גלובס - עיתון העסקים של ישראלאתר נגיש

12,725 הצעות חוק פרטיות הונחו על שולחן הכנסת בעשור

בבריטניה הוגשו במקביל 582 הצעות חוק, בדנמרק - 155 ■ ב-9 החודשים לעבודת לכנסת הנוכחית הונחו 145 הצעות ביחסי עבודה, 106 בצרכנות - לכולן השפעה שלילית על המגזר העסקי ■ השיאנים: חנין, מיכאלי, יחימוביץ' וגלאון

מליאת הכנסת / צילום: דוברות הכנסת
מליאת הכנסת / צילום: דוברות הכנסת

בשנים האחרונות נחת עלינו מבול של יוזמות חקיקה (וגם חוקים), שמקורן בהצעות-חוק פרטיות. חברי-הכנסת לא מפסיקים לייצר הצעות-חוק פרטיות. נכון, תפקידם כמחוקקים נבחרי-ציבור, לייצר נורמות חברתיות הכתובות עלי ספר, אך כשהם מתחרים ביניהם ב"ליגת חקיקה" בלתי-רשמית, ש"המדד" להובלתה הוא כמותי ולא איכותי, הנזק שנגרם לתדמיתה של הכנסת, למחוקקים עצמם וגם לציבור, גדול הרבה יותר מהתועלת.

בין היתר נפגעת גם המשילות. הממשלה והקואליציה נאלצות להתמודד עם מבול הצעות החקיקה, ותשומות הזמן המושקעות בכך, כדי לנסות לנטר (לבקר) ולמנוע חקיקה פופוליסטית פוגעת ביכולת למשול, ולהשקיע את מרב האנרגיות לקידום אינטרסים ציבוריים, שלשמם נבחר השלטון המרכזי. מכיוון שנראה כי מדד הכמות ולא האיכות, הוא המכריע בשנים האחרונות, מרבית הצעות-החוק חורגות מגבול המידתיות, הן בעלות נימה פופוליסטית, ורבות מהן מכוונות, ללא מחשבה תחילה, נגד "אויב הציבור", הוא המגזר העסקי.

הצעות-חוק רבות מבקשות להטיל חובות רבות, שונות ומשונות, על המגזר העסקי, ומייצרות נטל והכבדות מיותרות על המשק בכללותו - הכול בתקווה להשיג "הון פוליטי".

היסטוריה של "ליגת החקיקה"

ממסמך רקע שהכין "מרכז המחקר והמידע" של הכנסת בשנת 2000, בנושא חקיקה פרטית בפרלמנטים בעולם עולה, כי המספר הממוצע של הצעות-חוק פרטיות שהונחו ע"י כלל חברי-הכנסת בכל אחת מהכנסות, החל בכנסת הראשונה ועד הכנסת ה-12, היה 336 הצעות-חוק פרטיות בממוצע לכל ח"כ.

מסקירה נוספת של ד"ר חן פרידברג אשר התבססה על מקורות מאתר הכנסת (סקירה של הכנסות ה-9 ועד הכנסת ה-17, בין השנים 1977-2009), עולים בין היתר הנתונים הבאים:בכנסת ה-17 הוגשו 4,363 הצעות-חוק, אך מתברר כי בשנים שאחריה, הכנסות ה-18 ועד ה-20, הנוכחית), ישנה מגמת עלייה מאוד משמעותית בשטף הצעות-החוק הפרטיות המונחות על שולחן הכנסת.

כלומר, "הליגה הישראלית לחקיקה", היא מן המובילות בעולם, וחברי-הכנסת בישראל הם שיאנים, בסטנדרטים בינלאומיים! הבעיה היא, שמדד הכמות הוא שקובע, ולא האיכות, שכן אחוז הצעות-החוק הפרטיות, שהופכות להיות לנורמה חברתית הכתובה עליי ספר, ונרשמת בספר החוקים של מדינת ישראל, הוא נמוך באופן יחסי.

מי המפסידים מזרם הצעות-החוק?

בסופו של דבר, מי שמפסיד מכך הוא הציבור בכללותו. במקום להתמקד בעבודה פרלמנטרית בסוגיות יסוד ממוקדות, החשובות לכלל הציבור, לרבות בנושאי חברה, כלכלה, ביטחון, בריאות, חינוך ורווחה, מתבזבז הזמן הפרלמנטרי היקר, על הליכי חקיקת סרק, כולל ניסיון לנטר אותם, ולרוב למנוע אותם.

