גלובס - עיתון העסקים של ישראלאתר נגיש

הגיע ראש עיר חדש - ומיזם פינוי-בינוי יכול להמשיך לחכות

ביהמ"ש יכריע בקרוב האם יש תוקף להסכם עליו חתמה עיריית ראשל"צ בתקופת מאיר ניצן למימוש פרויקט פינוי-בינוי במתחם החייל האלמוני בעיר, לאחר שהעירייה בראשות דב צור מתנערת ממנו

בית אחד - שלטים מתחרים / צילום: תמר מצפי
בית אחד - שלטים מתחרים / צילום: תמר מצפי

הדיירים ברחוב החייל האלמוני במרכז ראשון-לציון ממתינים כבר שנים ארוכות למימוש פרויקט פינוי-בינוי במתחם. סיור קצר במקום מצביע על אחת הבעיות בדרך: במקום ניצבים זה מול זה שלטים של שתי חברות יזמיות המתעתדות לבצע את הפרויקט עבור הדיירים - חברת מעוז דניאל וחברת פרשקובסקי.

עוד ב-2013 הוגשה עתירה לבית המשפט המחוזי בתל-אביב נגד הוועדה המקומית, עיריית ראשון-לציון והעומד בראשה דב צור, על-ידי חברת מעוז דניאל. העתירה מציפה בעיה שעולה לא פעם גם ברשויות מקומיות אחרות בעת חילופי שלטון ברשות המקומית: בעוד ראש עיר אחד תמך בתוכנית אחת, ראש העיר שנבחר אחריו כבר חושב אחרת (ראו מסגרת). בשבועות הקרובים צפוי בית המשפט להכריע בסוגיה.

פיצוי על העיכוב

הפרשה החלה בתחילת העשור הקודם. בשנת 2001 רכשה מעוז דניאל מגרש במרכז העיר המיועד להקמת 16 דירות תמורת 1.2 מיליון דולר, ותכננה להקים עליו בניין מגורים. אלא שבעירייה סירבו לתת היתר בנייה למגרש, לאחר שהחליטו בשיתוף משרד השיכון להכריז על כל מתחם החייל האלמוני שהמגרש נכלל בו כמיועד לפרויקט פינוי-בינוי.

בתמורה לעיכוב אמר ראש העירייה דאז מאיר ניצן כי מעוז דניאל תפוצה על העיכוב במתן זכויות בנייה. המתחם כולל 190 דירות ישנות ועל-פי תכנון משרד השיכון תוכננו בו 720 דירות חדשות ושטחי מסחר - יחס של פי 3.8. זמן קצר אחר-כך, העירייה הפקיעה למעוז דניאל חלק מהמגרש לצורך סלילת כביש.

ב-2005, לאחר שלא נרשמה התקדמות, שכרה מעוז דניאל את האדריכל צביקה גבאי שתכנן תוכנית ל-1,050 דירות חדשות ו-750 מ"ר שטחי מסחר, מקדם כלכלי של 5.5 דירות חדשות במקום כל דירה ישנה. בין העירייה למעוז דניאל נתגלעו מחלוקות בעניין הזכויות שהופקעו, והצדדים סיכמו כי יחתמו על הסכם שיסדיר את ההתחייבויות ההדדיות ויסדיר את כלל הנושאים במחלוקת.

בהסכם שנחתם בספטמבר 2006 נכללו כמה רכיבים, לרבות פטור מהיטל השבחה ומטלות ציבוריות חלף ההיטל המושתות על החברה בהיקף של 42 מיליון שקל. העירייה התחייבה לתמוך בתוכנית ושלא להכניס לתוכנית יזם אחר. ההסכם, נחתם על-ידי ראש העיר ניצן, ואושר במועצת העיר. ב-2007 אישרה הוועדה המקומית את התוכנית והמליצה על הפקדתה בוועדה מחוזית.

"נוכח חלוף הזמן"

אבל לפני שהתקיים הדיון, התקיימו בנובמבר 2008 בחירות לרשויות המקומיות ואת מקומו של ניצן תפס דב צור. ראש העיר החדש העדיף לעודד בנייה חדשה של משרדים על פני מגורים. למרות ההסכם החתום בין העירייה למעוז דניאל, בדיון שהתקיים בוועדה המחוזית אמר ראש העירייה כי התוכנית לא תואמת את מדיניות העירייה והיא אינה תומכת בפרויקט.

