גלובס - עיתון העסקים של ישראלאתר נגיש

החוויה החוץ-גופית שלי

ברגע לילי אחד, בלבו של בר וייטנאמי, הרגשתי את הגיל האמיתי שלי

חויה חוץ גופית / איור : תמיר שפר
חויה חוץ גופית / איור : תמיר שפר

א.

וייטנאם, שבוע שני. החופשה מתקרבת לקצה בצעדי ענק ובזחילת צב בו בזמן, כמו תמיד; כי יש שעון קיץ, יש שעון חורף ויש שעון חופש. אנחנו כבר כמעט שבוע בהוי-אן, עיירה במרכז וייטנאם הנחשבת במידה רבה של צדק לאחד המקומות שאסור לפספס. עיר עתיקה שנשלטה פעם על-ידי אומת הצ'אמפה, שכבשו אותה מה-סא היון; אחריהם עברו פה הסינים, היפנים, ההודים, ההולנדים, הפורטוגזים, הצרפתים והספרדים, וכל אחד מהם השאיר פה את רישומו כך או אחרת; בארכיטקטורה, באוכל, בדת ובשפה.

אבל אחרי שראתה הוי-אן את כל האימפריות הנ"ל ויכלה להן איכשהו, הגיעה לעיר האימפריה הגדולה והחזקה שראתה הארץ הזו מאז ומעולם, וכבשה אותה לחלוטין וללא קרב - אימפריית התיירות הבינלאומית. כוחם של כל הקיסרים, מגלי הארצות, ההרפתקנים, המיסיונרים, שודדי הים והסוחרים מתגמד אל מול עוצמתו של הכובש הנופש, המגיע מצויד במדריך תיירים ובכרטיס אשראי. אין צבא שלא ניגף בפניו, ובחיוך.

זו עיירה יפהפייה וכיפית ביותר שמציעה מגוון עצום של אטרקציות שאת חלקן המזערי הספקנו לדגום, אבל האטרקציה המרכזית - ובעיניי המעולה ביותר - שיש לעיר הזו להציע באה בחינם: לקחת אופניים, להרכיב את אחד הילדים ופשוט לנסוע.

ב.

קנינו פה לילד חולצת טריקו שעליה הכיתוב: "חוקי הנסיעה בווייטנאם: אור ירוק - מותר לנסוע. אור צהוב - אפשר לנסוע. אור אדום - אני עדיין יכול לנסוע". זו לא הגזמה, כמו שיודע כל מי שביקר במדינה הזו. זה לא סתם שלזרים אסור לשכור פה מכונית ולנהוג בעצמם; מדובר בכאוס נהדר ובלתי אפשרי שדבר לא ישווה לו. נתיבים, תמרורים, רמזורים, מעברי חציה וחוקים הם כנראה סוג של בדיחה פנימית. כולם נוסעים בכל מקום, על כל דבר, כל הזמן, מה שהופך את רכיבת האופניים לסוג של אקסטרים ספורט משוגע.

אתה מתקרב לצומת שהגדה השנייה שלו בלתי נראית לחלוטין, מוסתרת על-ידי מי יודע כמה הולכי רגל, משאיות, מכוניות, אופניים, ריקשות ואופנועים שעל חלקם ישובה משפחה שלמה וחלקם סוחבים מטען סחורות שמשקלו גדול פי 300 מהם. אין לך מה לחכות שמישהו ייתן לך זכות קדימה, אז אתה פשוט מכבה את תחושת הסכנה, זועק זעקת קרב פנימית, עוצם את העיניים וזורק את עצמך פנימה, חותך איכשהו בין סבך סכנות החיים ומגיע לצד השני, רק כדי לגלות שאוטובוס ומשאית ערכו התערבות מי יצליח להניח ראשון את הגלגל הקדמי הימני על הראש שלך.

והכול מתנהל תוך כדי קקפוניה של צפירות, צפצופים, סימני ידיים, הנהוני ראש ושאר איתותים מסתוריים - אבל גם במין שלווה סטואית ובלי שום דבר אישי. אין עצבים ואף אחד לא באמת מנסה להרוג אותך כמו בישראל.

ואפרופו ישראל: כל כמה זמן אני נכנס לאינטרנט כדי לשלוח ד"שים ותמונות למשפחה. אם בארץ נראה קצב ההתרחשויות מהיר עד מסחרר, אם כי ממכר, הרי מבחוץ הוא נראה (כמו תמיד כשנוסעים) כמו מחלה. אני מכבה את הסלולרי וזורק אותו לירכתי התיק, שלא להידבק, וחוזר לעלות על האופניים עם ילד אחד מאחור - לפחות כאן אני זה שאוחז בכידון ושולט ולו בשבריר ממה שמתרחש. היום נרכוב כארבעה קילומטרים לחוף אן באנג ונטבול באוקיינוס השקט, שהוא הכול חוץ משקט. איזה כיף זה יהיה.

