ראש הממשלה בנימין נתניהו ורשות ההגבלים העסקיים מתנגדים באופן רשמי למיזוג סלקום-גולן טלקום. הרשות הודיעה היום (ג') כי היא מתנגדת למיזוג, בטענה כי הוא יביא להיעלמות של גורם שמגביר את התחרות, וכתוצאה מכך עלול השוק לחזור למצב שבו לחברות הסלולר הגדולות אין תמריץ להתחרות, והן למעשה עוקבות זאת אחר זאת בהעלאת המחירים לצרכן.

ניתוח הרשות העלה כי היעלמות גולן מהשוק עלולה להשפיע לרעה גם על התנהגותה של הוט מובייל, שהיא החברה הנוספת שמגבירה את התחרות בשוק הסלולר, זאת משום שהלחץ עליה להתחרות יפחת משמעותית. 

הניתוח שערכה הרשות מתבסס על נתונים כמותיים שהתקבלו מהשחקנים הפועלים בשוק, ניירות פנימיים שהעבירו כל השחקניות בשוק ושיחות עם הגורמים הרלוונטיים.

השפעת הרפורמה

בשנים 2011 ו-2012 הנהיגה ממשלת ישראל רפורמה בשוק הסלולר בישראל ששיאה היה בכניסתן לשוק של גולן טלקום והוט מובייל. רפורמה זאת התבטאה, בין השאר, בירידה משמעותית במחירי שירותי הסלולר למנויים.

גולן והוט מובייל נתפסות על-ידי המפעילות הוותיקות כחברות אשר בגללן החלה התחרות העזה בשוק הסלולר, והן נאלצו להגיב לתחרות מצידן. התוצאה של תהליכים אלה היא שהוט מובייל וגולן מציעות מחירים נמוכים, ביחס לשחקניות אחרות בשוק, והצליחו לגייס שיעור ניכר של מנויים ולהגדיל את נתח השוק שלהן.

ירידת המחירים בעקבות כניסתן של גולן והוט מובייל לשוק משתקפת היטב בירידה הניכרת בהיקף ההכנסות בשוק הסלולר, מהיקף הכנסות של כ-17 מיליארד בשנת 2010 לכ-10.5 מיליארד בלבד בשנת 2014, ירידה של כ-38%. ההכנסה הממוצעת למנוי שמפיקות המפעילות הוותיקות ירדה בכ-73 שקל בחודש בממוצע, בהשוואה שבין חודש ינואר 2011 לחודש מאי 2015. מדובר על הפחתה של כ-60% בהכנסה הממוצעת ממנוי. משמעות הדבר היא שבממוצע משלמים המנויים של חברות הסלולר הוותיקות היום 73 שקל פחות בכל חודש מכפי ששילמו טרם הרפורמה.

החשש העיקרי: היעלמות מהמפה של הגורם התחרותי

החשש העיקרי של הרשות הוא שכתוצאה מהיעלמות גולן מהמפה השוק יידרדר חזרה למצב של חוסר תחרות והבנה שקטה של החברות הגדולות כי רצוי להן לשמור על מצב של אי-תחרות.

האינדיקציות העיקריות שמחזקות את החשש, כפי שמסרה רשות ההגבלים, הן: (1) מצב לא תחרותי ששרר בשוק הסלולר טרום-הרפורמה; (2) גולן מעוררת התחרות ויוצרת לחץ תחרותי על כל החברות האחרות; (3) מיעוט השחקנים בשוק; (4) הקושי הקיים בפני כל חברה חדשה להיכנס לשוק (דורש השקעה של מאות מיליוני שקלים בהקמת רשת וברכישת תדרים); (5) החברות הגדולות בשוק הסלולר פעילות בכמה תחומים בענף התקשורת. בצורה כזאת הן יכולות להעניש זאת את זאת על תחרות באמצעות הקמת תחרות בשוק אחר.

כך למשל, הוט עשויה "להעניש" את סלקום על כניסתה לתחום הטלוויזיה באמצעות הורדה של מחירי הסלולר. מבנה כזה יוצר תמריץ להוט וסלקום להגיע לשיווי משקל שבו סלקום אינה מתחרה בעוצמה בשוק הטלוויזיה, ואילו הוט אינה מתחרה בעוצמה בסלולר.

גולן טענה בפני הממונה על ההגבלים העסקיים כי גם אם לא יאושר המיזוג, בדעתה לצאת מן השוק. הגם שרשות ההגבלים העסקיים אינה יכולה להחליט עבור גולן כיצד תנהג אם לא יאושר המיזוג, הרשות סבורה כי לגולן יש מספר אפשרויות פעולה שאינן מחייבות את יציאתה מן השוק.

אפשרויות פעולה נוספות שעומדות בפני גולן, שאינן מחייבות את יציאתה מן השוק, הן בין היתר הצטרפות להסכם שיתוף רשתות שכבר קיים בין פרטנר והוט, תיקון הסכם שיתוף הרשתות עם סלקום באופן שיעמוד בדרישות משרד התקשורת ומכירה של עסקי גולן לגורם שלא יפחית את התחרות.

 

הוט מובייל והווירטואליות לא יביאו תחרות מספקת

במסגרת בדיקת המיזוג בדקה הרשות, בין היתר, האם הוט מובייל והמפעילות הווירטואליות - ימשיכו לעורר את אותה רמת תחרות לאחר היעלמותה של גולן מהשוק.

