גלובס - עיתון העסקים של ישראלאתר נגיש

האם ישראל תחתום בקרוב על עסקת יצוא גז לטורקיה?

שותפות "לוויתן" וחברות טורקיות מעוניינות לחתום על עסקה במסגרתה ייצא מאגר "לוויתן" 8-10 BCM בשנה לטורקיה ■ כלכלית זה נראה כדאי לשני הצדדים ■ מנכ"ל חברת האנרגיה הטורקית: "יש לנו קשר חזק עם ישראל"

קידוח לוויתן אסדה / צלם: אלבטרוס, צילומי אוויר
קידוח לוויתן אסדה / צלם: אלבטרוס, צילומי אוויר

ישראל קרובה מתמיד לחתום על עסקת יצוא גז לטורקיה - כך עולה מדיווחים בעיתונות הטורקית והעולמית, וכך גם טען שר האנרגיה יובל שטייניץ בריאיון שהעניק בסוף השבוע לסוכנות הידיעות "בלומברג". טורקיה מעוניינת לצרוך מחצית מכמות הגז בלווייתן החל משנת 2020. בשלב שני, ייתכן כי הוא יגיע משם באמצעות צינור לאירופה.

"יש לנו קשר חזק לישראל, ויבוא גז ישראלי לטורקיה הוא 'ביג דיל' עבורנו", טען בשבוע שעבר מנכ"ל "זורלו אחזקות" הטורקית עומר יונגול, והוסיף כי החברה מעוניינת לייבא יותר מ-8 מיליארד מטר מעוקב (BCM) של גז כבר בעתיד הקרוב. זורלו, נזכיר, מעורבת במשק החשמל בישראל, ושותפה יחד עם אדלטק ועם קצא"א בתחנת הכוח הפרטית "דוראד". אדלטק וזורלו מתכננות גם להקים עוד שתי תחנות כוח פרטיות בישראל, ובינואר האחרון אף חתמו על חוזה אספקת גז עם לוויתן.

דבריו של מנכ"ל זורלו מצטרפים לדבריו של מנכ"ל חברת האנרגיה "טורקס" באטו אקסוי, שסיפר כי 15 חברות אנרגיה טורקיות חוברות יחד לטובת קידום עסקת יבוא גז ישראלי לטורקיה. אקסוי טען כי טורקיה, ולא מצרים, תהיה לקוח העוגן של לוויתן ותצרוך מחצית מכמות הגז במאגר.

"היתרון העיקרי ביצירת קונסורציום חברות הוא בחלוקת הסיכונים שנובעים מעסקה כה משמעותית", טען אקסוי, והוסיף כי טורקיה, שצורכת כל שנה כ-50 BCM של גז, מעוניינת להקטין את התלות שלה בגז הרוסי, שאחראי לאספקת 55% מהגז למדינה, ובגז האיראני שאחראי על אספקת 15% נוספים. ככל שמדינה מצליחה לגוון את מקורות האספקה שלה ולהקטין את התלות בספק יחיד - כך גדל הביטחון האנרגטי שלה, כך המחירים שתקבל יהיו נמוכים יותר וכך גם נחלש כוחו הפוליטי של הספק.

"מדינת מעבר לאירופה"

ראשי החברות הטורקיות מדברים על יתרון נוסף, והוא כי יבוא גז מישראל יפתח לטורקיה גם "חלון הזדמנויות לשמש מדינת מעבר לאירופה". אירופה מחפשת נואשות כיצד לגוון את מקורות האספקה שלה שכן בממוצע יותר מ-30% מהגז שהיא צורכת מגיע אליה מרוסיה, ואחוז גבוה מזה דרך אוקראינה. ואולם, בחודשים האחרונים פועלת רוסיה באופן אגרסיבי נגד אוקראינה ומאיימת להפסיק את זרימת הגז אליה, כמו גם להעלות מחירים. מה שמשפיע כמובן על אירופה כולה.

אירופה אכן מקדמת יבוא גז, אך לא דרך טורקיה אלא דרך קפריסין. בשבוע שעבר הודיעה הנציבות האירופית כי תעניק לקפריסין 2 מיליון אירו על מנת שתערוך בדיקת היתכנות לצינור גז ממנה לאירופה. דובר הנציבות האירופית אמר כי "מאגרי הגז במזרח התיכון יכולים לעזור למדינות השכנות וכן למדינות שמחפשות להגדיל את הביטחון האנרגטי שלהן".

