלבד ואינו מהווה חוות דעת משפטית ו/או תחליף לייעוץ משפטי. מחבר המאמר אינו נושא באחריות כלשהי כלפי הקוראים וכל מקרה צריך להיבחן לגופו, על כן מומלץ לטכס עצה עם גורם משפטי ו/או שמאי מוסמך בטרם נקיטת פעולה.

עוד כתבות

שר האוצר בצלאל סמוטריץ' / צילום: נועם מושקוביץ, דוברות הכנסת

לראשונה בהיסטוריה: הממשלה אישרה קיצוץ בתקציב בניגוד לעמדת שר האוצר

הקיצוץ בתקציב, בהיקף של כ-225 מיליון שקל, אושר לדרישתו של השר לביטחון לאומי איתמר בן גביר, ובתום מאבקים בשבועות האחרונים מול שר האוצר בצלאל סמוטריץ' ● הקיצוץ נועד למימון הקמת מתקני כליאה לאכלוס העצורים הביטחוניים הרבים שנעצרו מאז תחילת המלחמה

יו''ר בית הנבחרים, מייק ג'ונסון / צילום: ap, J. Scott Applewhite

4 מיליארד דולר לכיפת ברזל: חבילת הסיוע האמריקאית בדרך להצבעה

בוושינגטון, סוגיית חבילת הסיוע לישראל, אוקראינה וטייוואן עשויה להתקדם כבר בימים הקרובים ● יו"ר בית הנבחרים מייק ג'ונסון בשיתוף רפובליקנים נוספים הציגו אמש חבילת סיוע הכוללת 26.4 מיליארד דולר לישראל ● דיווח: ארה"ב הסכימה לתמרון ישראלי ברפיח, בתמורה לתגובה לא נרחבת נגד איראן

שרון גל / צילום: סטודיו תומאס תומר שלום, ויקימדיה

האיום עשה את שלו? שרון גל יישאר בערוץ 14

לפני כשלושה שבועות הודיעה רשת 13 כי העיתונאי שרון גל חוזר לשורותיו, ובערוץ 14 מיהרו להוציא לגל מכתב התראה, מאחר שהוא חתום על חוזה עד סוף 2024 ● כעת נראה כי המהלך עשה את שלו, וגל יישאר בערוץ 14 ויגיש שם את רצועת 19:00

עומר אלפרן, מנהל השקעות ושותף בחברת רובי קפיטל / צילום: דין אהרוני רולנד

"עד עכשיו יזמי נדל"ן לא יצאו עם פרויקטים שכבר מוכנים, מכאן נראה מבול"

חברת המימון החוץ־בנקאי רובי קפיטל משיקה קרן השקעות שנייה, במטרה לגייס חצי מיליארד שקל לפחות ● עומר אלפרן, מנהל השקעות ראשי ושותף בחברה: "בקרוב הרבה מאוד יזמים בתחום ההתחדשות העירונית יוציאו הרבה מאוד פרויקטים לשוק"

אנשי הפדרציה ואנשי המרכז הרפואי לגליל (במרכז איציק שמולי)

הפדרציה היהודית של ניו יורק תורמת כ־40 מיליון שקל ליישובי הצפון

מאז תחילת המלחמה תמכה הפדרציה ביישובי קו העימות ביותר מ-300 מיליון שקל ● המנכ"ל בישראל, איציק שמולי: "יש תחושה שהצפון נשכח מאחור, והסיוע נועד להדגיש את מחויבותנו" ● ישראל מתגייסת

משרדי חברת השבבים TSMC, בטייוואן / צילום: ap, Chiang Ying-ying

התחזית האופטימית של ענקית השבבים מטייוואן: ההכנסות יזנקו פי 2

יצרנית השבבים TSMC הציגה דוחות רבעוניים חזקים ועקפה את תחזיות האנליסטים בשורת ההכנסות והרווח ● המומנטום החיובי צפוי להימשך כשעל פי ההערכות החברה צפוי להכפיל את הכנסותיה

מתכות / צילום: Shutterstock

החברה שמנסה לחולל מהפכה בתעשייה שלא השתנתה אלפי שנים: Magnus Metal מגייסת 74 מיליון דולר