בנוגע למפעילות הווירטואליות, הבדיקה העלתה כי הן מוגבלת מאוד ביכולות שלהן להוריד מחירים ולקרוא תיגר על רמת התחרות בשוק, מפני שהן תלויות בנכונות המפעילה המארחת (חברת סלולר ותיקה) לפתוח את ההסכם למשא ומתן מחודש ולהסכים להורדת התמורה.

בנוגע להוט מובייל, אחת ההשלכות הסבירות להיעלמות גולן תהיה הפחתת הלחץ שקיים על חברת הוט מובייל להתחרות. אחת הסיבות העיקריות לכך היא העובדה שהוט היא חלק מקבוצת תקשורת בעלת אינטרסים רבים בשוק הטלוויזיה, בשוק התקשורת הקווית ובשוק האינטרנט. בנוסף, הוט מובייל מושפעת כיום מהתנהגותה התחרותית של גולן. לאור זאת קיים חשש שלאחר יציאתה של גולן מן השוק ישתנו תמריציה של הוט, והיא תחדל לחולל תחרות בשוק. 

מיזוגים באירופה

במסגרת בחינת המיזוג בחנה רשות הגבלים עסקיים בין היתר את הטענה כי מיזוגים מסוג המיזוג של גולן וסלקום אושרו באירופה מבלי שנגרם בגינם כל נזק לתחרות. בדיקת רשות ההגבלים העסקיים העלתה כי בשנים האחרונות נבחנו על-ידי הנציבות האירופית מספר מיזוגים בשווקי הסלולר. במיזוגים שאושרו נקבעו תנאים שונים שעוצבו בהתאם למאפייני השווקים הספציפיים ונועדו להקל על כניסה של מתחרים חדשים (במתכונת של מפעילה וירטואלית ללא רשת עצמאית).

הכניסה של המתחרים החדשים ארכה זמן ממושך, ובנוגע למספר מיזוגים נערכו בדיקות כלכליות בדיעבד, שהראו כי חלקם הביאו לעליות מחירים.

הנציבות האירופית לא גיבשה מדיניות אחידה לעניין מיזוגים בין חברות סלולר, והיא בוחנת כל מיזוג בהתאם למאפייני השוק הרלוונטי. כך, למשל, בשנת 2015 התנגדה הנציבות למיזוג בין מפעילות סלולריות בדנמרק, והמיזוג נמשך על-ידי הצדדים.

מכל מקום, עמדת רשות ההגבלים העסקיים היא שיש לבחון כל מיזוג על-פי נסיבותיו, וכי מספר השחקנים הנותרים בשוק לאחר המיזוג אינו אינדיקציה בלעדית לקיומו או היעדרו של נזק תחרותי. כך למשל, ניסיון העבר מלמד בבירור כי קיומם של 3 שחקנים בשוק הישראלי אינו מביא עימו את התחרות הרצויה לשוק הסלולר, וזאת אף אם קיימות מדינות אירופיות שבהן נשמרת רמת תחרות גם כאשר קיימות רק 3 מפעילות סלולריות.

הממונה על ההגבלים העסקיים, עו"ד מיכל הלפרין

גולן טלקום: "יום אבל שחור בהיסטוריה של הכלכלה והמשק בישראל" 

מגולן טלקום נמסר כי "זהו יום אבל שחור בהיסטוריה של הכלכלה והמשק בישראל. אנו מצרים על ההחלטה שהתקבלה, שהיא כל-כולה כנגד המשך התחרות. ההחלטה בנושא היא פוליטית בלבד ללא הקשר כלכלי. הרפורמה של שר התקשורת כחלון מעולם לא הייתה שלמה, השר ארדן לא אישר מעולם את הסכם איחוד הרשתות, וראש הממשלה בנימין נתניהו, באי-אישור ההסכם, חותם את הגולל על עתידה של החברה.

"בגלל שיקולים קטנוניים ואישיים, הפוליטיקאים אינם פועלים לטובת האינטרס הציבורי ולמען קהל הצרכנים. הפוליטיקאים בחרו בגולן טלקום כשעיר לעזאזל וכקורבן, למרות היותה הדוגמה היחידה בהיסטוריה של מדינת ישראל לתחרות אמתית החוסכת בכל שנה 5 מיליארד שקל ולכל משק-בית 10 אלפים שקל בשנה מאז הקמתה. מעבר לפגישה האישית בכל משק-בית ובכל צרכן בישראל, ההשפעה הרחבה והדרמטית יותר תהיה בעצירת השקעות זרות במשק בישראל בעקבות התנהלות כושלת של ישראל ובניגוד גמור לכללי ההתנהגות של ה-OECD", נמסר.

ממשרד התקשורת נמסר כי "אנו מכבדים את החלטת הממונה על ההגבלים, שהחליטה לדחות את הסכם המיזוג בין סלקום לגולן טלקום. ראש הממשלה, המשמש כשר התקשורת, החליט אף הוא לדחות את הבקשה, בדומה לעמדה שהביע שר האוצר בעת הגשת בקשת המיזוג. משרד התקשורת נערך להמשיך ולהבטיח את השירות והתחרות בשוק הסלולר. החלטה מפורטת ומנומקת תפורסם בימים הקרובים". 

ממוצע הכנסות חודשיות למנוי