גלובס - עיתון העסקים של ישראלאתר נגיש

רגולציה של צרות-עין

האם יש מתאם בין חוק שכר הבכירים לבין הנימוקים לו, ואיזו מטרה חברתית זה ישרת?

שר האוצר משה כחלון / צילום: אוריה תדמור
שר האוצר משה כחלון / צילום: אוריה תדמור

החוק להגבלת שכר הבכירים במערכת הפיננסית עורר דיון ציבורי נרחב, שרובו הוקדש לשאלת סבירות שכרם של מנהלי הגופים הפיננסיים. לא אעסוק כאן בסוגיה זו, משום שאני סבור שביקורת על גובה השכר ועל קצב עלייתו בשנים האחרונות, היא לגיטימית, בין שאני שותף לה ובין שלאו. השאלות שבהן אעסוק הן - האם יש מתאם בין הוראות החוק לבין הנימוקים שבשמם, כביכול, הוא חוקק, ואיזו מטרה חברתית הוא ישרת.

הנימוק המרכזי שניתן לחוק הוא רצון לצמצם פערים חברתיים. לפי השקפת מחוקקיו, השכר המוגזם (לשיטתם) שמקבלים מנהלים במערכת הפיננסית, הוא אחד הגורמים לפערים החברתיים הגבוהים בישראל, שעל קיומם ועל הצורך לשאוף לצמצם אותם, דומה שאין חולק.

גם אם נתעלם מההשפעה השולית במונחי מאקרו של "קיטום" שכר הבכירים (מדובר בסכום של מאות-מיליוני שקלים לפני מס לכל היותר), השאלה העיקרית שיש לשאול היא - כיצד תתרום הגבלת שכר זו לצמצום פערים חברתיים כלשהם. ניתוח החורג ממסגרתה של רשימה זו, מלמד כי הסיכוי ששכר הבכירים יישאר על כנו תוך עליית שכר מקבילה של כל שאר עובדי החברה אינו מעשי; וממילא, מרבית החיסכון שיושג בהוצאות ההנהלה והשכר של המערכת הפיננסית, תתורגם לגידול שווה-ערך ברווח לחלוקה לבעלי המניות.

נדרשת אפוא יצירתיות יוצאת דופן כדי לשכנע, כי גידול ברווח של גוף פיננסי, שרובו ככולו יגיע לידי בעלי-השליטה בו, יתרום לצמצום הפערים במשק.

בהקשר זה, חשוב להדגיש כי תיקון 20 לחוק החברות, שהוא הניסיון הקודם של המחוקק להתערב בשכר (ואשר עדיין מוקדם מדי לשפוט את השלכותיו), לא נועד לצמצם את הפערים הכלליים במשק, אלא הוא בא מתוך מחשבה שייטיב עם בעלי המניות של החברות הציבוריות. זו הסיבה לכך, שהתיקון מאפשר לבעלי המניות בכל חברה לקבוע את שכר המנהלים שאותם הם מעסיקים, ואינו קובע "מיטת סדום" אחידה לקטן כגדול. זו גם הסיבה לכך, שתיקון 20 חל רק על חברות ציבוריות.

לעומת זאת, חוק שכר הבכירים חל גם על גופים פיננסיים בבעלות פרטית, אינו קשור לגודלו של הגוף, והוא אף שולל מבעלי המניות את היכולת לקבוע מהו התגמול הראוי שהם מבקשים להעניק, גם אם מדובר בבעל מניות אחד בודד המחזיק במלוא הון החברה.

מדוע עוסק החוק רק במנהלים במערכת הפיננסית? זו כנראה הטענה המרכזית ביותר המושמעת כלפי החוק, הפליית המנהלים הפיננסיים, וגם כאן הנימוקים המועלים להצדקתו נשמעים מלאכותיים. ראשית נטען, כי הגבלת שכר בגופים מוסדיים "תחלחל" לשאר החברות בבורסה, שכן הם דומיננטיים בהצבעה על שכר בחברות ציבוריות, ויש להניח כי המוסדיים "יתיישרו" לאותן נורמות. נוסף לכך שטענה זו מניחה כי מנהלי הגופים המוסדיים ינקטו צעד של ענישה קולקטיבית כלפי כלל המנהלים במשק על העוול שלדעתם נגרם להם, היא אינה מתייחסת גם לשאלה הפשוטה: אם הכוונה היא כי החוק ישפיע בעקיפין על כלל המשק, מדוע לא החילו אותו במישרין על כלל החברות במשק הישראלי?

