גלובס - עיתון העסקים של ישראלאתר נגיש

תגידו תודה לאינטל

ההתקפות נגדה לא הוגנות - אינטל הייתה הכוח משיכה למאות חברות רב-לאומיות

אינטל קריית גת/ צילום: באדיבות אינטל ישראל
אינטל קריית גת/ צילום: באדיבות אינטל ישראל

הפיטורים בתאגיד אינטל העולמי הגיעו גם לישראל, ועימם הספקות לגבי ההצדקה בתמיכה הממשלתית שניתנה לתאגיד בכל 42 שנות פעילותו בישראל. ספקות אלה עלו גם בשעת מעשה, כלומר בשעה שהממשלה החליטה על מתן ההטבות והמענקים לתאגיד, אך בשנים האחרונות התרבו ההתקפות על החברה, הן בשל שיעורי המס הנמוכים שאותם היא משלמת בישראל, והן בשל החלטתה להקים את מפעל המיקרו-מעבדים החדש שלה באירלנד ולא בישראל.

מאז ומעולם עלתה הטענה, כי המענקים שניתנו על-ידי מרכז ההשקעות לאינטל ישראל, לא החזירו את עצמם למדינה, וכי ניתן היה לעשות שימוש יעיל יותר בכספים שניתנו לחברה. למשל, על-ידי תמיכה במאות סטארט-אפים חדשים שמוקמים כאן מדי שנה.

פיטורי עובדים נוגדים אמנם את הרציונל הבסיסי שלשמו ניתנו המענקים לאינטל מלכתחילה, הגדלת התעסוקה במשק, אך הערכה אמיתית של תרומתה למשק ולכלכלה בישראל דורשת ראייה רחבה הרבה יותר. ואכן, לאינטל יש תרומה מכרעת לקידום כלכלת ישראל בכלל ולטיפוח האקו-סיסטם הטכנולוגי שצמח כאן והעניק לישראל יתרון יחסי מובהק בשוקי העולם, בפרט.

פעילותה ונוכחותה של אינטל בישראל סייעה לבנות כאן עוגנים לתעשיית היי-טק, שהשפיעו השפעה דרמטית על הפיכתה של ישראל לאומת חדשנות טכנולוגית ומוקד משיכה למאות חברות רב-לאומיות אחרות, שפתחו כאן מרכזי פיתוח.

הסתכלות רחבה על העלות-תועלת בתמיכה באינטל, מלמדת כי ההשקעה בה הייתה משתלמת בהיבטים רבים ומגוונים. אינטל אחראית על יצוא ישראלי של מיליארדי דולרים (35 מיליארד דולר בשנים 1984-2014); היא המעסיקה הפרטית הגדולה בישראל, כ-9,000 עובדים באתרים בחיפה, בירושלים, בפתח-תקווה ובקריית-גת, ועל-פי מדדים שבודקים אטרקטיביות של מקומות עבודה, היא הוכתרה לא פעם כ"מקום העבודה הטוב ביותר בישראל".

לאינטל יש גם תפקיד חשוב בתעסוקת מיעוטים בישראל ובהגדלת שיעור השתתפותם בכוח העבודה של אוכלוסיות מודרות, כמו נשים וחרדים. כך למשל, 21% מבין המועסקים באינטל-ישראל הם נשים. נשים גם מהוות כ-30% מצוות ההנהלה הבכירה שלה, ו-40% מההנהלה הבכירה במפעל בקריית-גת. אינטל היא גם המעסיקה הגדולה ביותר של בני המגזר הערבי בקרב חברות ההיי-טק, ביניהם מהנדסים בתפקידי ניהול ופיתוח בכירים. לצדם, אינטל מקדמת תעסוקה של עובדים מהמגזר החרדי, והיא אחת המעסיקות הגדולות של בניו בהיי-טק.

לכן, את התרומה של החברה לתעסוקה אין לראות רק בהעסקה הישירה של העובדים, אלא גם בהשפעה שלה על מעגלי תעסוקה משניים. משום שעל כל עובד בהיי-טק מועסקים ארבעה אנשים נוספים - בשירותים, בהסעדה, בהסעה, בניקיון וכדומה.