בשנת 2010 דרשה הוועדה המחוזית להפחית במספר יחידות הדיור. מאז, כפי שטוענת מעוז דניאל, העירייה מסרבת לקדם את התוכנית, וזאת למרות שהחברה הסכימה להפחית במספר יחידות הדיור כפי שתדרוש הוועדה המחוזית.

במקביל, גילתה מעוז דניאל שהעירייה דווקא כן מקדמת במרץ תוכנית פינוי-בינוי במקום - עם חברת פרשקובסקי. מעוז דניאל עתרה כאמור לבית המשפט המחוזי בדרישה לאכוף את ההסכם מול העירייה.

בתשובתה לטענות הודיעה העירייה לבית משפט כי "נוכח חלוף הזמן שנוצר ושינוי הנסיבות הוועדה המקומית רשאית לדון גם בתוכנית אחרת". מנגד, מעוז דניאל טוענת, באמצעות עו"ד טל גרשטיין ממשרד גרשטיין סהר, כי למרות הוראת הוועדה המחוזית להפחית במספר הדירות, הוראה שמעוז דניאל מוכנה ליישם, העירייה מעדיפה לקדם תוכנית מול חברה אחרת.

בעדותו אמר ניצן כי "לא הבטחתי כסף, הבטחתי פרויקט שיהיה כלכלי... אי-אפשר לחייב יזם להגיש תוכנית, להשקיע, ולהגיד עכשיו כספך על קרן הצבי, אני אחפש מישהו אחר".

מנגד, צור אמר כי "ההסכם מת מות נשיקה. לא כל מה שעושים מצליח. היזם יודע שהיום יש ראש עיר אחד ואח"כ ראש עיר שני וגם ועדה מקומית יכולה לשנות עמדתה". הוא הוסיף: "אם תוגש תוכנית אחרת... בסדר גודל של 650 דירות, אין מניעה לעשות את זה".

בית משפט הורה לצדדים להגיע להסכמות ומינה שמאי מומחה מטעמו. השמאי, אברהם כץ, קבע כי ההיקף המתאים הוא 871 דירות, מספר שמעוז דניאל הסכימה לאמץ. אלא שלטענתה, צור התנער מחוות-דעתו של כץ, ודבק במספר שקבע - 650 דירות (3.4 דירות על כל דירה ישנה).

מעיון בפרוטוקולים שהוגשו לבית המשפט מתברר כי שבוע לאחר שהעיד צור בבית המשפט ואמר כי יתמוך בפרויקט שיכלול 650 דירות, החלה חברת פרשקובסקי במירוץ החתמת דיירים במתחם. בהסכם עליו חתמו הדיירים מצוין כי החברה מתחייבת להגיש תוכנית בת 690 דירות ו-5,000 מ"ר שטחי מסחר.

בתגובה למהלך, פנתה מעוז דניאל לבית המשפט ודרשה להורות לוועדה המקומית לחדול מכל פעולה או מו"מ לקידום תוכנית פינוי-בינוי במקום עד להחלטה עקרונית בסוגיית אכיפת ההסכם מולה.

"ברור וידוע כי לולא חילופי הגברי בעירייה הרי שתוכנית זו או אחרת הקרובה אליה בהתאם להנחיות הוועדה המחוזית הייתה מקודמת עד לאישורה", מציינת מעוז דניאל בסיכומים לבית משפט. "המשיבים מתנערים מהתחייבויותיהם החוזיות והתנהלותם רבת השנים אל מול המבקשת ודיירי המתחם, ובחוסר תום-לב משווע בעודם מצויים תחת התחייבויות מול המבקשת, מנהלים המשיבים משא ומתן מקביל אל מול יזם אחר...".