סיבה שנייה הניתנת להתמקדות במנהלי הבנקים וחברות הביטוח היא, כי הגופים הפיננסיים מנהלים כספי ציבור ועושים שימוש ב"רישיון" שהעניקה להם המדינה, וחלקם אולי אף נהנים מ"רשת ביטחון" רעיונית לעת צרה.

ראשית, כל חברה הנסחרת בבורסה ואשר הנפיקה מניות ו/או איגרות-חוב לציבור, מנהלת במובנים מסוימים כספי ציבור. שנית, אם סבורה המדינה כי בינה לבין (חלק) מהגופים הפיננסיים שהחוק חל עליהם, קיים חוזה ל"רשת ביטחון רעיונית", שאינו מתומחר כראוי, תתכבד ותקבע את מחירו. מדוע השלכתו היחידה היא על שכרם של קומץ מנהלים בראש הפירמידה?

אלא שההפליה האמיתית בהקשר זה היא אפילו חמורה מכך. על-פי נתוני מינהל הכנסות המדינה, תקרת השכר שנקבעה בחוק משקפת, פחות או יותר, את הכנסתו הממוצעת של המאון העליון במשק. מדובר בקבוצה המונה יותר מ-30 אלף איש, הכוללת בעלי נכסים, אנשי-עסקים, עובדי היי-טק (שאנו מוחאים כפיים לכל "אקזיט" שלהם), מנהלי חברות (ציבוריות ופרטיות), בעלי מקצועות חופשיים ועוד. על כמה עשרות מנהלי גופים פיננסיים נאסר להרוויח את הסכומים שחלק ניכר מאותם עשרות-אלפים ימשיך להרוויח. מדוע?

מדוע החליטה הכנסת להעדיף את בעלי ההון על פני השכירים? יתר על כן, השאלה הקשה ביותר שעל המחוקקים להשיב עליה היא - מדוע הם מעדיפים את בעלי ההון, שגורמי הייצור שבידם הם הון פסיבי הצובר תשואה מהשקעה, על פני המנהל השכיר שגורמי הייצור שבידיו הם רק כישרון, השכלה ועבודה קשה.

כך למשל, אם גוף פיננסי פלוני השיג רווח שנתי של מאה מיליון שקל, ויש לו בעל-שליטה המחזיק 30% ממניותיו, הרווח שייזקף לזכות אותו בעל מניות באותה שנה הוא 30 מיליון שקל. אלא שלמנהל אשר תרם להשגת הרווח בכישרון ובמאמץ מיוחדים (לפחות לדעתם של בעלי המניות המצביעים בעד שכרו), אסור לשלם אפילו 10% מהרווח שהפיק בעל-השליטה. המנהל השכיר מופלה לרעה מול בעלי המניות, הן בתקרת שכרו והן גם (ואולי בעיקר) בנטל המס החל עליו. בעוד שהמנהל השכיר מצוי בסביבת מס כוללת העולה של 50%, נהנה בעל ההון ממס מופחת הן בעת הפקת הרווח (כדיבידנד בין חברות) והן במכירת מניותיו (כמס רווחי הון).

כפי שהראה לא מכבר הכלכלן תומס פיקטי, אחד הגורמים המרכזיים לגידול באי-השוויון הוא העובדה שהתשואה על ההון גבוהה משיעור צמיחת המשק, דבר הגורם לכך שחלק גדל והולך מתוך עוגת ההכנסות מגיע לידי בעלי ההון. שוק חופשי שאין בו מגבלות שכר ומתגמל כישרון, השכלה, תעוזה ועבודה קשה, על בסיס של היצע וביקוש, מאפשר ניידות חברתית וכלכלית גם למי שאין בידיו הון ראשוני.