התקדמות במאמצי הפיוס

לפני שעסקת יצוא גז בין ישראל לטורקיה תצא לפועל, צריכות קודם לכן המדינות לחתום ביניהן על הסכם שלום, שכן מאז אירוע ה"מרמרה" הידרדרה מערכת היחסים בין המדינות, ונשיא טורקיה, רג'פ טאיפ ארדואן, אסר על יבוא גז ישראלי.

בשבוע שעבר נרשמה התקדמות במאמצי הפיוס בין המדינות, כששגריר ישראל לאיחוד האירופי, דוד ולצר, הודיע בהרצאה שנשא בבריסל כי טורקיה הסירה את הווטו על השתתפות ישראל בתרגילי נאט"ו. טרם נמסרה הודעה רשמית של נאט"ו בעניין.

נוסף לכך, בסוף השבוע התפטר ראש הממשלה הטורקי אהמט דבוטולו, ואחד המועמדים הפייבוריטים להחליפו הוא שר האנרגיה בראט אלביראק, שהוא גם חתנו של הנשיא. גורם שמקורב למגעים בין ישראל לטורקיה, אמר היום ל"גלובס", כי "מינויו של אלביראק לראשות הממשלה, אם ייצא לפועל, יקדם את עסקת יצוא הגז". לטענתו "ארדואן מעוניין לחתום על עסקה עם ישראל, ומינוי שר האנרגיה יוכיח כי הוא מעניק חשיבות רבה להגדלת הביטחון האנרגטי של טורקיה".

נציין כי לא רק המחלוקות הפוליטיות עם טורקיה הן מה שמונעות חתימה על הסכם גז. כחלק מהתנאים של טורקיה לחתימה על הסכם, היא דורשת גישה לעזה, ומצרים לא תיתן לכך לקרות. קפריסין גם היא לא מאשרת בינתיים את פריסת צינור הגז בין ישראל לטורקיה, שאמור לעבור בשטח המים הכלכליים שלה. זאת, לאור היחסים המתוחים בין קפריסין לטורקיה, שכבשה את חלקו הצפוני של האי ב-1974.

ואל נשכח את מתווה הגז, שלאור פסילת פסקת היציבות על ידי בג"ץ טרם אושר. בריאיון שהעניק שטייניץ בסוף השבוע ל"בלומברג", טען כי ישראל תציג בקרוב בפני נובל אנרג'י וקבוצת דלק חלופה לפסקת היציבות, וכי ההצעה שתוגש תאפשר את המשך פיתוח "לוויתן" וכן חתימת הסכמי יצוא גז טבעי למצרים וטורקיה.

"ישראל קרובה לחדש את היחסים הדיפלומטיים, והסכמי הגז יתאפשרו ויאפשרו זאת", טען השר ביחס לטורקיה. "טורקיה הוא שוק ענק עבורנו וצריכת הגז שלהם תכפיל עצמה בשנים הקרובות. הם צריכים את הגז שלנו ואנחנו צריכים את השוק הזה". שטייניץ העריך כי הסכם עם טורקיה ייחתם בשבועות הקרובים.

מצרים וקפריסין הודיעו כי הן פותחות את הים לחיפושי גז ונפט

בנובמבר האחרון הודיע שר האנרגיה יובל שטייניץ כי המים הכלכליים של ישראל ייפתחו לחיפושי גז ונפט חדשים, לאחר ארבע שנים שבהן הפסיק משרד האנרגיה לחלק רישיונות. חצי שנה עברה - ואף רישיון חדש לא חולק.

ב-2002 הפסיק משרד האנרגיה לתת רישיונות חדשים לחיפושים בים כדי לפעול לשינוי חוק הנפט ולקבוע מדיניות בנושא. לאחר כמה שנים שב לתת רישיונות והפסיק שוב ב-2012. מבקר המדינה, בדוח האחרון שלו על פיתוח משק הגז הטבעי, ביקר את משרד האנרגיה על התנהלות זו, וטען כי היא הובילה בין היתר להיווצרות מונופול הגז בישראל.

המדינות השכנות, לעומת זאת, מתכוננות לחלוקת רישיונות חדשים. בכנס שנערך בשבוע שעבר ביוסטון הודיע שר האנרגיה המצרי טארק אל מולה כי כבר בשבועות הקרובים מתכננת מצרים לחלק 28 בלוקים חדשים. "גילוי מאגר 'זור' משך התעניינות של חברות אנרגיה זרות", סיפר השר והוסיף כי מצרים פועלת במקביל להקטנת החוב שלה שעמד לפני שנים אחדות על 6.5 מיליארד דולר ועומד היום על פחות מ-3 מיליארד. עוד הוסיף, כי גילוי מאגר 'זור' הוסיף 5,000 משרות חדשות במצרים.

