גלובס - עיתון העסקים של ישראלאתר נגיש

גיים אובר? תור הזהב של יצרניות הקונסולות ומפתחות המשחקים

למרות שרבים צפו כי קונסולות כמו Xbox ופלייסטיישן עומדות בפני "סוף המשחק" שלהן, החברות בתחום מפריכות את הנבואות ■ מניות חברות התחום זינקו ביותר מ-100% ב-3 שנים, ומתחילת 2015 תפח שווי השוק שלהן ב-20 מיליארד דולר

קונסולות משחקים ודמויות משחק של היצרניות הבולטות מיקרוסופט / צילום: רויטרס
קונסולות משחקים ודמויות משחק של היצרניות הבולטות מיקרוסופט / צילום: רויטרס

כשמיקרוסופט השיקה את קונסולת המשחקים Xbox 360 בשנת 2005, חלשה נוקיה על קרוב לשליש משוק מכשירי הטלפון הניידים, והחידוש האחרון היה מכשיר עם מצלמה חזיתית.

8 שנים לאחר מכן, כשהושקה הגרסה הבאה של ה-Xbox, כבר שחררה אפל לשוק 7 דורות של אייפון ו-5 דורות של אייפד, ונוקיה בדיוק השלימה את מכירת יחידת הטלפונים הניידים המקרטעת שלה למיקרוסופט.בעולם הטכנולוגיה מהיר-השינויים, הניחו רבים שקונסולות כמו Xbox והפלייסטיישן של סוני - וגם החברות שמפתחות עבורן משחקים - ימצאו את עצמן בקרוב ב"סוף המשחק".

אולם כעת, עם פתיחתה של עונת הדוחות בוול סטריט, שוררת אופטימיות לגבי עתיד המגזר גם בקרב חלק מאנשי המגזר עצמו, וגם מצד חלק מהאנליסטים המכסים אותו. ראש חטיבת המשחקים של סוני וכמה אנליסטים צופים "תור זהב" ליצרניות המשחקים ולחברות המפתחות עבורן משחקים. אחת הסיבות להתלהבות שלהם היא שמניותיהן של מפתחות המשחקים זינקו ביותר מ-100% ב-3 השנים החולפות, ומתחילת 2015 תפח שווי השוק שלהן ב-20 מיליארד דולר.

מניותיהן של 4 מפתחות המשחקים הגדולות ביותר במערב - Actvision Blizzard ,Electronic Arts, Ubisoft ו-Take-Two - נסקו ב-18%-70% מתחילת 2015. באותה התקופה נרשמו ירידות גם במדד הנאסד"ק וגם במדד S&P 500 הרחב יותר.

ביפן נרשמה עלייה של 13%-55% במניותיהן של 4 החברות המתמקדות במשחקי קונסולה - Square Enix, Capcom, Konami ו-Koei-Tecmo - במקביל לירידה של 4.5% במדד ניקיי 225 מתחילת השנה. נינטנדו מפתחת משחקים לקונסולות של עצמה, וה-Wii U שלה רשם ביצועים כושלים בהשוואה ל-PS4 ול-Xbox One, אך למרות הקשיים אפילו מניית נינטנדו ניתרה ב-20% מתחילת 2015.

מפתחות המשחקים הגדולות מחקות את התנהלותם של ששת אולפני הסרטים הגדולים ביותר בהוליווד, ומתמקדות במספר קטן של להיטים בעלי תקציב גדול, שאותם הן מנצלות כדי להשיג דומיננטיות שוק בקנה מידה דומה. הן אף זוכות לביקורת דומה שנמתחת עליהן בשל תלותן המופרזת בסדרות המשך. לדברי חברת מחקר השווקים NPD Group, עשר חברות בלבד רושמות קרוב ל-90% מסך המכירות של משחקי הווידאו הפיזיים בארה"ב, ו-4 מפתחות משחקי הווידאו הגדולות במערב אחראיות ליותר ממחצית סך המכירות בעולם.

