גלובס - עיתון העסקים של ישראלאתר נגיש

"הכיסוי של התקשורת הזרה את ירושלים מגמתי וסטריאוטיפי"

ברכי ספרונג, יועצת קשרי החוץ של ראש עיריית ירושלים, ומירה מרקוס, מנהלת התקשורת הבינלאומית של ת"א, מדברות על ההתמודדות היומית עם 300 עיתונאים זרים, המסקרים את ישראל בתקופה של הסלמה בטרור

מירה מרקוס, ברכי ספרונג / צילום: איל יצהר
מירה מרקוס, ברכי ספרונג / צילום: איל יצהר

בנובמבר 2014, ביצעו שני מחבלים פלסטינים פיגוע בבית הכנסת קהילת בני תורה בשכונת הר נוף בירושלים. זה היה פיגוע אכזרי, שבו נרצחו חמישה ישראלים, והתמונות שיצאו ממנו לתקשורת היו גרפיות וקשות. גופות עטופות בטלית, ידי מתים מלופפות תפילין. ראש עיריית ירושלים ניר ברקת הגיע למקום, ומיד כל המצלמות הופנו אליו. דוברת ירושלים לתקשורת הזרה, ברכי ספרונג, המשמשת כיועצת קשרי החוץ של ברקת, נשארה במשרד. בשלב מסוים בתפקיד, היא הפסיקה להגיע לזירות פיגוע. היא פשוט לא יכולה לשאת זאת.

באופן טבעי, בעוד שרובנו מתחברים במהירות לערוץ 2, ספרונג מדליקה את הטלוויזיה על CNN. "אני רואה את ניר, ראש עיריית ירושלים, מתראיין בזירה, ותחתיו הכותרת הגדולה 'טבח במסגד'", היא מספרת. "התקשרתי מיד לעורך ב-CNN ואמרתי לו: 'נייט, מה לעזאזל?'. הוא מיד התנצל ואמר, 'אנחנו מתקנים את זה עכשיו'. מיד עבר לי בראש האפקט הגלובלי של כותרת כזו, זה הרי ה-CNN".

- למה לדעתך זה קרה? בזדון?

"אני לא יודעת אם מישהו התבלבל שם, אבל זו הייתה טעות סו*פר מאוד מוזרה ונדירה. לתחושתי לפעמים יושב מישהו בחדר העורך ופשוט לא בא לו ולא מעניין אותו. בכירי CNN התקשרו להתנצל ואמרו 'זה לא היה יום עיתונאי מעורר גאווה מבחינתנו'. לפעמים יושב מישהו בחדר העורך ואומר לעצמו, 'קרה משהו במזרח התיכון, יהודים, ערבים, לא משנה'. אבל אני מאמינה שרוב העיתונאים הזרים שפועלים בישראל מונעים מאקטיביזם אמיתי. הם רוצים להשפיע על הסכסוך".

על פי ההערכות, קרוב ל-300 עיתונאים מכלי תקשורת מרחבי העולם מדווחים מישראל. שני הצירים העיקריים של הדיווחים הם ירושלים ותל אביב. ובין שתי הערים האלה, מפרידים תהומות של תפיסה. בעוד שירושלים מתוחה ונפיצה, תל אביב צעירה ושוקקת. ירושלים מעוררת עניין בעצם קיומה, תל אביב רוצה לגרות את תשומת הלב.

על שני המותגים האלה, שמחקרים מראים שכל אחד מהם גדול מהמותג "ישראל" עצמו, אמונות שתי נשים צעירות. ברכי ספרונג, 32, בירושלים, ומירה מרקוס, 33, מנהלת התקשורת הבינלאומית של תל אביב. בעוד שההצלחה של מרקוס נמדדת על פי כמות הסיפורים החיוביים על תל אביב שנכנסים לתקשורת העולמית, מדד ההצלחה של ספרונג קשור בכמות הסיפורים השליליים על ירושלים שנשארים על רצפת חדר העריכה.

