גלובס - עיתון העסקים של ישראלאתר נגיש

פוטין מנסה שוב: רוצה לקחת חלק במאגרי הגז בישראל

כך לפי דיווח בעיתונות הרוסית בעקבות הפגישה שקיימו ביום חמישי האחרון נשיא רוסיה, ולדימיר פוטין, וראש ממשלת ישראל, בנימין נתניהו ■ עפ"י הערכה, פוטין מעוניין לקחת חלק בפיתוח מאגר "לוויתן"

פוטין ונתניהו בסופ"ש. מנסה להשיג דריסת רגל במזה"ת / צילום: רויטרס
פוטין ונתניהו בסופ"ש. מנסה להשיג דריסת רגל במזה"ת / צילום: רויטרס

רוסיה מעוניינת להשתלב במשק הגז בישראל - כך דווח בסוף השבוע בעיתונות הרוסית. זאת בעקבות הפגישה שקיימו ביום חמישי האחרון נשיא רוסיה, ולדימיר פוטין, וראש ממשלת ישראל, בנימין נתניהו, ברוסיה. על פי הערכה, פוטין מעוניין לקחת חלק בפיתוח מאגר "לוויתן". זו לא תהיה הפעם הראשונה שרוסיה מנסה להשיג דריסת רגל במזרח התיכון באמצעות שליטה על מאגרי גז.

נזכיר, כי בפברואר 2013 חתמה גזפרום על מזכר הבנות לרכישת גז שיופק ממאגר "תמר" באמצעות מתקן הנזלה צף (FLNG). גזפרום היא חברת הגז הלאומית של רוסיה שנמצאת בבעלות הממשלה (50.1%), משקיעים פרטיים ואחרים (49.9%). החברה הסכימה לרכוש כמות של כ-3 מיליון טון LNG בשנה, שהם כ-4.1 מיליארד מטר מעוקב (BCM). הפרויקט מעולם לא יצא לפועל, בין היתר משום שלא התקבל אישור של שר האנרגיה לפרויקט היצוא.

אך רוסיה לא ויתרה. במשך כמה חודשים קיימה גזפרום מגעים לרכישה של עד 30% ממאגר לוויתן. היוזמה להכניס שותף אסטרטגי לזכויות במאגר נולדה בעקבות הבנה של השותפים הנוכחיים כי אין להם את היכולת הפיננסית, הידע והקשרים הדרושים למיצוי הפוטנציאל של המאגר הענק בהקדם האפשרי. על פי הדיווחים, חברות נוספות שהביעו עניין להיכנס כשותפות בלווייתן הן KOGAS הקוריאנית, CNOOC הסינית ו-WOODSIDE האוסטרלית. גזפרום היא זו שככל הנראה הגישה את ההצעה הכספית הגבוה ביותר.

ואולם, בעוד שהישראלים, בהובלת קבוצת דלק של יצחק תשובה, התלהבו דווקא מאפשרות הצטרפותו של הענק הרוסי, השותפים האמריקאים - חברת נובל אנרג'י - הסתייגו והעדיפו להכניס שותף מערבי, גם אם בתנאים פחות טובים מאלה שהציעו הרוסים. ואכן, וודסייד היא זו שבסופו של דבר נוהל מולה המשא ומתן הסופי (וודסייד נזכיר התחרטה ברגע האחרון כך שמעולם לא נחתם חוזה - ה"כ).

כעת, כשמשק הגז בישראל נמצא במצבו הרעוע ביותר מזה הרבה זמן (תלות במאגר אחד, מתווה גז תקוע, עודף גז בעולם ומחירי נפט וגז קורסים בעולם), נדמה שפוטין מנסה את מזלו שוב. הכנסותיה של רוסיה מגז ונפט אחראיות אמנם על כ-50% מהכנסות המדינה (בחלוקה של 45% מכירת נפט ו-5% מכירת גז טבעי), אך עבור פוטין, כניסה למאגר גז בישראל היא לא כלכלית אלא אסטרטגית גיאו-פוליטית.

רוסיה מספקת 35% מהגז לאירופה ו-55% מהגז של טורקיה, ושתיהן מחפשות באופן נואש לגוון את מקורות האספקה שלהן. גז ישראלי, שיזרום בצינור מלוויתן, יגיע לטורקיה ומשם בצינור נוסף לאירופה - הוא אחת האופציות הסבירות ביותר למטרה.