לדברי דאג קרויז, אנליסט בכיר ב-Cowen and Company, "אנשים שחשבו שהחברות האלה יוחלפו, היו ככל הנראה אנשים לא שיחקו מעולם במשחקי וידאו".

"אנשים מתמקדים יותר מדי בחומרה - זה עסק של תוכן, לא של טכנולוגיה", ממשיך קרויז. "אתה לא יכול לשים את Grand Theft Auto V באייפון. זו לא אותה החוויה. אנשים נהגו להתייחס למפתחות כאל חברות תוכנה, אבל הם צריכים היו להתייחס אליהן כאל חברות טלוויזיה וסרטים".

מומנטום חזק לקונסולה

גישה חיובית זו עומדת בסתירה לשנים של אזהרות וחששות שהתעשייה נכנסה לתקופת דעיכה לצמיתות, לנוכח הצמיחה המהירה בשוק משחקי המובייל. מספר מפתחות המשחקים שמסוגלות לפתח משחקי AAA - משחקים בעלי ערכי ההפקה והתקציבים הגבוהים ביותר - התכווץ משיא של 80 לשפל של 10-15, לדברי יושיו אוסקי, נשיא IDG Consulting, חברת ייעוץ שמתמחה בתעשיית המשחקים.

מפתחות משחקי וידאו מנוסות, כגון THQ ו-Midway, יוצרת סדרת Mortal Combat ומפתחת משחקי הווידאו הרביעית בגודלה במונחי מכירות בשנת 2000, קרסו עקב הירידה במכירות. חברות אחרות עברו להתמקד במשחקי נייד קטנים יותר.

אלאן מרטינז הוא סמנכ"ל הכספים של Ubisoft, חברת משחקי וידאו שפועלת מפריס, ושזוכה לחיזוריה של קבוצת המדיה Vivendi, שהגדילה את החזקתה ב-Ubisoft ליותר מ-17% ודרשה לאחרונה מושב במועצת המנהלים. מרטינז אמר כי מרווחי הזמן הגדולים בין השקתן של קונסולות חדשות גורמים לתפוקה להיות "קצת לא טרייה", ומודה כי "לאנשים היו ספקות רציניים לגבי עתיד המשחקים הגדולים והיוקרתיים".

אך לאחר השקת PS4 ו-Xbox One בשנת 2013 התאוששו המכירות, ואלו גבוהות בכ-50% בהשוואה למחזור הקונסולות הקודם. סוני אף הצהירה לאחרונה כי הצלחת PS4 היא בין הגורמים שאפשרו לחברה לדווח על הרווח הנקי השנתי הראשון שלה זה 3 שנים.

במצגת לאנליסטים בסוף אפריל העריכה סוני כי המומנטום החזק של הקונסולה יימשך, והצלחתה מיתרגמת להכנסות גבוהות יותר עבור מפתחות משחקי הווידאו. ההכנסות ממכירת משחקי קונסולה בעולם כולו צפויות להגיע השנה ל-28 מיליארד דולר לראשונה מאז 2010, לדברי חברת השירותים הפיננסיים PwC.

"מ'פורד דגם T' ליגואר ומרצדס"

בעקבות הקונסולידציה בענף, נהנות החברות שנותרו בשוק מנתח גדול יותר של הכנסות אלה כשהטכנולוגיה החדשה מסייעת להן לשפר משמעותית את שולי הרווח. מכירת משחקים באמצעות הורדה ישירה לקונסולות של הלקוחות מאפשרת למפתחות המשחקים להימנע מתשלום נתח מההכנסה לקמעונאיות, ורבות מהן הקימו חטיבות חדשות לחלוטין כדי לעקוב אחר לקוחות ולהפיק כספים נוספים ממשחקים ישנים.