כלומר, במקום לעסוק בסוגיות הליבה, ולהשקיע משאבים ומאמצים בהליכי חקיקה משמעותיים ויסודיים, החשובים לציבור כולו, עוסקים בעניינים שוליים. ובמילים אחרות: התופעה הזו היא בזבוז לאור היום של משאבי ציבור בהליכי חקיקה מיותרים!

ממחקר שערך המכון הישראלי לדמוקרטיה, עולה כי בעשור האחרון הונחו על שולחן הכנסת 12,725! הצעות-חוק פרטיות. דבר שאין לו אח ורע בעולם. בתקופה הזו הוגשו בבריטניה 582 הצעות-חוק, ובדנמרק 155 בלבד. כך שהדברים מדברים בעד (או נגד) עצמם.

ולשאלת המשילות, תוך השוואה בינלאומית, באספקלריית הליכי חקיקה:

שיעור החקיקה שמקורה בהצעות-חוק פרטיות, מתוך כלל החוקים שאושרו בעשור האחרון, גבוה בישראל במידה קיצונית - כמעט מחצית מהחוקים שאושרו בישראל, בעשור האחרון, 46%, מקורם בהצעות-חוק פרטיות. לשם השוואה, באוסטריה, בסלובקיה ובצ'כיה, מגיע היקף החקיקה שמקורה בהצעות-חוק פרטיות לכ-20% מכלל החוקים שאושרו בעשור האחרון; בבריטניה ובהונגריה השיעור הוא כ-15%; וביתר המדינות שנסקרו (אוסטרליה, אירלנד, דנמרק, הולנד, נורבגיה, סלובניה ופינלנד), שיעור החקיקה שמקורה בהצעות-חוק פרטיות מתוך כלל החוקים שאושרו בהן בעשור האחרון, הוא נמוך עד מזערי, אחוזים בודדים בלבד.

מנתונים לפרקטיקה

מבול הצעות-החוק הפרטיות יוצר עומס רב ומיותר על הממשלה, ועדות השרים, משרדי הממשלה, הרגולטורים השונים, והכנסת עצמה. דיונים בהצעות-החוק תובעים זמן עבודה יקר מהלשכות המשפטיות ומגורמי רגולציה. וכך, במקום לתעל את זמן העבודה במתן שירות לציבור, הגורמים הללו נאלצים לקחת חלק במשחקי "ליגת החקיקה", תוך השקעת תשומות זמן ניכרות, המוערכות בעשרות מיליוני שקלים בשנה, וכן בשעות עבודה, והכול על-חשבון הציבור.

פרופ' יעקב נאמן, שכיהן כשר המשפטים בכנסת ה-19, אמר בשעתו כי בכנסת ה-18 הונחו על שולחנה כ-4,600 הצעות-חוק!; ועדת השרים לחקיקה קיימה בתקופת כהונתה של הכנסת ה-18, 150 ישיבות! 2,850 הצעות-חוק עמדו על סדר-יומה של ועדת השרים לחקיקה; 320 הצעות-חוק ממשלתיות אושרו בוועדה, 2,017 הצעות-חוק פרטיות עמדו על סדר-יומה של הוועדה; שהחליטה להתנגד ל-1,050 הצעות-חוק פרטיות ולתמוך ב-359 הצעות-חוק פרטיות.

התופעה הבעייתית הזו רק הולכת ומתעצמת. חברי-הכנסת ה-20 הניחו כבר יותר מ-2,500! הצעות-חוק פרטיות בתשעה חודשי פעילות בלבד, מחודש מאי 2015 עד חודש ינואר 2016.

אחת הבעיות היא, שחלק גדול מאוד מהצעות-החוק הללו הן פופוליסטיות, ויש להן השפעה ישירה וקשה על המגזר העסקי, המניע את גלגלי המשק והכלכלה, ומייצר מקומות עבודה רבים. בכל פעם שמכבידים על המגזר העסקי, בהוראות רגולטוריות נוספות, שחלקן גורמות למגזר להוצאות נוספות בגין פעילותו העסקית, הדבר גורם לנזק כפול ומכופל לכולנו: האחד, תמריץ שלילי להקמת עסקים חדשים בישראל ואי-רצון לפיתוח עסקים קיימים; והשני, העלויות הנוספות "מגולגלות" בסופו של דבר לצרכן, אשר משלם על כך ביוקר מחיה הולך ומתגבר.