ג.

אבל לא הכול כיף בחיים, אתם יודעים, אפילו לא כשאתה בחופשה. יש גם רגעי שפל. ברשותכם, אחלוק אחד מהם.

זה היה שלשום, או לילה לפני. כולם נרדמו, מותשים מיום שלם של הנאות, ואני חשתי-אצתי העירה, לבדוק את חיי הלילה של הוי אן. מדריכי התיירים, המודפסים והמקוונים, המליצו פה אחד על ה-Dive Bar במרכז העיירה. השעה הייתה בערך 23:00 כשהחניתי את האופניים ונכנסתי למקום, שנראה בדיוק כמו מאות ברים בעיירות תיירות אחרות בעולם. להקת קאברים ניגנה בכישרון בינוני סטנדרטים של רוקנרול. התיישבתי על הבר והזמנתי בירה טייגר מהחבית. המחיר היה מופקע, בדיוק כמו במאות ברים בעיירות תיירות אחרות בעולם.

המקום היה מפוצץ. דילרים וייטנאמיים הסתובבו עם מכלי גז צחוק והציעו לכל דורש (לא לקחתי). לגמתי והסתכלתי מסביב. לא דיברתי עם אף אחד ואף אחד לא דיבר איתי. זה לא הפריע לי בכלל, להפך. גם ככה אני כמעט לא מדבר עם אף אחד, למעט המשפחה, כשאני בחופשה. המילים היחידות שאני מוציא מהפה, פחות או יותר, הן: עוד אחת בבקשה. תודה. כמה זה? יותר מדי. אני אזמין כך וכך. כן, תאומים. שמונה וחצי. מישראל.

חבורות של צעירים, רובם אמריקאים, בריטים, צרפתים וגרמנים, שתו שוטים וצעקו בקולי-קולות, מבצעים ניסיונות חיזור מגושמים למראה ומוצלחים רק בחלקם. רבים מהם היו צבועים באדום-סרטן-שלוק, תוצאה של צלייה ממושכת בחוף, ולבושים חולצות טריקו עם כרזות של הבירות המקומיות.

פיהקתי כמו אחד שהיה צריך לבדר ילדים במשך יום שלם ופתאום הרגשתי כל-כך זקן ודהוי. ההרגשה הזו נחתה עליי כמו מפולת סלעים. ממש יכולתי לראות את עצמי מבחוץ. נזכרתי שבתחילת הטיול, רק לפני עשרה ימים, לקחנו סיור אוכל רחוב בהאנוי (די מומלץ, באמת) ובאחת מהתחנות - מבשלה מקומית - ישבנו ליד חבורת צעירים. המדריכה התעקשה ללמד אותנו איך אומרים לחיים בווייטנאמית, וגלית אמרה לי, זוכר איך כשהיינו צעירים היינו מסתכלים בבוז על המבוגרים האלה ששותים עם המדריכה הצעירה שמלמדת אותם לומר לחיים בשפה המקומית? אז עכשיו זה אנחנו. חייכנו זה לזה בסלחנות עצמית.

אבל בלילה, ב-Dive Bar, כשאני לבד בלי גלית לצחוק איתה על זה, הכול הרגיש הרבה פחות חינני. הזמנתי עוד טייגר, שלפתי את הטלפון הסלולרי ונאחזתי בו כבגלגל הצלה. הסוללה נגמרה מזמן, אבל עשיתי כאילו מישהו, אי-שם, מתעניין בקיומי המיותר. כמעט התחלתי לבכות. אומרים שהגיל האמיתי הוא בראש. אבל אתם יודעים מי אומר את זה, נכון? זקנים שמשקרים לעצמם. סיימתי את הבירה ורכבתי לאט הביתה דרך השוק שעל גדת הנהר. חולדות בגודל מיני-קופר הילכו בנחת, מעכלות את ארוחת הערב. חציתי את הגשר, הגעתי למלון, לקחתי את התרופות שלי והתכרבלתי לצד האישה שאני אוהב.

מזל שלא הייתה לי צרבת. כי אם הייתה לי, נשבע לכם שהייתי מתאבד.

ד.