אנשי עסקים בולטים בתעשייה מתארים את מודל העסקים הישן שלהם כ"שגר ושכח": משחררים לשוק משחק, לקוח קונה מחסנית או דיסק, ומפתחות המשחקים מתקדמות הלאה לפיתוח המשחק הבא. כיום, לדברי מרטינז, "יש לנו ידע מדויק של מה וכיצד ועם מי משחקים הלקוחות, ויש לנו רקע הרבה יותר טוב לתקשר עמם".

בנוסף לתיקון בעיות לאחר ההשקה, מוכרות מפתחות המשחקים כמות גדלה והולכת של תכנים נוספים, כגון רמות קושי חדשות, דמויות משחק ועוד, שייצורם זול בהרבה מיצירת משחק חדש לחלוטין.

"עברנו מלהיות כמו פורד דגם T, שבו היה לכל המכוניות אותו הצבע, ללהיות כמו יגואר או מרצדס, שיכולות להציע אופציות נוספות ולעשות מהן הרבה יותר כסף מאשר על דגם הבסיס", אומר מרטינז.

מפתחות משחקי הווידאו אימצו שיטות מיקרו-תשלום מהמשחקים הניידים והחברתיים שבתחילה החשיבו לאיום על המודל העסקי שלהן. הן גם הרחיבו את פעילותן באופן ישיר לשווקים החדשים באמצעות משחקים משל עצמן לניידים. כך, Activision Blizzard, חברת משחקי הווידאו הגדולה ביותר בארה"ב, שילמה 5.9 מיליארד דולר תמורת King Digital, מפתחת Candy Crush, ובחודש שעבר מניית נינטנדו זינקה בתגובה להצלחה הלא-צפויה של היישום הנייד הראשון שלה.

אך המחיר הזול ששולם עבור מניית King Digital בהשתלטות עליה - 18 דולר - היה נמוך ב-20% ממחיר המניה של King בהנפקתה הראשונית לציבור ב-2014, וממחיש את אחד הגורמים שמושכים את המשקיעים חזרה לקונסולות המשחקים.

"קשה לבנות על גיימרים אקראיים"

בניגוד לחוסר הוודאות לגבי ההכנסות בשוק הנייד הלא-צפוי, הוודאות לגבי ההכנסות האמינות מזיכיונות AAA כגון Call of Duty ו-Assassin's Creed, וחסמי הכניסה הגבוהים לכל מתחרה פוטנציאלי, הופכים את מפתחות משחקי הווידאו הגדולות למושכות יותר בעיני המשקיעים.

משחקים ניידים זולים יותר לייצור, מה שמקל על מתחרים חדשים לצוץ בשוק ולהתמקד בעיקר בגיימרים "אקראיים", שאינם צפויים לגלות נאמנות לסדרה כלשהי.

ניל דושי, אנליסט ב-Mizuho, אומר כי "קשה מאוד לבנות עסק סביב גיימרים אקראיים. המון משקיעים נכוו מחברות כגון זינגה, בגלל שברגע שהגיימרים איבדו עניין, ההכנסות ושולי הרווח קרסו. אנשים חשו שהעסקים האלה אינם בני-קיימא בתור השקעה".

עם זאת, מציין דושי כי שוק הקונסולות "מתחיל להרגיש כמו שוק רווי", וכי Activision, EA ו-Ubisoft אכזבו כולן את המשקיעים בנתוני המכירות או ביעדי המכירה האחרונים שלהן. הצלחתן של PS4 ו-Xbox נבעה משוק ליבה של גיימרים מחויבים, ואוסקי מאמין כי יצרניות הקונסולות ומפתחות המשחקים יצטרכו בקרוב לספק מספר גדול יותר של מוצרים לשוק הרחב כדי לרשום צמיחה נוספת.

מרטינז מ-Ubisoft אומר כי עדיין קיימת יכולת צמיחה, וכי השווקים החדשים, כגון אמריקה הלטינית ומזרח אירופה, צומחים בשעה שהמכירות בשווקים בשלים כגון ארה"ב עדיין שרויות בקיפאון.