כך, בתשעה חודשי עבודה בלבד, בכנסת הנוכחית, ה-20, הונחו לא פחות מ-145 הצעות-חוק בתחום יחסי עבודה; 106 הצעות בתחום הצרכנות; שבע בתחום ההגנה על הסביבה; וכן עוד 72 הצעות בנושאים אחרים - שלכולן יש השפעה שלילית על המגזר העסקי.

"ליגת החקיקה" הולכת וצוברת תאוצה: הח"כים מתחרים ביניהם על ראשות הליגה. בכל סיעה בבית ישנם ח"כים "מובילים"; ובספורט כמו בספורט, הטבלה אינה משקרת: דווקא סיעות הבית שאינן חברות בקואליציה הן שיאניות מובילות.

בראש הטבלה עומדת "הרשימה המשותפת", עם 13 חברי-כנסת - שהגישה 650 הצעות-חוק, כשהשיאן בסיעה הוא ח"כ דב חנין; במקום השני, "המחנה הציוני", עם 24 חברי-כנסת - 621 הצעות-חוק, כשהשיאניות הן הח"כיות מרב מיכאלי ושלי יחימוביץ'; במקום השלישי, מרצ, עם חמישה חברי-כנסת בלבד - שהגישו 331 הצעות-חוק, כשהשיאנית היא יו"רית המפלגה, ח"כית זהבה גלאון.

במדינת ישראל אין ארגון וריכוז יעיל של פעילות המחוקקים. 120 חברי-כנסת שייכים לסיעות שונות עם אג'נדות שונות, מחוקקים שמנסים לעיתים, באמצעות הליכי חקיקה מתישים, לפגוע במשילות השלטון המרכזי. וכך לא פעם, התחושה היא שהמחוקק עובד בחלל ריק, תוך קידום אינטרסים צרים, ללא החלטה מושכלת. בכנסת ובממשל לא נעשה בירור מעמיק שייתן תמונה רחבה, בין היתר על עלויות והשפעות שונות טרם הנחת ההצעה על שולחן הכנסת. וזאת, בלי לשאול את השאלה הבסיסית והמתבקשת: מהי טובת הציבור?

בתקופה האחרונה החלה "אינפלציית החקיקה" לתפוס מקום גם בשיח הציבורי, וטוב שכך. ח"כ דוד ביטן (ליכוד), יו"ר ועדת הכנסת, מבקש ליזום רפורמה שתגביל את חברי-הכנסת, כך שכל חבר-כנסת יוכל לקדם רק שתי הצעות-חוק פרטיות בשנה. זוהי רפורמה מבורכת לביטול "ליגת החקיקה", אך היא דורשת שינויים חקיקתיים ותקנוניים (תקנון הכנסת) כבדי משקל.

ועד שנראה מה ילד יום, ועל מנת למנוע את החקיקה הכל-כך מכבידה על המגזר העסקי, המניע את גלגלי המשק, יש לפעול לביצוע "חסימות" לגיטימיות-מידתיות בהליכי חקיקה, כדי שהוא לא ישותק. הזרוע המרכזית לטיפול בסוגיה היא ועדת שרים לענייני חקיקה, שבראשה עומדת שרת המשפטים, איילת שקד (הבית היהודי).

בהחלטת ממשלה (מספר 4027 מיום 25.11.2011), הטילה הממשלה על האגף לתכנון מדיניות במשרד ראש-הממשלה, בסיוע משרד הכלכלה, להכין "תורת רגולציה". תהליך זה נקרא RIA - (Regulatory Impact Assessment) - הערכת השפעות הרגולציה, שמטרתו בדיקת ההשפעות החברתיות והכלכליות, וכן ההשלכות הרוחביות של הרגולציה על המשק.

בשנים האחרונות מסתמן כשל רגולטורי המאופיין בריבוי רגולציה, חוקים וכללים המתמקדים בשינויים נקודתיים ולא משמעותיים, ללא בחינה יסודית של המצב הקיים. אמנם, רגולציה חדשה יכולה לתת מענה לבעיה ספציפית, אך עם זאת יש לבחון אם היא מוסיפה נטל, שהופך את ההליך למוגזם וללא מוצדק.