הדוגמה לכך היא עולם ההיי-טק, הנותן הזדמנות שווה לכולם להתעשר, אולם בהחלט ייתכן כי גם מנהל הבנק התחיל את דרכו בתחתית סולם השכר. אכן, חקיקת תקרת השכר אולי תמנע מקבוצה קטנה של מנהלים להתקדם מהעשירון העליון למאון העליון, אך היא לא תשפיע על מי שהונו אינו מושג מעבודה, ולא תקדם במאומה את מי שממילא נמצא בתחתית טבלת העשירונים.

הדבר מזכיר את הבדיחה על ההבדל בין המנטליות האמריקאית לישראלית: כאשר עני פוגש עשיר באמריקה, העני שואל את עצמו מה הוא יכול לעשות כדי להתעשר גם כן. כאשר עני פוגש עשיר בישראל, העני שואל את עצמו מה הוא יכול לעשות כדי שהעשיר יהיה עני כמוהו. אלא שבישראל של היום, רגולציה של צרות-עין כבר אינה בדיחה; היא קו מנחה בחקיקה.

מדוע החוק צריך להטריד?

כבר ציינתי כי ככל הנראה ישפיע החוק על קבוצה מצומצמת של כמה עשרות מנהלים לכל היותר. מדוע איפה הוא צריך להטריד אותנו?

התשובה לכך כפולה. ראשית, קשה להימלט מהמסקנה כי מדובר בחוק שלא באמת ייטיב עם איש, אלא רק יקרוץ לאותו חלק של הציבור המתמודד עם קשיים כלכליים, ונוח לו להאמין כי מי שאשמים במצבו הם מנהלי הבנקים. בעיניי, מדובר ברטוריקה ובמדיניות חקיקה מטרידות, בלשון המעטה. חקיקה כזו מספקת גם עלה-תאנה להתחמקות מטיפול בבעיות האמיתיות - למשל, איך ניתן לשפר את כושר ההשתכרות של אוכלוסיות שבאופן מסורתי מצויות בתחתית הטבלה..

מעבר לכך, חשוב לשוב ולהבהיר את המחיר שמשלמת כלכלת ישראל בשנים האחרונות על הגל הפופוליסטי ששטף ושוטף את המשק, ודומה כי קנה לו שביתה גם בבית-המחוקקים. מדינה המשדרת שוב ושוב אי-יציבות רגולטורית, התערבות בקניין הפרטי (חירותם של בעלי המניות לתגמל מנהלים), והעדפת רטוריקה נטולת בסיס ממשי על פני שיקולים כלכליים אמיתיים, אל לה להתפלא כי הציון הגלובלי שהיא מקבלת בתחום הנכונות לנהל בה עסקים, הולך ויורד. אל לה להתפלא אם משקיעי חוץ מדירים את רגליהם מרכישת חברות שיישארו ציבוריות ומהשקעות בתעשיות מפוקחות בישראל.

כמו כן, אל לה להתפלא על הירידה המתמשכת במספר החברות הנסחרות בבורסה, על חברות היי-טק המעדיפות להגר מישראל, ועל כך שחלק ניכר מהחברות הפיננסיות בישראל מצויות "על המדף" זה זמן, באין קונה. אכן, אין זה מפתיע - אף אם זה מאכזב - כאשר האופוזיציה יוזמת חקיקה כזו בניגוד לדעת כל הגורמים המקצועיים במשרד האוצר. אולם כאשר גם הממשלה מתייצבת מאחוריה - אנה אנו באים?