אם יפיקו מפתחות המשחקים הטובות ביותר תועלת מאימוץ שיטותיהם העסקיות של אולפני הסרטים בהוליווד, הן ימצאו את עצמן גם מול אותם האתגרים. ב-2015 הגיעו 54% מהכנסות EA מ-3 זיכיונות בלבד, בעוד ש-Take-Two תלויה עוד יותר בסדרת Grand Theft Auto. כך, שעיכובים בייצור וכמה כישלונות עלולים לגרום להן נזק רציני.

"מדובר בפעילות עסקית יצירתית, ואני לא מכיר אף מפתחת משחקים שלא דחתה השקת משחק מתישהו", מציין מרטינז. "חובבי המשחקים מאוד מנוסים ותובעניים, אז אנחנו צריכים לוודא שאנחנו מספקים את הסחורה".

זינגה - דגל אדום למפתחות משחקים ניידים

בשיא הצלחתה ב-2012, נאמד שוויה של חברת המשחקים החברתיים זינגה בסכום גדול פי שבעה משווי יריבתה האמריקאית Take-Two. כיום התהפכו היוצרות: שווי השוק של Take-Two גבוה ב-40% משל מפתחת FarmVille.

ההתמקדות במשחק FarmVille ממחישה את הבעיה הגדולה של זינגה - המשחק הידוע ביותר שלה כבר בן 7, והחברה מתקשה ליצור סיפור הצלחה בקנה מידה דומה. מניית זינגה איבדה 83% מערכה לעומת השיא שרשמה ב-2012 בעקבות ההנפקה הראשונית לציבור, ומאז 2010 היא לא דיווחה על רווח שנתי.

באותה התקופה לא נעלם פלח השוק של גיימרים אקראיים, וב-2019 הוא צפוי להניב הכנסות של יותר מ-22 מיליארד דולר, להערכת PwC. הבעיה היא שמעט מאוד חברות מסוגלות לשכפל את סיפורי הצלחה שלהן, ועקב כך נוקטים המשקיעים זהירות גוברת.

יושיו אוסקי, נשיא IDG Consulting, אומר כי "רק בגלל שהנייד צומח במהירות, זה לא אומר שקל יותר להצליח".

המשחקים הניידים הפופולריים ביותר מבוססים על מודל פרימיום (freemium), שבמסגרתו רק אחוז קטן של משתמשים משלמים כדי להאיץ את המשחק או לשדרג את היכולות. לפיכך צריכות מפתחות המשחקים להגיע למספר אדיר של משתמשים כדי לרשום רווחים. Supercell, הפועלת מהלסינקי, הצליחה באמצעות התמקדות במספר קטן של כותרים - Clash Royale, ששוחרר לשוק השנה, הוא המשחק הרביעי בלבד שפיתחה החברה - אך מספרם העצום של המשחקים הניידים מקשה על חברות רבות ללכוד את תשומת לב הגיימרים.

500 משחקים חדשים מוכנסים לחנויות יישומים מדי יום, ואנליסטים בגולדמן זאקס מעריכים כי המותגים המזוהים של מפתחות המשחקים יבליטו את כניסתן לשוק הנייד, ויספקו להן הזדמנות צמיחה נוספת, במקום לאיים על הכנסותיהן.

"בעבר היו אולי 80 מפתחות משחקים שיכלו ליצור משחק קונסולה AAA. היום יש 10-15", אומר אוסקי. "בנייד אתה מתחרה עם עשרות אלפי יריבים".