שני עוגנים ל"פתרון ראשוני"

הצעת-חוק פרטית לא תוכל לבוא לדיון בפני ועדת שרים לענייני חקיקה, בטרם הליך בדיקת ה-RIA (השפעתה) יסתיים לגביה. המשמעות המעשית היא, שתהליך ה-RIA צריך להיעשות כבר בשלב של הנחת הצעת-החוק על שולחן הכנסת, טרם שהיא מועלית לוועדת שרים לחקיקה (במסגרת "התקציב" הסיעתי המוקנה לכל סיעה).

היות שגם בדרך רגילה, הליך החקיקה דורש כי לאחר הנחת הצעת-החוק יחלפו 45 ימים לפחות מאז הונחה הצעת-החוק על שולחן הכנסת, ועד אשר היא תועלה לוועדת שרים לחקיקה, במסגרת ה"תקציב הסיעתי", תקופת המתנה זו תאפשר למשרד הממשלתי הרלבנטי להעביר את עמדתו לוועדת השרים לחקיקה. זאת, לאחר שבדק את השלכותיה של ההצעה. כפי שנהג לעשות, לדוגמה, בדרך ראויה ובחשיבה מושכלת, משרד הכלכלה, בראשותו של מנכ"ל המשרד, עמית לנג.

יש למנוע העלאת הצעת-חוק פרטית לוועדת שרים לחקיקה בטרם הושלמה בגינה עבודת ה- RIA. הפתרון המוצע יאפשר ליו"ר ועדת שרים לחקיקה, והשרים חברי הוועדה לקבל תמונה ממשית על השפעת הצעת-החוק, והם יצטרכו להביא בחשבון את השלכות הצעת-החוק בעת הצבעתם.

מהלך מקביל, צריך שייעשה באמצעות "הסוכנות לעסקים קטנים ובינוניים", במשרד הכלכלה. מנתונים שפרסמה בינואר השנה, הסוכנות לעסקים קטנים ובינוניים, במסגרת "דוח תקופתי על מצב העסקים הקטנים והבינוניים בישראל", עולה, כי כדי להגיע ולעמוד ביעד שהציב משרד הכלכלה לשנים הקרובות, על ישראל להיות בין 15 הכלכלות המובילות בעולם. לשם כך, ישראל חייבת להוביל גם במדיניותה כלפי מגזר העסקים הקטנים והבינוניים, המהווים 99% מכמות העסקים במשק, ולחזקם, ובוודאי שלא לדכאם!

משטף הצעות-החוק נראה שישנם חברי-כנסת שקל להם לחוקק חוקים שטחיים, פופוליסטיים, ולא רלבנטיים המטילים עוד חובות על המגזר העסקי, כדי לזכות בנקודות זכות בציבור, ב"הון פוליטי". מצב דברים זה, וכללי המשחק חייבים להשתנות. הציבור בישראל אינו אדיש לפופוליזם, הביקורת שלו והמודעות לנושאים הכלכליים גבוהה היום במיוחד יותר מתמיד.

■ עו"ד דן כרמלי הוא המשנה למנהל הכללי באיגוד לשכות המסחר. 

■ יפה חובב היא משפטנית באיגוד לשכות המסחר. 

ח"כים: "חקיקה היא האמצעי המרכזי לשינוי פני החברה"

ח"כ נחמן שי (המחנה הציוני) שולל את רוב הטענות שמעלים עו"ד דן כרמלי ויפה חובב. "האחריות המרכזית של הכנסת היא חקיקה. זהו האמצעי המרכזי של ח"כים לשפר את פני החברה ולקדם את הרעיונות, שבזכותם נבחרו. הגבלה של הצעות החוק תפגע באחד היסודות החשובים ביותר של הכנסת ובכתבה הבאה ב'גלובס' יועלו טענות כי הכנסת לא מחוקקת מספיק".

ח"כ שי מציין שכיום הממשלה בולמת את רוב הצעות החוק הפרטיות של ח"כים, בעיקר מהאופוזיציה. "הצעות החוק הפכו לזירה של התגוששות פוליטית וההתייחסות אליהן היא כאל עניין פוליטי. כאשר הצעות החוק באות מהאופוזיציה, הממשלה בולמת אותן, ולאו דווקא משיקולים ענייניים. הרוב המכריע של ההצעות נופלות בוועדת השרים לענייני חקיקה מטעמים פוליטיים ולא מטעמים עניינים. הציבור מפסיד הצעות חוק טובות בגלל התנהגות הקואליציה".