תרומה נוספת של החברה היא הרכישות של חברות ישראליות שביצעה לאורך השנים, ובהן את קומסיס, נאוקלאוס וגרפטק, ולאחרונה את חברת Replay הישראלית, המפתחת טכנולוגיה לצילום ולהצגה של שידורי ספורט.

מעל הכול, בישראל פותחו טכנולוגיות מתקדמות של אינטל, והמרכז שלה כאן חשוב ומוערך במארג מרכזיה בעולם, כמי שתרם רבות ליכולתה להתמודד בתחרות העולמית. מספיק אם נזכיר את מעבד פנטיום עם רכיב MMX לעיבוד וקטורי, את רכיב התקשורת Fast Ethernet הראשון של אינטל, ומעבד Centrino.

המסקנה משלל הנתונים הללו היא חדה - נכון עשתה ישראל כאשר העניקה הטבות ומענקים לחברה לשם ביסוס פעילותה כאן. ההחלטה הייתה נכונה לשעתה, והיא נכונה גם כיום. הדבר מומחש ומאומת בכל קריטריון של תעסוקה, הכנסה, תרומה לטיפוח ההון האנושי המקומי, ולשיפור כושר התחרות הישראלי.

אינטל - יחד עם חברות רב-לאומיות אחרות - תרמה לבניית היתרון היחסי הטכנולוגי של ישראל, שנשען על שלוש רגליים: הון אנושי, אקדמיה איכותית ואקלים עסקי (הטבות-מס, תמריצים, מענקים). זהו "משולש-הזהב הישראלי", שייחודי לנו, ומושך לכאן חברות-ענק טכנולוגיות. משולש זה איננו מאפיין מדינות אחרות המתחרות בנו ראש-בראש על משיכת השקעות זרות.

לכל אחת ממתחרותיה של ישראל, ואירלנד בראשן, יש רכיב אחד/שניים מתוך השלושה, אך לא את כולם. אירלנד, למשל, מצטיינת ביצירת אקלים עסקי שמושך אליה תאגידים זרים, אך חלשה במרכיבים אחרים.

בדומה לגוף אורגני, שבו נדרש חיבור בין כל תת-המערכות, כך גם כאן. טול אחד מהמרכיבים, וישראל מאבדת מיתרונה היחסי. מכאן שישראל נדרשת ונכון לה להמשיך ולטפח את משולש-הזהב הזה, וגם להציע תמריצים והטבות לחברות רב-לאומיות נוספות על מנת שיגיעו לכאן.

ובאשר לגל הפיטורים הנוכחי, נבהיר ששום חברה טכנולוגית עולמית אינה חסינה מפני שינויים והצורך לבצע התאמות ארגוניות. זאת, בשל קצב החדשנות המטורף, שהוא לחם חוקה של הטכנולוגיה במאה ה-21. בעולם של שינויים דינמיים וקיצוניים, תאגידים נדרשים לא אחת לשנות מהלכים כדי להמשיך ולהתקיים.

ובאשר לטענה, כי ניתן היה לעשות שימוש יעיל יותר בכספים שניתנו לאינטל, כמו תמיכה במאות סטארט-אפים חדשים - נכון שסטארט-אפים ישראליים הם חלק חיוני באבני הבניין שמרכיבות את החדשנות הטכנולוגית, ויש לטפח אותם, אולם הם אינם יציבים כמו תאגיד ענק. תוחלת-חייהם קצרה יחסית, וכדי לבנות מערכת טכנולוגית איתנה, נדרשים עוגנים יציבים בדמות אינטל ודומותיה.

נציין עוד, כי למאות חברות הסטארט-אפים שנפתחות כאן מדי שנה, יש מקורות מגוונים לגיוס הון, והן מגייסות כ-3 מיליארד דולר לשנה, מקרנות הון סיכון, בנוסף לגיוס הון ממקורות ממשלתיים.