יצרניות משחקים-ווידיאו

 יצרניות משחקים-ווידיאו

עוד כתבות

ספינה צבאית איראנית נעה במימי איראן לפני תחילת תרגיל ימי משותף של איראן, רוסיה וסין באוקיינוס ההודי / צילום: Associated Press, ASSOCIATED PRESS

בחשש רב: כך נערכה איראן למתקפה הישראלית

בטהרן איימו כלפי חוץ והזהירו מתגובת ישראל, אך ביצעו שורת מהלכים המעידים על החשש מתקיפה ● גם בחיזבאללה ובסוריה נערכו

אילוסטרציה: טלי בוגדנובסקי / צילומים: AP, Shutterstock

אוקראינה על סף ייאוש וחור שחור ישאב אותנו ממרחק 2,000 שנות אור

אוקראינה מפתחת קנאת ישראל - גם היא רוצה קואליציה שתציל אותה מטילים באמצע הלילה ● הבריטים קובעים לוח זמנים להפסקה לאומית של העישון ● האקלים יעלה הרבה כסף, והמדינות העניות ייפגעו יותר ● חמישה אירועים מהשבוע שהיה בעולם

נטפליקס / צילום: Shutterstock, Vantage_DS

נטפליקס עקפה את הציפיות; המניה יורדת במסחר המאוחר

ענקית הסטרימינג דיווחה על הכנסות של 9.37 מיליארד דולר לעומת צפי של 9.28 מיליארד דולר ● הרווח זינק ב-86%, לעומת צפי לעלייה של 56% ● החברה הוסיפה כ-9.3 מיליון מנויים ברבעון, ב-80% יותר מהצפי ● למרות התוצאות המדהימות, התחזית המאכזבת של החברה מפילה את המניה במסחר המאוחר

פרויקט מתחם אילת של אאורה ברמת השרון / הדמיה: 3dvision ltd טרי די ויז'ן בע''מ

פינוי בינוי: אאורה שילמה היטל חריג עבור הדיירים לעיריית רמת השרון והם נדרשים להחזיר לה את הכסף

פרויקט הפינוי בינוי של אאורה במתחם אילת בשכונת מורשה, נבנה בשני שלבים ויכלול בסופו של דבר 687 יח"ד בשישה מגדלים עם שטחי מסחר ● כדי לא לעכב את הפרויקט וקבלת היתר הבנייה, החברה שילמה לפני כארבע שנים את התשלום וכעת מבקשת את הכסף ששולם בחזרה מהדיירים

בית חולים חדש ייבנה בבאר שבע / אילוסטרציה: Shutterstock

בית חולים ראשון בבעלות הקופות הקטנות: לאומית ומאוחדת יפעילו את בית החולים בבאר שבע

בית החולים שיבא יהיה שותף של הקופות בהקמת בית החולים ● הלו"ז להשקה מוערך בלפחות 8-6 שנים ותקציב ההקמה בלפחות מיליארד שקל ● בשבועות הקרובים צפויה להתקבל החלטת ממשלה התומכת בהחלטת משרדי הבריאות והאוצר שהתקבלה היום

מטה s&p בניו יורק / צילום: valeriy eydlin

חברת S&P הורידה את דירוג האשראי של ישראל: "המלחמה תימשך כל 2024"

בהודעה שלא מן המניין, הורידה החברה את הדירוג של ישראל מרמה של AA- ל-A+ ● התחזית להמשך נותרה "שלילית", כך שבחברה מאותתים שבעתיד הדירוג עשוי להיפגע שוב ● "רואים עלייה נוספת בסיכונים הגיאו-פוליטיים"

אילוסטרציה: טלי בוגדנובסקי, צילום: יוסי זמיר

משרד הכלכלה מציג: כשאין יעדים, אין כישלונות

במקום לעמוד ביעדים, משרדי הממשלה פשוט מוחקים אותם ● בפיקוד העורף שלפו הודעה לילית שהותירה את הילדים באוויר ● והמסעות לפולין התרוקנו מערך ● זרקור על כמה עניינים שעל הפרק

חנות Hַ&O kids בקניון עזריאלי מודיעין / צילום: יח''צ

רשת H&O משיקה תת־רשת חדשה לאופנת ילדים, עם כ־20 סניפים

הרשת תאגד את המותגים האמריקאים Carters ,Oshkosh ו־Skip Hop ואת מותג הבית H&O Kid, ותציע אופנת ילדים מניו בורן ועד גיל 12 ● הקבוצה מתכננת לפתוח כ־20 חנויות בקונספט החדש, בעיקר בקניונים ובמרכזי קניות