הכותב, עו"ד, מייצג בנקים וחברות ביטוח

עוד כתבות

השופט איתן אורנשטיין / צילום: דוברות בתי המשפט

פסק הבורר של אורנשטיין בתיק גרטנר נגד גרטלר נחשף. כל הפרטים

מאבק משפטי בן 14 שנה בין האחים משה ומנדי גרטנר למיליארדר דן גרטלר הוכרע בפסק בוררות של השופט בדימוס איתן אורנשטיין ● לגלובס נודע כי 95% מהתביעה של האחים גרטנר נדחתה • ערב החג ביקש גרטלר לפסול את אורנשטיין מתפקידו כבורר בתיק, אך נדחה ● הטענות לתרמית ומצגי השווא שטענו האחים נדחו

טקס הסיום הראשון של סטודנטים בסניף אוניברסיטת NYU בשנחאי, 2017 / צילום: Reuters, Ke yi

הכל למכירה: כך זורם הכסף הסיני לאוניברסיטאות אמריקאיות

אוניברסיטאות אמריקאיות חותמות על חוזים ברחבי העולם כדי למכור את מומחיות המחקר וההכשרה שלהן, וכמה מההסכמים הרווחיים ביותר שלהן היו עם חברות שבסיסן בסין ● חוזים הוערכו ב-2.32 מיליארד דולר בין 2012 ל-2024, על רקע חששות בקונגרס כי הקשרים האקדמיים עלולים להוות סיכון ביטחוני לאומי

תחנת אוטובוס. מדלגים על תחנות או כלל לא מגיעים / צילום: איל יצהר

על חשבון הנוסעים: השיטה המעוותת שמקפיצה את רווחי חברות התחבורה

הסבסוד הממשלתי של נסיעות אוטובוסים גדל עם השנים, אך בשטח לא תמיד מורגש שיפור בשירות ● אחת הסיבות המרכזיות טמונה בבחירת המפעילות במכרזים לפי פרמטר של מחיר ● כעת, נוכח "המרוץ לתחתית" שמדרדר את איכות התחבורה הציבורית, גוברת הדרישה לשינוי המנגנון

השבוע בשווקים / עיבוד: טלי בוגדנובסקי

הענקית שקפצה וזו שהתרסקה - ועוד כתבות על מצב השווקים

מטא איכזבה את המשקיעים ● נטפליקס צנחה אחרי תוצאות חיוביות, טסלה פרסמה דוח מאכזב אבל המניה שלה קפצה. למה? ● קבוצת רד בינת מסיימת עידן ועוד כתבות על המצב בשווקים

סונדאר פיצ'אי, מנכ''ל גוגל / צילום: Shutterstock, photosince

מה אפשר ללמוד מגוגל? ארבע תובנות מדוחות ענקיות הטכנולוגיה

שלוש ענקיות טכנולוגיה פרסמו אמש את דוחותיהן לרבעון הראשון והציגו תוצאות מרשימות עם הכנסות ורווחים של עשרות מיליארדי דולרים כל אחת: מיקרוסופט, גוגל ואינטל ● התנודתיות הקיצונית במניות הענק הללו יכולה להזכיר למשקיעים מספר תובנות שחשוב לשים לב אליהן בשוק ההון

נועם זילברשטיין, מנכ''ל HP Indigo / צילום: רמי זרנגר

מהמפעל של טנק מרכבה לניהול אלפי עובדים ברחבי העולם

כשהציעו לנועם זילברשטיין להצטרף לחברת הדפוס הדיגיטלי HP אינדיגו הוא לא ממש התלהב ● אך ביקור אחד במפעלי החברה שינה את הכל: "ידעתי שיש פה הזדמנות אדירה למהפכה שעוד לא קרתה"

ג'רום פאוול, יו''ר הפרדל ריזרב / צילום: ap, Andrew Harnik

כאב הראש של הפד רק גובר ובשווקים מיואשים

העלייה המחודשת של האינפלציה לא תאפשר לפד להוריד את הריבית ● היום יתפרסמו נתוני מדד ה-PCE החודשיים, אך אין מקום לתקווה רבה ● המטרה של הבנק המרכזי היא דואלית: לשמור על תעסוקה מקסימלית תוך הגעה ליציבות מחירים

ג'נסן הואנג, מנכ''ל אנבידיה / צילום: Shutterstock

החברה הלוהטת בעולם יצאה למסע רכישות בישראל. ויש גם חדשות רעות

ענקית השבבים אנבידיה משלימה בימים אלה רכישה של שתיים מהחברות המובילות בפיתוח מוצרי בינה מלאכותית בישראל ● בה בעת, מחקר חדש של סטנדפורד מסמן מגמה מדאיגה: קצב ההגירה השלילית של מוחות בתחום ה־AI מישראל שני רק להודו ● אז למה המומחים אופטימיים?

