שופט בג"ץ, מני מזוז, הוציא הערב (ד') צו המונע משר החקלאות אורי אריאל לאסור על שיווק מוצרי בשר ומוצרי חלב מהשטחים למזרח ירושלים. הצו הוצא לאחר שהחברה הפלסטינית "אל חמודה" עתרה לבג"ץ נגד האיסור, בטענה כי הוא לא מוצדק ומפר את הנוהל הקיים. לפי הצו, ביולי יתקיים דיון נוסף בנושא, ועד אז תיאסר מניעת היבוא.

לדברי משרד החקלאות, הפיקוח הווטרינרי ברשות הפלסטינית לא עונה על הדרישות המינימליות למניעת מחלות והקפדה על בריאות הציבור. לדבריהם, הפלסטינים נמנעים באופן שיטתי מהקמת שירות מודרני ויעיל. משכך, השר אריאל תובע כעת מהיועץ המשפטי לממשלה, ד"ר אביחי מנדלבליט, לכנס כבר בשבוע הבא דיון דחוף בנושא במטרה לבלום את הצו.

"אני רואה זאת בחומרה רבה. האחריות שלי כשר החקלאות היא לדאוג שמוצרי המזון המגיעים לישראל עומדים בכל הסטנדרטים המקצועיים של המשרד", הסביר השר אריאל. "אכן, יש שופטים בירושלים, אבל בדמוקרטיה הסמכות והאחריות היא של הממשלה והשרים. אנחנו נפעל בכל האמצעים העומדים לרשותנו לזרז את ההליכים המשפטיים, כדי שבריאות הציבור הישראלי לא תיפגע, ולא משנה בשם אילו אינטרסים". 

 

מנגד, יש גם מי שמתנגד למהלכים כמו אלה של אריאל גם מחוץ לבית המשפט, בהם מתאם פעולות צה"ל בשטחים, האלוף פולי מרדכי. במכתבים ששלח בעבר תיאר האלוף שורה של פעולות שהם כבר עשו בשיתוף-פעולה עם האיחוד האירופי ועם USAID האמריקאית, והסביר כי יש גם שיקולים מדיניים כמו כנס המדינות התורמות החודש בבריסל. "ישראל תיתפס על-ידי הקהילה הבינלאומית כמי שמובילה מהלך כלכלי נגד הפלסטינים להחרמת תוצרת פלסטינית", כתב מרדכי בתחילת החודש הקודם. "מהלכים אלה יכולים לעודד החרבת החרם על חברות ישראליות".

"הניסיון לערבב מדיניות חוץ בבריאות הציבור הוא בלתי אפשרי, בלתי נסבל, ואני דוחה אותו על הסף", אמר בתגובה השר אריאל. "בריאות הציבור של אזרחי ישראל היא הדבר הראשון שאני מחויב לו. כל מי שינסה לערבב בזה פוליטיקה מהסוג הפחות טוב, יזכה למענה אחד - לא על חשבון בריאות הציבור". 

■ נחשפה רשימת המסעדות שרכשו בשר מקולקל מהרש"פ

■  משרד החקלאות: מצאנו עוד מאות ק"ג בשר מוברח

■  יו"ר ארגון הווטרינרים על הבשר המוברח: "זה קצה הקרחון"