באחת הסצנות הבלתי נשכחות של העונה הרביעית של "האישה הטובה", מקבלת עורכת הדין השכירה אלישיה פלוריק הצעה להפוך לשותפה מן המניין במשרד עורכי הדין לוקהארט-גרדנר שבו היא מועסקת בסך-הכול 4 שנים. כשהיא מסוחררת מההצעה, היא מגלה כי הקידום המהיר הגיע מהסיבות הלא נכונות - החברה נזקקה לתזרים מזומנים, וכל שותף חדש שיצטרף יתבקש להשקיע סכום לא מבוטל.

פלוריק (ג'וליאנה מרגוליס הנהדרת), שבשלב זה של הסדרה עדיין התעטפה בגלימת הקדושה המעונה, הזעיפה פנים במסיבה לשותפים החדשים. מהלך טלוויזיוני אמריקאי צדקני מתבקש היה מוביל אותה לדחות בגאווה את ההצעה הנצלנית. אך יוצרי הסדרה, רוברט ומישל קינג, חשבו אחרת. פלוריק נמשכה לחדר צדדי, שם ביקשה ממנה השותפה הבכירה והנערצת עו"ד דיאן לוקהארט להניח את האגו בצד ולהכיר במציאות. בטון שקט ומצמית סיפרה לוקהארט כיצד היא עצמה הפכה לשותפה, רק כשעורך הדין שעמד בראש המשרד הואשם בהטרדה מינית ונאלץ לקדם אישה כדי להלבין את תדמיתו.

"כשדלת שעליה התדפקת נפתחת בסופו של דבר - את לא שואלת שאלות, את פשוט רצה פנימה", אמרה לוקהארט במשפט שצוטט אחר-כך שוב ושוב. "עכשיו לבשי את הקול הכי מוקיר תודה שלך, והיכנסי מוכנה להודות לשותפים על ההזדמנות שקיבלת. כי מה שניתן יכול באותה המהירות גם להילקח ממך".

"זו הייתה סצנה נפלאה. נפלאה", אומרת כריסטין ברנסקי, 64, השחקנית שמגלמת את לוקהארט, בשיחת טלפון מביתה שבניו-יורק. ביום ראשון הקרוב ישודר הפרק האחרון של סדרת הלהיט "האישה הטובה" (בישראל ישודר ב-yes ביום שני ב-5 בבוקר), ואחרי 7 שנים גם ברנסקי תיפרד מדמותה של עורכת הדין החזקה, שהגיעה לראש הפירמידה בעולם המשפט הנשלט על-ידי גברים.

"למדתי מדיאן על האופן שבו היא ניהלה את הכוח שלה, ואיך היא הניעה אותו", מספרת ברנסקי, זוכת שני פרסי טוני על הופעותיה בברודווי ובפרס אמי. "היא מעולם לא צעקה ולא איבדה שליטה, ובכל זאת היא תמיד הצליחה להיות המבוגר האחראי בחדר, לא משנה מי עוד היה שם לצדה. תמיד מדודה, הגיונית ודיפלומטית. כשיש לך כוח אמיתי בידיים, אתה לא צריך 'לשחק' ולנפנף בו או להרים את הקול. הוא שם גם בדיבור השקט.

"דבר נוסף ששמתי לב אליו מאז שהתחלתי לגלם את דיאן הוא האופן שבו נשים מתנהלות בסביבה של גברים. ברגע שהן נמצאות בחדר עם גברים, נשים פתאום מקטינות את עצמן ומשנות את הטון, מדברות בקול ילדותי וצייצני. למדתי שצריך להביט בגברים בגובה העיניים, באופן שוויוני ולא מלמטה למעלה. לצערי, נשים רבות מוצאות עצמן משתנות בסביבה גברית".