מצרים חתמה בשנתיים וחצי האחרונות על 66 הסכמים חדשים לחלוקת רישיונות. אלו מבטיחים לה הכנסה של לפחות 14 מיליארד דולר. בפברואר האחרון חתמה הממשלה על הסכם עם חברת ENI האיטלקית שגילתה את "זור", ועל פי התוכנית, הגז ממנו צפוי לזרום כבר בסוף השנה הבאה.

קפריסין גם היא הודיעה כבר לפני חודש וחצי כי היא יוצאת לסבב שלישי של חלוקת רישיונות גז. זאת לאחר שבסבב הראשון ב-2007 ניגשו דלק ונובל, וגילו את מאגר אפרודיטה בבלוק 12, ולאחר שבסבב השני ב-2012 ניגשו 33 חברות שהתחרו על תשעה בלוקים. בסבב השני זכו בין היתר חברת האנרגיה הצרפתית טוטאל בשני בלוקים וחברות ENI וקוגאס בשלושה בלוקים. עד יולי הקרוב צריכות החברות להגיש את מועמדותן. גורמים במשק האנרגיה בקפריסין, אמרו ל"גלובס", כי הם מקווים כי גם חברת הענק "של" תיגש לסבב השלישי.

במשרד האנרגיה טוענים כי מדובר בתהליך ארוך ומורכב מאוד, וכי עד סוף השנה או תחילת השנה הבאה הוא צפוי לפתוח את הים לרישיונות חדשים.

עוד כתבות

וול סטריט / צילום: Unsplash, lo lo

נעילה מעורבת בוול סטריט; S&P 500 ירד זה היום החמישי ברציפות

נאסד"ק ירד ב-0.5% ● סולאראדג' בשפל של 5 שנים ● מחיר הקקאו זינק לשיא כל הזמנים ● למה טראמפ מדיה זינקה ב-22% ● ליתיום אמריקס צללה ב-25% ● טסלה בשפל של שנה, מתחת ל-150 דולר, בדויטשה בנק צופים לה ירידה נוספת של 30% ● נטפליקס ניפצה את התחזיות, אבל תחזית מאכזבת מפילה את המניה במסחר המאוחר

וול סטריט / צילום: Shutterstock

נעילה אדומה בוול סטריט; מחירי הנפט צללו בכ-3%

הנאסד"ק ירד ב-1.2% ● מדד הקאק עלה ב-0.6% ● ירידה במדד המחירים לצרכן בבריטניה, אך מעל הצפי ● יצרנית השבבים ההולנדית ASML יורדת ב-5% ●  ג'יי.פי. מורגן: "היסטורית, רכישת זהב לא מצדיקה את הסיכון" • מיקרוסופט תשקיע 1.5 מיליארד דולר בחברת ה-AI מאיחוד האמירויות • יו"ר הפד מודה: "אין התקדמות במאבק באינפלציה"

טיל בליסטי שנורה מאיראן בשבת ונפל בים המלח / צילום: N12

הממשלה נדרשת להחלטה לא פופולרית - הבלגה היא הדבר הנכון

ארה"ב שבה ומדגישה שהיא לא תהיה שותפה למהלך התקפי ישראלי נגד איראן, הגם שלישראל שמורה הזכות לפעול, ושארה"ב אף שתמשיך לסייע לה בהגנה ● אפשר לפעול. השאלה היא אם זה הדבר הנכון לעשות ● מבקרים יגידו שההמלצה להבליג היא חזרה על הטעויות שהובילו ל-7 באוקטובר, ולא כך ● הנסיבות השתנו מאז לטובה ולרעה ● דעה

מירב בן ארי, יש עתיד טוויטר, 23.5.21 / צילום: שלומי יוסף

האם הרקע המקצועי של המפכ"ל המיועד של בן גביר חריג ביחס למקובל?

האם הרקע המקצועי של המפכ"ל המיועד אבשלום פלד הוא חריג? צללנו להיסטוריה ● המשרוקית של גלובס

נטפליקס / צילום: Shutterstock, Vantage_DS

נטפליקס עקפה את הציפיות; המניה יורדת במסחר המאוחר

ענקית הסטרימינג דיווחה על הכנסות של 9.37 מיליארד דולר לעומת צפי של 9.28 מיליארד דולר ● הרווח זינק ב-86%, לעומת צפי לעלייה של 56% ● החברה הוסיפה כ-9.3 מיליון מנויים ברבעון, ב-80% יותר מהצפי ● למרות התוצאות המדהימות, התחזית המאכזבת של החברה מפילה את המניה במסחר המאוחר