משרדי גוגל / צילום: Shutterstock

בדרך לשווי של שני טריליון דולר: זו המנצחת הגדולה של עונת הדוחות

גוגל הפתיעה לטובה בדוחות, מה שהוביל לזינוק חד בשווי המניה - החברה צפויה להגיע לשווי שוק של שני טריליון דולר, ולעקוף את אנבידיה ● בנוסף, החברה הכריזה לראשונה על חלוקת דיבידנד רבעוני ● "השוק פחד נורא מזה שגוגל תצטרך להגדיל את ההשקעה שלה ללא צמצום ממשי בהוצאות", אומר גורם בשוק

רכב של חברת מובילאיי / צילום: יח''צ

מוביליאיי הציגה דוחות מעורבים; החברה לא צופה שיפור מהותי בהמשך השנה

לאחר שפרסמה בתחילת השנה אזהרת רווח ושלחה את המניה ליום הגרוע בתולדותיה, מוביליאיי מציגה תוצאות מעורבות לרבעון הראשון של 2024 ● מובילאיי נמנעת מלפרסם תחזית לרבעון השני של השנה, אך נראה שהחברה לא צופה שיפור מהותי בשנת 2024 ● למרות אזהרת הרווח, האנליסטים עדיין אופטימיים לגבי ביצועי החברה

הירחון העברי ''השחר'', שבו כתב בן יהודה, 1879. הרושם ממאמרו היה עצום / צילום: ויקיפדיה

העברית של ימינו מבטאת כישלון אחד מובהק של אליעזר בן יהודה

בדיוק לפני 145 שנה אליעזר בן יהודה הקדים את כל בני זמנו בהבנת הקשר בין הארץ לבין הלשון ● אבל את לשון ימינו הוא כנראה לא היה מבין

הדולר מתחזק בחדות מול השקל

הדולר בשיא של חמישה חודשים אל מול השקל. מהן הסיבות?

השקל נחלש בחדות הן מול הדולר והן מול האירו ● הכלכלנים הבכירים מסבירים כי מעבר למתיחות הגיאופוליטית מול איראן ולצד ההסלמה בצפון, גם גורמים בינלאומיים תורמים להיחלשות המטבע המקומי

כוחות צה''ל ברצועת עזה / צילום: דובר צה''ל

חמאס פרסם אות חיים משני חטופים: קית' סיגל ועמרי מירן

חמאס פרסם אות חיים משני חטופים: קית' סיגל ועמרי מירן ● אזעקות בצפון: מטרה חשודה הופלה מעל מנרה ו-2 טילי נ"ט שוגרו לעבר הקיבוץ ● היועץ לביטחון לאומי של ארה"ב: "יש מומנטום חדש בשיחות המו"מ" ● צה"ל תקף מטרות חיזבאללה בדרום לבנון ● מחבלים שנערכו לבצע ירי לעבר כוחותינו במרכז הרצועה חוסלו מהאוויר; מטוסי קרב תקפו אתר שממנו שוגרו רקטות לעבר אשדוד במהלך המלחמה ● עדכונים שוטפים

רונן דר ועומרי גלר, Run:AI / צילום: Run:AI

היזמים מכרו את הסטארט־אפ לחברה הלוהטת בעולם. כמה יקבלו העובדים?