"אפשר היה להמשיך את הסדרה לנצח"

"האישה הטובה" היא לא סדרה נשית בהגדרה, אבל נשים ללא ספק מניעות אותה ובראשן, אלישיה פלוריק, כשלצדה שלל דמויות משנה ולוקהארט בתוכה. מדובר בסדרה משפטית המשודרת ברשת CBS מ-2009. סיפורה של אשת הפרקליט הבכיר שעמדה לצד בעלה מרגע שהואשם בפלילים ועד שעמדה בפני עצמה והצליחה להסיר מעליה סופית את כל העכבות והדרישות החברתיות, לא היה התוכנית הנצפית ביותר ברשתות הברודקאסט האמריקאי, אך ללא ספק היה המוערך שבהם.

בזכות הריאליזם של הסדרה והכתיבה המעולה שנגעה לא אחת בענייני השעה, היא זכתה להערכה מיוחדת בקרב המבקרים והברנז'ה המשפטית והעיתונאית. הסדרה זכתה בשורה של פרסים, וברנסקי עצמה הייתה מועמדת לפרס על משחקה בה 6 פעמים.

- כשהזוג קינג הודיע שהוא רוצה לעזוב, CBS הבהירה שכל עוד מרגוליס מעוניינת להישאר, הם ימשיכו את הסדרה. מבחינתך היה אפשר להמשיך עוד, או שהסדרה נגמרה מוקדם מדי?

"יש לי כל-כך הרבה כבוד לרוברט ומישל, יוצרי הסדרה, וכבר לפני כמה שנים הם הודיעו שהם רוצים לעשות את הסדרה במשך 7 שנים. הם רצו להעביר את אלישיה מסע ערכי ולהוביל אותה למקום מסוים ברמת המודעות וניסיון החיים שלה. אנשים אוהבים מאוד את הסדרה ואת הדמויות ואפשר היה להמשיך לנצח, אבל הם הרגישו מבחינה אמנותית ש-7 שנים זה משך הזמן הנכון. כולם עצובים, אבל להחזיק כל-כך הרבה שנים בתוך סדרה זה נס עבור שחקן. אז אני מרגישה ב'היי'".

- זה מפחיד עבור שחקן להפוך למזוהה מדי?

"זה מפחיד לעזוב. סוף של פרויקט תמיד מפחיד את השחקנים, והנה אין לי עבודה מתוכננת ביולי הקרוב, כפי שהייתה בכל שנה, וזה מלחיץ. אבל זה חלק מחייו של השחקן".

"האישה הטובה" בלטה באיכותה, בעיקר בשל העובדה ששודרה ברשת ברודקאסט מרכזית, ולא באחת מרשתות הכבלים כמו HBO או AMC, או בשירותי הסטרים הנחשבים כמו נטפליקס או אמזון. בעוד שסדרות העידן החדש, אשר נצרכות לא אחת בגמיעה אחת, בצפיית בינג', נמשכות כ-10 פרקים בשנה וקוטפות את כל שבחי המבקרים והפרסים, עונה של "האישה הטובה" נדרשה להתפרש על פני 23 פרקים.

לצורך לשמור על רמה גבוהה ברשת ברודקאסט היו השלכות על אופן הכתיבה, על מבנה הסדרה, ועל אופן העבודה עם השחקנים. היה זה כמעט בלתי אפשרי לכתוב סדרה עם דמויות שעוברות תהליך על פני סיפור מרכזי אחד, כשהקהל חסר הסבלנות נדרש לחכות, ממש כמו פעם, במשך שבוע שלם לפרק הבא.

משך הפרויקט גם הקשה על השחקנים. לעתים הכותבים יצרו עלילות שלמות שהסתמכו על שחקני אורח, אבל אלה קיבלו הצעות מפתות יותר ולא הסכימו להתחייב. כך, החלטת קריירה של השחקן מתיו גוד, שגילם את עו"ד פין פולמר, גדעה באחת את סיפור האהבה שהלך ונרקם בינו ובין אלישיה, אחרי שבועות ארוכים של מתח מיני שנבנה באיטיות.