"לתקשורת הזה יש אג'נדה"

"הכיסוי של התקשורת הבינלאומית את ירושלים מאוד מגמתי, ספציפי, סטריאוטיפי", אומרת ספרונג, שתפקידה עוסק בדיפלומטיה, פילנתרופיה, אחריות לנסיעותיו של ברקת לחו"ל ודוברות מול התקשורת הזרה. "אם משהו קורה במערב העיר זה פחות מעניין, אבל אם זה קורה במזרח העיר זה מעניין מאוד".

- אפילו אם זה אותו אירוע.

"בהחלט. למשל שלג בירושלים. כיפת הסלע צבועה בלבן, זו תמונה שכולם רוצים לראות. אבל התקשורת הזרה תמיד תחפש את הסיפור למי אין חשמל במזרח העיר. התפקיד שלי הוא לספר את הסיפור שבאמת קורה פה. אני תמיד מנסה לדבר איתם על הטרנדים והמגמות בעיר, ולא על תמונות קצרות ונקודתיות".

- על מה היית רוצה שידברו? אנחנו נמצאים בעיצומה של אינתיפאדה.

"אני רוצה לדבר על ירושלים כבירת היי-טק - המדע, ההמצאות והטכנולוגיה שיוצאים מירושלים, חברות כמו מובילאיי. רציתי למשל להראות לכתב של ה'וול סטריט ג'ורנל' שירושלים לא מחולקת באמת, אלא עיר מתפקדת. צירפתי אותו בחמש בבוקר לנסיעה במשאית זבל שעוברת בהר חומה, בית צפאפא, ראס על עמוד ובשכונות נוספות, והוא ראה שאוספים אותו זבל פה ושם".

- אולי השירות המוניצפלי עובד, אבל בעיר יש מציאות מתוחה ולעתים גם חשש אמיתי לביטחון.

"ירושלים היא עיר די בטוחה. קח כל עיר אמריקאית, למשל אינדיאנפוליס, בירת אינדיאנה, שיש בה בערך 800 אלף תושבים. בירושלים בשנה קשה יש 1.5 רציחות על כל 100 אלף תושבים, באינדיאנפוליס אתה יכול להגיע ל-15 רציחות. ניו יורק יש פי חמישה יותר מסוכנת מירושלים".

לדברי ספרונג, "כל היום מחפשים אותנו", וכל מילה שיוצאת מבניין העירייה - בעברית ובאנגלית - מחושבת ונמדדת. "תסתכל על המזרח התיכון", היא אומרת בקול רך אך בטון תקיף, מתובל במבטא אמריקאי. "היחס בין הכתבים הזרים שיושבים בירושלים לגודל העיר הוא בלתי מתקבל על הדעת. זה לא כאילו אנחנו חיים בשכונה שלווה. זה לא שירושלים היא עיר מטורפת באזור של שפיות".

- למה את חושבת שהעיתונות הזרה נוקטת קו עוין כלפי ירושלים או ישראל בכלל?

"המדיה הזרה מאמינה שדרך כתיבה אקטיביסטית היא יכולה לשנות את המצב בשטח. אין לי ספק שהעיתונאים הזרים, שחלקם חיים פה עם המשפחות שלהם בשכונות ירושלמיות, לפעמים אפילו 20 שנה, שהם אנשים חכמים, שקמים בבוקר וקוראים 'הארץ' - שבשבילם הוא התנ"ך ובו הם רואים מה מסוקר ומה לא - רוצים להשפיע על דעת הקהל באופן כזה שהיא תניע את האמריקאים והאירופאים לעשות מהלכים שיביאו לסוף הסכסוך".

ספרונג מציגה בזו אחר זו כותרות מגמתיות לתפיסתה. "אמריקאי מת באירוע דקירה בישראל", היא אחת מהן, שנמנעת מלצייר אירוע טרור או מחבל מעורב. במקרים אחרים, הכותרת מתייחסת לפלסטיני שנהרג מאש הכוחות הישראליים, בלי לציין כי זהו מחבל שאחז סכין בידו ופצע אזרחים. "הגעתי למצב שאני לא יכולה להילחם בזה", היא אומרת. "הייתה תקופה שהייתי מתקשרת לכל העיתונאים בבוקר, ואני חברה שלהם, ואמרתי 'תקשיב, זה לא יכול להיות'. הרגשתי שאני משרד החוץ. אז הבנתי שזה לא יעבוד ואני צריכה לספר את הדברים שחשובים בעיניי".