ח"כ שי מציין כי "אנחנו גם רואים לא פעם ולא פעמיים מקרים שבהם שהממשלה מעתיקה הצעות חוק פרטיות של ח"כים והופכת אותן להצעות חוק ממשלתיות. כך, למשל, לאחרונה הכנסת העבירה תקנות שמגבילות את חופש הביטוי ברשות השידור החדשה. אני הגשתי הצעת חוק כדי למנוע את המגבלות הללו שהן פסולות בעיניי, וכמו שזה הגיע לחקיקה, פתאום הגיעה הצעת חוק ממשלתית כמעט זהה".

ח"כ שי מציין כי לעתים הח"כים מעלים הצעות חוק ביודעם שהן לא יעברו הליכי חקיקה, רק כדי להעלות נושאים לסדר היום הציבורי. "אנחנו קוראים לזה בצחוק 'הצהרות חוק'. למשל, אני סבור שחיוני להגדיל את קצבאות הביטוח הלאומי, אבל זה עולה מיליארדים, והממשלה לא תאפשר אותו. למרות זאת אני אעלה הצעת חוק בנושא כדי להעלות את הנושא לשיח הציבורי".

מה דעתך על הטענה כי החקיקה הרבה כל כך פוגעת במגזר העסקי?

ח"כ שי: "זה קשקוש. אני יודע שהמגזר העסקי מתקומם על הצעות חוק, כי הן יוצרות רגולציה ומכבידות עליו. לחייב בחוק מענה אנושי בשיחה לחברה זה דבר חשוב, וברור שמבחינת החברה זה עול, והם רוצים שיהיה רק מענה לא-אנושי. החקיקה הזו דורשת מהחברות להתאים את עצמן לטובת הציבור. יכול להיות שחוק הגבלת שכר הבכירים במגזר הפיננסי מכביד, וזו הצעת חוק לא פשוטה, אבל היא מבטאת סנטימנט ציבורי מאוד חזק. כדאי שיבינו זאת במגזר הפיננסי, שבסופו של דבר מייצר את ההכנסות שלו בזכות הציבור".

ח"כ יעל כהן-פארן (המחנה הציוני) מסכימה עם רוח הדברים של שי. לדבריה, "יש הרבה דברים שצריך לתקן במדינה - למנוע ניצול עובדים, למנוע העסקה פוגענית, להגביל שכר מופרז של ראשי הבנקים - ובזכות החקיקה אותם דברים מתוקנים". ח"כ כהן-פארן מציינת גם כי הממשלה בולמת היום כמעט כל הצעת חוק פרטית. "חוק אוויר נקי הוא חוק סביבתי חשוב מאוד שנועד להגן על הציבור מזיהום אוויר של מפעלים וכו'. החוק הזה עבר למרות התנגדות ממשלתית לאורך כל הדרך, ולצערי חוק כגון זה לא יעבור היום כי דווקא בגלל קואליציית ה-61, יש משמעת קואליציונית. אם אני רוצה לקדם הצעת חוק היום, עדיף לבקש מח"כ מהקואליציה שיהיה חתום עליה, כי אחרת היא תיבלם על-ידי הממשלה".

אינפלציה של חקיקה

ליגת החקיקה, בכנסת ה?20

עוד כתבות

פעוט בבייג'ין מחזיק בידו במסכת המגן שלו / צילום: Andy Wong, Associated Press

תמכו בסין בשעתה הקשה, וקיבלו אות הערכה

וגם: הקריה האקדמית אונו מינתה את פרופ' יובל אלבשן, לתפקיד דיקן הקמפוסים הרב תרבותיים בירושלים ● השיחה

הקאנצלרית אנגלה מרקל והשרה לענייני משפחה, פרנציסקה גיפי   / צילום: Michael Sohn, Associated Press

"פריצת דרך היסטורית": גרמניה תחייב חברות גדולות למנות נשים להנהלה

ההחלטה מתקבלת ברגשות מעורבים ● לצד תמיכה במהלך, פוליטיקאים והמגזר העסקי טוענים כי זו "התערבות בוטה בחופש של החברות"