השקל נחלש אל מול הדולר והאירו | עיצוב: טלי בוגדנובסקי (נוצר בעזרת AdobeFirefly)

הדיווחים על תקיפה באיראן הביאו לצלילת השקל, אך לא לאורך זמן

שני אירועים שהתרחשו הלילה הובילו לפיחות בשער השקל מול הדולר: הורדת דירוג האשראי של ישראל על ידי חברת S&P ודיווחים על תקיפה ישראלית באיראן ● אלא שלאורך שעות הבוקר השקל החל להתייצב ● מה הוביל לשינוי ומה ניתן ללמוד מהעבר?

ניסוי שיגור בטילי SM-3 / צילום: Reuters, U.S. Navy/Handout

מספינה בלב ים: הכירו את המתחרה החדש של חץ 3

חברת עין שלישית ביצעה מסירה ראשונה של "חייל רפאים", רחפן זעיר בעל יכולות AI, שמטרתו לסייע לכוחות קרקעיים לגלות אויבים בשטח פתוח ● חץ 3 כבר אינו המיירט המבצעי היחיד מחוץ לאטמוספירה ● עשות אשקלון רוכשת את אי.די.סי ב-40 מיליון שקל  ● ארה"ב אישרה מכירה של מערכות תקשורת בסך כ־100 מיליון דולר לסעודיה, וחיל האוויר האמריקאי רוצה להקים טייסות שיורכבו ממטוסי קרב בלתי־מאוישים ● השבוע בתעשיות הביטחוניות

בורסת תל אביב / צילום: שלומי יוסף

הבורסה ננעלה בעליות חדות אבל ירדה ב-1.1% בסיכום שבועי; מדד הבנקים זינק ב-1.8%

ת"א 35 עלה ב-1.3% ● סיכום השבוע: מדדי ת"א-35 ות"א-90 ירדו בכ- 1.1% ובכ-0.6%, בהתאמה, ירידות שערים אפיינו את מרבית המדדים הענפיים, בראשם מדד ת"א-ביומד שירד השבוע בכ-7.6% ● ב-2 במאי יתווספו למדד ת"א-35 מניות פתאל ושופרסל, יגרעו קבוצת אשטרום ושיכון ובינוי ● תשואת האג"ח הממשלתי ל-10 שנים עלתה השבוע בכ-0.1% והגיעה לכ- 4.8% בסוף השבוע

עילית רז, טרבור מילטון ואליזבת הולמס / צילומים: AP - Lawrence Neumeister, Jeff Chiu, Brittainy Newman, איל יצהר

תעשיית הטק מגייסת את הבינה המלאכותית למאבק בהונאות משקיעים

בשנים החולפות נרשמו מקרי הונאה רבים בהייטק, בהם יזמים גייסו כספים ממשקיעים, ללא בדיקת נאותות מספקת ● במטרה לצמצם את ההונאות הבאות, חברות רותמות כיום כלי בינה מלאכותית לשלל אוטמציות בהתנהלות החברה ● במקביל, גורמים בענף חוששים מההשלכות

איראן נערכת למתקפת תגמול ישראלית/ עיבוד: טלי בוגדנובסקי, צילומים: AP,shutterstock

כך נערכת איראן למתקפת תגמול ישראלית

ארה"ב ומדינות אירופה לוחצות על ישראל למתן כל תגובה למתקפה שביצעה איראן בסוף השבוע, בתקווה לצנן את המתיחות ● משמרות המהפכה וחיזבאללה צמצמו את נוכחות הקצינים הבכירים שלהם בסוריה ● עפ"י דיווח c"וול סטריט ג'ורנל", ישראל תזהיר את בעלות בריתה הערביות לפני שתגיב, ותגביל את התקפותיה למתקנים בסוריה הקשורים לאיראן