- כמו איזה נושא, למשל?

"באזור ירושלים יש 280 אלף תלמידים. מהם כ-100 אלף ערבים באינספור מערכות חינוך, בהן כאלה של תוכנית הלימוד הפלסטינית של מערכת החינוך של ירדן. אחרי שזיהינו שבשנים האחרונות הורים משלמים אחר הצהריים למורים פרטיים כדי שילמדו את הילדים את החומר של מערכת החינוך הישראלית, פחתנו כיתות מיוחדות נוספות. העברתי את הסיפור ל'וושינגטון פוסט', אבל ברגע שהם הגיעו לראיין את ההורים הערבים, אף אחד לא הסכים לדבר. Good news doesn't travel. גם כשאנחנו מתכננים שכונה ערבית חדשה או שאנחנו עושים פסטיבל סרטים. זה לא מעניין אותם. זה לא מתאים לאג'נדה של התקשורת הזרה".

לדברי ספרונג, "עיקר העשייה שלי הוא להרוג סיפורים. כל מקור בצד המזרחי של העיר הוא מקור אמין בעיני התקשורת הזרה, ואני צריכה שוב ושוב להסביר שאין סיפור. כל קיר וכל מחסן שנבנה או נהרס במזרח העיר זוכה לדיווח בכלי התקשורת החשובים בעולם, וזה חלק מהאקטיביזם שלהם - הרי יש בעיות הרבה יותר גדולות בעולם".

- מה אירוע כמו העיכוב של כתב ה"וושינגטון פוסט" ויליאם בות' על ידי כוחות הביטחון בשער שכם עושה לעבודה שלך?

"זו טעות מצערת. זה מצער במיוחד כי בות' וה'וושינגטון פוסט' הוגנים ומאוזנים. אירוע כזה יוצר לנו נזק, אבל הוא גורם יותר נזק לממשלה. אנחנו עושים הרבה פעמים סיורים לכתבים זרים והם אפילו לא מבינים מה זה קווי 67'. בסוף הכתבים מבינים שהם יושבים במדינה דמוקרטית ויש הבדל בינינו לבין עזה".

"פתאום כולם רצו לצלם מקלט"

במרחק 40 דקות משם, מרקוס פועלת במה שנראה כביקום מקביל. "אם ב-2012 היו 200 כתבות חיוביות על תל אביב בעולם, ב-2015 היו 1,800 כתבות והיעד הוא להגיע ל-2,000 כתבות חיוביות בסוף השנה הנוכחית".

- עצם האזכור הוא שחשוב?

"המדד שלי להצלחה הוא אזכור חיובי של תל אביב בעולם. יש לנו שני מסרים - עיר ללא הפסקה, שכולל בתוכו גאווה, חופים, תרבות וחיי לילה, ומן הצד כל נושא ה'סטארט-אפ סיטי'. אנחנו (חברת הבת 'עיר עולם') משמשים כחברת יח"צ שמקדמת את הסטארט-אפים בעיר לתקשורת הבינלאומית. עצם הפרסום של חברה כזו משרת אותנו".

עבור מרקוס, תקשורת היא גם בלוגים ואתרים שהולכים ומתרבים ולא רק כתבים עם מקלדות תוקפניות. "בצורה מפתיעה ניהול משברים הוא חלק מאוד קטן בעבודה שלי", היא מספרת. "המשבר הכי גדול שהתמודדתי אתו היה צוק איתן. אני רגילה לדברר מועדונים ומסעדות, ופתאום כל העיתונאים התקשרו לשאול באיזה מקלט הכי טוב לצלם".

- ומה קרה אז למותג תל אביב?

"עצם זה שהוא לא נפגע הרבה תקשורתית, זו הייתה הצלחה. תל אביב נמצאת בנקודת זמן מאוד מבחינה תקשורתית. יש 300 כתבים זרים שממוקמים פה דרך קבע, אבל יש פחות מה לכתוב על הקונפליקט והעולם גם פחות מתעניין. ככל שהעניין העולמי בקונפליקט יירד, אז פחות עיתונים ירשו לעצמם להחזיק פה כתבים זרים, ואלו שנשארו פה מחפשים על מה לכתוב. הם צריכים לספק כתבה אחת ליום, והם מחפשים את הסיפורים הרכים".