מנכל אל על אביגל שורק / צילום: יח"צ

הוקפץ לקוקפיט: הכירו את אביגל שורק, מנכ"ל אל על החדש

הידיעה על מינויו של אביגל שורק למנכ"ל אל על התקבלה השבוע בחברה בהלם מוחלט ● עם זאת, הבעלים החדש אלי רוזנברג ביקש מלכתחילה למנות לחברת התעופה מנכ"ל מארה"ב ● "הוא מוכשר ומהיר מחשבה", אומר גורם שהיה קשור לחברת דלק US שממנה מגיע שורק

דייגו ארמנדו מראדונה. קריירה רצופה הצלחות ושערוריות
צילום: רויטרס

מראדונה ייזכר כאחד הגדולים, וגם כמי ששינה את השוק הדרום אמריקאי

מראדונה הוא אייקון נצחי, והכוכבות שלו הפכה את דרום אמריקה למקום שמספק שחקנים לאירופה בכסף גדול

ראש הממשלה בנימין נתניהו ויו"ר ההסתדרות ארנון בר-דוד / צילום: תמונה פרטית

נתניהו נפגש עם בר-דוד ברקע המשבר הפוליטי בין כחול לבן לליכוד

בזמן שבין בר דוד ושר האוצר ישראל כ"ץ לא נערכה פגישה בשל המתיחות בין השניים, נפגש היום יו"ר ההסתדרות עם ראש הממשלה ● בין הנושאים שעלו בפגישה התמקדו השניים גם בצורך בחיזוק התעשייה הישראלית

היועמ”ש, ד”ר אביחי מנדלבליט / צילום: עדינה ולמן, דוברות הכנסת

מנדלבליט לבג"ץ: יש להוציא צו על תנאי ולחייב את השר אוחנה למנות מפכ"ל

היועמ"ש אביחי מנדלבליט חזר על עמדתו בבג"ץ נוסף למינוי מנכ"ל קבוע לפיה - "הסכמות ומחלוקות קואליציוניות אינן יכולות לגבור על חובת הממשלה והגורמים המוסמכים לפעול לאיוש משרות בכירות במינוי קבע"

חסן רוחאני, נשיא איראן, בעצרת האו"ם / צילום: Reuters, Carlo Allegri

מדינות אירופה לא ידחפו את ממשל ביידן לחזור להסכם הגרעין עם איראן

ישנו חשש גובר לגבי המחקר הגרעיני של הרפובליקה האיסלמית, אך דיפלומטים מהאיחוד האירופי אומרים שלא יאיצו בנשיא הנבחר לחזור להסכם ממנו נסוגה ארה"ב בשנת 2018 כלשונו

ח"כ מנסור עבאס / צילום: דוברות רע"מ

המפרק הלאומי: אחרי כחול לבן וקדימה, נתניהו סודק גם את הרשימה המשותפת

נתניהו למד את הלקח מבחירות 2019 בהם "חוק המצלמות" דווקא העצים את כוחה של הרשימה המשותפת, ובמקום זה הוא מנסה בכל כוחו לפצל אותה, בדיוק כפי שעשה למפלגות רבות לפניה • וגם: מרצ מחפשת זכות קיום, בזמן שחבר הכנסת שיאיר גולן מאיים עליה מבפנים

אייל מליס / צלם: אוריה תדמור

מנכ"ל תנובה: "איבדנו מחזור מכירות של 350 מיליון שקל"

המנכ"ל אייל מליס אולי רצה להבהיר שתנובה לא נהנית מבוננזה ברווחים בתקופת הקורונה כפי שנהנות רשתות קמעונאות המזון, אך בפועל תנובה תסיים את 2020 עם צמיחה במכירות, והעלייה בפעילות הקמעונאית שלה קיזזה את הירידות במכירות שלה לשוק המוסדי

הבורסה בתל אביב/ צילום: איל יצהר

"מעולם לא היה כדבר הזה": התקלה בבורסה - במערכת הפצת המידע

תקלה חריגה בבורסה שהחזירה את שערי המסחר לרמה של לפני הפתיחה הבוקר העלתה ספקולציות בשוק על מתקפת סייבר ● מהבורסה נמסר בתגובה: "מדובר בתקלה הקשורה רק למערכות הפצת המידע ולא למערכות המסחר" ● יו"ר רשות ני"ע ענת גואטה דורשת מהבורסה "דוח מפורט בנושא, לאחר שיתבצע תחקיר"