לאור השיח-הוויכוח הקיים היום - אם ההיי-טק הישראלי ממשיך להיות קטר הצמיחה של המשק, על דבר אחד אין ויכוח - על החיוניות של מגזר הטכנולוגיה-העילית לכלכלת ישראל. אם אנו מעוניינים בתעשיית היי-טק חזקה, שתשפיע על הצמיחה במשק, על טיפוח ההון האנושי, על ייצור חדשנות, ואם רוצים יתרון יחסי שיבדל אותנו מהמתחרים, חייבים להמשיך ולטפח את כוח-המשיכה של ישראל כלפי חברות טכנולוגיות רב-לאומיות כמו אינטל.

הכותבת היא מנהלת-שותפה בפירמת עורכי הפטנטים "לוצאטו את לוצאטו", חברת הוועד-המנהל של אוניברסיטת בן-גוריון בנגב, מ"מ ראש מועצת עומר ויו"רית עמותת "יחדיו"

עוד כתבות

נתב''ג. השהייה נוספת של הקווים לתל אביב / צילום: טלי בוגדנובסקי

חברות התעופה שמאריכות את ביטולי הטיסות לישראל

רוב חברות התעופה חזרו לפעול בישראל לאחר שהפסיקו את הטיסות בעקבות המתקפה מאיראן, אך עדיין יש כאלה שמהססות ● שתי חברות תעופה האריכו היום את תוקף השהיית הטיסות לארץ

מחנה פליטים ברפיח, רצועת עזה / צילום: ap, Fatima Shbair

לקראת כניסה לרפיח: מדוע מדובר במוקד משמעותי עבור חמאס?

מה מאפיין את רפיח, מה המשמעות של העיר עבור חמאס, ואיך ארגון הטרור ממשיך לתפקד כלכלית בימי המלחמה? ● גלובס עושה סדר

עו''ד דוד ליבאי / צילום: תמר מצפי

הלך לעולמו שר המשפטים לשעבר דוד ליבאי

ליבאי כיהן כשר המשפטים בכנסת ה-13 בממשלת רבין מטעם מפלגת העבודה ● בתפקידו כשר המשפטים דאג, בין השאר, לחקיקת רפורמה בדיני המעצרים והחיפושים ולחקיקתו של חוק הסנגוריה הציבורית ● היה שותף לחקיקת חוק יסוד: כבוד האדם וחירותו וחוק יסוד: חופש העיסוק

מערכת הספיידר של רפאל / צילום: רפאל

הפגישה באתונה, החשש מטורקיה ומערכות ההגנה שיוון רוצה מישראל

מערכת ההגנה האווירית "ספיידר" של רפאל מספקת פתרונות הגנה אווירית בטווחים שונים, לרבות מל"טים וטילים בליסטיים לטווחים קצרים ● ההתעניינות מצידה של יוון במערכת הגיעה לאחר שארה"ב הודיעה לאתונה כי אושרה להם מכירת 40 מטוסי קרב מדגם F-35

מטבע דני עתיק. האוסף של ברון מוערך בכ-72 מיליון דולר / צילום: Shutterstock, ABARONS

בעשרות מיליוני דולרים: אוסף המטבעות העתיק שעומד למכירה

מתוך חשש לעתיד התרבות הדנית, יצרן החמאה לארס אמיל ברון, שאסף מטבעות, מדליות ושטרות חוב, אסר על מכירתם במשך 100 שנים ● כעת האוסף מותר למכירה, והוא שווה סכום עתק

אוהלי המחאה הפרו־פלסטינית באוניברסיטת קולומביה / צילום: Reuters, Caitlin Ochs

הקמפוסים בארה"ב רותחים, ובישראל חוששים מגל חרמות

ההפגנות האנטישמיות והאנטי־ציוניות ברחבי הקמפוסים בארה"ב, ובראשן בקולומביה, הגיעו לשיא עם סגירת שערי האוניברסיטה שבלב מנהטן, וכבר עכשיו הן זולגות מעבר למדשאות והופכות לגל חרמות לא מוצהר על חוקרים ישראלים ● "הממשלה צריכה להתעורר לפני שייווצר פה נזק בלתי הפיך", אומרת פרופ' מלאת שמיר, סגנית נשיא אוניברסיטת ת"א לבינלאומיות