- ובכל זאת, הטרור לא מדלג על תל אביב. היה פיגוע הירי בדיזינגוף ובאחרונה הדקירה על הטיילת ביפו. איך את מתמודדת עם זה?

"אחד המסרים שלנו זה 'נון סטופ סיטי'. בשני המקרים מהר מאוד העירייה יזמה הפי האוור לאורך דיזנגוף או אירוע ביפו, והזמנו כתבים זרים להראות איך אנשים חוזרים לבלות והחיים ממשיכים. והיו כתבות מאוד חיוביות על איך העיר חוזרת לעצמה במהירות. כמה ימים אחרי הפיגוע ביפו, התפרסמו שוב כתבות על תיירות בעיר".

"עובדת יותר מדובר ברלין"

ספרונג ומרקוס הן חברות בקהילת ROI, חלק מקרן שוסטרמן, המשמשת רשת בינלאומית של צעירים אקטיביסטים, יזמים ומובילי שינוי מהעולם היהודי. הקהילה כוללת חברים מעשרות מדינות ברחבי העולם הפזורים בתפקידי מפתח במגוון תחומים, בהם פוליטיקה, שינוי חברתי, כלכלה, תרבות, היי-טק, תקשורת ואמנות.

"יש אחוז מאוד קטן של כתבות שליליות על תל אביב, בעיקר סביב נושא הפליטים", אומרת מרקוס. "הייתה כתבת ששאלה למה באלנבי יש הומלסים שמבקשים כסף. אמרתי לה שתל אביב רוצה להיות אחת מ-20 הערים המובילות בעולם - לצד טוקיו, פריז ולונדון - וכולן מתמודדות עם אתגרים של תחבורה, יוקר מחיה, דיור והגירה. וכך גם אנחנו".

- איזו עיר בעולם היא המודל שלך?

"אין לי מודל, כי המצב של תל אביב יוצא דופן. עם חלק ניכר מהעיתונאים הזרים יש לי מערכות יחסים אישיות, ויש פה מצב מיוחד, כי בגלל הקונפליקט ובגלל שישראל היא לא הבחירה הטבעית להרבה כתבי תיירות, משרד התיירות מטיס לפה אלפי עיתונאים כל שנה. רובם הגדול מגיע לתל אביב, ואני מכינה להם לו"ז של מה כדאי להם לראות לפי תחום העניין שלהם. זה הרבה יותר ממה שעושה הדובר של העיר ברלין".

- את מנסה להפריד בין המותג ישראל לתל אביב?

"לא באופן מכוון. במובן מסוים תל אביב היא מותג עוקף קונפליקט. אם שואלים אנשים איזו אסויצאציה המילה תל אביב מעלה להם - הם לא בהכרח יגידו סכסוך ורקטות. אם עיתונאי שואל באילו מוזיאונים לבקר, אני ממליצה על מוזיאון העיצוב בחולון, ואם הוא מתעניין בסטארט-אפים נשלח אותו להרצליה. היו 16 עיתונאים שבאו לסקר את המרתון בתל אביב, והכנתי להם את הלו"ז ושלחתי אותם בשבת לירושלים".

- יש הבדל ביחס של עיתונאים ממקומות שונים בעולם?

"לפעמים אני מרגישה שיש הבדל אצל עיתונאים אנגלים. אני ממש לא חווה את ענייני ה-BDS או חרמות ככלל, אבל אצל האנגלים אני חווה יותר שאלות על נושאים מאוד פוליטיים. היה לנו אירוע קולינרי של מסעדות פתוחות והצעתי לעיתונאים לבוא להשתתף בסיורים. אחד מהם התקיים ביפו, ואחת התחנות בו הייתה בית של זוג שהבעל הוא טבח ערבי והאישה היא טבחית יהודייה. אוטומטית קיבלתי תשובה מכתבת אנגלייה שאמרה לי שנורא מעניין אותה הזוג הזה, שהיא רוצה לכתוב על זוגות מעורבים שחיים בתל אביב ולא מעניין אותה קולינריה. זה משהו שהעיתונאים האנגלים מתעניינים בו. זה בסדר, זה חלק מהמרקם של העיר".