פנינה קרן / צילום: תמונה פרטית

עכשיו יותר מתמיד: גם המנהלים צריכים פסק זמן

מנהלים בכל הרמות ולאורך כל שדרת הארגון מתמודדים בתקופה האחרונה עם קשיים מורכבים יותר • איך מתמודדים עם האתגרים שמציב משבר הקורונה לשדרה הניהולית ● ניהול וקריירה, מדור חדש

יוסי מלכה / צילום: יח"צ

שינוי בהנהלת H&O בשיא משבר הקורונה: יוסי מלכה מונה למנכ"ל

יחליף בתפקיד את עמיר משה ששימש כמנכ"ל הקבוצה בשמונה השנים האחרונות

נדב פרי / צילום: איל יצהר

הממונה על קבילות הציבור בתאגיד: נדב פרי לא יכול לשמש פרשן פוליטי

לדברי הממונה על קבילות הציבור בתאגיד השידור הציבורי, נדב פרי, המכהן כיום כסמנכ"ל רגולציה וקשרי חוץ בדלק קידוחים, איננו יכול לשמש פרשן פוליטי בתאגיד ●  "מצב בו בשעה 20:00 הוא ישמש כפרשן פוליטי ובשעה 11:00 יתראיין כדובר חברת דלק במסגרת תחקיר כזה או אחר - הינו לא תקין בלשון המעטה"

עידן וולס  / צילום: רון קדמי

קבוצת דלק הרוויחה 149 מיליון שקל ברבעון; המניה מזנקת בכ-10%

גם לדוחות הרבעון השלישי הצמידו רואי החשבון של קבוצת דלק אזהרת "עסק חי" ● מניית קבוצת דלק מגיבה לדוחות בעלייה חדה ומשלימה התקדמות של 54% בחודש האחרון

ועדת הכספים בראשות משה גפני, היום / צילום: דוברות ועדת הכספים

בכירים בוועדת הכספים בביקורת על בג"ץ: "אין עילה לביטול דחיית אישור התקציב"

לאחר שבג"ץ הוציא צו על-תנאי לממשלה לנמק את דחיית אישור התקציב מאוגוסט לדצמבר, גורמים בכירים בוועדת הכספים מתחו ביקורת על ההחלטה וטענו כי נעשתה בחוסר סמכות

יפתח רון טל / צילום: יוסי וייס חברת החשמל

ירידה בהכנסות חברת חשמל לכ-7.4 מיליארד שקל ברבעון השלישי

עלות צריכת הדלקים נפלה ב-27% בין היתר בשל הירידה במחירי הדלקים שנבעה בעיקר מרכישת גז טבעי משדה לוויתן במחירים נמוכים משמעותית ממחירי חוזה תמר משנת 2012

דרור פויר / צילום: יונתן בלום

מה בעצם הייתה הבעיה של הממשלה לפתוח את המוזיאונים מההתחלה?

ברור שמדובר בהחלטה על רקע לא בריאותי. במוסדות התרבות עדיין מקפידים על שקט. וה"ששש" הוא זה שמפריע להם

עיירת סקי / צילום: צילום: Shutterstock | א.ס.א.פ קריאייטיב

מרקל קוראת לסגור את כל אתרי הסקי באירופה החורף בגלל סכנת הקורונה

האיחוד האירופי מנסה לתאם סגירה כוללת של כל אתרי הסקי החורף, כדי למנוע את התפשטות המגפה ● אוסטריה מתנגדת ודורשת פיצוי של מיליארדים

כרמלה מנשה / עוזר צלמת: אריאל בלאק

תא"ל מרדכי כהנא הגיש תביעת לשון הרע נגד תאגיד "כאן" וכרמלה מנשה

טוען כי עם תחילת חקירתו פרסמה מנשה בשידורי התאגיד כתבות בהן הוצגו החשדות נגדו כעובדות, וגם כאשר הסתבר כי "ההר הוליד עכבר", לא פורסמה התנצלות

דוד ברודט/ צילום: איל יצהר

יו"ר אל על הודיע לעובדים על מינוי אביגל שורק למנכ"ל החברה

דוד ברודט שלח מכתב לעובדי אל על ובו הסביר על תהליך הבחירה בשורק, שמגיע מחברת דלק ארה"ב ● לאחרונה התבשרו 5,074 מעובדי אל על כי יישארו בחל"ת עד סוף 2020