הדולר מתחזק בחדות מול השקל

השקל נחלש בחדות מול המטבעות הזרים. אלו הסיבות

השקל נחלש בחדות הן מול הדולר והן מול האירו ● הכלכלנים הבכירים מסבירים כי מעבר למתיחות הגיאופוליטית מול איראן ולצד ההסלמה בצפון, גם גורמים בינלאומיים תורמים להיחלשות המטבע המקומי

גיל שויד / צילום: כדיה לוי

צ'ק פוינט הציגה דוח חזק; אך התחזית מאכזבת

צ'ק פוינט עקפה את תחזיות האנליסטים בשורת הרווח וההכנסות ● החברה מפספסת את צפי האנליסטים לרבעון השני של השנה והמניה יורדת ● בחברה עדיין מחפשים מנכ"ל חדש שיחליף את גיל שויד

אייל בן סימון, מנכ''ל הפניקס / צילום: יחצ ענבל מרמרי

הכללים השתנו, עכשיו דרוש רוכש: האם הפניקס תהפוך לחברה ללא גרעין שליטה

הקרנות סנטרברידג' וגלטין פוינט, בעלות השליטה בהפניקס, סיכמו עם הרגולטור על מתווה למכירת רוב מניותיהן בתוך שנתיים שיהפוך את חברת הביטוח הגדולה בישראל לחברה ללא גרעין שליטה ● המשמעות: כוחם של היו"ר והמנכ"ל יתחזק עוד יותר

בארה"ב שואלים: איך "יהודים הם נבלים ומחבלי חמאס הם גיבורים"?

גלובס מגיש מדי יום סקירה קצרה של ידיעות מעניינות מהתקשורת העולמית על ישראל במלחמה ● והפעם: איראן חותמת על שמונה הסכמים כלכליים וביטחוניים עם פקיסטן ● התקשורת בלבנון דנה בשאלה איך תיראה המדינה ביום שאחרי הלחימה ● והמחאות נגד ישראל בקמפוסים תופסות את הכותרות בארה"ב ● כותרות העיתונים בעולם

חברת הייעוץ מקינזי / צילום: Shutterstock, T. Schneider

בגלל פרשת האופיואידים: מקינזי תחת חקירה פלילית בארה"ב

משרד המשפטים בארה"ב חוקר את העצות שנתנה מקינזי ליצרניות אוקסיקונטין ומוצרי אופיואידים אחרים

"מדינה קטנה, הגנה אדירה": בעולם עדיין מתפעלים מישראל

גלובס מגיש מדי יום סקירה קצרה של ידיעות מעניינות מהתקשורת העולמית על ישראל במלחמה • והפעם: נשיא סוריה בשאר אסד מנסה לשדר עסקים כרגיל, איראן ממשיכה לפתח את תוכנית הגרעין, בכירה בריטית קוראת לממלכה ללמוד מירושלים כיצד מפתחים מערך הגנה ראוי, ואונר"א שחלק מאנשיה התגלו כטרוריסטים באה בטענות לישראל ● כותרות העיתונים בעולם

חשיפת הבעלים האמיתיים של חברה בע''מ בזמן גירושים / צילום: Shutterstock

העביר מניות לאחיו ללא תמורה, הגרושה תבעה מחצית. מה קבע ביהמ"ש?

האם מניות החברה שבבעלותו, שהעביר הבעל לאחיו במהלך הנישואים, נעשתה בתום-לב - או שמא מדובר בהעברה פיקטיבית לצורך הברחת החברה מאיזון המשאבים שנערך בין הבעל לאישה בעת הגירושים? בשאלה זאת דן בית המשפט לענייני משפחה בקריות במשך 12 שנה ● מה נפסק בסופו של דבר?