"מקצרת את תהליכי העבודה, מפחיתה את עלויות היצור והזיהום, ומשפרת את איכות המוצר" ● עם שווי מוערך של כ-160 מיליון דולר, מגנוס מטאל הישראלית יוצאת לסבב גיוס חדש

בנק ישראל מכר 8 מיליארד דולר, אילוסטרציה: טלי בוגדנובסקי (נוצר בעזרת AdobeFirefly)

הדולר מזנק לשיא של חמישה חודשים. אלה הסיבות

המתיחות הביטחונית בין ישראל לאיראן לצד התחזקות הדולר בעולם הובילה לתיסוף חד מול השקל ● שער הדולר-שקל נסחר ברמה של כ-3.8 שקלים, שיא של חמישה חודשים

מסורק תת קרקעי ועד רחפנים: הכירו את 10 הסטארט-אפים המבטיחים לשנת 2024

גלובס בוחר את הסטארט-אפים המבטיחים של ישראל השנה ה-18 ברציפות: חברות הייטק הצומחות והמסקרנות ביותר, אלה שמייצרות אימפקט על תעשיות וצרכנים רבים, ונמצאות על המסלול הבטוח להנפקה ● הרשימה מתבססת על בחירות של קרוב ל-70 קרנות השקעה מקומיות וזרות מובילות בהייטק הישראלי ● החשיפה המלאה

מטוס אל על / צילום: דני שדה

פעם בחצי שנה זה קורה: איך יראה היום שאחרי עדכון מדדי הבורסה?

השבוע תפרסם הבורסה את עדכוני המדדים שלה ולפי הערכות יצטרפו למדד 125 היוקרתי אל על ואלקטריון ● בפעם הקודמת ששתיהן נכנסו למדד אחרי זינוק חד במניות שלהן, הן צנחו בחדות ● "כך זה עובד בכל העולם", מסבירים בבורסה. אבל ספק אם ההיסטוריה תחזור על עצמה

עמיקם בן צבי, יו''ר דירקטוריון אל על / צילום: דוברות אל על

יו"ר דירקטוריון אל על נחקר בחשד למעורבות בפרשת שחיתות בנתיבות

משטרת ישראל אישרה כי עמיקם בן צבי, יו"ר דירקטוריון אל על, נחקר בחשד למעורבות בפרשה בתחום טוהר המידות שבה נחקר גם ראש העיר נתיבות, יחיאל זוהר ● בא כוחו של בן צבי, עו"ד נתי שמחוני: "מר בן צבי מכבד את רשויות אכיפת החוק, משתף פעולה באופן מלא והוא סמוך ובטוח כי בסופה של הבדיקה יוברר שלא דבק כל רבב בהתנהלותו"

וול סטריט / צילום: Unsplash, lo lo

מגמה חיובית בוול סטריט; טסלה יורדת ב-3%, TSMC ב-5%

דאו ג'ונס עולה ב-0.4% ● טסלה בשפל של שנה, מתחת ל-150 דולר, בדויטשה בנק צופים לה ירידה נוספת של 30% ● בגוגל פוטרו 30 עובדים שמחאו נגד מתן שירותים של החברה לישראל ● ירידה תלולה במכירות הבתים בארה"ב ● נטפליקס תפרסם הלילה את תוצאותיה הרבעוניות, מה מצפים האנליסטים?

וול סטריט / צילום: Shutterstock

נעילה אדומה בוול סטריט; מחירי הנפט צללו בכ-3%

הנאסד"ק ירד ב-1.2% ● מדד הקאק עלה ב-0.6% ● ירידה במדד המחירים לצרכן בבריטניה, אך מעל הצפי ● יצרנית השבבים ההולנדית ASML יורדת ב-5% ●  ג'יי.פי. מורגן: "היסטורית, רכישת זהב לא מצדיקה את הסיכון" • מיקרוסופט תשקיע 1.5 מיליארד דולר בחברת ה-AI מאיחוד האמירויות • יו"ר הפד מודה: "אין התקדמות במאבק באינפלציה"

ייפוי-כוח מתמשך. זה ההליך שיחליף אותו / אילוסטרציה: Shutterstock, REDPIXEL.PL

חקיקה חדשה: תומך החלטות לקשיש או בעל מוגבלות - במקום אפוטרופוס

השבוע נחקק המוסד של "תומך החלטות" ● מה זה אומר, מה ההבדל בין התומך לבין אפוטרופוס, ולמה בעצם צריך מינוי פורמלי מבית המשפט רק כדי לסייע לאדם קשיש או מוגבל?