איך המוסדיים מחליטים איפה תשב הפנסיה שלכם / אילוסטרציה: טלי בוגדנובסקי (נוצר בעזרת adobe firefly)

הבכיר שחושף באופן נדיר את הסודות על איך משקיעים את הפנסיה שלכם

הצצה אל מאחורי הקלעים של דיוני ועדת ההשקעות של גוף מוסדי: היכן להגדיל סיכון, כמה פיצוי נדרש עבורו, עד כמה משפיעים השווקים העולמיים על החוסך הישראלי, ואילו אתגרים ייחודיים עומדים בפני מנהלי קופות הגמל וקרנות הפנסיה וההשתלמות המקומיים

בורסת תל אביב / צילום: שלומי יוסף

הבורסה ננעלה בעליות חדות אבל ירדה ב-1.1% בסיכום שבועי; מדד הבנקים זינק ב-1.8%

ת"א 35 עלה ב-1.3% ● סיכום השבוע: מדדי ת"א-35 ות"א-90 ירדו בכ- 1.1% ובכ-0.6%, בהתאמה, ירידות שערים אפיינו את מרבית המדדים הענפיים, בראשם מדד ת"א-ביומד שירד השבוע בכ-7.6% ● ב-2 במאי יתווספו למדד ת"א-35 מניות פתאל ושופרסל, יגרעו קבוצת אשטרום ושיכון ובינוי ● תשואת האג"ח הממשלתי ל-10 שנים עלתה השבוע בכ-0.1% והגיעה לכ- 4.8% בסוף השבוע

עילית רז, טרבור מילטון ואליזבת הולמס / צילומים: AP - Lawrence Neumeister, Jeff Chiu, Brittainy Newman, איל יצהר

תעשיית הטק מגייסת את הבינה המלאכותית למאבק בהונאות משקיעים

בשנים החולפות נרשמו מקרי הונאה רבים בהייטק, בהם יזמים גייסו כספים ממשקיעים, ללא בדיקת נאותות מספקת ● במטרה לצמצם את ההונאות הבאות, חברות רותמות כיום כלי בינה מלאכותית לשלל אוטמציות בהתנהלות החברה ● במקביל, גורמים בענף חוששים מההשלכות

אנשי הפדרציה ואנשי המרכז הרפואי לגליל (במרכז איציק שמולי)

הפדרציה היהודית של ניו יורק תורמת כ־40 מיליון שקל ליישובי הצפון

מאז תחילת המלחמה תמכה הפדרציה ביישובי קו העימות ביותר מ-300 מיליון שקל ● המנכ"ל בישראל, איציק שמולי: "יש תחושה שהצפון נשכח מאחור, והסיוע נועד להדגיש את מחויבותנו" ● ישראל מתגייסת

אביב ומתיאו שפירא, אדיר טובי ורובי ליאני, חברת XTEND / צילום: כדיה לוי

עפים כמו פרפר, עוקצים כמו דבורה: הרחפנים שמשנים את תורת הלחימה

הרחפנים של אקסטנד הפכו פופולריים במלחמה בעזה, ואף הצילו חיים • עכשיו היא עובדת על מערכת משולבת שתיקח את יכולות הרובוטים קדימה ותסייע להם לפעול בצוות ● הסטארט-אפים המצליחים, פרויקט מיוחד

מתכות / צילום: Shutterstock

החברה שמנסה לחולל מהפכה בתעשייה שלא השתנתה אלפי שנים: Magnus Metal מגייסת 74 מיליון דולר

"מקצרת את תהליכי העבודה, מפחיתה את עלויות היצור והזיהום, ומשפרת את איכות המוצר" ● עם שווי מוערך של כ-160 מיליון דולר, מגנוס מטאל הישראלית יוצאת לסבב גיוס חדש

איל וולדמן / צילום: פרטי

איל וולדמן מגלה: "עברו עליי ימים כואבים וקשים מאוד"

"אני כל הזמן חושב מה דניאל הייתה עושה, איך זה היה אם היא הייתה פה עכשיו", מספר איל וולדמן על בתו דניאל שנרצחה בנובה. מאיפה הוא שואב כוח? ● פרויקט מיוחד 

שאריות של טיל בליסטי שאיראן שיגרה לעבר ישראל / צילום: Reuters, Amir Cohen

בהשראת רוסיה: גילויים חדשים על התקיפה האיראנית וההצלחה הישראלית

הכתבה הזו היתה הנצפית ביותר השבוע בגלובס ועל כן אנחנו מפרסמים אותה מחדש כשירות לקוראינו ● התקיפה של איראן תוכננה באופן ששיחזר במובנים רבים כמה מן התקיפות הרוסיות הגדולות באוקראינה, וכללו תחילה נחיל כטב"מים שנועדו להציף את ההגנה האווירית ● החולשה של היכולת הצבאית הקונבנציונלית של איראן עלולה להוביל את מקבלי ההחלטות באיראן לאופציה הגרעינית