אך הדבר גבה מחיר יקר גם מהשחקנים המרכזיים. לא מדובר רק על הפאה המפורסמת שעל-פי השמועות מרגוליס התעקשה לחבוש במהלך כל הצילומים משום שסירבה לטיפול יומיומי מתמשך בשיערה, וגם לא ביחסים המעורערים בינה לבין חברי קאסט אחרים שאותם נאלצה להמשיך ולפגוש מדי יום בסט (עד כדי כך שלסצנה משותפת עם השחקנית ארצ'י פנג'בי הצטלמו שתי השחקניות בנפרד, משום שסירבו לחלוק את אותו אוויר).

מרגוליס וחבריה מבחינים בשינוי שעובר התוכן הטלוויזיוני גם בכל הקשור לתנאי העסקתם. כוכבי סדרות הסטרימינג באים לצלם בסך-הכול חודשיים בשנה - כמו לסרט - ולא אחת הם עושים זאת בעבור סכומים גבוהים יותר. בראיון ל"ניו-יורק טיימס" שפורסם באחרונה, הבהירה מרגוליס באופן חד-משמעי שזו הפעם האחרונה שהיא לוקחת על עצמה סדרת ברודקאסט מהזן הזה.

"יש שחקנים שיהיו מאוד שמחים לעשות היום גם סדרות רשת למשך שנים ארוכות", אומרת ברנסקי. "אני מבינה למה ג'וליאנה מוכנה לומר לא לסדרות מהסוג הזה, במיוחד עכשיו כשיש אפשרות בסטרים או בכבלים לעשות 10 פרקים ולפנות את הזמן לחיים האישיים שלך או לעוד פרויקטים. בעבר לא הייתה אפשרות אחרת בטלוויזיה, ואנשים חתמו חוזים לשנים ארוכות. עכשיו הם רוצים לעשות חודשיים סדרה, 3 חודשים הצגה בברודוויי וסרט בשנה. אני לא נשאתי על עצמי את הסדרה באופן שבו ג'וליאנה עשתה את זה, זה אוכל אותך. אבל אני גם יכולה להגיד לך שבאחרונה קיבלתי הצעה לככב בסדרת רשת של 22 פרקים בעונה, וסירבתי".

- מדוע?

"אני רוצה לבלות יותר זמן עם הנכדים שלי ועם המשפחה, לעשות הצגות. אני בת-מזל שהיו לי השנים האלה בסדרה".

"דיאן הייתה תומכת בקלינטון"

פוליטיקה היא לא משהו שכותבי "האישה הטובה" פחדו ללכלך בו את מקלדתם. נושאים פוליטיים שנויים במחלוקת בארצות-הברית כמו הפלות, נישואים גאים, נשיאת נשק והזכות לפרטיות המאוימת על-ידי רשויות הביטחון, עמדו במרכזם של פרקים רבים. אף ששני צדי המתרס הפוליטי הובאו בעלילות הסדרה, לעורכת הדין דיאן לוקהארט היה קול שמאלני-דמוקרטי מובהק וליברלי, שלא מן הנמנע גם שיקף את קולם של הזוג קינג.

- במי את חושבת שדיאן הייתה תומכת, בברני סנדרס או בהילארי קלינטון?

"במשך שנים הייתה על השידה במשרד תמונה של דיאן לוקהארט תמונה משותפת עם קלינטון (שהזדהתה בעצמה כאוהדת של הסדרה - ל"א). היא גם השתתפה בגיוס כספים עבור ארגונים שקלינטון תמכה בהם, כך שלדעתי היא לחלוטין הייתה תומכת בקלינטון".

- את עצמך אדם פוליטי?

"אני חושבת שאני אדם די פוליטי. אני מודה שמה שקורה בימים אלה סביב הבחירות בארצות-הברית הוא מרתק, ומפחיד. הלסתות של כולם נשמטות לאור ההתרחשויות האלה. אבל זו אמריקה, וזה היופי של הדמוקרטיה שלנו פה, שהכול בחוץ והדברים נאמרים. יהיה מעניין לראות מה יקרה בסוף".

- מה דעתך על תופעת דונלד טראמפ?