אחד החששות המרכזיים של ישראל לפיכך הוא שהאינטרס של רוסיה הוא דווקא לסכל את פיתוח מאגר לוויתן על מנת שלא יתחרה בגז הרוסי. או לחילופין, שהמאגר כן יפותח אך שהגז לא יימכר לשווקים אלו. חשש נוסף הוא שמעורבות רוסית במאגרי הגז בישראל תהווה תירוץ מושלם להכנסת כלי שיט רוסיים צבאיים על מנת ש"יגנו" על אסדות הגז.

אחת ההוכחות לרצון של רוסיה לדריסת רגל אסטרטגית במזרח התיכון היא הניסיון שלה ב-2012-2013 להיכנס גם למשק הגז בקפריסין, שכידוע למעט מאגר גז בינוני אחד (4.5 TCF) לא התגלו בה מאגרים. ענקית האנרגיה הציעה לנשיא קפריסין חבילת חילוץ שתאפשר לממשלה לפתור את משבר החוב של המדינה בלי לנקוט אמצעים דרסטיים כמיסוי פקדונות בבנקים. בתמורה דרשה גזפרום זכויות קידוח במאגרי הגז במדינה.

לכניסה של ענקית אנרגיה רוסית ללוויתן יש כמובן גם יתרונות. לגזפרום יכולת מקצועית בתחום הפיתוח והיצוא של מאגרי גז, יכולת פיננסית לגייס את חלקן במימון הדרוש לפיתוח המאגר ושוק לקוחות - או היכולת להבטיח לקוח עוגן (off-taker) לרכישת הגז. כך או כך, ישראל צריכה לחשוב פעמיים על ההשלכות של כניסה כזאת, מה גם שקשה להאמין שארה"ב תברך עליה.

עוד כתבות

יהודה זיסאפל ז''ל וזהר זיסאפל ז''ל / צילום: כדיה לוי, איל יצהר

"לא היו להם יאכטות ומטוסי פאר": לאן פניה של אימפריית ההייטק שהקימו האחים זיסאפל

האחים יהודה וזהר זיסאפל היו מאבות ההייטק המקומי ● הם הלכו לעולמם בתוך פחות משנה והשאירו מאחור את קבוצת רד בינת, הכוללת עשרות חברות ● גלובס שוחח עם מקורבים, בכירים בתעשייה וקולגות, וצלל להיסטוריה ולעתיד של אחת מאימפריות ההייטק הראשונות בישראל: "הם עבדו עד הימים האחרונים, אך לא מינו דור המשך מקצועי שיכול לקחת את זה הלאה"

עמית גל, הממונה על רשות שוק ההון, אסף גולדברג, מנכ''ל סלייס עד לאחרונה, אפי סנדרוב, המנהל המיוחד שמינתה רשות שוק ההון / איורים: גיל ג'יבלי

המנהל הממונה מצא: בסלייס לא החזירו ללקוחות 2 מיליון שקל

מבדיקת המנהל המיוחד שמונה לסלייס, עולה שחברת ניהול הקופות לא השיבה למבוטחים את כספם כפי שחויבה ע"י רשות שוק ההון, בגין ניהול לא תקין ● עוד התגלה שהסכומים שצריכים להיות מוחזרים גבוהים יותר ● אסף גולדברג, שעמד בראשות החברה: "לא נגרמה פגיעה בעמיתים"

פליטים עזתים ברפיח / צילום: Reuters, IBRAHEEM ABU MUSTAFA

וול סטריט ג'ורנל: כך תיראה הפעולה הישראלית ברפיח

בוול סטריט ג'ורנל מדווחים כי ישראל נערכת לפעולה ברפיח ומפנה אזרחים לקראת מבצע צבאי ● עפ"י ההערכות, מבצע הפינוי צפוי להימשך כשבועיים עד שלושה שבועות ויתבצע בתיאום עם ארה"ב, והלחימה תיארך כשישה שבועות

חברת הייעוץ מקינזי / צילום: Shutterstock, T. Schneider

בגלל פרשת האופיואידים: מקינזי תחת חקירה פלילית בארה"ב

משרד המשפטים בארה"ב חוקר את העצות שנתנה מקינזי ליצרניות אוקסיקונטין ומוצרי אופיואידים אחרים

מתנדבי משלחת של Jewish National Fund USA / צילום: ארגון ג'ואיש נשיונל פאנד ארה''ב

כך הגיעו לישראל משלחות של 3,000 מתנדבים בזמן המלחמה - לא כולם יהודים

ארגון ג'ואיש נשיונל פאנד ארה"ב הוביל 11 משלחות שהתנדבו ביישובים כמו שדרות, ארז, גבולות ואורים ● טלי צור־אבנר, ראש המטה בישראל: "הביקוש גבוה, יש רשימות המתנה" ● ישראל מתגייסת