- תל אביב באמת מייצגת את ישראל?

"אני לא מסכימה עם חוויית הבועה התל אביבית. כל 8 מיליון האנשים שחיים בישראל הם רק אוכלוסיית ניו יורק. אירחתי את ה'טודיי שואו', תוכנית הבוקר האמריקאית המובילה, והמפיקה הראשית של התוכנית אמרה, 'אני לא קולטת שזה רק 420 אלף איש ואנשים אומרים שזו בועה'.

"התפקיד שלי הוא התגשמות של הציונות. יש לי אפשרות להראות לעולם דברים שהם מעבר לסכסוך. כשאני מקדמת את הערכים שיש בתל אביב, אין לי אינטרס להגיד שתדעו שזה לא ככה בשאר הערים. אני רוצה שתהיה כתבה חיובית על תל אביב ומבחינתי זה משקף את ישראל. מה יעזור לכתבה אם אספר על מצעד הגאווה בתל אביב, ואגיד אבל שתדעו שבירושלים זה כך וכך?".

- איזה ציון את נותנת להסברה הישראלית?

"אני מאוד מאמינה בלהביט מעבר לקונפליקט. מאוד קשה להסביר את הקונפליקט לקהל זר באופן שבו נצא כשידנו על העליונה, וצריך להתחיל לדבר על הדברים האחרים שיש בארץ, ולנסות ולהכניס מסרים שאנחנו לא רק סכסוך ומלחמה - אלא גם יין ואוכל וחופים ושמש. מאוד קשה להצליח להעביר מסר עם הסטגנציה שאנחנו נמצאים בה. זה לא שיש תהליך שלום שמראה שאנחנו שוחרי שלום. עד לפני כמה שנים צה"ל היה המותג החזק של ישראל בעולם, וזה התהפך ועכשיו זו תל אביב".

- צה"ל נמצא בכלל במכלול המסרים שלך?

"לא, בשום צורה. אני ממש נמנעת. לפני שנתיים בערך עשינו תחרות אפליקציות בשיתוף עם משרד ממשלתי, וכשעברתי על האפליקציות ראיתי שאחת מהן היא אפליקציה שמכוונת אותך למקלט הקרוב לביתך. החלטתי במודע לא לכתוב על האפליקציה הזאת. לא רוצה את המילה 'מקלט' ליד המילה 'תל אביב'".

- ברכי, איך לדעתך מערך ההסברה הלאומי מתמודד עם המציאות הישראלית?

"הוא נמצא במצב של lose-lose. זה מתחבר לגיאופוליטיקה הרבה יותר חזקה ומסובכת. לפעמים ההסברה הלאומית עפה לכיוון הבר רפאלי. אולי זה עובד, אבל בעיניי זה שטחי. אנחנו צריכים לדבר על החדשנות שיוצאת מישראל, למשל בענייני המים. הדברים לא מושלמים בישראל, ופתרון לא נראה באופק. דברים יכולים להידרדר, אבל אנחנו עמידים - משני צדי המתרס. ותמיד יש פער בין המציאות לאופן שבו היא מדווחת. לפעמים ראש העיר אומר כשהוא רואה אותי עובדת, זה ממש 'ברכי נגד העולם'".

 

עוד כתבות

הבורסה בפרנקפורט, השבוע / צילום: Reuters

ירידות חדות באירופה על רקע המתיחות בין ישראל לאיראן

הדאקס יורד ב-1% ● הניקיי צלל בכ-2% ● התמ"ג בסין הפתיע לחיוב ● תשואות האג"ח הממשלתיות בארה"ב מזנקות ● באופנהיימר חיוביים לגבי פאלו אלטו ונטפליקס

נועם זילברשטיין, מנכ''ל HP Indigo & Scitex, בכנס TECH IL / צילום: תמר מצפי

מנכ"ל HP Indigo, נועם זילברשטיין: "החוסן שלנו, במיוחד בעיתות משבר, הוא ששומר עלינו כמובילים עולמיים"