הו, נקודות השפל! שנואות אתן וקשות כספחת, אבל בלעדיכן לא היו נקודות שיא. אז כמו שאני תמיד אומר: תעמיסו, יש הרבה מקום. מה גם שלמחרת זכיתי בתיקון. היה זה, לחיי הסמליות, בבר קטן ששמו New Life ליד הגשר. נכנסתי לשם במקרה כי הילדה הייתה צריכה פיפי, אבל באותו רגע ממש הרגשתי בבית. מאוחר יותר חזרתי לשם לבדי. המקום היה ריק, מקדש קטן לבודהא עמד ליד שולחן הביליארד והברמן ניגן בוב דילן וג'וני קאש. הזמנתי טייגר וראיתי כדורגל מהליגה הקוריאנית. לאט-לאט התמלא המקום באנשים שלא היו יכולים להרגיש בבית ב-Dive Bar, אף אחד לא דיבר איתי ואני לא דיברתי עם אף אחד. זה היה נהדר.

יש שיר ישן של מרווין גיי שזכה לפרסום בביצוע של פול יאנג: "איפה שאני מניח את כובעי, שם ביתי". אבל אני, אין לי כובע. עבורי המקום שבו אני מניח את כוס הבירה שלי, שם ביתי. מחר אנחנו עוזבים את הוי אן, נספיק עוד מקום אחד או שניים לפני הטיסה הביתה. אבל עושה לי טוב לדעת שבהוי אן יש לי בית, ולא סתם בית: New Life. חיים חדשים.

עוד כתבות

אילוסטרציה: טלי בוגדנובסקי / צילומים: AP, Shutterstock

אוקראינה על סף ייאוש וחור שחור ישאב אותנו ממרחק 2,000 שנות אור

אוקראינה מפתחת קנאת ישראל - גם היא רוצה קואליציה שתציל אותה מטילים באמצע הלילה ● הבריטים קובעים לוח זמנים להפסקה לאומית של העישון ● האקלים יעלה הרבה כסף, והמדינות העניות ייפגעו יותר ● חמישה אירועים מהשבוע שהיה בעולם

חברת TRULLION / צילום: TRULLION

"כמו מערב פרוע": חרדי אמריקאי וחילוני יוצא 8200 הקימו חברה מבטיחה

מאחורי חברת טרוליון עומדים חרדי אמריקאי וחילוני יוצא 8200 שחולקים חזון משותף: ייעול עבודה חשבונאית בארגונים באמצעות בינה מלאכותית • נגד מה הם מתחרים? "הלקוחות שדבקים באקסל" ● הסטארט-אפים המבטיחים

השקל נחלש אל מול הדולר והאירו | עיצוב: טלי בוגדנובסקי (נוצר בעזרת AdobeFirefly)

הדיווחים על תקיפה באיראן הביאו לצלילת השקל, אך לא לאורך זמן

שני אירועים שהתרחשו הלילה הובילו לפיחות בשער השקל מול הדולר: הורדת דירוג האשראי של ישראל על ידי חברת S&P ודיווחים על תקיפה ישראלית באיראן ● אלא שלאורך שעות הבוקר השקל החל להתייצב ● מה הוביל לשינוי ומה ניתן ללמוד מהעבר?

ספינה צבאית איראנית נעה במימי איראן לפני תחילת תרגיל ימי משותף של איראן, רוסיה וסין באוקיינוס ההודי / צילום: Associated Press, ASSOCIATED PRESS

בחשש רב: כך נערכה איראן למתקפה הישראלית

בטהרן איימו כלפי חוץ והזהירו מתגובת ישראל, אך ביצעו שורת מהלכים המעידים על החשש מתקיפה ● גם בחיזבאללה ובסוריה נערכו

אירוע חציית הביטקוין / צילום: Shutterstock

פעם בארבע שנים: כל מה שכדאי לדעת על האירוע הגדול של הביטקוין

אירוע חציית הביטקוין שמתרחש אחת לארבע שנים צפוי לצאת לדרך היום בשעות הערב (שעון ישראל) ● בפעמים הקודמות זה הוביל לקפיצה גדולה בערכו של המטבע, אך בשוק לא תמימי דעים שזה יקרה גם הפעם ● מה קורה בפועל ולמה הוא כה דרמטי עברו משקיעים הקריפטו?