בזמן שהיו דוקטורנטים להנדסת חשמל בתל אביב, הרבה לפני ש-AI הפך לטרנד הלוהט של השווקים, חברו להם יחד עמרי גלר ורונן דר להקמת חברה בתחום - Run:AI ● מי הייתה המשקיעה הראשונה שהביעה בהם אמון, מתי הבינו שבינה מלאכותית תהיה הדבר הבא, ואיך השפיעה עליהם המלחמה ● אתמול החברה נרכשה רשמית ע"י אנבידיה בסכום המוערך בכ-720 מיליון דולר

סונדאר פיצ'אי, מנכ''ל גוגל / צילום: Associated Press, Tsering Topgyal

גוגל את היכתה את הציפיות ותחלק לראשונה דיבידנד; המניה מזנקת ב-13% במסחר המאוחר

הכנסות החברה היו הרבה מעל הציפיות, 80 מיליארד דולר לעומת צפי של 78.6 מיליארד ● הרווח היה 1.89 דולר למניה, ב-20% מעל הצפי ● החברה תחלק לראשונה בתולדותיה דיבידנד ותבצע רכישה חוזרת של מניות

יונדאי i20 מודל 2024 / צילום: יח''צ

החל מ-120 אלף שקל: מכונית קטנה עם תמורה טובה

ה–i20 החדשה היא מכונית זריזה, מרווחת יחסית לקטגוריה וחסכונית. יש נוחות ממנה, אבל בעידן שבו אפילו משפחתיות "עממיות" כבר נושקות ל-170 אלף שקל, ה-i20 היא בחירה הגיונית לבעלי תקציב מוגבל

מטוס B-52 שנושא עליו את טילי המיקרו־גל / צילום: Reuters, Michael Clevenger / Courier Journal / USA TODAY NETWORK

חודר בונקרים ומשבית כורים גרעיניים, ללא פגיעות בנפש: הנשק האמריקאי שיכול לשנות את מאזן הכוחות מול איראן

הכתבה הזו הייתה הנצפית ביותר השבוע בגלובס, ועל כן, אנחנו מפרסמים אותה מחדש כשירות לקוראינו ● לפי חשיפת "דיילי מייל" הבריטי, ארה"ב פרסה בחשאי מערכת טילי מיקרו-גל, שהפעימות האלטקרו-מגנטיות שהם פולטים יכולים להשבית כל מכשיר אלקטרוני – כולל מתקני גרעין תת קרקעיים ● איך היא עובדת?

הבורסה בתל אביב / צילום: Shutterstock

נעילה אדומה בת"א; מניית בית זיקוק אשדוד זינקה בכ-9%

מדד ת"א 35 ירד ב-0.7% ות"א 90 איבד מערכו 0.9% ● התנודתיות בשקל נמשכת ● בלידר שוקי הון מעדיפים את האפיקים הצמודים בטווח קצר-בינוני בשוק האג"ח בישראל ● מטא פרסמה את תוצאותיה הכספיות והמניה צללה במסחר המאוחר ● בבלומברד אודייר חיוביים לגבי המניות אמריקאיות, בדגש על אנרגיה ושירותים ● עונת הדוחות בוול סטריט תופסת תאוצה: הערב יפרסמו דוחות אלפאבית ומיקרוסופט

חייל אוקראינה מכין כטב''מ פוסידון לשימוש / צילום: ap, Efrem Lukatsky

טילים במקום מטוסים: המדינה שקונה נשק ב-50 מיליארד דולר

בצל היקף השימוש בכטב"מים במלחמת רוסיה־אוקראינה, לטביה תספק לאוקראינה כטב"מים • צבא הפיליפינים קנה טילי שיוט מהודו בעלות של כ-375 מיליון דולר ● פולאריס משיקה אופנועי שלג צבאיים חדשים ● השבוע בתעשיות הביטחוניות 

וול סטריט / צילום: Shutterstock

וול סטריט ננעלה בירידות; מטא צללה ב-10%, אנבידיה עלתה ב-4%

נאסד"ק ירד בכ-1% ● הערב יפרסמו אלפאבית, מיקרוסופט ואינטל את דוחות הרבעון הראשון, מה צפוי? ● מיזוג ענק בשוק כריית הנחושת ● מניות השבבים עולות ● IBM ירדה ב-9%, רוכשת את האשי קורפ ● המניה המועדפת על ביל אקמן זינקה לאחר הדוחות ● הצמיחה בארה"ב ירדה במפתיע, מחר יתפרסם מדד מחירי ההוצאה הפרטית, מדד האינפלציה המועדף על ידי הפררל ריזרב