עם מפעל בקריית גת, תוך כדי פינוי עובדים וגיוס מילואים מסיבי, בחברת HP Indigo & Scitex, אחת המעסיקות הגדולות בהייטק הישראלי, התמודדו עם אתגרי המלחמה ● "לא מדובר בתקופה חד־פעמית, אלא במרתון שנצטרך להתמודד איתו", אמר נועם זילברשטיין, מנכ"ל החברה, במהלך כנס TECH IL של גלובס

רז בכר, מנהל מיקרוסופט פור סטארט-אפ ישראל / צילום: כדיה לוי

רז בכר, מנהל מיקרוסופט פור סטארט-אפ ישראל: "המלחמה הציבה את ההייטק הישראלי בפני דברים שלא ראו קודם"

רז בכר, מנהל מיקרוסופט פור סטארט-אפ ישראל, אמר בכנס TECH IL של גלובס כי כלי הבינה המלאכותית מנוצלים היטב על ידי יזמים ישראלים ● בהתייחסו למלחמה בישראל סיפר: "במהלך המלחמה ציפינו לראות האטה, אבל נהפוך הוא - ראינו עלייה בקצב הבקשות לתכנית"

דני בן עטר, מנכ''ל משותף אינטל ישראל, אורי פרנק, סגן נשיא להנדסה, Google Cloud, עמית קריג, מנהל מרכז הפיתוח של אנבידיה בשיחה עם אסף גלעד / צילום: תמר מצפי

"נמצאים רק בתחילת הדרך": מנהלי חברות השבבים הגדולות בעולם לראשונה על במה אחת

דני בן עטר מאינטל ישראל, אורי פרנק מגוגל קלאוד ועמית קריג מאנבידיה, שוחחו בכנס Tech IL של גלובס על תפקידה של ישראל במפת תעשיית השבבים העולמית ובתחום ה-AI ● איך הם מתווכים את המלחמה להנהלות הגלובליות, איך מטפחים טאלנטים מקומיים ואיך מצמצמים את הדומיננטיות של המזרח הרחוק, כדי להימנע ממשבר כמו זה שפרץ בקורונה?

מגרש מכבי יפו לשעבר / צילום: תמר מצפי

מעט הצעות ומחיר נמוך בתל אביב: אקרו ואשדר זכו במכרז - 412 דירות במכבי יפו

הזכייה במכרז היא על שטח שהיה בעבר של אצטדיון מכבי יפו בתל אביב תמורת 378.5 מיליון שקל ● מדובר בסכום נמוך ב-149.5 מיליון שקל ממחיר השומה שעמדה על 528 מיליון שקל

בחינות הסמכה / צילום: אלון רון

תוצאות בחינת ההסמכה בראיית חשבון: הסטודנטים של מכללת ספיר בראש

מדובר בבחינת ההסמכה הראשונה שהתקיימה מאז פרוץ המלחמה ● הסטודנטים מהאוניברסיטה העברית נמצאים בתחתית הטבלה ● שיעור המעבר הכללי של כלל הנבחנים בבחינה עומד על 68%

מדד ינואר-פברואר של 2024 קבע שיא חדש במחירי הדירות / אילוסטרציה: Shutterstock

מחירי הנדל"ן בדרך לשיא חדש, ואלה הדירות והמיקומים שהרוכשים מעדיפים

הירידות נמחקו לחלוטין, ומדד ינואר-פברואר של 2024 קבע שיא חדש במחירי הדירות ● עיון בנתונים מוצא כי בשלושת החודשים שבין דצמבר לפברואר השנה הוביל מחוז המרכז את עליות המחירים, עם 3.6% עלייה ● הבעיה המסתורית היא ההיצע 

משקאות ממותקים / צילום: Shutterstock

גביית יתר של 16.7 מיליון שקל: התביעה שאושרה נגד רשות המסים

בית המשפט אישר הגשת תובענה ייצוגית נגד רשות המסים בגין גביית מס קנייה ביתר מיבואני המשקאות הממותקים ● ברשות טענו בתגובה כי תנאי להשבת הכסף ליבואניות המשקאות יהיה הוכחה שהן לא גלגלו את המס לצרכנים ● המס, שהטיל שר האוצר לשעבר אביגדור ליברמן, בינתיים כבר בוטל ע"י הממשלה הנוכחית