עמיקם בן צבי, יו''ר דירקטוריון אל על / צילום: דוברות אל על

יו"ר דירקטוריון אל על נחקר בחשד למעורבות בפרשת שחיתות בנתיבות

משטרת ישראל אישרה כי עמיקם בן צבי, יו"ר דירקטוריון אל על, נחקר בחשד למעורבות בפרשה בתחום טוהר המידות שבה נחקר גם ראש העיר נתיבות, יחיאל זוהר ● בא כוחו של בן צבי, עו"ד נתי שמחוני: "מר בן צבי מכבד את רשויות אכיפת החוק, משתף פעולה באופן מלא והוא סמוך ובטוח כי בסופה של הבדיקה יוברר שלא דבק כל רבב בהתנהלותו"

פרויקט מתחם אילת של אאורה ברמת השרון / הדמיה: 3dvision ltd טרי די ויז'ן בע''מ

פינוי בינוי: אאורה שילמה היטל חריג עבור הדיירים לעיריית רמת השרון והם נדרשים להחזיר לה את הכסף

פרויקט הפינוי בינוי של אאורה במתחם אילת בשכונת מורשה, נבנה בשני שלבים ויכלול בסופו של דבר 687 יח"ד בשישה מגדלים עם שטחי מסחר ● כדי לא לעכב את הפרויקט וקבלת היתר הבנייה, החברה שילמה לפני כארבע שנים את התשלום וכעת מבקשת את הכסף ששולם בחזרה מהדיירים

כטב''ם מדגם שאהד 136 מוצג בטהרן / צילום: Reuters, Morteza Nikoubazl

רשת הברחות מתוחכמת: איך המערב ינצח את הכטב"מים האיראניים?

בעקבות המתקפה על ישראל, בארה"ב מתכננים עיצומים חדשים על תוכנית כלי הטיס הבלתי מאוישים של איראן ● באירופה מצטרפים למהלך על מנת להיאבק בהתחמשות של מוסקבה דרך טהרן ולמנוע הסלמה במזרח התיכון ● לצעדים אלו תהיה משמעות, לפי מומחים, אך לא גדולה. הסיבה: סין ורוסיה

רונית אשל, לירון ישראלי ושי כהן, בשיחה עם גלית חתן, גלובס / צילום: כדיה לוי

המומחים שקוראים: יש להגדיר יעדי ייצור בחקלאות כדי להפחית את התלות ביבוא

במסגרת כנס ביטחון המזון של גלובס ותנובה, התקיים פאנל מומחים בנושא פתרונות הביטחון התזונתי הלאומי ● "אנחנו חייבים גם לתמוך בייצור מקומי בצורה הרבה יותר משמעותית, לרבות תמיכה ישירה בחקלאים ובתעשיינים", קרא שי כהן, מנהל החדשנות של תנובה

הדגם OMODA 5 של צ'רי / צילום: יח''צ

האם הסיניות יתחילו להגיע אלינו מאירופה? צ'רי תייצר כלי רכב בספרד, יצרנים נוספים בדרך

כך מתכוונים הסינים לעקוף את המכס האירופי ● ג'יפ אוונג'ר משיקה בישראל דגם היברידי ● ​נחשף הקרוס־אובר החשמלי החדש של GEELY ● ועוד חדשות מענף הרכב

פרופ' יוסי מטיאס / צילום: שלומי יוסף

מנכ"ל מרכז הפיתוח של גוגל ישראל יוסי מטיאס עובר לתפקיד בכיר בגוגל העולמית

מנכ"ל מרכז הפיתוח של גוגל ישראל ב-18 השנים האחרונות, פרופ' יוסי מטיאס, צפוי לעבור לעמק הסיליקון ולנהל מארה"ב את פעילות המחקר של גוגל העולמית

שרון גל / צילום: סטודיו תומאס תומר שלום, ויקימדיה

האיום עשה את שלו? שרון גל יישאר בערוץ 14

לפני כשלושה שבועות הודיעה רשת 13 כי העיתונאי שרון גל חוזר לשורותיו, ובערוץ 14 מיהרו להוציא לגל מכתב התראה, מאחר שהוא חתום על חוזה עד סוף 2024 ● כעת נראה כי המהלך עשה את שלו, וגל יישאר בערוץ 14 ויגיש שם את רצועת 19:00