שכונת בית וגן ירושלים / צילום: אוריה תדמור

לא תמיד ניתן להגיע לחלוקה שוויונית בפרויקט תמ"א 38

כל תכנון פרויקט מסוג תמ"א 38 כולל אילוצים תכנוניים, אולם בפרויקטים מסוג חיזוק ועיבוי, האילוצים התכנוניים רבים, שכן הבינוי נעשה על גבי הבניין הקיים, על מגבלותיו ● כך דחתה ועדת הערר המחוזית בירושלים התנגדות של שני דיירים לתכנון של פרויקט

בית חולים חדש ייבנה בבאר שבע / אילוסטרציה: Shutterstock

בית חולים ראשון בבעלות הקופות הקטנות: לאומית ומאוחדת יפעילו את בית החולים בבאר שבע

בית החולים שיבא יהיה שותף של הקופות בהקמת בית החולים ● הלו"ז להשקה מוערך בלפחות 8-6 שנים ותקציב ההקמה בלפחות מיליארד שקל ● בשבועות הקרובים צפויה להתקבל החלטת ממשלה התומכת בהחלטת משרדי הבריאות והאוצר שהתקבלה היום

ניסוי שיגור בטילי SM-3 / צילום: Reuters, U.S. Navy/Handout

מספינה בלב ים: הכירו את המתחרה החדש של חץ 3

חברת עין שלישית ביצעה מסירה ראשונה של "חייל רפאים", רחפן זעיר בעל יכולות AI, שמטרתו לסייע לכוחות קרקעיים לגלות אויבים בשטח פתוח ● חץ 3 כבר אינו המיירט המבצעי היחיד מחוץ לאטמוספירה ● עשות אשקלון רוכשת את אי.די.סי ב-40 מיליון שקל  ● ארה"ב אישרה מכירה של מערכות תקשורת בסך כ־100 מיליון דולר לסעודיה, וחיל האוויר האמריקאי רוצה להקים טייסות שיורכבו ממטוסי קרב בלתי־מאוישים ● השבוע בתעשיות הביטחוניות

אסף זגריזק / צילום: כדיה לוי

הם איבדו קרובים, פונו מבתיהם או ראו את מפעל חייהם קורס: 13 אנשים מספרים מה נותן להם כוח

איל וולדמן מנסה להמשיך לבלות כי זה מה שבתו דניאל הייתה רוצה ● ירדן גונן, אחות של רומי החטופה בעזה, לובשת חולצת קשת בענן בימים קשים במיוחד ● חיים ילין ממלא מצברים רק בבית בבארי, למרות הזיכרונות השחורים משם ● ואבישג שאר-ישוב מחפשת קרני אור בצילומים שלה ● 13 אנשים משתפים מהי מכונת ההנשמה שלהם בחצי השנה האחרונה ● פרויקט מיוחד

יודר שפריר וגיא ברון, מייסדי סקיילאופס / צילום: בן יצחקי

החברה שחוסכת זמן וכסף לסטארט-אפים: זה חביב הקהל בדירוג המבטיחים של גלובס

סקר חביב הגולשים באתר גלובס זכה בשבועות האחרונים לכ-30,000 צפיות וצבר אלפי הצבעות ● על התואר התחרו השנה 30 חברות צעירות שדורגו במקומות הגבוהים ביותר ע"י עשרות קרנות השקעה הפעילות בישראל ● מי זכתה במקום הראשון?

מסורק תת קרקעי ועד רחפנים: הכירו את 10 הסטארט-אפים המבטיחים לשנת 2024

גלובס בוחר את הסטארט-אפים המבטיחים של ישראל השנה ה-18 ברציפות: חברות הייטק הצומחות והמסקרנות ביותר, אלה שמייצרות אימפקט על תעשיות וצרכנים רבים, ונמצאות על המסלול הבטוח להנפקה ● הרשימה מתבססת על בחירות של קרוב ל-70 קרנות השקעה מקומיות וזרות מובילות בהייטק הישראלי ● החשיפה המלאה

איך לשמור על תחושת הפליאה שהרגשנו בטיול בחו''ל / צילום: Shutterstock

איך לשמור על תחושת הפליאה שהרגשנו בטיול בחו"ל

אנו עומדים בקצה מכתש, צופים בשמש זורחת מעל הר, מבקרים ביערות הגשם, צופים בגלים המתנפצים - ומשהו עמוק מתרחש בקרבנו ● ואז אנחנו חוזרים הביתה, לשגרה, והכול מתפוגג ● אבל זה לא חייב להיות ככה ● ארבעה דברים שאפשר לעשות כדי לשמור על הניצוץ