הרש גולדברג פולין

מחאה ספונטנית בירושלים אחרי פרסום הסרטון של הרש החטוף

המוחים יצאו לרחובות בקריאה להחזרת החטופים • מקור ביטחוני: צה"ל מוכן מיד להתחיל במבצע ברפיח • ביידן חתם על סיוע לאוקראינה וישראל בשווי עשרות מיליארדים • שר הביטחון גלנט: מחצית ממפקדי חיזבאללה בדרום לבנון חוסלו, החצי השני מתחבא • פגיעה ישירה בשני בתים באביבים, קרוואן אחד נשרף - אין נפגעים בגוף ● עדכונים שוטפים

הפגנה פרו פלסטינית באוני' קולומביה, ניו יורק / צילום: ap, Yuki Iwamura

״אוניברסיטת קולומביה נכנסה ללחץ, הקמפוס נראה כמו בסיס צבאי סגור״

השיעורים בקולומביה שבניו יורק הופסקו עד הודעה חדשה בשל מחאות פרו-פלסטיניות ● סטודנטים יהודים קיבלו המלצה שלא להגיע למקום, ונמנעה כניסתו של פרופ' שי דוידאי לקמפוס ● עומר לובטון-גרנות מבית הספר למדיניות ציבורית: "האוניברסיטה נכנסה ללחץ. הכול מגודר, שוטרים מסביב, כל השערים נעולים, בריקדות, עשרות ניידות ומסוקים באוויר"

מפגינים בארה''ב בעקבות החקיקה נגד טיקטוק / צילום: Reuters, Lenin Nolly

ארה"ב נוקטת צעד דרמטי נגד טיקטוק. אלו המשמעויות

ארה"ב מציבה אולטימטום לאפליקציה החברתית הסינית: להימכר לקונים שיזכו לאישורה - או להפסיק לפעול במדינה ● האם מדינות נוספות יצטרפו לארה"ב, וכיצד תושפע הפעילות בישראל?

בורסת תל אביב / צילום: Shutterstock, MagioreStock

עליות קלות בנעילת הבורסה; נובה טיפסה ב-4%, נייס ב-3%

ההתפתחות הבטחונית בצפון העיבה על הבורסה ● השקל נסחר בתנודתיות מול הדולר ● אלארום זינקה ב-20% ● מאסיבית, יצרנית מדפסות התלת מימד צנחה ב-13% ● דלק חתמה על העסקה לכניסתה של ענקית האנרגיה ENI לאיתקה ● בנק אוף אמריקה ממליץ על שתיים מ"שבע המופלאות"

שכונת אשכול ברובע שדה דב / הדמיה: משרד האדריכלים תכנון נוף

בשווי מעל 100 מיליון שקל: עיריית תל אביב מוכרת מגרש ענק בשדה דב

עיריית תל אביב מוכרת מגרש בן כ-4 דונמים בשכונת אשכול בצפון העיר, ששוויו הוערך בכ־115 מיליון שקל ב־2021 ● רמ"י ומשרד השיכון פרסמו מכרזים להקמת מעל 8,000 יח"ד ברחבי הארץ ● והוועדה הארצית לתכנון ולבנייה אישרה תוכנית ראשונה לפינוי-בינוי בעתלית ● חדשות הנדל"ן

אסדת הקידוח איתקה. בעיגול: יצחק תשובה / צילום: אתר החברה, שלומי יוסף

האם העסקה הזו תשנה את מומנטום המניה של יצחק תשובה?

החברה הבת של קבוצת דלק סיכמה על רכישת פעילות נפט וגז בים הצפוני, לפי שווי של קרוב למיליארד דולר, בדרך של מיזוג ● איתקה צופה כי בעקבות הרכישה תחלק דיבידנדים שמנים לבעלי המניות שלה בשנתיים הקרובות ● אז למה מניית החברה נופלת בבורסת לונדון?

הבורסה בתל אביב / צילום: Shutterstock

ירידות בבורסה המקומית; מדד ת"א בנקים 5 יורד בכ-2%

מדד ת"א 35 יורד ב-0.8% ות"א 90 מאבד מערכו 0.9% ● התנודתיות בשקל נמשכת ● בלידר שוקי הון מעדיפים את האפיקים הצמודים בטווח קצר-בינוני בשוק האג"ח בישראל ● מטא פרסמה את תוצאותיה הכספיות והמניה צללה במסחר המאוחר ● בבלומברד אודייר חיוביים לגבי המניות אמריקאיות, בדגש על אנרגיה ושירותים ● עונת הדוחות בוול סטריט תופסת תאוצה: הערב יפרסמו דוחות אלפאבית ומיקרוסופט

