מודל קופסאות הקרטון השטוחות של איקאה לא השתנה כבר עשרות שנים. עתה, קמעונאית הרהיטים הגדולה בעולם רוצה לייעל את האופן שבו החברה מנוהלת. נכון לעכשיו, קבוצת איקאה שולטת בחנויות, בעיצוב, במפעלים שמייצרים את הרהיטים וכן בפעילות הלוגיסטית. בקרוב היא תהיה אחראית על החנויות ועל אתר האינטרנט, כאשר כל שאר הפעילויות ינוהלו על-ידי חברה נפרדת.

השינויים צפויים להקל על איקאה בהתרחבות לשווקים חדשים. השינויים כוללים מהאנגרים ענקיים בפריפריה לחנויות קטנות יותר הקרובות יותר לערים. 

לדברי תום ברגין, כתב רויטרס, "מדובר בשינוי הגדול ביותר באיקאה זה למעלה מ-30 שנה. אנחנו נראה 25 אלף עובדים מחליפים מעסיק ועוברים מצד אחד של הקבוצה לצד השני. התקווה היא שבכך החברה תוכל להשתנות במהירות ולהתאים את עצמה במהירות רבה יותר לצרכים המשתנים של הצרכן".

עם זאת, המהלך אינו נטול סיכונים. ברגין הוסיף כי "ייתכן שיהיו יותר מתחים בין פעילויות שבעבר נשלטו על-ידי מטריה אחת ועכשיו ינוהלו על-ידי שתי מטריות שונות. לאנשים יש אג'נדות שונות, ולא בטוח שהכול יסתדר כמו בעבר, ולכן לא בטוח שזה יהיה מהלך יעיל כל-כך".

איקאה מעסיקה 160 אלף עובדים ביותר מ-300 חנויות. בשנה שעברה היא דיווחה על הכנסות לפני מסים של 4.3 מיליארד דולר ושמרה על רווחים של בין 10% ל-14%. 

מייסד איקאה, אינגוואר קמפראד (Ingvar Kamprad), נמצא כעת בשנות ה-90 לחייו, ובני משפחה אחרים עסוקים בניהול הקבוצה, אולם הוא רוצה להגן על איקאה ומעוניין שהיא תמשיך להתקיים ולצמוח לעוד 30 שנה ומעבר לכך.