רחפן של Spear UAV / צילום: Spear UAV

"בעל 4 להבים מתוצרת ישראל": הרחפן שיכול לתקוף גם באספהאן

אחת מהאפשרויות שעלו היום, היא שישראל תקפה באיראן באמצעות חימוש משוטט של הסטארט-אפ התל אביבי "ספיר" (Spear UAV) - נשק בו היא משתמשת בזירות השונות של מלחמת "חרבות ברזל" ● כך משמש החימוש בעל יכולות AI את ישראל במלחמה

שאריות של טיל בליסטי שאיראן שיגרה לעבר ישראל / צילום: Reuters, Amir Cohen

בהשראת רוסיה: גילויים חדשים על התקיפה האיראנית וההצלחה הישראלית

הכתבה הזו היתה הנצפית ביותר השבוע בגלובס ועל כן אנחנו מפרסמים אותה מחדש כשירות לקוראינו ● התקיפה של איראן תוכננה באופן ששיחזר במובנים רבים כמה מן התקיפות הרוסיות הגדולות באוקראינה, וכללו תחילה נחיל כטב"מים שנועדו להציף את ההגנה האווירית ● החולשה של היכולת הצבאית הקונבנציונלית של איראן עלולה להוביל את מקבלי ההחלטות באיראן לאופציה הגרעינית

ייפוי-כוח מתמשך. זה ההליך שיחליף אותו / אילוסטרציה: Shutterstock, REDPIXEL.PL

חקיקה חדשה: תומך החלטות לקשיש או בעל מוגבלות - במקום אפוטרופוס

השבוע נחקק המוסד של "תומך החלטות" ● מה זה אומר, מה ההבדל בין התומך לבין אפוטרופוס, ולמה בעצם צריך מינוי פורמלי מבית המשפט רק כדי לסייע לאדם קשיש או מוגבל?

יודר שפריר וגיא ברון, מייסדי סקיילאופס / צילום: בן יצחקי

החברה שחוסכת זמן וכסף לסטארט-אפים: זה חביב הקהל בדירוג המבטיחים של גלובס

סקר חביב הגולשים באתר גלובס זכה בשבועות האחרונים לכ-30,000 צפיות וצבר אלפי הצבעות ● על התואר התחרו השנה 30 חברות צעירות שדורגו במקומות הגבוהים ביותר ע"י עשרות קרנות השקעה הפעילות בישראל ● מי זכתה במקום הראשון?

שכונת עומרים באופקים. 45 דירות בפרויקט של בראל־סלעית בשכונה נמכרו מאז ה־7 באוקטובר / הדמיה: אול אין

הנתונים מגלים שהמסר ברור: התותחים לא עוצרים את המרוץ לדירה

אלפים ממשיכים להאמין בהשקעה בארבעה קירות שעומדים במוקד העימות והסכנה הכי גדולים כרגע במזרח התיכון, ומאות עסקאות נרשמו גם על הגבול עם עזה, בשדרות ובאופקים ● סיבות כלכליות יש, אך יותר מכל, החלום הנדל"ני של עם ישראל עדיין בועט

מתכות / צילום: Shutterstock

החברה שמנסה לחולל מהפכה בתעשייה שלא השתנתה אלפי שנים: Magnus Metal מגייסת 74 מיליון דולר

"מקצרת את תהליכי העבודה, מפחיתה את עלויות היצור והזיהום, ומשפרת את איכות המוצר" ● עם שווי מוערך של כ-160 מיליון דולר, מגנוס מטאל הישראלית יוצאת לסבב גיוס חדש

פיצוחים / צילום: תמר מצפי

הגרעינים של חממה בדרך החוצה מהבורסה - מי ייכנס במקומם?

חברת חממה סחר קיבלה הצעה להוצאת פעילותה מהבורסה והכנסת פעילות נדל"ן במקומה ● בעקבות מלחמת חרבות ברזל לחברה חובות בהיקף של 1.6 מיליון שקל מתושבים מרצועת עזה