לדברי עו"ד גרשטיין, "מעוז דניאל הדגישה בפני בית המשפט את החשיבות העקרונית בקיום הסכמים, ודאי כאלו שמעורבת בהם רשות מקומית, אשר חובת ההגינות המוגברת רובצת עליה ביתר שאת. מעוז דניאל פעלה כל השנים למלא אחר התחייבויותיה מכוח ההסכם. בתוך כך, שכרה החברה שירותיהם של יועצים ומהנדסים לצורך הכנת התוכניות, פעולות הכרוכות בעלות של מיליונים".

מעיריית ראשון-לציון נמסר כי "ראש העיר אינו נוקט עמדה או תומך ביזם כזה או אחר. ההחלטה בדבר זהות היזם הינה של בעלי הקרקע, קרי, בעלי הדירות".

בעירייה הדגישו כי "למרות עמדתו העקרונית נגד תוכניות בינוי-פינוי, שמהוות פתרון אגרסיבי בשל תוספת מאוד משמעותית של יחידות דיור, הודיע ראש העיר כי אין בכוונתו לפגוע או לעצור תוכניות הנמצאות בהליכים שהוחלט לקדמם קודם היבחרו.

"בנוגע לתוכנית החייל האלמוני, ועדה מחוזית קבעה כי ההיקף המבוקש גדול מדי. לאחר החלטת המחוזית ניסתה העירייה לסכם עם היזם פרוגרמה ריאלית, ולאחר ניתוח תכנוני-אורבני ובחינת האילוצים הנחתה לקדם תוכנית ל-650 יח"ד בתוספת משמעותית של שטחי מסחר ומשרדים, על-מנת לייצר כדאיות כלכלית. היזם לא היה מוכן להכין תוכנית על-פי הנחיית העירייה ובמקביל, עקב התעקשותו, פנו חלק מהדיירים ליזם אחר שהיה מוכן לקדם תוכנית עם היקף יחידות סביר".

ראש עיר חדש, מדיניות חדשה

התחום המוניציפלי רווי בדוגמאות של ראשי עיר טריים, שביקשו להקפיא ואף לבטל את תוכניותיהם של קודמיהם.

הרצליה למשל, נפרדה מיעל גרמן אחרי קדנציה של 15 שנה, לאחר שהצטרפה למפלגת יש עתיד ונכנסה לפוליטיקה הארצית. במקומה נבחר משה פדלון, ומהר מאוד תוכניות שקידמה גרמן זכו להתנגדות מצדו, ולהיפך. למשל, במשך שנים קידמה גרמן את פרויקט הרחבת מלון דן אכדיה מ-200 חדרים ל-1,350 חדרים. התוכנית אושרה בוועדות התכנון בתקופתה של גרמן, אך נתקלה לאחר הבחירות בהתנגדותו של פדלון שאף פנה לבית המשפט בטענה כי התוכנית שקידמה גרמן הרסנית במימדיה ובהשלכותיה התחבורתיות והסביבתיות.

שינוי נוסף במדיניות העיר שנגזרת מעמדותיו של ראש הרשות נרשמה גם לאחר הבחירות בפתח תקווה. איציק ברוורמן שנבחר לאחר שקודמו יצחק אוחיון פרש מתפקידו בשל בעיות רפואיות, הבהיר עם כניסתו לתפקיד כי לא יקדם בנייה חדשה למגורים בעיר בהיקפים גדולים. מדובר בשינוי מהותי לעומת קודמו בתפקיד אוחיון שהיה תומך נלהב בשכונות מגורים חדשות לרבות אם המושבות, נוה גן ונווה עוז. ברוורמן נימק את עמדתו בכך ש"השתוללו בבנייה למגורים בעיר" עד שנכנס לתפקיד, ללא התחשבות בשטחי ציבור, וכי יעדיף לקדם בנייה של שטחי מסחר ומשרדים".

למונח "הבטחה שלטונית", הבטחה מצד ראש עיר מכהן, שלה התכחש מחליפו, ניתנה לא פעם התייחסות בפסיקה, בעקבות עתירות רבות שהוגשו על רקע הבטחות שהופרו עם חילופי שלטון. מצד אחד בבסיסה של הדמוקרטיה הזכות להחליף ראש עיר באחר שמחזיק בעמדות שונות מקודמו. מצד שני, איזה מסר ניתן לתושבים המתגוררים בעיר וליזמים הפועלים בה? אלה ואלה מקבלים החלטות חברתיות, צרכניות, וכלכליות על בסיס ההצהרות של העומד בראש הרשות, אך לא מן הנמנע שההצהרות לא יחזיקו מים ביום שלאחר הבחירות.

