וורן באפט מודאג משוק הנגזרים. בכנס השנתי של החברה בבעלותו ברקשייר הת'אוויי באפט ושותפו צ'רלי מונגר העלו אתמול (שבת) ספקות בכל הנוגע לשימוש של הבנקים בארה"ב בשוק הנגזרים. "יש לזה פוטנציאל של פצצת זמן", אמר "האורקל מאומהה".

נגזרים הם כלים פיננסים שמבוססים על הביצועים של נכס מסוים, למשל אופציות על מדדי בנצ'מרק או חוזים עתידיים המבוססים על מחירי סחורה מסוימת. נזכיר כי אחד הגורמים המרכזיים שהציתו את המשבר הפיננסי ב-2008 היו נגזרים מסוג אג"ח מגובות משכנתאות.

באפט טען כי היקף החשיפה של הבנקים הגדולים הוא "סכנה גדולה" במקרה שבו השווקים יעצרו בפתאומיות בגלל אירוע מהותי כזה או אחר. הוא ציין כדוגמה את הקפאת המסחר בתקופת פיגועי הטרור ב-11 בספטמבר ובמלחמת העולם הראשונה. במקרה שכזה, טוען באפט, מאבדים את היכולת לעקוב אחר מחיר הנכס וזה עלול לשבש לחלוטין את הפעילות בשוק הנגזרים.

"הנגזרים עדיין מסוכנים בהיקפים גבוהים", אמר באפט והוסיף כי אסור לעשות בהם שימוש באופן כוללני ובהיקפים גדולים. בעבר הוא קרא לנגזרים "נשק פיננסי להשמדה המונית". הוא הוסיף עוד כי הוא ידע על נגזרים מסוימים שמתומחרים בצורה לא נכונה אך לא השפיעו על ההשקעות של ברקשייר הת'אוויי .

שותפו של באפט, מונגר, חיזק את דבריו של באפט אך הוסיף באותה נשימה כי ברקשייר הרוויחה כ-20 מיליארד דולר מחשיפה לשוק הנגזרים. עם זאת, הוא סייג את דבריו ואמר: "היינו שמחים אם חלק מהנגזרים הללו לא היו חוקיים".