צילומים: מארק ישראל סאלם (ג'רוזלם פוסט), (AP (Jacquelyn Martin, רויטרס, עיבוד: טלי בוגדנובסקי

אפילו סעודיה עזרה: כך פעלה הברית שסייעה לישראל מול איראן

מזה כמה עשורים, ארה"ב מובילה מאמץ לטובת הידוק הקשרים הצבאיים בין ישראל ליריבותיה הערביות הוותיקות, כדי להתמודד עם האיום המשותף מצד איראן ● המאמץ הזה לא נבדק בקרב, עד שטהרן שיגרה את מטח הטילים והמזל"טים נגד ישראל ● כך הוא נראה מאחורי הקלעים

שיגור כטב''ם איראני / צילום: Reuters, dpa via Reuters Connect

בהשראת רוסיה: גילויים חדשים על התקיפה האיראנית וההצלחה הישראלית

התקיפה של איראן תוכננה באופן ששיחזר במובנים רבים כמה מן התקיפות הרוסיות הגדולות באוקראינה, וכללו תחילה נחיל כטב"מים שנועדו להציף את ההגנה האווירית ● החולשה של היכולת הצבאית הקונבנציונלית של איראן עלולה להוביל את מקבלי ההחלטות באיראן לאופציה הגרעינית

שרית פירון, ראש קרן ההשקעות Team8 capital וחמוטל מרידור, שותפה בקרן וינטג' בשיחה עם מיטל ויזברג / צילום: תמר מצפי

"הסנטימנט העולמי לא לטובתנו": שתי משקיעות ההייטק הבולטות בישראל מסבירות איך לגייס כסף באמצע המלחמה

שרית פירון, ראש קרן ההשקעות Team8 Capital, וחמוטל מרידור, שותפה בקרן וינטג', התייחסו בכנס TECH IL של גלובס לירידה בהיקף ההשקעות בהייטק בצל המלחמה ● פירון: "לאורך השנה-שנתיים הקרובות יש סיכוי שנראה משקיעים יוצאים מכאן" ● מרידור: "יש גם קולות בעדנו, משקיע אמר לי שהחברות הישראליות הן הכי טובות בפורטפוליו שלו"

נמל אשדוד / צילום: Shutterstock

ועדת האיתור הכריעה: זה המנכ"ל המיועד של נמל אשדוד

ניסן לוי, המכהן כסמנכ"ל ההון האנושי בבנק מזרחי טפחות, צפוי לקבל את תפקיד מנכ"ל נמל אשדוד ● ההמלצה של ועדת האיתור תעלה לאישור דירקטוריון הנמל בהמשך השבוע, ולאחר אישור הדירקטוריון המינוי טעון את אישור ועדת המינויים ברשות החברות

האינפלציה בישראל מתחממת / עיצוב: טלי בוגדנובסקי

האינפלציה מרימה ראש? מדד מרץ חם מהצפוי - קצב של 2.7%; מחירי הדירות ממשיכים לעלות

בקצב חודשי עלה המדד ב-0.6% • נתוני האינפלציה הפתיעו את התחזיות המוקדמות, שציפו לעלייה חודשית של 0.5% ועלייה שנתית של 2.6% ● מחירי הדירות ממשיכים לטפס ● מתן שטרית, הכלכלן הראשי של קבוצת הפניקס: "בנק ישראל ימשיך לנקוט משנה זהירות, ולכן הסיכויים להפחתת ריבית בהחלטה הקרובה נמוכים בשלב זה"

מסמך סודי חושף: תפקידה של איראן בתדלוק ההפגנות נגד ישראל

גלובס מגיש מדי יום סקירה קצרה של ידיעות מעניינות מהתקשורת העולמית על ישראל במלחמה • והפעם: האופוזיציה האיראנית חשפה מסמך לפיו איראן עומדת מאחורי הפגנות אנטי-ישראליות ברחבי העולם, ביקרות על התפקוד של גנץ, גלנט ונתניהו והצעד הבא שארה"ב צריכה לעשות אחרי המתקפה האיראנית ● כותרות העיתונים בעולם 