עוד כתבות

ג'רום פאוול, יו''ר הפרדל ריזרב / צילום: ap, Andrew Harnik

כאב הראש של הפד רק גובר ובשווקים מיואשים

העלייה המחודשת של האינפלציה לא תאפשר לפד להוריד את הריבית ● היום יתפרסמו נתוני מדד ה-PCE החודשיים, אך אין מקום לתקווה רבה ● המטרה של הבנק המרכזי היא דואלית: לשמור על תעסוקה מקסימלית תוך הגעה ליציבות מחירים

ג'ו ביידן ובנימין נתניהו / צילום: צילומים: AP, עיבוד: טלי בוגדנובסקי

הבית הלבן: ביידן חזר על עמדתו הברורה בנוגע לרפיח

חייל צה"ל נפצע קל מירי שני טילי נ"ט אמש למנרה • תיעוד מתקיפות צה"ל ברצועת עזה ביממה האחרונה: מחבלים חמושים חוסלו, אתרי שיגור הושמדו • היערכות בישראל להוצאת צווי מעצר בין-לאומיים כבר השבוע נגד נתניהו, גלנט והלוי • עשרות מפגינים, בהם קרובי חטופים, חסמו אמש את איילון צפון והדליקו כתובת אש עם הכיתוב "חלאס" ● עדכונים בולטים 

עסקאות השבוע / עיבוד: טלי בוגדנובסקי

בכמה נמכרה דירה לפינוי בינוי ברמת גן?

דירה בת שישה חדרים בבניין ישן משנות ה־60, המתפרשת על פני שטח של 158 מ"ר ובעלת שני מפלסים, נמכרה תמורת 2.9 מיליון שקל ● המתווך בעסקה: "לנכס יש פוטנציאל השבחה גדול"

אלי אביסרור, מנכ''ל אביסרור משה ובניו ויו''ר ארגון קבלני הנגב / צילום: דיאגו מיטלמן

הממשלה, החרם הטורקי ומחירי הדירות: הקבלן שבונה אלפי יחידות דווקא אופטימי

אלי אביסרור, מנכ"ל אביסרור משה ובניו ויו"ר ארגון קבלני הנגב, סבור שהממשלה אינה מסייעת לקבלנים בהתמודדות עם המצב, אך מנבא שהענף יצא מהמשבר ● הוא לא חושב כרגע על הנפקה, סבור שטורקיה היא שתפסיד בסופו של דבר מהחרם על ישראל ובטוח שהנגב הוא העתיד של ישראל

בנק אוף אמריקה / צילום: Shutterstock, Tero Vesalainen

השקל יטוס, הריבית תרד ומה יקרה לאינפלציה? התחזית האופטימית של בנק אוף אמריקה לישראל

בנק ההשקעות הוציא בחג תחזית אופטימית לכלכלה הישראלית: הצמיחה ב-2024 תעמוד על 2.4%, לעומת צפי של 2% מצד בנק ישראל ותחזית לצמיחה כמעט אפסית של S&P ● במידה וחוסר הוודאות יתפוגג, מעריכים בבנק כי השקל יכול להתחזק ולהגיע לשער של 3.5 שקלים לדולר

אברהם אסף / צילום: תמר מצפי

אברהם אסף, מייסד ובעל השליטה בקבוצת אמנת, נפטר בגיל 83

אסף הפך לבעל השליטה באמנת לאחר שרק לפני ארבעה ימים רכש את ההחזקות של שותפו לייסוד החברה, שמואל בר אור, (22.17%) תמורת כ-21.7 מיליון שקל ● מי שצפוי להמשיך אותו הוא בנו, סגן יו"ר החברה, ערן אסף