רונית אשל, לירון ישראלי ושי כהן, בשיחה עם גלית חתן, גלובס / צילום: כדיה לוי

המומחים שקוראים: יש להגדיר יעדי ייצור בחקלאות כדי להפחית את התלות ביבוא

במסגרת כנס ביטחון המזון של גלובס ותנובה, התקיים פאנל מומחים בנושא פתרונות הביטחון התזונתי הלאומי ● "אנחנו חייבים גם לתמוך בייצור מקומי בצורה הרבה יותר משמעותית, לרבות תמיכה ישירה בחקלאים ובתעשיינים", קרא שי כהן, מנהל החדשנות של תנובה

עלות היירוט של ישראל של כמחצית מהמטח האיראני בסוף השבוע נאמדת ב-2.1 מיליארד שקל / צילום: Reuters, IMAGO/Bashar Taleb\ apaimages

הטקטיקה של רוסיה נגד אוקראינה ובעיית המיירטים שיכולה להגיע גם לישראל

המתקפה של איראן על ישראל מצביעה על הביקוש הגובר למיירטים ואת ההמתנה הארוכה עד להשגתם ● "אין ספק שהעומס על מלאי התחמושת עומד להיות בעיה, עבור כולם", אומר טום קראקו, מנהל צוות חשיבה אמריקאי בפרויקט הגנה מפני טילים במרכז למחקרים אסטרטגיים ובינלאומיים

סניף של ביטוח לאומי בבאר שבע / צילום: טלי בוגדנובסקי

אלפי עסקים עלולים לגלות בקרוב שהם חייבים לביטוח לאומי מיליוני שקלים

אלפי מעסיקים קיבלו לאחרונה מכתב מהמוסד לביטוח לאומי, שממליץ להם לדווח מרצון על ניכוי הוצאות עובדיהם השכירים מהברוטו לצורכי תשלום דמי הביטוח הלאומי ● הדיווח יהיה רטרואקטיבי, משנת 2017 ואילך ● מעסיק שלא יעשה זאת חשוף לביקורת ולקנסות

קיבוץ כפר עזה. עלות שיקום הנזק מוערכת ביותר מ־5 מיליארד שקל / צילום: Reuters, RONEN ZVULUN

יותר מ־5 מיליארד שקל: ממדי הנזק בעוטף עזה נחשפים

נזקים ביישובי העוטף, שמוערכים במיליארדי שקלים, נחשפו בהצעת המחליטים של הממשלה שאושרה היום ● מספר דורשי העבודה זינק, והפגיעה בחקלאות מוערכת במאות מיליונים ●  שיקום הבתים טרם החל בשלב זה

כטב''ם מדגם שאהד 136 מוצג בטהרן / צילום: Reuters, Morteza Nikoubazl

רשת הברחות מתוחכמת: איך המערב ינצח את הכטב"מים האיראניים?

בעקבות המתקפה על ישראל, בארה"ב מתכננים עיצומים חדשים על תוכנית כלי הטיס הבלתי מאוישים של איראן ● באירופה מצטרפים למהלך על מנת להיאבק בהתחמשות של מוסקבה דרך טהרן ולמנוע הסלמה במזרח התיכון ● לצעדים אלו תהיה משמעות, לפי מומחים, אך לא גדולה. הסיבה: סין ורוסיה

בית הנבחרים בוושינגטון / צילום: ap, Jacquelyn Martin

"להשתמש בישראל כדי לדחוף את אוקראינה אל גרונו של העם האמריקאי"

זה מה שאומר ציר בית נבחרים הימני הקיצוני בארה"ב על תכסיס פרלמנטרי שנועד לאפשר סיוע צבאי לאוקראינה, לישראל ולטייוואן ● במקביל, הימין שוקל להדיח את יו"ר בית נבחרים על נכונותו להתפשר ● "הם רוצים שהעולם יעלה בלהבות", אומר ציר דמוקרטי