"אני לא מסכימה אתו בכלל. הוא מאוד מסוכן באופן שהוא משחק בפחדים של אנשים. הוא יורד נמוך, בנאומים שלו ובציוצים שלו, ומשמיע הערות זולות וקסנופוביות, ופוגע בנשים, מוסלמים, מקסיקנים. גם העובדה שהוא מקבל כל-כך הרבה תשומת-לב מהתקשורת מרגיזה אותי. התקשורת היא מכונת האכלה שכל מה שמעניין אותה זה רייטינג, וככל שהוא יספק להם כותרות הם יאמצו אותו ללבו וייתנו לו חשיפה. אני מאוד מקווה שכל המבוכה הזו שקוראים לה דונלד טראמפ תיעלם בקרוב, ושבנובמבר יהיה לנו נשיא דמוקרטי, והרפובליקנים יתחילו להתארגן מחדש על האופן שבו הם עושים עסקים".

 

ברנסקי היא גנבת הצגות ידועה. את פרס האמי קיבלה על משחק המשנה שלה בסיטקום "סיביל", ומועמדויות נוספות לפרס ניתנו לה על תפקידי אורח בסדרות "פרייז'ר" ו"המפץ הגדול", שם היא מגלמת את אמו של לאונרד. באופן קבוע כמעט, אולי בשל המראה המוקפד שלה (לוקהארט הפכה לאייקון אופנה בזכות עצמה), היא גילמה תפקידים של נשים אליטיסטיות ומרוחקות. זו גם הייתה התוכנית של הזוג קינג עבורה ב"אישה הטובה".

רוברט קינג סיפר כי לוקהארט אמורה הייתה לגלם את דמות הבוסית הקרה והאימתנית בעלת ארשת הפנים הקבועה, אך ברגע ששמע את הצחוק של ברנסקי בהפסקות הצילומים, הוא חשב שיהיה זה חטא לא להעניק לדמותה מנעד של רגשות ולעגל אותה. ואכן, כמו פלוריק, גם היא עברה מסע בסדרה ובסופו של דבר זכינו לראות בה צדדים רכים ואף חזינו בה דומעת לפחות פעמיים. האחרונה שבהן הייתה בפרק ששודר בראשית השבוע. "אני אוהבת את הסצנה הזו שבה היא בוכה", אומרת ברנסקי ולא נפרט כאן את הסיבה להתפרצות הרגשית מחשש לנקמת כת קנאי הספוילרים, רק נאמר שזה קשור בבעלה. "לכולם יש פיוז קצר בימים אלה, עכשיו כשהסדרה עומדת להיגמר".

- אני מניח שאת לא יכולה לגלות מה קרה בסוף, אבל תגידי דבר אחד - האם אנחנו עלולים להתאכזב?

"אני לא אומר דבר, אסרו עלינו להגיד אפילו את זה. אנחנו רוצים שהאנשים יקבלו את מה שיקרה בסוף בתנאים שלהם בלי שמישהו מאיתנו יסביר אותם. אני רק יכולה להגיד שהמסע של אלישיה מסתיים, ויהיה מרתק לראות איך אנשים יגיבו לזה".

"לפעמים 'האישה הטובה' הקדימה את המציאות"

"האישה הטובה", קנתה לעצמה גם מעריצים רבים בקרב הקהילה המשפטית בישראל. מי שיש לקנא בו במיוחד הוא עו"ד הבכיר יוסי עבאדי, ממשרד מיתר, ליקוורניק, גבע, לשם, טל ושות', המשמש היועץ המשפטי המקצועי של מתרגמת הסדרה. עבאדי בר המזל יודע לפני כולנו מה קורה בכל פרק ופרק, וכן - גם בפרק האחרון.