הפרויקט במתחם כנרית. האכלוס רחוק / הדמיה: מתוך אתר החברה

הסיפור הלא ייאמן על 40 דירות יוקרה במגדל בתל אביב שעומדות ריקות

40 דירות חדשות ונוצצות ממתינות לאכלוס באחד המגדלים היוקרתיים של תל אביב, אבל צפויות להישאר ריקות עוד תקופה ארוכה ● ההתעקשות על דיור בר השגה במתחם תקעה את המדינה עם עשרות דירות שמי בכלל יכול להרשות לעצמו

אילוסטרציה: טלי בוגדנובסקי, צילומים: AP (Daniel Cole, Toby Melville)

״הטיסות יוצאות״, מכריז סונאק, ומוכן לגרש את המהגרים

מנהיג השמאל הקיצוני בצרפת "יודע את ההבדל בין יהודי לבין צלף של צה"ל" ● טראמפ מרשה לקונגרס לסייע לאוקראינה ● "הטיסות יוצאות", מכריז ראש ממשלת בריטניה, ומוכן לגרש מהגרים ● טסלה מאבדת את הדמוקרטים ● חמישה אירועים מהשבוע שהיה בעולם

החלפת בתים. ''להיכנס לחופשה שונה מאורח החיים שלך'' / צילום: Shutterstock

36 פעמים החלפנו דירה: האנשים שיוצאים לחופשה בחינם

בעלי נכסים ואפילו שוכרים מחליפים דירות ומוצאים את עצמם בחופשה חלומית בבית של מישהו אחר ● מה היתרונות ומה הסכנות, ולמה צריך לשים לב

מוריס צ'אנג / צילום: Associated Press, Aaron Favila

הוא חגג 55. ואז הקים את יצרנית השבבים הגדולה בעולם

מוריס צ'אנג צבר עשורים של ניסיון לפני שהקים עסק שהפך חיוני לכלכלה הגלובלית ● מה יכולים ללמוד ממנו יזמים אחרים בגיל העמידה?

צילומים: שלומי יוסף, עמית שאבי (ידיעות אחרונות), עיבוד: גלובס

2,800 שקל לשעה, תיקים מתוקשרים ותיבת פנדורה: החיים החדשים של השופט שבמחלוקת

הדיל שהוביל למינויו לנשיא בית המשפט המחוזי בתל אביב שב לאחרונה לרדוף את השופט בדימוס איתן אורנשטיין ● גלובס צולל לנבכי הקריירה החדשה שאימץ לעצמו כבורר–על, לחמ"ל שהקים כדי להתמודד עם ההקלטות המביכות ולשאלה המרחפת מעל לכל - איך תשפיע הפרשה על עתידו המקצועי?

אילת / צילום: Shutterstock, StockStudio Aerials

אפילו הטילים כבר לא מרתיעים את משקיעי הנדל"ן בעיר הזו

דווקא בזמן מלחמה, המשבר בשוק הנדל"ן והריבית הגבוהה, אילת פורחת נדל"נית ● "המשקיעים חזרו לעיר והם סוגרים עסקאות עם קבלנים"

הבורסה בפריז, צרפת / צילום: Shutterstock

עליות באירופה; למה טסלה מזנקת ב-6% במסחר המוקדם?

המסחר באסיה ננעל בעליות ● במסחר במט"ח, השקל מתחזק בכ-1% מול הדולר, 3.77 שקלים ● פיליפס מזנקת ב-33% ● אילון מאסק בסין וטסלה קיבלה שם בשורות טובות ● שטף הדוחות בוול סטריט ימשך השבוע, אמזוןן תדווח בשלישי, אפל בחמישי ● לפי הוול סטריט ג'ורנל, יועצי דונלד טראמפ מנסחים הצעות חוק להגבלת עצמאות הבנק המרכזי ● ברביעי החלטת הריבית של הפדרל ריזרב, בשישי דוח התעסוקה החודשי

משרדי גוגל / צילום: Shutterstock

בדרך לשווי של שני טריליון דולר: זו המנצחת הגדולה של עונת הדוחות

גוגל הפתיעה לטובה בדוחות, מה שהוביל לזינוק חד בשווי המניה - החברה צפויה להגיע לשווי שוק של שני טריליון דולר, ולעקוף את אנבידיה ● בנוסף, החברה הכריזה לראשונה על חלוקת דיבידנד רבעוני ● "השוק פחד נורא מזה שגוגל תצטרך להגדיל את ההשקעה שלה ללא צמצום ממשי בהוצאות", אומר גורם בשוק