טסלה ונטפליקס. תוצאות הפוכות ותזכורת / צילומים: Shutterstock

שתי ענקיות, תוצאות הפוכות ותזכורת לכלל החשוב של עונת הדוחות

טסלה פרסמה ביום שלישי בלילה דוח רבעוני מאכזב, אבל המניה זינקה בפתיחת המסחר ב־13% ● בשבוע שעבר קרה בדיוק ההפך לענקית טכנולוגיה אחרת, נטפליקס, שמנייתה צנחה למרות תוצאות חיוביות ● הסיבה: המלכות האמיתיות של עונת הדוחות הן התחזיות

מארק צוקרברג / אילוסטרציה: גלובס

הבשורה של צוקרברג שהזכירה למשקיעים תקופות אחרות, ולמה לגוגל נוצרה סיבה לדאגה?

מטא אכזבה בגדול את המשקיעים עם תחזית פושרת לרבעון הבא, למרות שהכתה את התחזיות בשורת הרווח וההכנסות ● אוראל לוי, מור קרנות נאמנות: "השוק חושש שטרנד ה-AI לא מצליח לייצר הכנסות" ● וגם: למה אחרי פרסום הדוח צנחה מניית אלפאבית במסחר המאוחר ומי עוד צפוי להיפגע מאפקט הדומינו?

אמיר כהנוביץ' / צילום: יח''צ

הכלכלן הבכיר שעשה את המעבר המפתיע של השנה מדבר

אמיר כהנוביץ' הפתיע את שוק ההון בספטמבר כשעזב את חברת הביטוח הגדולה ביותר בישראל, הפניקס, ועבר לסוכנות הענק פרופיט ● בראיון לגלובס הוא מסביר את שינוי הקריירה הדרמטי שעשה, מציע את הפרשנות הייחודית שלו להתנהלות בשוק ההון, ומערער על התחזית של בנק ישראל לגבי הצמיחה של הכלכלה

תערוכת הרכב בבייג'ינג, לפני שנתיים / צילום: ap, Andy Wong

החל מ-170 אלף שקל: הרכבים שיוצגו השבוע על הבמה החשובה בעולם ובקרוב יגיעו לישראל

כלי רכב חדשים יוצגו על בימת התערוכה הבין־לאומית מהחשובות בעולם שנפתחת השבוע בבייג'ינג, ואמורים לבסס החל מהשנה את אחיזתה של סין בשוק הרכב האירופי והישראלי ● בדקנו מי עשויים להגיע לישראל כבר בעתיד הנראה לעין

ריי דליו / צילום: Reuters, Thomas Mukoya

המשקיעים בקרן הגידור המפורסמת לא מרוצים ודורשים את הכסף

משקיעים בקרן של ריי דליו טוענים שהם מתוסכלים מהתשואות בשנים האחרונות ● רבים מהמשקיעים המוסדיים שהשקיעו סכומי כסף גדולים מושכים את כספם ● "יש לנו אכזבה לאורך תקופה ארוכה", מספרת אחת מהמשקיעות בקרן

מדד פוטסי הבריטי / צילום: Shutterstock, T. Schneider

מגמה מעורבת באירופה; מניית יוניליוור מטפסת לאחר הדוחות

ההנג סנג עולה ב-0.2% ● החוזים העתידיים בארה"ב יורדים ● מטא פרסמה את תוצאותיה הכספיות והמניה צללה במסחר המאוחר ● בבלומברד אודייר חיוביים לגבי המניות אמריקאיות, בדגש על אנרגיה ושירותים ● עונת הדוחות בוול סטריט תופסת תאוצה: הערב יפרסמו דוחות אלפאבית, מיקרוסופט ואינטל

מייסדי Deci / צילום: יח''צ

דיווח: אנבידיה בדרך לרכוש חברה ישראלית נוספת

חברת הסטארט-אפ דסי (Deci AI), אחת משלוש החברות הישראליות המפתחות מודלים של שפה, הוקמה לפני ארבע שנים בלבד וגייסה עד כה 55 מיליון דולר ● אמש רכשה אנבידיה את ראן איי.איי (Run:AI) הישראלית, בכ-680 מיליון דולר

גיל שויד / צילום: כדיה לוי

צ'ק פוינט הציגה דוח חזק; בשוק ממתינים לפרסום התחזיות להמשך

צ'ק פוינט עקפה את תחזיות האנליסטים בשורת הרווח וההכנסות ● המשקיעים ממתינים לפרסום התחזיות להמשך שיתפרסמו היום בשעה 16:00 ● בחברה עדיין מחפשים מנכ"ל חדש שיחליף את גיל שויד