רכב של חברת מובילאיי / צילום: יח''צ

מוביליאיי הציגה דוחות מעורבים; החברה לא צופה שיפור מהותי בהמשך השנה

לאחר שפרסמה בתחילת השנה אזהרת רווח ושלחה את המניה ליום הגרוע בתולדותיה, מוביליאיי מציגה תוצאות מעורבות לרבעון הראשון של 2024 ● מובילאיי נמנעת מלפרסם תחזית לרבעון השני של השנה, אך נראה שהחברה לא צופה שיפור מהותי בשנת 2024 ● למרות אזהרת הרווח, האנליסטים עדיין אופטימיים לגבי ביצועי החברה

מטוס B-52 שנושא עליו את טילי המיקרו־גל / צילום: Reuters, Michael Clevenger / Courier Journal / USA TODAY NETWORK

חודר בונקרים ומשבית כורים גרעיניים, ללא פגיעות בנפש: הנשק האמריקאי שיכול לשנות את מאזן הכוחות מול איראן

הכתבה הזו הייתה הנצפית ביותר השבוע בגלובס, ועל כן, אנחנו מפרסמים אותה מחדש כשירות לקוראינו ● לפי חשיפת "דיילי מייל" הבריטי, ארה"ב פרסה בחשאי מערכת טילי מיקרו-גל, שהפעימות האלטקרו-מגנטיות שהם פולטים יכולים להשבית כל מכשיר אלקטרוני – כולל מתקני גרעין תת קרקעיים ● איך היא עובדת?

פט גלסינגר, מנכ''ל אינטל / צילום: ap, Seth Wenig

אינטל פיספסה את התחזיות, פרסמה תחזית קודרת והמניה צוללת

הרווח המתואם היה 18 סנט למניה לעומת צפי לרווח של 14 סנט ● חטיבת היצור הכניסה רק 4.4 מיליארד דולר וירדה בכ-10% ברבעון הראשון ביחס לרבעון המקביל אשתקד ● המניה יורדת ב-9% במסחר המאוחר, אובדן של 13.5 מיליארד דולר בערב אחד

מפגינים בארה''ב בעקבות החקיקה נגד טיקטוק / צילום: Reuters, Lenin Nolly

ארה"ב נוקטת צעד דרמטי נגד טיקטוק. אלו המשמעויות

ארה"ב מציבה אולטימטום לאפליקציה החברתית הסינית: להימכר לקונים שיזכו לאישורה - או להפסיק לפעול במדינה ● האם מדינות נוספות יצטרפו לארה"ב, וכיצד תושפע הפעילות בישראל?

הבורסה בתל אביב / צילום: Shutterstock

נעילה אדומה בת"א; מניית בית זיקוק אשדוד זינקה בכ-9%

מדד ת"א 35 ירד ב-0.7% ות"א 90 איבד מערכו 0.9% ● התנודתיות בשקל נמשכת ● בלידר שוקי הון מעדיפים את האפיקים הצמודים בטווח קצר-בינוני בשוק האג"ח בישראל ● מטא פרסמה את תוצאותיה הכספיות והמניה צללה במסחר המאוחר ● בבלומברד אודייר חיוביים לגבי המניות אמריקאיות, בדגש על אנרגיה ושירותים ● עונת הדוחות בוול סטריט תופסת תאוצה: הערב יפרסמו דוחות אלפאבית ומיקרוסופט

רצפת המסחר בבורסת וול סטריט / צילום: ap, Richard Drew

הבורסה האמריקאית בדרך למטה? זה מה שחושבים בבנקים הגדולים

הימים האחרונים בבורסה האמריקאית אופיינו בתנודתיות גבוהה - ירידות חדות שהתחלפו בעליות מרשימות ● בסיטיבנק, ג'יי. פי מורגן וגולדמן זאקס מספקים תחזיות סותרות לגבי ההמשך ● וגם: הסיבות לרכבת ההרים והכיוון של הבורסה בתל אביב

חייל אוקראינה מכין כטב''מ פוסידון לשימוש / צילום: ap, Efrem Lukatsky

טילים במקום מטוסים: המדינה שקונה נשק ב-50 מיליארד דולר

בצל היקף השימוש בכטב"מים במלחמת רוסיה־אוקראינה, לטביה תספק לאוקראינה כטב"מים • צבא הפיליפינים קנה טילי שיוט מהודו בעלות של כ-375 מיליון דולר ● פולאריס משיקה אופנועי שלג צבאיים חדשים ● השבוע בתעשיות הביטחוניות