ישראל לשם וקרן כהן חזון / צילום: רמי זרנגר

"לידה אני תלמיד בכיתה א": עורך הדין הבכיר והיזמת המצליחה חושפים את השותפות

20 שנה שישראל (רלי) לשם וקרן כהן חזון הולכים יחד, וחברת תורפז תעשיות שהקימו, שמפתחת ומייצרת תמציות טעם וריח, כבר שווה 1.7 מיליארד שקל וחולשת על 17 חברות ● הוא בעל אחד ממשרדי עורכי הדין הגדולים בארץ אבל מרגיש לידה "כמו בכיתה א'" ● היא תעשיינית בנשמה אבל זוקפת לו הרבה מההצלחה ● זה ראיון זוגי ראשון

כוחות צה''ל ברצועת עזה / צילום: דובר צה''ל

חמאס פרסם אות חיים משני חטופים: קית' סיגל ועמרי מירן

חמאס פרסם אות חיים משני חטופים: קית' סיגל ועמרי מירן ● אזעקות בצפון: מטרה חשודה הופלה מעל מנרה ו-2 טילי נ"ט שוגרו לעבר הקיבוץ ● היועץ לביטחון לאומי של ארה"ב: "יש מומנטום חדש בשיחות המו"מ" ● צה"ל תקף מטרות חיזבאללה בדרום לבנון ● מחבלים שנערכו לבצע ירי לעבר כוחותינו במרכז הרצועה חוסלו מהאוויר; מטוסי קרב תקפו אתר שממנו שוגרו רקטות לעבר אשדוד במהלך המלחמה ● עדכונים שוטפים

אילוסטרציה: Shutterstock

גבולות אחריות המתווך לספק מידע ללקוחו

האם מתווך יכול להסתפק בנתונים שנמסרו לו על ידי המוכרים, או שעליו לקיים בדיקות עצמאיות לגבי מצב הנכס?

פעילות יחידת מגלן במערב חאן יונס / צילום: דובר צה''ל

סגנו של סינוואר: "משלחת חמאס תיפגש היום בקהיר עם המתווכות"


דיווח: מצרים הזמינה בכירים ישראלים לקהיר, במקביל להגעת משלחת חמאס • הבית הלבן: הנשיא ביידן שוחח עם ראש הממשלה נתניהו • היערכות בישראל להוצאת צווי מעצר בין-לאומיים כבר השבוע נגד נתניהו, גלנט והלוי, שר החוץ הורה להיערך ל"גל אנטישמי" • שרים איימו בהפלת הממשלה, גורם מדיני: עסקה לא תפגע במטרות המלחמה • עדכונים בולטים

"מדינה קטנה, הגנה אדירה": בעולם עדיין מתפעלים מישראל

גלובס מגיש מדי יום סקירה קצרה של ידיעות מעניינות מהתקשורת העולמית על ישראל במלחמה • והפעם: נשיא סוריה בשאר אסד מנסה לשדר עסקים כרגיל, איראן ממשיכה לפתח את תוכנית הגרעין, בכירה בריטית קוראת לממלכה ללמוד מירושלים כיצד מפתחים מערך הגנה ראוי, ואונר"א שחלק מאנשיה התגלו כטרוריסטים באה בטענות לישראל ● כותרות העיתונים בעולם

חניה על מדרכה. נושא שנוי במחלוקת / צילום: הלית ינאי

מה הוביל לקפיצה במספרי תו החניה לנכים?

מאז שרוככו התנאים לקבלת תו נכה, נרשמה עלייה של 55% במספר התווים שהונפקו ● השינוי בחוק שאפשר לנכים לקבל חניה צמודה לבית הקפיץ גם את מספר החניות, ובתל אביב הוא הוכפל ● יו"ר עמותת נגישות ישראל, יובל וגנר: "התכלית של מתן תווי נכה פשוט לא מקוימת"