"זו סדרה מאוד ריאליסטית מההיבט המשפטי שלה", אומר ל"גלובס" עבאדי, שנחשב למומחה בתחום התקשורת. "חלק גדול מהדילמות שהסדרה עסקה בהן נלקחו מתיקים אמיתיים ולפעמים הסדרה אף הקדימה את המציאות. אני זוכר שחצי שנה לפני פרשת דומיניק שטראוס קאהן, היה פרק דומה ב'אישה הטובה', רק שם הייתה מעסה במלון. במונחים של הסדרה, זה נראה כאילו שלחו את החוקרים קלינדה וג'ייסון לבצע עבודה דומה במציאות", הוא אומר בחיוך.

- האם יש קשר לעולם המשפטי הישראלי?

"חלק גדול מהדילמות בסדרה מאפיינות כל שיטת משפט בעולם. הרבה מהתיקים דנים במתח שבין זכויות חשוד לצורך לעשות צדק ולהעמיד אנשים לדין. גם נושא הטיפול בשחיתות מתחבר מאוד לניקוי האורוות שמתרחש בימים אלה בציבוריות הישראלית".

- למדת משהו מעבודתך בסדרה?

"בהחלט פגשתי דילמות משפטיות מענייניות שיכולות להגיע גם למשרד שלי וסוג מסוים של לקוחות שיכולים לבוא עם שאלות דומות, במיוחד כמי שמתעסק בתקשורת - נושא זכויות יוצרים באתרי שיתוף קבצים למשל, ופרטיות. יש הרבה שאלות שהופיעו ואני נתקל בהן ביום-יום".

לדברי עבאדי, הסדרה שיקפה כהלכה גם את ההווי במשרדי עורכי הדין גדולים בישראל. "יש דמיון גדול", הוא אומר. "האינטריגות בין שותפים לשותפים צעירים, הלחצים, התחרות בין שכירים להיכנס לשותפות, זה מאוד ריאלי. אני מניח שהקטע הדרמטי של יחסים אישיים כמו בין וויל לאלישיה ודאי קיים במשרדים".

גם עורכת הדין ארנה שר, שותפה בנ. פינברג ושות', המשרד הגדול בארץ, המתמחה בדיני עבודה, עקבה באדיקות אחר הסדרה. כאישה שהגיעה מאוד גבוה בענף, היא מתחברת במיוחד לדמותה של לוקהארט. "כל עורך דין צריך ליישב בין נטיותיו האישיות והערכיות-מוסריות לצורכי הלקוח, בוודאי כשמדובר בעורכת דין בעולם שנשלט על-ידי גברים וככל שעולים בהיררכיה הם גם הופכים לכוחניים יותר", אומרת עו"ד שר. "עד היום, במעמדי, אני מוצאת לקוחות שמתייחסים ברצינות יותר כשמגיע אליהם עורך דין גבר. בעולם העסקי נשים שמצליחות הרבה פעמים צריכות להיות כמו גברים ולהניח בצד ערכים. אצל נשים, לפחות מהניסיון, הדרך להצליח היא לשים את האגו בצד".

- ומה באשר לדילמות המוסריות שהיא מתמודדת איתן כעורכת דין?

"אני מאוד מתחברת להשקפה הליברלית שלה, וראיתי איך היא נאלצה להגן על גישה שמרנית עבור לקוח. אנחנו מייצגים מעסיקים גדולים במשק - בנקים ותאגידים - ואני מתמודדת כל היום מול עובדים ומול ארגוני עובדים, ולא תמיד זה מתאים לאג'נדה שלי, בטח לא הפמיניסטית. גם בקטע של נשים, אני מתעסקת המון במניעת הטרדה מינית ואני מייצגת את מי שתובעים אותם. זה לא תמיד קל". 

 

כריסטין ברנסקי

אישי: בת 64, אלמנה+2

סדרות וסרטים שבהם השתתפה: "האישה הטובה", "המפץ הגדול", "סיביל", "שיקגו", "מאמא מיה!", "הגרינץ'", "תשעה וחצי שבועות של שיכרון חושים"

פרסים: זכתה בשני פרסי טוני ובפרס אמי

עוד משהו: הייתה מועמדת 6 פעמים ברציפות לאמי על תפקידה ב"האישה הטובה" ולא זכתה