דיקלה כהן שיינפלד, ראשת הסגל של נשיא המדינה / צילום: קובי גדעון, לע''מ

מהילדות בבית שמש והלימודים בפנימייה דתית, לפגישות עם הנשיא ביידן

אחרי אחד הנאומים של יצחק הרצוג, אי שם ב־2010, ניגשה אליו דיקלה כהן שיינפלד  וביקשה להתנדב אצלו ● גם היא לא האמינה ששנים אחר כך היא תקבל שיחת טלפון שתהפוך אותה לראשת הסגל של נשיא המדינה:"ברגעים היסטוריים, אני שואלת את עצמי איך הצלחתי להגיע לזה. בפעם הראשונה שלי בבית הלבן, הייתי צריכה לסגור פה פעור"

שר האוצר בצלאל סמוטריץ' וראש הממשלה בנימין נתניהו / צילום: Reuters, RONEN ZVULUN

לא רק בגלל איראן: S&P קנסו את ישראל גם על סימני השאלה בתקציב הביטחון

אם עד לפני התקיפה האיראנית על ישראל עוד הייתה תקווה מסוימת במדינה שהדירוג הגבוה יישמר, זו התמוססה בשבוע האחרון עם התרחבות מפת האיומים ● אלא שלא רק האיומים על ישראל נלקחו בחשבון בהורדת הדירוג ● מה נכתב בין השורות של הודעת S&P והאם ישראל עומדת בפני סכנה של הורדה נוספת?

שכונת עומרים באופקים. 45 דירות בפרויקט של בראל־סלעית בשכונה נמכרו מאז ה־7 באוקטובר / הדמיה: אול אין

הנתונים מגלים שהמסר ברור: התותחים לא עוצרים את המרוץ לדירה

אלפים ממשיכים להאמין בהשקעה בארבעה קירות שעומדים במוקד העימות והסכנה הכי גדולים כרגע במזרח התיכון, ומאות עסקאות נרשמו גם על הגבול עם עזה, בשדרות ובאופקים ● סיבות כלכליות יש, אך יותר מכל, החלום הנדל"ני של עם ישראל עדיין בועט

 

אחרי שבוע על המדף: בכמה נמכרה וילת יוקרה בהוד השרון?

בשכונת הדר בהוד השרון נמכרה וילת יוקרה בשטח בנוי של 280 מ"ר לאחר שעמדה כשבוע בלבד על המדף, תמורת 11 מיליון שקל ● "שוק היוקרה במצב קשה כרגע - הקונים מאוד בררנים כי יש להם היצע גדול" ● ועוד עסקאות נדל"ן מהשבוע האחרון 

לקסוס LBX / צילום: יח''צ

ב-200 אלף שקל תקבלו רכב עם סטטוס יוקרתי. ומה לגבי הביצועים?

לקרוס–אובר הקומפקטי ביותר שהשיקה לקסוס יש עיצוב אטרקטיבי ומוניטין יוקרתי. השאלה אם מיתוג הפרימיום יחפה על הפשרות בשימושיות

מאחורי הציפייה לאירועים שליליים / צילום: Shutterstock

מדעי האימה: מה קורה למוח שלנו כשאנחנו מחכים לטיל איראני, או אפילו לזריקה

לא נרדמתם בציפייה לטילים האיראניים? מחקרים שעוסקים בציפייה לאירועים שליליים מגלים מה מתרחש במוח בזמן המתנה מורטת עצבים, מה הקשר בין ציפייה לזריקה להתנהגות כלכלית לא רציונלית, וגם איך מתמודדים עם תחושת האימה וחוסר השליטה

נהר הסיין בפריז / צילום: ap, Pavel Golovkin

הישג נועז באולימפיאדת פריז: הפיכת נהר הסיין לבטוח לשחייה

במשך עשורים לא הצליחה פריז לנקות את נהר הסיין, שמזוהם ממי ביוב ● לקראת האולימפיאדה, שתכלול שחייה ושיט בנהר, היא מוכרחה לעשות זאת ● אבל לא כולם מאמינים שזה אפשרי, "צריך תוכנית אחרת", אומרת האלופה האולימפית בשחייה במים פתוחים

מטוס קרב מדגם סוחוי 35 ממריא מבסיס חיל האוויר הרוסי חמיימים בסוריה / צילום: ap, Alexander Zemlianichenko

היישר מרוסיה: איראן תקבל השבוע נשק חדש

לפי סוכנות הידיעות האיראנית הממלכתית, איראן תקבל כבר בשבוע הבא אספקת מטוסי קרב מדגם סוחוי 35 ● כיום חיל האוויר של משטר האייתוללות מתבסס על מטוסים מיושנים מאוד כמו פנטום - כך שמאזן הכוחות האווירי הנוכחי צפוי להשתנות, אך ישראל עדיין מתקדמת יותר