נתב''ג / צילום: טלי בוגדנובסקי

המתקפה האיראנית יצרה "פקק" בנתב"ג: זה הפתרון של משרד התחבורה

בימי שגרה אין המראות מנתב"ג בשעות הלילה המאוחרות ● בליל המתקפה האיראנית המרחב האווירי של ישראל נסגר, ולמרות ביטולי הטיסות הרבים, עם חידוש הטיסות לישראל וממנה נוצר פקק ● במשרד התחבורה הנחו על פתרון ליומיים הקרובים

תשואות קרנות הפנסיה והגמל: מעל כולם בלטו שוב המסלולים העוקבים אחר מדד ה-S&P 500 / אילוסטרציה: טלי בוגדנובסקי

החודש החזק של קרנות הפנסיה וההשתלמות: אלו הגופים המצטיינים

קרנות ההשתלמות רשמו במרץ תשואה ממוצעת של 2.3% במסלול הכללי ו-3.8% במסלול המנייתי ● אלטשולר שחם הצטיינה בכל המסלולים בחודש החולף, מור בלטה בסיכום הרבעון ● וגם: התשואות החריגות של מסלולי ה-S&P 500

ד''ר זיו קציר, ראש התוכנית הלאומית לבינה מלאכותית ברשות החדשנות, בכנס TECH IL / צילום: תמר מצפי

זיו קציר: "בעולם מעריכים מאוד את הערך המוסף שאנו מביאים לתחום ה-AI"

ד"ר זיו קציר, ראש התוכנית הלאומית לבינה מלאכותית ברשות החדשנות, הזהיר בכנס TECH IL של גלובס כי המרוץ העולמי לבינה מלאכותית מחריף: "כל מדינה מנסה לקחת את החלק הארי מהענף הצומח, ומי שלא רץ קדימה, משתרך מאחור"

שיחה משותפת בין אילנית אדסמן, ר' נבחרת ביטוח ופינטק, KPMG, לבין עופר גולן, מנהל תחום תשלומים, ניהול סיכונים וציות, KLMG / צילום: תמר מצפי, כדיה לוי

הבנקים המרכזיים מול השוק הפרטי: מי ינצח במרוץ על המטבע הדיגיטלי?

במסגרת כנס TECH IL של גלובס, אילנית אדסמן ועופר גולן, שני בכירים מפירמת KPMG, דנו במאבק החם על שוק התשלומים העתידי, שכולל מגוון הזדמנויות לצד לא מעט סכנות ● השניים שוחחו על היתרונות והחסרונות של מטבעות דיגיטליים בהנפקת בנקים מרכזיים

האלוף במיל' ישראל זיו / צילום: גיא חמוי

"אני מודאג": ישראל זיו מנתח - מה יקרה עם רפיח והאם נתקוף באיראן?

האלוף במיל' ישראל זיו, שכיהן בעבר כראש אגף מבצעים בצה"ל, עוקב בדאגה אחרי מהלך העניינים לאחר המתקפה האיראנית נגד ישראל ● "מבחינת ישראל, יש לה את הלגיטימציה לתקוף, אבל אני חושש שזו החלטה קצת נמהרת. יש לנו שתי חזיתות פתוחות" ● ומה הוא חושב שצריך לעשות ברפיח?

לאה פרמינגר, סמנכ''לית השקעות, אלטשולר שחם / צילום: סם יצחקוב

אלטשולר בצמרת, מיטב בתחתית: אפיקי ההשקעה שמאחורי התשואות

לאה פרמינגר, סמנכ"לית ההשקעות החדשה של בית ההשקעות אלטשולר שחם, שחזר להצטיין בכל המסלולים: "החשיפה למניות פיננסים באירופה שיחקה לטובתנו" ● גם מור בלט לחיוב ברבעון, ואילו מיטב בתחתית ● מעל לכולם - הביצועים של מסלולי ה-S&P 500 שהניבו תשואה רבעונית של 12%